Kuorma-autojen tehohävikki %

5 kommenttia

Olen pitkään miettinyt, kuinka paljon nykyiset päästörajoitukset (E5,6)
vievät kuorma-autojen nimellistehosta prosentteina.
Esim. Volvo 750 hv ?

Asiaan en ole saanut selvyyttä, onko Teillä kokemusta, tietoa asiasta ?

  
  • Kyllähän noista koneista saisi paljon enemmän tehoa irti, jos ei päästöistä tarvitsisi välittää. Asiassa on niin paljon avoimia tekijöitä, ettei mitään tarkkaa lukua voi sanoa.

      
  • Nykyautoissa tehot annetaan käsittääkseni nettotehoina vauhtipyörältä mitattuna apulaitteet ja pakoputkisto kiinni eli valmistajan antamista teholukemat pitäisi olla todellisia.

    Tuota nimellistehoa en oikein ymmärrä tässä yhteydessä vaikka sähkömoottoreissa tuttu käsite onkin. Itse olen yleensä ymmärtänyt nimellistehon niin että se on suurin teho jota koneesta voi ottaa ulos jatkuvasti ilman ongelmia. Toisaalta ilman saastemääräyksiä diesel-koneesta voisi ottaa suuriakin tehoja eliniän kustannuksella.

    Eli olisiko kysymys siitä voiko samaa moottoria kuormittaa jatkuvasti raskaammin ilman saastejärjestelmää vai onko syöttöä, ahtopainetta jne. rajoitettava ja säädettävä saastejärjestelmän vuoksi aiempaa enemmän suhteessa koneen tilavuuteen. Mielenkiintoinen kysymys joka tapauksessa.

      
  • Dieselmoottoristahan saa suuremmalla syötöllä lisää tehoa. Mutta eikös savutus suurella käyntinopeudella tarkoitta, ettei kasvatettua syöttöä ehditä enää polttaa kunnolla, vaan polttoainepisaroita alkaa hiiltyä näkyväksi savuksi?

    Savu ilmaisee hyötysuhteen romahtamisen, joten laskutaitoisen liikennöitsijän lompakko saattaa nykyaikana rajoittaa syöttöä jo ennen moottorin hajoamistakin?

      
  • Ite oon askarrellut sen verran vähän dieseleiden kanssa että mulla loppuu eväät nopeasti keskustelussa. Sellainen käsitys kuitenkin on että diesel koneesta saadaan paras teho, hyötysuhde ja minimipäästöt eri säädöillä. (Pitäis varmaan palautella mieleen indikaattoripiirrokset ja ominaiskuvaajat). Bensakoneessa nuo asiat tukevat paremmin toisiaan.

    Jos vaikka katsoo millaista nokea Tracktor pulling kisoissa koneet työntävät niin voi todeta että ainakin päästät ovat huipussaan mutta todennäköisesti tehot myös.

    Luulisi että kuljetuslikkeen omistajalle olennaisinta on hyvä polttoainetalous tyydyttävällä suorituskyvyllä.

      
  • "Sellainen käsitys kuitenkin on että diesel koneesta saadaan paras teho, hyötysuhde ja minimipäästöt eri säädöillä. Bensakoneessa nuo asiat tukevat paremmin toisiaan."

    Kyllä tuo on ihan perusteltavissa. Karkeasti ottaen ottomoottorissa noista voi valita kaksi ja dieselissä vain yhden.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit