Uusi Audi A5

7 kommenttia

Uusi Audi A5 on esitelty. Kovin paljon ei ole tullut muutoksia auton ulkonäköön jos verrataan vanhaan malliin.

  
  • Oliko yllätys - oikeasti?

      
  • Sisusta ainakin on tyylikäs ja hillitty, ei ole mitään yliampuvia koristelistoja esimerkiksi.

    Katselin eilen auton lanseeraustilannetta livenä, ja kyllähän se tosiaan vähän yllätti että uusi malli ei pahemmin eroa vanhasta, vähän lässähti tuo esittelytilaisuus kun paikalla oli sekä uusi että vanha A5. Mutta tosiaan automuotoilu on vaikea laji etenkin kun on kyse näistä ei kovin isoista autoista. Oikein mikään coupe ei nykyisin ole kovin näyttävä.

      
  • A5 sportback esitellään myöhemmin, mutta eiköhän sekin ole ulkoisesti samanlainen kuin nykyinen malli. 2-ovinen coupe ei itseäni kiinnosta, mutta A5 sportback olisi mallina ison takaluukun ansiosta ihan kiinnostava. Myös uusi A4 farmari kiinnostaa käytännöllisyyden takia.

    Harmi vaan tuo Audin tylsähkö ja paikalleen jämähtänyt muotoilu, johon ei muut kuin saksalainen insinööri edes pysty. Mutta onhan ne auton ominaisuudetkin tärkeitä ja siinä uusi A4 on ihan luokkansa kärkeä ja siten myös varmasti A5.

      
  • Itseäni harmittaa juurikin se, että ominaisuuksiltaan ainakin minun tarpeisiini luokkansa paras auto on muotoiltu niin surkeasti, että en tule sitä edes harkitsemaan. A4:ssä tämän voi vielä hieman antaa anteeksi, mutta ainoa syy ostaa A5 (A4:n sijaan) on muotoilu ja nyt se syy on pilattu.

    Luulisi, että Audi olisi jo oppinut, kun Q7:sta on tullut kasapäin negatiivista palautetta, mutta ei. Sama umpitylsä muotoilulinja jatkuu...

      
  • Mitä olen lukenut kyseisen tyypin kirjoituksia, Ajattelija2015 esittää kyllä paljon omia mielipiteitään muka yleisinä totuuksina... Audin myynti on hänen mukaansa laskenut, ja viime vuonna Audi oli Saksan myydyin premium merkki. Olkootkin Q7 mielestäsi ruma, mutta on se silti voittanut suurimman osan testeistä ja vertailuista missä on ollut. Ja myynti kyseisen mallin kohdalla käy kuin häkä. Eli ei tuo Audin umpitylsä muotoilu malli kovin paljoa taidakkaan vaikuttaa..? Jos esittäisit joskus jotain faktojakin noiden omien mielipiteidesi lisäksi..?

    Ja kannattaako niistä autoa vaihtaineista tuttavistasi jatkuvasti jauhaa? Vaikka kyseiset henkilöt olisivatkin olemassa, otanta on aivan liian pieni että siitä voisi tehdä kunnon johtopäätöksiä...

    Itse ainakin pidän siitä että vanha A5 ei heti näytä tuon uuden vieressä aivan seniorilta. Sisusta on kyllä todella hieno. Pidin siitä jo uudessa A4:ssa.

      
  • Tuossa vielä kunnollista lähivideota autosta. Ja tosiaan perhecoupen muotoilu on vaikea laji, eivät nuo kilpailijoiden luomuksetkaan ole mitenkään mullistavia.

      
  • TT aika hyvin ovat osuneet oikeaan "mielipiteeni", esimerkiksi XC90 Volvosta puhuttaessa. Tai no siinä mielessä meni pieleen, että Volvoa on myyty vielä paljon paremmin kuin kuvittelin. Älä sentään keksi satuja, sillä en minä ole missään väittänyt, että Audin myynti olisi laskenut. Olen sanonut, että huono muotoilu vaikuttaa uskoakseni negatiivisesti Audin myyntiin.

    Esimerkiksi Q7 (kuten A4 monen mielestä) on lähes kiistatta markkinoiden paras auto luokassaan, mutta eikö se kerro aika paljon huonosta muotoilusta, että Volvoa myydään esimerkiksi jenkeissä selvästi enemmän kuin Q7 Audia? Näin siitä huolimatta, että Volvoon ei saa kuin neloskoneita, jonka vuoksi joidenkin mielestä XC90 Volvon piti flopata täysin. Toukokuussa XC90 Volvoa myytiin jenkeissä yli kaksi kertaa niin paljon kuin Q7 Audia, vaikka Audi on oikeasti hieman parempi auto. Kun lukee vaikka ulkomaisia keskustelupalstoja, niin todella moni arvostelee Audin tylsää muotoilua.

    On aika mielenkiintoista, että jotkut ovat pitäneet minua palstan kovimpana Audifanaatikkona ja nyt kun arvostelen Audia, niin siitä itketään. Juuri siksi minua risoo Audin surkea muotoilu, että olen ollut erittäin tyytyväinen Audiini ja mieluusti olisin jatkanut edelleen Audin asiakkaana, varsinkin kun teknisesti Audit ovat entistäkin parempia.

    On muuten ehkä kaikkein typerin perustelu tylsälle muotoilulle, että näin vanhan mallin omistajat eivät koe ajavansa vanhan näköisellä mallilla. Siis mitä?!?!?!?! Miettikää nyt hieman mitä kirjoitatte! Autotehdas haluaa nimenomaan myydä uusia autoja ja silloinhan on vain ja ainoastaan hyvä asia, että uusi malli erottuu selvästi vanhasta mallista, jotta vanhan omistajalle tulee "autokuume". Uudet Volvot ja Mersut erottuvat todella selkeästi vanhoista ja siinähän onkin ne merkit, joiden myynti kasvaa voimakkaasti. Onko Audi nyt tyytyväinen, kun ajan vanhalla A5 Audilla ja olen sitä mieltä, että en vaihda uuteen, kun se näyttää ihan samalta kuin vanha. Ehkä tämä linja toimii jossain "perusmalleissa", mutta ei kyllä "premium-merkkien" erikoismalleissa, joita ostetaan nimenomaan erotuvuuden vuoksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit