Aikoinaan se oli Alfa Romeo 164. Alfa 166 taisi myös olla yhtä hiljainen, mutta ei kai enää hiljaisin. Sittemmin on tullut näitä Maybacheja ja kaikenlaisia sähköautoja ja hiljaisimman titteli lienee vaihtunut useampaan kertaan. Keskivertokuluttajan tavoitettavissa olevien autojen melutaso ei kyllä ole viimeiseen 20 vuoteen parantunut, ehkä jopa päinvastoin. Leveämmät renkaat, diesel-moottoreiden yleistyminen sekä alusta- ja kotelosuojauksesta tinkiminen ovat osaltaan lisänneet melutasoa matkustamoissa. Myös autojen jousituksessa ja muissa alustarakenteissa linja on mennyt jäykempään suuntaan, mikä välittää resomaatiot paremmin kabinettiin.
Muistaisin näin BMW 745i (E65, 2003). BMW 535iA (E60, vuotta en muista) nämä jääneet mieleen. Uusin BMW 7-sarja varmasti hiljaisin tuskin vielä mittausta suoritettu TM:n toimesta mutta, varmasti tulee aikanaan testiin ja tuokin mitataan.
Hyvä on muistaa, että pelkät dB:t ei kerro koko totuutta. Melun sävy myös vaikuttaa. Joka tapauksessa dB-tasollakin tuolla on 3dB:n, jopa 4dB:n eroja ja se on jo ero jonka korvakin havaitsee.
Audi Q7:n arvot ovat kyllä erittäin vakuuttavia! Mielenkiintoista olisi nähdä uuden BMW 7:n luvut.
Audi Q7:n arvot ovat kyllä erittäin vakuuttavia! Mielenkiintoista olisi nähdä uuden BMW 7:n luvut.
Vastausta tähän oli uusimmassa saksalaisessa Auto, Motor und Sportissa. Vertailu BMW730d ja Mercedes S350d. Meluissa BMW oli tasaisesti 2dB äänekkäämpi ja yli 180km/h 3dB äänekkäämpi. Ero on isoissa nopeuksissa juurikin korvalla havaittava. Eli Mercedeksen S-sarja Audin Q7:n ohella lienevät hiljaisimpia autoja massamyynnissä.
PS: BMW rankattiin vertailussa 1-sijalle, tosin piste-ero oli jotain 431-430.
Kyllä tuon taulukon hiljaisin häviää TM 5/1996 koeajossa olleelle E39 523i:lle noissa meluarvoissa. Silloin vielä BMW:t oli ilman run flat melurenkaita.
Antaa aikamoista etua muille valmistajille nykyään noiden renkaiden takia.
"Vastausta tähän oli uusimmassa saksalaisessa Auto, Motor und Sportissa. Vertailu BMW730d ja Mercedes S350d. Meluissa BMW oli tasaisesti 2dB äänekkäämpi ja yli 180km/h 3dB äänekkäämpi. Ero on isoissa nopeuksissa juurikin korvalla havaittava."
Taas samat autot olivat Autozeitungin testissä, ja BMW 730d oli hiljaisempi kuin S350d mersu.
BMWssä alla RunFlatit. Molemmat autot 19"renkailla.
Juha olet täsmälleen oikeassa. Olen kirjoittanut tästä aiheesta jo vuosia eikä tätä tosiasiaa näytä maahantuoja millään ymmärtävän kun samat Run Flat renkaat ovat aina vaan ensiasennusrenkaina uusien BMW:n alla. Annetaan helvetinmoinen tasoitus kilpailijoille vuodesta toiseen oppimatta virheistä mitään. Kaikissa Tekniikan Maailman testeissä missä BMW on mukana tämä sama asia nousee esiin. Ja ompa TM kerran vastannut suoraan minun esittämään kritiikkiin, että kyseinen ongelma on havaittu ja todettu oikeaksi. Toivoisin todella, että tämä vihdoinkin otettaisiin maahantuojalla todesta tämä ikävähkö asia. Ja vaihdettaisiin nämä melurenkaat testeihin meneviin autoihin, sillä toimivia normaali renkaita on vaikka kuinka paljon.
BMW katsoo asiaa tietenkin turvallisuusnäkökulmasta. Puhkeamattomat Run Flat renkaat ovat tottakai tältä osin turvallisimmat mitä voi olla. Testiin missä sisämelua mitataan voitaisiin laittaa normaalit renkaat ja testiin jossa maantienopeuksissa auton sisämelua arvioidaan yleisesti testin kuluessa. Run Flat renkaan rakenne on se mikä tekee niistä äänekkäät Suomen tunnetusti karkeilla asfalteilla maantienopeuksissa ei niinkään kaupunkinopeuksissa. Uraherkkyys on myös näiden renkaiden yksi ikävä ominaisuus. 30 vuoden kokemuksella yksi rengas on räjähtänyt sekin tapahtui risteyksessä seisoessa joten selvisin pelkällä renkaanvaihdolla.
Aikoinaan se oli Alfa Romeo 164. Alfa 166 taisi myös olla yhtä hiljainen, mutta ei kai enää hiljaisin. Sittemmin on tullut näitä Maybacheja ja kaikenlaisia sähköautoja ja hiljaisimman titteli lienee vaihtunut useampaan kertaan. Keskivertokuluttajan tavoitettavissa olevien autojen melutaso ei kyllä ole viimeiseen 20 vuoteen parantunut, ehkä jopa päinvastoin. Leveämmät renkaat, diesel-moottoreiden yleistyminen sekä alusta- ja kotelosuojauksesta tinkiminen ovat osaltaan lisänneet melutasoa matkustamoissa. Myös autojen jousituksessa ja muissa alustarakenteissa linja on mennyt jäykempään suuntaan, mikä välittää resomaatiot paremmin kabinettiin.
Veikkaukseni Lexus LS.
Muistaisin näin BMW 745i (E65, 2003). BMW 535iA (E60, vuotta en muista) nämä jääneet mieleen. Uusin BMW 7-sarja varmasti hiljaisin tuskin vielä mittausta suoritettu TM:n toimesta mutta, varmasti tulee aikanaan testiin ja tuokin mitataan.
Vastaus kysymykseeni on uusi Audi Q7.
Kaikkien autojen osalta erot ovat marginaalisen pienet jotta voisi sanoa virhemarginaalin puitteissa kaikki kymmenen ovat sisämelultaan erinomaisia.
Hyvä on muistaa, että pelkät dB:t ei kerro koko totuutta. Melun sävy myös vaikuttaa. Joka tapauksessa dB-tasollakin tuolla on 3dB:n, jopa 4dB:n eroja ja se on jo ero jonka korvakin havaitsee.
Audi Q7:n arvot ovat kyllä erittäin vakuuttavia! Mielenkiintoista olisi nähdä uuden BMW 7:n luvut.
Audi Q7:n arvot ovat kyllä erittäin vakuuttavia! Mielenkiintoista olisi nähdä uuden BMW 7:n luvut.
Vastausta tähän oli uusimmassa saksalaisessa Auto, Motor und Sportissa. Vertailu BMW730d ja Mercedes S350d. Meluissa BMW oli tasaisesti 2dB äänekkäämpi ja yli 180km/h 3dB äänekkäämpi. Ero on isoissa nopeuksissa juurikin korvalla havaittava. Eli Mercedeksen S-sarja Audin Q7:n ohella lienevät hiljaisimpia autoja massamyynnissä.
PS: BMW rankattiin vertailussa 1-sijalle, tosin piste-ero oli jotain 431-430.
Kyllä tuon taulukon hiljaisin häviää TM 5/1996 koeajossa olleelle E39 523i:lle noissa meluarvoissa. Silloin vielä BMW:t oli ilman run flat melurenkaita.
Antaa aikamoista etua muille valmistajille nykyään noiden renkaiden takia.
"Vastausta tähän oli uusimmassa saksalaisessa Auto, Motor und Sportissa. Vertailu BMW730d ja Mercedes S350d. Meluissa BMW oli tasaisesti 2dB äänekkäämpi ja yli 180km/h 3dB äänekkäämpi. Ero on isoissa nopeuksissa juurikin korvalla havaittava."
Taas samat autot olivat Autozeitungin testissä, ja BMW 730d oli hiljaisempi kuin S350d mersu.
BMWssä alla RunFlatit. Molemmat autot 19"renkailla.
Juha olet täsmälleen oikeassa. Olen kirjoittanut tästä aiheesta jo vuosia eikä tätä tosiasiaa näytä maahantuoja millään ymmärtävän kun samat Run Flat renkaat ovat aina vaan ensiasennusrenkaina uusien BMW:n alla. Annetaan helvetinmoinen tasoitus kilpailijoille vuodesta toiseen oppimatta virheistä mitään. Kaikissa Tekniikan Maailman testeissä missä BMW on mukana tämä sama asia nousee esiin. Ja ompa TM kerran vastannut suoraan minun esittämään kritiikkiin, että kyseinen ongelma on havaittu ja todettu oikeaksi. Toivoisin todella, että tämä vihdoinkin otettaisiin maahantuojalla todesta tämä ikävähkö asia. Ja vaihdettaisiin nämä melurenkaat testeihin meneviin autoihin, sillä toimivia normaali renkaita on vaikka kuinka paljon.
https://tekniikanmaailma.fi/autot/koeajovideo-bmw-x1-on-erinomainen-ajettava-mutta-ihmeen-aanekas/
BMW katsoo asiaa tietenkin turvallisuusnäkökulmasta. Puhkeamattomat Run Flat renkaat ovat tottakai tältä osin turvallisimmat mitä voi olla. Testiin missä sisämelua mitataan voitaisiin laittaa normaalit renkaat ja testiin jossa maantienopeuksissa auton sisämelua arvioidaan yleisesti testin kuluessa. Run Flat renkaan rakenne on se mikä tekee niistä äänekkäät Suomen tunnetusti karkeilla asfalteilla maantienopeuksissa ei niinkään kaupunkinopeuksissa. Uraherkkyys on myös näiden renkaiden yksi ikävä ominaisuus. 30 vuoden kokemuksella yksi rengas on räjähtänyt sekin tapahtui risteyksessä seisoessa joten selvisin pelkällä renkaanvaihdolla.
Minun keräämissä tiedostoissa joissa on BMW:n tiedot sekä käytetyistä renkaista että melusta:
Verailutietona Juhan mainitsemassa (TM 1996/5) Bemarissa oli Michelin Pilot HX 205/65 R15 94V renkaat.