Heippa kaikille taas,
Kun lukee näitä viestejä nykyään niin täytyy ihmetellä että joku veti herneet nenään pienestä sanastani, jonka toki pyysin anteeksi. Nythän jotkun haukkuvat toisiaan tosi agressiivisesti.
Mutta itse asiaan. Peugeotissani la…
Olen oppinut jo tämän homman. 80-alueella panen säätimeen 87. Silloin oikea nopeus on turvallinen 82. 100-alueella panen
109. Silloin mennään oikeasti n. 102.
Kurioseettina tuli mieleen vanhat Mosse-ajat. Siinähän oli kampuran vieressä ns. fiiberiratas joka sitten pyöritti sivussa olevaa nokka-akselia. Kun alkoi kuulumaan kolinaa niin ko. ratas oli helppo vaihtaa. Maksoi silloin aika vähän silloisia markk…
Totta kaikki. Muistan vaan että kaverina piti olla asiansa osaava henkilö joka syötti uutta ketjua ja piti huolen että ei tule suttaamista. Vaimoa ei kannattanut värvätä tuohon hommaan.
Tärkeä seikka oli myös kiristäjän löysääminen. Muutenhan ei uu…
Uskon kyllä asian, mutta mikä on tehnyt sen niin vaikeaksi. Ennen vaan vaihdettiin uusi ketju vetämällä se vanhan tilalla
pyörittämällä konetta. Aikaa meni noin puoli tuntia ja kustannukset ketjun hinta.
Heippa,
Olen edelleen samaa mieltä. Ei ole mitään järkeä että systeemi toimii matka-ajossa. Kaupunkiliikenteesenhän se on tarkoitettu. Peugeotissa on ns. Ecobuuster joka latautuu
laturista kun nostaa kaasua. Siis hukkaenergialla koska laturi samal…
Se on vain että täytyy näyttää paremmalta kuin on. Muista kun pikkupoikana kadun varsilla aina katsottiin autoista nopeusmittarin skaala. Siitä muistaakseni vähennettiin 10% ja auto sai statuksensa. Joissain kansanautoissa loppu oli jopa vain 120. E…
Terveiset mhj:lle.
Minulla sattuu olemaan alkuperäiset TM:t 1953 - 1959. Kiva niitä on aina joskus lueskella
sängyssä kahvia juoden. Moni tuttukin on niitä lainannut. Se on vaan niin autenttista lukea
niitä kun ne hieman haiskahtavatkin vanhall…
Vaikuttasikohan tuohon peräänantamattomuuteen moottoritiellä ajavien kohdalla vakionopeussäätimen käyttö. Silloinhan ei riitä pelkkä kaasun nosto vaan täytyy käyttää jarrua tai painauttaa vehje offille.
Satu Hassi on varmaan kallein ihminen Suomelle sitten yleensä. Olisi pysynyt Stalinistina ... muta ei. Alkoi vihreäksi ja sai taas uusia uhreja. Muka koulutuksensa turvin.
Noista releistä tulee mieleen vanhat kunnon releet. Minulla taisi olla siloin Zephyr tai Anglia. Kuitenkin ne joskus hieman ryppyilivät. Eipä muuta kun esile autotekniikan käsikirja noin just jälkeen sotien. Siellähän oli kaikki kerrottu.
Niitä ol…
Minulla oli joskus 70 luvulla BMW 1502. Sen piti olla säästömalli, joka pelasti koko tehtaan konkussilta ?. Kulutus oli lähes aina yli 10 litraa. Joskus kauniina kesäpäivänä, kun oli lähes tyyntä ja aurinko paistoi takaapäin, niin saattoipa mennä j…
Pysyn edelleekin kannassani. Auton ei tarvitse olla mikään Hifistelykeskus. Riittää että kuuluu hyvin ja on yksinkertainen käyttää.
Noita näkee aivan tarpeeksi... Auto edessä alkaa huojumaan ja pudottaa nopeuden selvästi alle sallitun. Aiheuttaaha…
Kyllähän hyvät namiskat aina nuo hipaisunäytöt voittavat. Kysehän on siitä että tuollainen näyttö on vain halvempi ja siihen voi sitten ohjelmoida mitä vaan.
Palataan tavallaan vanhoihin folkkareihin tai mineihin joissa oli komea mittari keskellä …
Minulle ei vaan mene kaaliin tuollainen. Kun hyvän TomTomin saa reilulla satasella niin miksi pitää leikkiä tuollaisilla. Taatusti ei mene datamaksua ja kaistanopastukset sun muut hebelit ovat huippulukkaa.
Kun kuuntelee vaikka radiota auton vieressä virta päällä, ei tätä iloa kestä pitkään. Radio hiljenee ja ajotietokoneeseen tulee teksti "Energy saver active". Tämän aktivoinnin saa pois käynnistämällä auton.
Tuo puhallin jää päälle myös talvella ja…
Kun kuuntelee vaikka radiota auton vieressä virta päällä, ei tätä iloa kestä pitkään. Radio hiljenee ja ajotietokoneeseen tulee teksti "Energy saver active". Tämän aktivoinnin saa pois käynnistämällä auton.
Tuo puhallin jää päälle myös talvella ja…
Kävin taas tuossa muka huoltoliikeessä. Kerroin tuosta ongelmasta. Huoltoneuvoja kertoi että maahantuoja ottaa kantaa vain vikakoodeihin. Jos ei ole vikakoodia niin he ovat täysin tölperöitä. Eihän kaikkiin asioihin voi olla antureita.
Näyttää sil…
Tuota olen miettinyt itsekin ja ehdotin huoltoneuvojallekin.
Niillä ei vaan ole mitään yhteyttä. Eihän loukun puhdistaminen vaikuta mitään itse koneeseen. Minusta se joskus hieman nykäisee matka-ajossa ja olen tulkinnut että nyt on poltto-operaati…
Olisikohan VW-porukka etsimässä syyllistä surkeisiin koneisiinsa. Suomalainen perusteollisuushan on heille hyvä kohde. Sehän ei vahingoita muuta kuin vain pientä suomalaista firmaa.
Tuli kai kuitenkin itse asia selväksi. Tarkoitin sitä että todellakin on taannuttu hevosvoimiin. Isot tai pienet kirjaimet ovat jonkun byrokraatin näpertelyä.
Taitaa vaan olla että nuo hepat ovat tutumpia ja rakkaanpia,
ja onhan tuo lukema hieman komeanpi.
Onhan se aika helppo kuvitella. Nostaa vain 75 kg sekunissa metrin korkeuteen.
Muistaakseni TM joskus 80-luvulla julisti miehekkäästi että …
Samma här. Noihin poliitikkoihin on todella vaikeaa luottaa.
Niitä asioita on monenmoisia.
Alun perin autovero tehtiin kauppavajeen tilkkimeseksi.
Tottakai siitä tuli pysyvä.
Sitten "Jyrki Boy" julisti tämän kuuluisan päästöperustaisen verot…
Kaippa tuollainen Webasto tai vastaava olisi hyvä myös sähköautoissa. Eikai joku viherpiipparuus sentään voita luonnon aisteja. Haittaako, jos jonkun kerran vuodessa menee hiukan bensaa tai naftaa. Voihan se ihana sähkökin olla tehty vaikka hiilellä…
Mielestäni tärkeimmät muutokset ovat:
- suihkutekniikan täydellinen muutos
- etukammioista luopuminen
- turbot kaikkine systeemeineen
Poikkeus oli volkkarin 1,5 jossa ei olut mitään noista hienouksista, mutta oli aikanaan kuitenkin ns ihmedi…
Terveisiä mhj:lle
Tulipahan pidettyä pieni paussi tässä jutustelussa.
Olen tässä aina silloin tällöin käynyt katselemassa messuja yms. Niissä on monesti myös lennokkinäytöksiä. Valitettavasti ne ovat lähes aina sähkömoottorisia surraajia.…
Minä todellakin muistan joskus nähneeni tuollaisen vehkeen.
Taisi olla 50-luvun loppua. Oli aika iso auto ja perässä ilmareille tyypilliset ritilät. Väriltään se oli keltainen.
Se jäi todellakin ilman huomiota Suomessa.
Noin. 20 - 30 vuotta my…
Ehkä on kuitenkin hyvä selvittää tätä löysää. Kun tutkin sukumme historiaa niin tämä maininta oli isoisäni isän kohdalla. Siis pappien "slangia . Hän eli 1872-1936. Rengit ja piiat olivat aina kirjoissa mutta löysät olivat ikäänkuin nykyaikaisten ty…