Avensis, venynyt ketju

8 kommenttia

Auto Avensis 2008, 2 litranen VVT-i bensakone. Alkoi muutama päivä sitten kuulua pellin alta ihmeellinen kolkutus. Onneksi Toyota oli noin puolen kilometrin päässä, eli suoraan sinne ja asiaa ihmettelemään. Pikahuollon tutkimisen jälkeen sain tiedon, että vian syy on suurella todennäköisyydellä venynyt jakoketju.

Mittarissa 158 000 km. Kaikki huollot on tehty ajallaan. Itse en ole ikinä kuullut Aven ketjuongelmista, ja äkkiseltään tuntuu, että näillä kilometreillä ja tällä huoltohistorialla ketju ei ole alun perinkään ollut priima. Toyotalla ei tietenkään oteta asiasta mitään vastuuta ja nostetaan kädet pystyyn. Sanovat, että vastaavissa tapauksissa Toyota ei ole koskaan tullut asiakkaita vastaan.

Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa Aven kanssa tai tunnetko jonkun, joka on ollut vastaavassa tilanteessa? Itse esitin Toyotalle, että olisi vähintäänkin kohtuullista jonkinlainen vastaantulo kuluissa. Mutta vaateeni ei saanut kannatusta. Huoltoarvio n. 1500 €.

Kokemuksia, mielipiteitä ja ideoita asian suhteen otan mielelläni vastaan.

  
  • Näitä on nykyään liikkeellä, kun ketjukäytön tehohäviötä minimoidaan kulutuksen vuoksi. Mutta eikö ensimmäinen asia olisi selvittää, mistä se kalkatus oikeasti kuuluu, siis vahvistus arviolle tai parempi tieto?

    Teoriassa huoltopaikalla ei pitäisi olla vaikutusta takuun säilymisen kannalta, mutta goodwill tapauksissa merkkihuoltohistoria saattaa olla asiakkaan etu?

    Jos korjaus jää kokonaan omaan piikkiin, sitten tiedämme, että noilla kilometreillä vaihtokuntoon venyvä ketju on Mersussa tehtaan korjausaktion vaativa valmistusvika ja Toyotassa ominaisuus. OM651 dieseleihin on nimittäin pariin ensimmäiseen vuosikertaan vaihdettu jakoketjujen lisäksi myös kiristimiä ihan urakalla.

      
  • Uskon kyllä asian, mutta mikä on tehnyt sen niin vaikeaksi. Ennen vaan vaihdettiin uusi ketju vetämällä se vanhan tilalla
    pyörittämällä konetta. Aikaa meni noin puoli tuntia ja kustannukset ketjun hinta.

      
  • Riippuu vähän tilanteesta. Kun uusien moottorien ketjut alkavat kalkattaa yllättävän pienillä kilometreillä, ei kaikilla korjaamoilla ole välttämättä oikeita työkaluja ketjun vaihtamiseksi ketju tiukalla pitäen ettei jako sekoa, jolloin purkamista tulee enemmän.

    Ohi kulumisrajansa ajettu ja reilusti hylkykuntoinen ketju syö nopeasti pilalle myös rattaansa. Jos ketju on kytkimen puolella, ja jos vielä ketju tulee alhaalta saakka, niin sehän on sitten kone pois.

    Joissain moottoreissa ketju tulee alhaalta kampiakselilta saakka, jossain taas välipyörillä ylemmäs nostettuna sallien ketjun ja kiristimen vaihdon paikallaankin.

    Teoriassa välipyörätön pitkä ketju alhaalta saakka pienentää häviöitä. Käytännössä toteutuksen laatu määrää, ehtiikö kulutussäästöllä kompensoida pöydällä yksinkertaisemman rakenteen työläämpää korjausta sitten kun se on tarpeen.

    Tämä tuotannon eduksi ja huoltomiehen (tai hänen palkkansa maksajan) tappioksi tehty kompromissi ei muuten ole pelkästään ketjuille ominainen asia. Sama kehitys näkyy väärin päin asennetuissa remmikoneissakin. 740 GLE:n nokkahihna maksaa noin kympin, kiristin muutaman kympin ja vaihtotyön aikaavievin osuus on osien nouto Motonetistä (jonne on matkaa n. 25 km). Jos kiilahihnan käyttöpyörä kampiakselilla irtoaa houkuttelematta, moottori käy uudella hihnalla noin puoli tuntia työn aloittamisesta. V70 tai S80 hihnan saa minun puolestani vaihtaa joku muu. Uhkasin jo Rouvalle, että hän saa bongata jonkun kulutuksen puolittavan nykyauton S80 tilalle ennen 240.000 km huoltoa, mutta siinä se nyt on muutaman tuhannen km päässä. Määräaikaishuolto ilman lisätöitä 1500 €.

      
  • Totta kaikki. Muistan vaan että kaverina piti olla asiansa osaava henkilö joka syötti uutta ketjua ja piti huolen että ei tule suttaamista. Vaimoa ei kannattanut värvätä tuohon hommaan.
    Tärkeä seikka oli myös kiristäjän löysääminen. Muutenhan ei uusi
    ketju mahtunut sekaan.

      
  • Päivitystä tähän ketjuasiaan. Olin yhteydessä maahantuojaan, ja käytiin asiasta lämminhenkinen puhelinkeskustelu. Aiheena mm. se, kuinka Tojon myyntimiehet myyntihetkellä liputtavat ketjun mahtavuudesta, koska on huoltovapaa osa, mutta kun ongelmia ilmenee, osa muuttuukin tavalliseksi kulutusosaksi. Mutta nyt on "good will" -kysely vetämässä, katsotaan mihin asiat johtaa...

      
  • Kurioseettina tuli mieleen vanhat Mosse-ajat. Siinähän oli kampuran vieressä ns. fiiberiratas joka sitten pyöritti sivussa olevaa nokka-akselia. Kun alkoi kuulumaan kolinaa niin ko. ratas oli helppo vaihtaa. Maksoi silloin aika vähän silloisia markkoja.

      
  • Volvon vinokoneen edeltäjissä B18 ja B20 on sama rakenne. On se helppoa kun nokka-akseli pyörii alhaalla lohkossa.

      
  • Joko on selvinnyt? Jos ääni on kolkutusta, niin onkohan ketjusta kyse? Ketjun venyessä se yleensä alkaa pitää rutinaa, äänekästäkin. Jatkuvaa, tai käyntinopeuden mukaan muuttuvaa rallatusta jos ketju venynyt epätasaisesti. Kolkutus tietysti mahdollista jos ketju on tosi löysällä,joka mahdollisuus lienee poissuljettu.
    Minulla oli Avensis vm. 2005 1,8 moottorilla. Siitä luopuessani kilometrejä oli mittarissa n. 230 000. Ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä. En tiedä onko 1,8 ja 2,0 sama tai samanlainen jakoketju-kiristinrakenne.

    Kyllähän ketjun vaihto yläkautta purkamatta koko jakopäätä pitäsi olla mahdollista kunhan on osaava tekijä ja kiristimen saa löysättyä/irroitettua ulkokautta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit