http://www.talouselama.fi/uutiset/eussa+harkinnassa+pakollinen+pakkopysaytyslaite+autoihin/a2229950
"EU:ssa mietitään pakollista autojen lisälaitetta, jolla estettäisiin rikollisten karkumatkoja. Takaa-ajo loppuisi nappia painamalla.
Tekniikkaa miettii Europolin organisoima asiantuntijaryhmä, European Network of Law Enforcement Technology Services (Enlets). Ryhmän EU:lle jättämän mietinnön (pdf) on julkaissut statewatch.org.
Asiakirjassa todetaan, että autojen turvallinen pysäyttäminen on ongelma. Karkuun lähtevät rikolliset vaarantavat muuta liikennettä ja sivullisia ihmisiä. Rikolliset ottavat pakomatkoillaan toisinaan kovia riskejä, vaikka kyseessä olisi suhteellisen vähämerkityksinen rikos.
Monissa tapauksissa poliisi ei pysty ottamaan kiinni rikollista. Syy on se, ettei autojen pysäyttämiseen ole riittävän turvallisia keinoja.
Idea: pysäytyslaite pakollisena autoihin
Enletsin ehdottama ratkaisu on autoihin sisäänrakennettu standardinmukainen järjestelmä, jolla auton voisi pysäyttää. Tällainen laitteisto tulisi pakolliseksi kaikkiin autoihin, jotka tulevat Euroopan markkinoille.
Asiakirjassa ei kerrota tarkemmin, millainen tällainen ratkaisu voisi olla. Idea on ilmeisesti se, että poliisi voisi sammuttaa auton helposti ja turvallisen välimatkan päästä.
Enletsin mietinnössä käsitellään ilmeisesti tekniikoita, joiden kehittäminen veisi vuosia. Kyse näyttäisi olevan vasta alkuvaiheessa olevasta suunnitelmasta, jonka eteneminen on epävarmaa.
Pakollisen pysäytyslaitteiston lisääminen kaikkiin henkilöautoihin herättäisi todennäköisesti voimakasta vastustusta. Laite voisi helpottaa poliisin toimintaa. Toisaalta rikolliset voisivat keksiä keinoja estää järjestelmän käytön.
Laitteisto voisi lisäksi avata mahdollisuuden väärinkäytöksiin, ja siihen voisi tulla teknisiä häiriöitä. Järjestelmä voisi myös nostaa autojen valmistuskustannuksia."
Taas pääsee Kyllöset ja Ollilat työllistämään.
Jos homma tehdään oikein, ei tarvita mitään poliisin näpelöitävää lisälaitetta standardoidulla interfacella, vaan BMW Assist, GM OnStar, MBrace jne hoitavat homman edullisesti. Koko telemetriajärjestelmä on jo, tarvitaan vain pari koodiriviä lisää sammuttamaan moottori, elleivät nekin rivit ole siellä jo?
Ennen autojen kaukosammutusta ainakin muutama Euroopan maa tarvitsee sammutusjärjestelmän, joilla voi kytkeä pois päältä holtittomasti käyttäytyvät poliitikot.
Nykymaailmassa hakkerit näyttävät pääsevän ihan mihin systeemiin tahansa mistä vain on yhteys ulkomailmaan. Tämän systeemin myötä olisikin helppo kaapata auto tai henkilöt sen sisällä jossain sopivan syrjäisellä seudulla. Ei muuta kuin auto pysähdyksiin.
Toinen haasteellinen juttu olisi josko pysäytysnappi löytyisi jokaisesta poliisiautossa vai tarvittaisiinko pysäytykseen oikeuden päätös ensin vai jotain tuolta väliltä.
Muutama uutinen varmaan tulisi systeemin myötä jossa autosta lähti tehot rekkaa ohitettaessa ja aiheutui vähintäänkin vaaratilanne.
Kyllähän tässä jotkut tulevaisuuden elokuvat tulee mieleen jossa keskusvalvomo on joka narussa kiinni. Huomautuksia ja sakkoja alkaa tulla autoon jos siellä kiroilee, ylinopeuden ajaminen on mahdotonta, autolla voi ajaa vain sille sallituilla reiteillä tietyllä alueella.
Ja jos on oikein noheva autovarashakkeri, niin pysäyttää jahtaavat kyttämobiilit.
Tuohon soppaan kun lisää itsestään ajavat autot, niin hakkeri voi ajaa kytät vaikka järveen. Tai kahville, jos on kohtelias...
Kun tiedämme poliisin uteliaisuuden toisten asioita kohtaan esim. Mika Myllylän tapaukseen liittyen, on vain syytä toivoa, ettei tällaisten vakoilujärjestelmien sovellukset tule meillä käyttöön.
Ainakin MBrace vahtii vaikkapa perheen nuorison käytössä olevan Mercedeksen nopeutta ja liikkumista sallitulla alueella raportoiden web-interfacen kautta auton liikkeistä sen omistajalle.
Mutta samaa mieltä Herbertin kanssa. Minun ajamistani olisi varmaan aikanaan parantanut tietoisuus siitä, että auto raportoi ajotavastani äidilleni.
Mutta vaikka äitiini luotankin, poliitikkoihin en luota liikenneasioissa vähääkään. Heille ei meidän perheemme ajoneuvojen liikkeet kuulu pätkän vertaa!
Ja joku kaunis päivä luetaan lööpistä että joku tuntematon taho on tehnyt tietomurron, jonka myötä tiedot ovat monen muunkin tahon saatavilla.
Kun tieto on netissä, se pysyy siellä aina.
Kun sanotaan että kaikki sähköinen tieto kulkee Ruotsin kautta, tarkoittaako se sitä, että jos verovirkailija lähettää sähköpostia kaverille liikenneministeriöön, sekin kulkee Ruotsin kautta?
740 GLE:
OnStarissa ainakin tuo on jo olemassa, ja sitä on käytettykin rapakon toisella puolella.
Ai sekö se olikin? Muistelin, näköjään väärin, että BMW Assist olisi osannut myös pysäyttää auton, mutta en linkittänyt mitään kun en löytänytkään tuosta mainintaa BMW materiaalista.
Amerikkalainen käytäntö oli muistaakseni vielä sellainen, että varastetuksi ilmoitettu auto suostutaan pysäyttämään viranomaisen pyynnöstä, mutta auton telemetria on GM:n hanskassa?
740 GLE:
Nimenomaan näin. Viranomaisilla ei ole sielläkään mitään "pysäytä"-nappia, jolla auton voisi takaa-ajon aikana sammuttaa rekisteritunnuksen syöttämällä. (Tai en olisi niinkään yllättynyt, jos tietyillä viranomaisilla olisikin, mutta tavallisella poliisilla ei ole.) Proseduuri vaatii muutaman juridisen kiemuran läpi hyppäämisen, mikä tekee siitä varsin harvoin käytettävän oikeassa elämässä.
Yhdysvalloissa on myös järjestelmiä, joilla leasing-firma voi estää auton käynnistämisen etänä, jos maksuerät ovat myöhässä. Parantaa kuulemma maksumotivaatiota. Tähän ei tarvita mitään viranomaistoimintaa mukaan.
Enkä olisi yllättynyt, jos muutkin kaksisuuntaiset telemetriajärjestelmät kuin OnStar mahdollistaisivat etäpysäytyksen osana varkaudenestomahdollisuuksia. Toivoa sopii, että järjestelmien tietoturva on asianmukaisessa kunnossa. Siinä olisi syytä miettiä yhteistä kansainvälistä ohjeistusta tietoturvavaatimuksista ja sallituista keinoista. Jälkimmäinen voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että autosta saa leikata moottorin polttoaineensyötön etänä, mutta etänä ei saa tehdä äkkijarrutusta tai ohjausliikkeitä. Tälllöin hakkerikaan ei saa aikaan kuin harmia.
Vaikea siinäkin on nähdä ongelmaa, että poliisi voisi tiukassa tilanteessa etäpysäyttää auton. Poliisi voi sen nytkin tehdä näyttämällä punaista porkkanaa, laittamalla piikkimaton auton eteen, kiilaamalla auton ojaan, ampumalla renkaisiin tai vaikka ampumalla kuskia. (Kaikkia on viime vuosina käytetty Suomessakin.) Tässä listassa moottoritehojen leikkaaminen olisi niitä mukavimpia ja vaarattomimpia keinoja.
Telemetriatiedon kerääminen ja käyttäminen on sitten toinen tarina. Pelisäännöt pitää tehdä taiten, ja niiden pitää olla kaikille selviä. Ihan vain huvin vuoksi poliisin käytettävissä olevat telemetriatiedot eivät ole oikein länsimaisen oikeusjärjestelmän mukaisia.
Kuukeri:
Kannattaisi ehkä olla huolestuneempi pankkiin tehtävistä tietomurroista... Kyllä tieto osataan pitää salassa ja turvassa, kyse on vaatimuksista ja motivaatioista.
Ruotsin mainitseminen liittyy siihen, että FRA ystävällisesti lukee lähes kaiken meiltä maailmalle lähtevän nettiliikenteen. Kotimainen data kulkee kuitenkin kotimaisissa verkoissa, ja sensitiivinen data kulkee kryptattuna. (Ulkomaat tulevat kyllä helposti sähköpostissa mukaan, jos joku vaikkapa käyttää gmailia tai muuta ulkolaista palvelua.) Sähköpostin tietoturva on muutenkin identtinen postikortin kanssa.
Aikaa älytöntä jupista mahdollisesta valtion keräämästä telemetria tiedosta kun jokainen on vapaaehtoisesti jo nyt suostunut tiedon keräämiseen telemetrian lisäksi myös kaikesta mitä kännyllänsä tekee. Mikä siitä Suomen valtiosta yhtäkkiä tekee pahemman kuin USAlaiset Apple, Google tai Mikkisoft?
Yhtälailla kännykätkin voi sulkea noiden firmojen toimesta eikä vain operaattorien toimesta ja aivan samalla lailla ne hakkerit voi tunkeutua jokaisen kännykkään ja nykyään jopa televisioihin joissa on jo mikrofonit kamerat (kuten kännyköissä.
Kännykkään saa palomuurin. En kuitenkaan usko että Symbian edes on niin paljoa vuotava kuin ne kolme muuta.
Tabletissanikin on. Käytössä Tor-verkko. Hakkeroin sen heti ja kävin läpi joka ohjelman luvat. Esim. metallinpaljastin-ohjelmalta lähti äkkiä lupa ottaa kuvia, tallentaa ääntä ja yhdistää nettiin.
En tiedä, mutta voi olla pikkasen nihkeämpää tehdä samat temput auton käyttöjärjestelmän kanssa.
Autoon valvontatarkoituksessa rakennettavat järjestelmät eivät liity millään tavalla matkapuhelimiin ja mahdollisuuteen seurata niiden liikkeitä, eikä autojen järjestelmiä pidä vähätellä vetoamalla matkapuhelimiin, älytelkkareihin tai muihin vastaaviin, jo olemassa oleviin ja heikkouksia sisältäviin laitteisiin. Ennen niiden ratkaisemista ei minusta ole syytä innostua teollisuuden pyrkimyksistä luoda markkinoita tuotteille, joilla pyritään valvomaan käyttäjäänsä.
Puhutaan älyliikenteestä ja ties mistä, mutta minusta mitään älyä ei siinä ole, että yhteiskunnan perustoimintojen pyörittämisestä tehdään älyttömän monimutkaista, kallista ja etenkin iäkkäämpien kansalaisten näkökulmasta tarpeettoman hankalaa.
kello68:
Motiivi.
Googleen ja Daimleriin luotan, koska kaupallisesti ymmärrettävillä periaatteilla toimivan yrityksen ei kannata käyttää asiakkaistaan keräämäänsä tietoa suoraan näiden vahingoksi.
Suomen hallitukseen en liikenteeseen liittyvissä asioissa luota lainkaan, koska se ei toimi rationaalisesti. Epäilen minusta kerättyä tietoa joko vuotavan hallitsemattomasti julkisuuteen tai käytettävän tietoisesti minua vastaan vaikkapa verotuksen kautta.
Suomen valtion seuratessa autoni liikkeitä, joudun lähes väistämättä maksamaan lisää. Daimlerin suorastaan toivon seuraavan autoani mahdollisimman tarkasti. Mitä tarkemmin auton valmistaja tietävää ajotapani ja olosuhteet joissa liikun, sitä paremmalla todennäköisyydellä minun ajo-olosuhteeni ovat myös seuraavien mallien vaatimuslistalla.
Samma här. Noihin poliitikkoihin on todella vaikeaa luottaa.
Niitä asioita on monenmoisia.
Alun perin autovero tehtiin kauppavajeen tilkkimeseksi.
Tottakai siitä tuli pysyvä.
Sitten "Jyrki Boy" julisti tämän kuuluisan päästöperustaisen verotuksen. Sitten kun nöyrä kansa alkoi uskoa virkavaltaa, niin tämä , onpas kummallista, huomasivat että verotulot hiipuvat.
Unohtuipa noilta elämän Broilereilta, mitä puhuivatkaan.
Sitten piti perustaa Ollilan komitea pohtimaan asiaa?? Tuloshan oli niin HÄRSKI ettei yrjökään tuollaista usko.
Olkoon näin. Onneksi sinulla siellä jossain ja minulla täällä Pohjan perukoilla alkaa kohta Mopokausi. Noin 47-vuotinen taival Trumpalla jatkuu.
Trumppa:
Tuskinpa liikenteen verotus tulee koskaan olemaan pysyvää.
Maailma muuttuu niin nopeassa tahdissa että verotusta on jatkuvasti muutettava kehityksen mukaan, valitettavasti.
Mistä lähtien EU:n miettimiset ovat olleet syy olla ostamatta uutta autoa? Jos tuo joskus mahdollisesti tuleva järjestelmä ongelma, niin eikö silloin juuri nyt pitäisi mennä heti ostamaan uusi kaukopysäytimentön auto ja varastoon pari uutta autoa varalle.
Minulla saattaa olla pahana tapana puhua tulevaisuudesta niinkuin se olisi jo nyt.
Mistähän syystä moni kuvitele että muutama hassu ministeri on kaikkien pykälien takana. Aika lapsenomaista uskoa.
Siellä satoja (jos tuhansia) virkamiehiä eri ministeriöissä valmsitelemassa ties mitä älyttömyyksiä. Ministerit on vain väliaikaisia keulakuvia jotka kyllä asettavat tavoiteita ja linjauksai mutta loppujen lopuksi virkamiehet ne temput keksii.
Myös aika naurettavaa kuvitella että kaikki Suomalaiset olisivat samaa mieltä kuin palstan kourallinen aktiivia autointoilijaa.
Tämä vain ihan pienenä vienona muistutuksena...
Ainakin kyselyiden perusteella enemmistö kansasta on samaa mieltä kanssamme.
Kuukeri:
Ja minun seuraavan autoni varustelistalla online viihdejärjestelmä on mieluisa, joskaan ei välttämätön varuste.
Koko tämän keskustelun ajan olen ollut sitä mieltä, että tässä EI OLE esitetty sellaista syytä, jonka vuoksi minä en voisi vaihtaa uudempaan.