Vesa_Ruuskanen

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • LUT-yliopisto selvitti, miten aurinkosähkön taloudellista kannattavuutta voidaan parantaa Suomessa erilaisissa kiinteistöissä: https://www.lut.fi/fi/uutiset/lut-yliopisto-mursi-kolme-aurinkosahkon-myyttia Sähkön hinnan nousun lisäksi pientuota…
  • @740 GLE kirjoitti: @_Quu kirjoitti: Olettaisin ettei minun tarvitse taas linkittää tänne vedyn valmistuskaavaa, auto on saasteeton vedyn valmistustavasta riippumatta. Älä linkitä kaavaa. Linkitä mieluummin prosessin k…
  • Tökeröstihän pyöräilijä käyttäytyy, sitä ei voi kiistää. Kuitenkin mielestäni suurin ongelma on, että liian monet autoilijat jättävät noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan tullessaan kolmion takaa pyörätien jatkeelle. Hämmästyttävän paljon ilmi…
  • Ajatuksena tämä muistuttaa paljolti metanolin käyttöä eli pystytään kuljettamaan ja varastoimaan vetyä kätevästi. Tiedotteessa ei mainittu vedystä vetyyn energiatehokkuutta tai reagoiko tahna ilmankosteuden kanssa. Metanolin etuna on matala viskosit…
  • Ehdin tilata laatikkopyöräni BionX-napamoottorilla, mutta pyörävalmistaja ehti tuoda tarjolle Brose-keskiömoottorin ja BionX mennä konkurssiin ennen pyöräni kasausta, joten keskiömoottorilla mennään. Keskiömoottorista on ainakin se etu, että moot…
  • Kiitos kaikille osallistujille tähänastisista mielenkiintoisista kommenteista. Taloudellisin nopeus jollekin esimerkkiautolle lämmitystehon funktiona voitanee arvioida suhteellisen helposti karkealla tarkkuudella. Olen ihmetellyt, että miksi rull…
  • @Ruuhkamies kirjoitti: @_Quu kirjoitti: Professori: Bensiini- ja dieselautoihin voisi tankata synteettistä polttoainetta 2030 – Neste: Varmasti tämä on polttomoottoreille yksi ratkaisu Uusiutuvalla sähköllä voi valmistaa uusia …
  • @Ruuhkamies kirjoitti: @_Quu kirjoitti: @Ruuhkamies kirjoitti: Liikenteen sähköistymisen myötä sähkön kulutukseen tulee myös "tilaa", kun esimerkiksi öljynjalostamojen toiminta hiljenee. Katsokaapa huviks…
  • @M880 kirjoitti: Synteettiset polttoaineet ja biopolttoaineet ovat varmastikin hyvä siirtymäkauden energiamuoto, jonka avulla saadaan ajettua nykyiset ja vielä vähän aikaa tulevatkin polttomoottorit loppuun. Siihen saakka kunnes lähes ilmaista ja…
  • @M880 kirjoitti: @_Quu kirjoitti: JOS VUONNA 2050 Yhdysvalloissa olisi 350 miljoonaa sähköautoa, se kasvattaisi vuotuista sähkönkulutusta nykyisestä 41 prosenttia 1 730 terawattituntiin. Se edellyttäisi suuria investointeja infrastr…
  • @Topi27 kirjoitti: Aika kallita ilmeisesti nuo metanolipolttokennot. Katselin erästä Saksalaista maastokykyista matkailuauto joka oli täysin omavarainen kaikin puolin sähköineen päivineen ja siinä oli aurinkopaneeleiden lisäksi metanolipolttokenn…
  • Sarjahybridin etuna olisi myös se, että range extenderin ei tarvitse välttämättä olla mäntämoottori. Kyseeseen voisi tulla vaikka hyvin nopeasti pyörivä mikroturbiini, jolla saavutettaisiin pieni koko, tai sitten edellä mainittu polttokenno, joka vo…
  • @NHB kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: @_Quu kirjoitti: @M880 kirjoitti: Luitko myös sen kohdan missä sanottiin että biopolttoaineiden tuota…
  • @Lukija31722 kirjoitti: @Kumppani kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: "Suomalaistutkimuksen mukaan kymmenen sellutehtaan hiilidioksidista tehty synteettinen polttoaine riittäisi korvaamaan Suomen koko polttoainee…
  • @_Quu kirjoitti: @M880 kirjoitti: Luitko myös sen kohdan missä sanottiin että biopolttoaineiden tuotannolle tulee raja vastaan, kun jätteitä ei riitä korvaamaan fossiilisia polttoaineita? Puuta su…
  • @HybridRules kirjoitti: Tämä ei liity polkupyörävertailuun, mutta polkupyöräilyyn kyllä: vaikuttaako uusi huomenna voimaantuleva ennakointivelvollisuus mitenkään siihen, miten pyöräilijän tulee jatkossa ihan ison veljen vaatimuksesta suhtautua k…
  • @M880 kirjoitti: @_Quu kirjoitti: @HybridRules kirjoitti: Vai niin. Hybrideissä voisi ollakin Start/Stop, polttisautoissa on ilman muuta Stop/Start. Kyllä järje…
  • @_Quu kirjoitti: Saksalaiset uskovat vedyn valmistukseen sähkönkulutuspiikkien ulkopuolella ylijäämäsähköllä, tuulivoimaloilla ja vesivoimaloilla yöllä sekä aurinkovoimaloilla keskipäivällä. Heidän laskelmissaan vedyn kuljetus ja varastointi void…
  • @HybridRules kirjoitti: @740 GLE kirjoitti: Ahaa, puhuimme eri tilanteesta. Minä olin tunturi- ja vaaramaisemassa, jossa moottorijarrutus, automatiikan alasvaihto ja laturin muutaman kW jarrutusteho yhdessäkään eivät riitä, joten va…
  • @Herbert kirjoitti: @_Quu kirjoitti: On meillä ollut Suomessa tehty Saab 96 v nelonen, siinä oli vapaakytkin, alamäissä ja kun nosti jalan kaasulta se rullasi vapaalla. Dsg:ssäkin on käsikirjan mukaan vapaakytkin. Kier…
  • @740 GLE kirjoitti: Hyviä ajatuksia ovat. Onneksi lakikin ohjaa pysymään pois pientareelta, kun en halua löytää itseäni missään tapauksessa tilantesta, että syystä tai soisesta ajoissa huomaamatta jääneen pyöräilijän selkä lähestyy turhan no…
  • @740 GLE kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: 100 km/h rajoituksen alueella kaksikaistaisella tiellä raskaan liikenteen vauhtia henkilöautolla ajaminen tuntuu ärsyttävän monia Mistä huomaat tämän ärsytyksen? O…
  • 100 km/h rajoituksen alueella kaksikaistaisella tiellä raskaan liikenteen vauhtia henkilöautolla ajaminen tuntuu ärsyttävän monia, vaikka olisi yksi tehokkaimmista tavoista säästää polttoainetta. Pitäisi kai olla vihreä kolmio varoittamassa nopeampi…
  • @NHB kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: @NHB kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: @NHB kirjoitti: Paljon enemmän merkitystä kuin ajotilalla on sillä, …
  • @NHB kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: @NHB kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: @NHB kirjoitti: Paljon enemmän merkitystä kuin ajotilalla on sillä, …
  • @Topi27 kirjoitti: Kohta autoilija väistää aina (paitsiko siirtymäaikana). Autoilijalla on väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeella. Eiköhän käytännössä suuri osa nykyisistä pyörätien jatkeista muutu suojateiksi, joilloin väistämis…
  • @NHB kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: @NHB kirjoitti: Paljon enemmän merkitystä kuin ajotilalla on sillä, miten noita tiloja käyttää. Molemmilla tiloilla voi ajaa hyvin samankaltaisesti. Itse väitän kuitenki…
  • @NHB kirjoitti: Paljon enemmän merkitystä kuin ajotilalla on sillä, miten noita tiloja käyttää. Molemmilla tiloilla voi ajaa hyvin samankaltaisesti. Itse väitän kuitenkin, että D-tilalla on mahdollista taloudellisemman ajon, koska aina helposti t…
  • @HybridRules kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: @HybridRules kirjoitti: Tuo viimeinen lause on vähän omituinen lopetus muuten mielenkiintoiselle jutulle. Onko tuo teoria erilainen muille ajoneuvotyypeille? Ett…
  • @HybridRules kirjoitti: Tuo viimeinen lause on vähän omituinen lopetus muuten mielenkiintoiselle jutulle. Onko tuo teoria erilainen muille ajoneuvotyypeille? Että laskit sen vain katumaasturipallukoiden omalla kaavalla ja millä tavoin merkittäväm…
Avatar
Jäsen 04.12.2014 alkaen
4 aloitettua keskustelua
359 viestiä
0 ×   17 ×