Alkupotkua agregaattiin!

5 kommenttia

Kilovawatin salkkuagregaatti sammahtaa, kytkettäessä se jää- pakastimeen, jossa ei liene 100w enempää jatkuvaa kulutusta. Voisiko agren jäleen laittaa esim. tehokondensaattoria tai jotain muuta "boosteria", että agregaatti jaksaisi lähteä käyntiin?

  
  • Kysymys on kirjoitettu aika huonosti, joten sitä on vaikea ymmärtää. Aggregaatissa on ymmärtääkseni polttomoottori, joka pyörittää sähköä tuottavaa generaattoria. Eikö tämä polttomoottori käynnisty tai pysy käynnissä? Vai mikä on varsinainen ongelma?

      
  • Ongelma on juuri se, että käynnissä ja kunnossa oleva agregaatti sammuu hetkellisen kytkentäkuorman vuoksi. Agregaatti kllä antaa virtaa valaistykseen ja lämpövastuksiin heposti 800W, mutta 100W pakastinta se ei saa käyntiin!

      
  • Aika hintelissä on tämän foorumin tehokodensaattoreista jotain tietävät!
    Niitähän käyttävät tietääkseni autoon äänentostolaitteita rakentavat antamaan lisävirtaa hetkellistä tehohuippua varten.
    Kyse onkin siitä uskaltaako niitä käyttää verkkovirran yhteydessä?

      
  • En laittaisi kondensaattoria kuorman rinnalle. Kondensaattoreita käytetään energiavarastoina DC-järjestelmissä kuten mainituissa poppilaitteissa tai taajuusmuuttajien välipiireissä, mutta sama ajatus ei toimi vaihtosähkölaitteissa.

    Epätahtikoneen sijaiskytkennän (Korpinen, kuva 10.14) mukaan käynnistyshetkellä (s=1) virtaa rajoittaa käämien resistanssi ja hajainduktanssit, joten hätäapuna voisi kokeilla sarjaan kytkettävää kelaa tai vastusta. Nuo toki haittaavat jatkuvaa toimintaa, joten ne pitäisi ohittaa käynnistymisen jälkeen, mutta jääkaappi saattaisi pelata lisääntyneestä hukkatehosta huolimatta, vaikka noita ei pystyisikään ohittamaan. Toki kyseessä olisi purkkaviritys.

    Parempi vaihtoehto olisi oikea pehmokäynnistin (Korpinen, kuva 10.13), joka pitäisi luultavasti kytkeä jääkaapin sisälle kontaktorin ja moottorin väliin. Eipä ole itsellä juuri kokemusta pehmokäynnistimistä näin taajuusmuuttajien aikakaudella.

    Voipi olla, että aggregaattisi on vain liian hieno ehkä jopa taajuusmuuttajalla varustettu laitos, joka sammuttaa itsensä heti ylikuorman havaittuaan. Vähän vähemmän älykäs laite saattaisi toimia tässä tilanteessa paremmin, koska polttomoottorin ei kai pitäisi ehtiä käynnistyskuorman takia sammua. Jos sammuu, silloin on liian vähän massaa vauhtipyörässä.

    Tuossa Leena Korpisen helposti ymmärrettävää materiaalia:
    http://www.leenakorpinen.fi/archive/svt_opus/10sahkokoneet_1osa.pdf

      
  • Kiitos hyvästä vastauksesta! Tuo 1 kW agre, josta on kyse on todella "kevyttä" tekoa, vanhempi 0,5 kW agre painnaa tuplat tuohon keveämpään verraten. Eli vauhtipyörissä on varmaan eroa. Nuo konkka ja kelaviritykset panen hylkyyn.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit