Kun autossa on manuaali-ilmastointi päällä ja tulee kylmä niin voi joko alkaa pätkimään sitä tai lisätä lämpöä sekaan. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa menee tietenkin energiaa hukkaan. Kuinkahan toimii automaatti tällaisessa tapauksessa? Onko niissä mahdollisesti tehon säätö vai ei?
Minulla on kyseessä Peugeot 308 v. 2011.
Trumppa:
Kaikissa autoissa, joissa on ilmastointi, kompura käy ajoittain. Ei niissä tietääkseni ole tehonsäätöä. Missään tapauksessa ei kompura käy samaan aikaan täysillä ja kennoon syötettäisiin lämmintä sekaan jotta puhalluksen lämpöä saataisiin ylös. Jäähdytys on yleensä päällä kun ulkona on lämmintä. Jos puhallus on liian kylmä tai automaatin mielestä asetettu lämpötila on saavutettu, kylmän menoa kennoon kuristetaan jolloin puhaluksen lämpötila nousee ja samalla kompura käy yhä harvemmin.