Vesa_Ruuskanen

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • @HybridRules kirjoitti: Tämä ei liity polkupyörävertailuun, mutta polkupyöräilyyn kyllä: vaikuttaako uusi huomenna voimaantuleva ennakointivelvollisuus mitenkään siihen, miten pyöräilijän tulee jatkossa ihan ison veljen vaatimuksesta suhtautua k…
  • @M880 kirjoitti: @_Quu kirjoitti: @HybridRules kirjoitti: Vai niin. Hybrideissä voisi ollakin Start/Stop, polttisautoissa on ilman muuta Stop/Start. Kyllä järje…
  • @_Quu kirjoitti: Saksalaiset uskovat vedyn valmistukseen sähkönkulutuspiikkien ulkopuolella ylijäämäsähköllä, tuulivoimaloilla ja vesivoimaloilla yöllä sekä aurinkovoimaloilla keskipäivällä. Heidän laskelmissaan vedyn kuljetus ja varastointi void…
  • @HybridRules kirjoitti: @740 GLE kirjoitti: Ahaa, puhuimme eri tilanteesta. Minä olin tunturi- ja vaaramaisemassa, jossa moottorijarrutus, automatiikan alasvaihto ja laturin muutaman kW jarrutusteho yhdessäkään eivät riitä, joten va…
  • @Herbert kirjoitti: @_Quu kirjoitti: On meillä ollut Suomessa tehty Saab 96 v nelonen, siinä oli vapaakytkin, alamäissä ja kun nosti jalan kaasulta se rullasi vapaalla. Dsg:ssäkin on käsikirjan mukaan vapaakytkin. Kier…
  • @740 GLE kirjoitti: Hyviä ajatuksia ovat. Onneksi lakikin ohjaa pysymään pois pientareelta, kun en halua löytää itseäni missään tapauksessa tilantesta, että syystä tai soisesta ajoissa huomaamatta jääneen pyöräilijän selkä lähestyy turhan no…
  • @740 GLE kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: 100 km/h rajoituksen alueella kaksikaistaisella tiellä raskaan liikenteen vauhtia henkilöautolla ajaminen tuntuu ärsyttävän monia Mistä huomaat tämän ärsytyksen? O…
  • 100 km/h rajoituksen alueella kaksikaistaisella tiellä raskaan liikenteen vauhtia henkilöautolla ajaminen tuntuu ärsyttävän monia, vaikka olisi yksi tehokkaimmista tavoista säästää polttoainetta. Pitäisi kai olla vihreä kolmio varoittamassa nopeampi…
  • @NHB kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: @NHB kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: @NHB kirjoitti: Paljon enemmän merkitystä kuin ajotilalla on sillä, …
  • @NHB kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: @NHB kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: @NHB kirjoitti: Paljon enemmän merkitystä kuin ajotilalla on sillä, …
  • @Topi27 kirjoitti: Kohta autoilija väistää aina (paitsiko siirtymäaikana). Autoilijalla on väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeella. Eiköhän käytännössä suuri osa nykyisistä pyörätien jatkeista muutu suojateiksi, joilloin väistämis…
  • @NHB kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: @NHB kirjoitti: Paljon enemmän merkitystä kuin ajotilalla on sillä, miten noita tiloja käyttää. Molemmilla tiloilla voi ajaa hyvin samankaltaisesti. Itse väitän kuitenki…
  • @NHB kirjoitti: Paljon enemmän merkitystä kuin ajotilalla on sillä, miten noita tiloja käyttää. Molemmilla tiloilla voi ajaa hyvin samankaltaisesti. Itse väitän kuitenkin, että D-tilalla on mahdollista taloudellisemman ajon, koska aina helposti t…
  • @HybridRules kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: @HybridRules kirjoitti: Tuo viimeinen lause on vähän omituinen lopetus muuten mielenkiintoiselle jutulle. Onko tuo teoria erilainen muille ajoneuvotyypeille? Ett…
  • @HybridRules kirjoitti: Tuo viimeinen lause on vähän omituinen lopetus muuten mielenkiintoiselle jutulle. Onko tuo teoria erilainen muille ajoneuvotyypeille? Että laskit sen vain katumaasturipallukoiden omalla kaavalla ja millä tavoin merkittäväm…
  • @NHB kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: Ajatus nopeasta hidastamisesta regeneraatiolla rullaamisen sijaan oli niin mielenkiintoinen, että tein pienen laskuharjoituksen aiheesta. Ilmanvastusvoima riippuu ilman tiheydest…
  • Oletko Esa pohtinut miten saavutetaan liikkumisen ilmastotavoitteet, jos autoilua ja nopeuksia lisätään, tai etkö pidä ilmastokysymyksiä relevantteina Suomessa tai globaalisti? Itse en ole vakuuttunut uusien (fossiilisia tai biopolttoaineita polt…
  • @HybridRules kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: Ajatus nopeasta hidastamisesta regeneraatiolla rullaamisen sijaan oli niin mielenkiintoinen, että tein pienen laskuharjoituksen aiheesta. Ilmanvastusvoima riippuu ilman t…
  • Ajatus nopeasta hidastamisesta regeneraatiolla rullaamisen sijaan oli niin mielenkiintoinen, että tein pienen laskuharjoituksen aiheesta. Ilmanvastusvoima riippuu ilman tiheydestä, poikkipinta-alasta, ilmanvastuskertoimesta ja nopeudesta 1/2 x rh…
  • Synteettiset polttoaineet tulevat muuttamaan tilannetta siten, että pitäisi varmaan pyrkiä verottamaan päästöjä auton omistamisen sijaan. Toisaalta nykyinen autovero suosii mukavasti vähäkulutuksisia autoja, vaikka monimutkainen himmeli onkin. Itse …
  • @NHB kirjoitti: Oletko koskaan katsellut näiden vastusten kuvaajia? https://www.chegg.com/homework-help/questions-and-answers/tesla-claims-electric-drive-motor-model-s-pictured-88-efficient-power-consumption-shown-ch-q22244181 Tode…
  • Kuulokojeissa käytetään sinkki-ilmaparistoja, joissa sinkki hapettuu ilma hapen vaikutuksesta. Teipin ansiosta paristoon ei pääse happea ilmasta ja paristo säilyy vuosia. Kun teippi on poistettu, paristo purkautuu itsestään Wikipedian mukaan muutama…
  • MTV uutiset: "Uudella Power to X -teknologialla voidaan vähentää dramaattisesti lento- ja maantieliikenteen päästöjä." Tiedä hänen uutuudestaan, mutta valtavasti tullaan tarvitsemaan sekä uusiutuvaa sähköä että elektrolyysereitä. https://www.mtvuut…
  • Metaani ei toki sellaisenaan nykyisiin lentokoneisiin sovellu. Metaania ilmailupolttoaineena on toki tutkittu, mutta itse vähän uskallan epäillä, että nesteytetyn kaasun kuljettaminen taivaalla voi olla turhan haastavaa nestemäisiin kilpailijoihin v…
  • Raskaampia jakeita voi krakata lentopetroliksi. https://fi.wikipedia.org/wiki/Krakkaus_(kemia) Tai lentopetroli voidaan valmistaa synteettisesti, jolloin raakaöljy voidaan jättää maan uumeniin. https://www.nature.com/articles/d41586-018-06732…
  • Vattenfallin visioissa näyttäisi olevan sähköä, vetyä ja synteettisiä polttoaineita tarjolla loppukäyttäjille: Joidenkin arvioiden mukaan täysin uusiutuvissa energiajärjestelmissä pelkkä veden elektrolyysi saattaisi kuluttaa koko liki maailman ny…
  • Kiihtyvyyspohdiskeluissa voidaan karkeasti soveltaa myös yhtälöitä F=ma ja P=Fv. Tällöin kiinteävälityksisellä sähköautolla voima olisi suoraan verrannollinen vääntömomenttiin ja vakioväännöllä myös kiihtyvyys olisi vakio eli nopeus kasvaisi lineaar…
  • @Topi27 kirjoitti: Joo ei ole mitään järkeä oikein tehdä nestemäisiä polttoaineita autoihin uusiutuvalla energialla kun sillä voi ladata suoraan ne sähköautot. Paitsi silloin kun esimerkiksi: uusiutuvaa energiaa ei hetkellisesti ole tarjo…
  • @NHB kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: @NHB kirjoitti: @HybridRules kirjoitti: Yksi näkökulma on aikataulukysymys ja toinen raskas liikenne. Jos pystytään kehittämään hiili…
  • @NHB kirjoitti: @HybridRules kirjoitti: Yksi näkökulma on aikataulukysymys ja toinen raskas liikenne. Jos pystytään kehittämään hiilineutraalipolttoaine, joka soveltuu olemassaoleviin polttomoottoreihin, niin sehän olisi enemm…
Avatar
Jäsen 04.12.2014 alkaen
3 aloitettua keskustelua
344 viestiä
0 ×   11 ×