Nostalgia

67 kommenttia
13»

  • Ottaisin samalla uutta aihetta esille. Täällä ei ole vielä keskusteltu "vanhan ajan" auto- ja moottoripyöräurheilusta.

    Uskoisin, että teillä on omakohtaisia muistoja.

    Silloin luin lehdistä mm. "Eläintarhan ajoista", "Väinölänniemen ajoista" ja "Imatran ajoista".

    "Eltsun" ajoissa oli ainakin kaksi suomalaista menestyjää.

    Ehkenpä, jos olitte paikalla seuraamassa, löytyisi muistoista mielenkiintoisia tapahtumia...





    Kiitokset mhj muistikuvasta. Tatrojen näkeminen on monelle muullekin ollut ikimuistettava kokemus. Muistan hyvin erään 1980-luvun Classic and Sportscar-lehden artikkelin, jossa Tatraplania koeajanut toimittaja muisteli lapsuutensa tatrakokemuksia samaan tapaan: näin sen vain hetken, mutta vaikutus oli maaginen! Hän pelästyi nähneensä ulkoavaruuden asukkaiden invaasion ensi hetkien koittaneen. Mobilistin toimittja (koeajaessaan Tatra 603-autoa)muisteli auton tulleen jopa uniin kummittelemaan. No, olisi kiva lukea näitä lisääkin.



    Laitoin kuitenkin toivomuksestasi (mhj) Autourheilu-palstalle virikettä uuteen keskusteluun. Aiheena on Ahveniston moottorirata ja siellä ajetut kierrosajat vuosikymmenten aikana - käypä kurkistamassa!



      
  • Mieltä lämmittävä palaute Tatraan liittyen. Kiva tietää.

    ---

    Huomasin toki eilen autourheilupalstajuttusi.

    Voi kestää kauan vastauksen saanti sillä palstalla.

    Mutta josko ystävämme Trumppa osaisi kertoa.

    Toki muistan "Erik på taket", Erik Carlssonin ja Simo Lampisen Saab-aikaa.



      
  • Terveisiä mhj:lle :smile:



    Tulipahan pidettyä pieni paussi tässä jutustelussa.



    Olen tässä aina silloin tällöin käynyt katselemassa messuja yms. Niissä on monesti myös lennokkinäytöksiä. Valitettavasti ne ovat lähes aina sähkömoottorisia surraajia.



    Aikoinaan oli kuitenkin tosi äksyjä koneita. Siis nuo vanhat Webrat ja Foxit. Niissähän oli hienot äänet ja todellakin myös tehoja.



    Tietääkö jokin näistä vehkeistä.

      
  • Kiitokset terveisistä. :smile:

    Ehkenpä keksimme vielä uutta jutun juurta.



    Vanha lennokin moottori olla jököttää autotallin hyllyssä nyt. Velimies oli sen lähtökodin rojuista muutama vuosi sitten löytänyt.

      
  • Josko tätä vielä rohkenisi jatkaa...
    TM on saanut kaikki lehtensä täältä luettaviksi.
    Hieno juttu ja monet kiitokset. Kovan työn ovat tehneet.
    Mielenkiintoista on palata 1950-luvun lehtien pariin ja siitä edelleen.
    Löytyvät silloiset kiinnostavat asiat, joihin koululaisella oli mahdollisuutta.
    Mm.valokuvausharrastusksen noina aikoina aloitin.
    Autoista toki luettiin myös, mutta ne olivat vielä muiden juttuja.
    Varttuneet koulupojat voivatkin nyt lukea uudestaan lehdet, joita voimme tutkia vain kirjastoissa. Läksyjen lukukin kai joskus unohtui.

      
  • Terveiset mhj:lle.

    Minulla sattuu olemaan alkuperäiset TM:t 1953 - 1959. Kiva niitä on aina joskus lueskella
    sängyssä kahvia juoden. Moni tuttukin on niitä lainannut. Se on vaan niin autenttista lukea
    niitä kun ne hieman haiskahtavatkin vanhalle. Hyvä että tämä autuus tulee nyt kaikkien
    ulottuville. Ennen näitä sama lehti ilmestyi Harrastelija -nimellä. Minulla on muutamia hajanumeroita muistaakseni 1947 alkaen.
    Näissä 1950 luvun numeroissa olivat hienoa OAW.n jutut + paljon muita. Myös lentokoneet olivat paljon esillä. Silloin vielä pystyi lentämään. Nythän se on huippurikkaiden hommaa.

      
  • Kiitos terveisistä.
    Vähän harmillista, että aloittamasi ketjun alkupää näyttää digitoimenpiteissä kadonneen.
    Hyvin on tallessa myös täällä MMM-harrastekirja vuodelta 1957.
    Kukapa muu sen päätoimittaja voisi olla kuin Osmo A. Wiio.
    Noina aikoina ne teokset olivat kullanarvoisia monelle nuorelle.
    Ja OAW on jäänyt pysyvästi mieliin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit