Jälleen pöyristyttävä skandaali saksalaisilta autonvalmistajilta. Kolme suurinta merkkiä ovat kärähtämässä törkeästä vuosikymmeniä kestäneestä kartellista. Osakekursit roimassa laskussa ottaen huomioon, että alhaalla oltiin jo valmiiksi ja luottamus koko saksalaiseen kaikkia kusettavaan autoteollisuuteen alkaa olla nollissa. Saa nähdä mitä tästä vielä seuraa, kun asioita pöyhitään vähän syvemmältä. Jotenkin arvasin, että Mersun, Bemarin ja Audin "vapaaehtoiset" takaisinkutsut ehkä ovat yritystä peitellä törkeitä rikoksia. Tämä poika ottaa popparit mikrosta ja seuraa saksalaisten sukellusta.
http://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005299246.html?ref=rss
https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/german-car-industry-under-eu-cartel-investigation
Saksan hallitus on ollut mukana VW:n päästöskandaalin jälkien peittelyssä.
http://teknikensvarld.se/nya-avslojanden-om-volkswagens-fusk-496879/
Ei yhtään yllätä, vaikka viranomaisetkin olisivat peittelemässä jälkiä. Ja tosiaan yhä enemmän haiskahtaa siltä, että nämä uusimmat takaisinkutsut ovat yritys peitellä jotain suurempaa skandaalia. Tuskin on sattumaa, että juuri ennen tätä uutista juuri nämä merkit tekevät mittavia "vapaaehtoisia" takaisinkutsuja. Tässä kyllä ryvettyy pian koko Saksan maine. Aikaisemmassa ketjussa heitin vitsinä, että kysyisivät kiinalaisilta neuvoja. Enää tuo ei olekaan ihan kevyt vitsi. Ainakin kiinalaisten rehellisyyteen voinee näinä päivinä luottaa enemmän kuin sakemanneihin.
Lisätietoa odotellessa muistetaan silti, että näillä argumenteilla (=teknisellä yhteistyöllä ja yhteisesti sovituilla konformanssivaatimuksilla) koko teleala on yksi kartelli.
Kaikki valmistajat ja heidän lisäkseen myös tärkeimmät asiakkaat sopivat keskenään paitsi tekniset vaatimukset, myös niiden toteutusajankohdan ja kattavuuden, sekä käytännössä myös markkinoille pääsyn ehtona olevat hyväksyntävaatimukset.
Jotenkin arvasin, että Mersun, Bemarin ja Audin ”vapaaehtoiset” takaisinkutsut ehkä ovat yritystä peitellä törkeitä rikoksia. Tämä poika ottaa popparit mikrosta ja seuraa saksalaisten sukellusta.
Kiinalaisia tuskin kiinnostaa Euroopan saastet pätkän vertaa ja takaisinkutsua tuskin on ododtettavissa, mutta voisivat nyt edes säätää uusien Volvojensa päästöt kohtuullisemmalle tasolle. Taitaa olla liikaa pyydetty tuokin. Älä sitten pidätä hengitystä odotellessasi saksalaisten sukellusta.
Uutisten mukaan saksalaiset autojätit olisivat sopineet rajoittavansa AdBlue-tankkien kokoa kustannussyistä (pienemmät tankit), mikä on johtanut tarpeeseen päästökikkailla.
"Koncernerna har också kommit överens om teknik för avgasrening av dieselfordon och därmed lagt basen för dieselskandalen. Vid flera tillfällen har företagen diskuterat hur stora tankarna för att skilja vatten och kväve ska vara, uppger Der Spiegel.
Eftersom stora tankar kostar mer kom bolagen överens om små tankar. Det krävde i sin tur manipulation för att få ned avgasvärdena."
Kaikki dieselautot merkistä riippumatta (2009 vuodesta lukien) päästökorjataan Saksassa niin että dieselkiellot kaupungeissa voitaisiin välttää.
Kuinka voidaan päästökorjata autoja joiden valmistajat eivät ole mitään huijanneet ?
Alkaakin vaikuttaa dieselin kuolinkamppailulta koko tämä soppa.
http://teknikensvarld.se/politiker-och-industri-i-tyskland-overens-om-raddningsplan-for-diesel-499116/
En pidätä hengitystä odottaessani saksalaisten sukellusta, mutta pidätän kyllä hengitystäni aina kun näen lähelläni päästöhuijausohjelmistolla varustellun dieselvolkkarin.
Mitään ongelmaa ei tietenkään ole missään, ihan hyvää hyvyyttään nämä merkit kutsuvat satoja tuhansia autoja pajalle ja huvikseen saksan viranomaiset tutkivat yrityksiä.
Jos saksalaisen autoalan kusetuksista puhutaan, niin olivatko ne katsastustilastot vai mitkä luotettavuuteen liittyvät tilastot joissa niissäkin kusettivat. Huijausta huijauksen perään saksassa.
Pidätätkö hengitystäsi myös silloin, kun näet uuden Volvon, joka liikenteessä tehtyjen mittausten mukaan on päästöhuijausohjelmistolla varustettua Volkkariakin pahempi saastuttaja?
Mistähän luotettavuuteen liittyvistä tilastoista mahdat puhua? Ettei vaan taas olisi mielikuvitukstilasto.
Niin sehän olikin tämä ADACin huijaus, jossa paranneltiin vuosikausia saksalaismerkkien sijoituksia suosikkiautoäänestyksissä.
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001826640.html
Miten saat tuosta luotettavuustilaston? Miten saksalaismerkkien sijoituksia on paranneltu? Miksi et ota kantaa Volvon hyvin korkeisiin päästöihin, vaikka jaksat kirjoittaa näistä päästöistä usein?
Kuten kirjoitinkin, en ihan muostanut mistä huijauksesta tuolloin oli kyse. Menevät nämä saksalaisten huijaukset hieman sekaisin. Eihän tuo siis ollutkaan luotettavuustilasto, vaan tyytyväisyystilasto, joka toki jollain tasolla saattaa korreloida myös luotettavuuden kanssa.
Ei Volvo ole kärähtänyt päästöhuijauksista. Ei Volvo ole kutsunut satoja tuhansia autoja korjauksiin. Ei Volvo ole joutunut ostamaan tuhansia autoja takaisin, kun ei osaa (järkevillä kustannuksilla) niitä laillisiksi korjata. Ei Volvoa ole tuomittu miljardien sakkoihin. Miksi ihmeessä siis Volvosta kirjoittaisin? Ja kuten jo alusta alkaen joskus kirjoitin, varsinaisia päästöjä enemmän minua tässä kiinnostaa VW:n ja nykyisin voisi jo sanoa useiden saksalaisten autoalalla toimivien yritysten toistuva kusetus. Voiko mihinkään saksalaisten toimintaan enää luottaa ainakaan autoalalla?
Sinä se NHB olet oikeana ympäristöaktivistina autojen päästöistä vouhottanut vuosikausia, mutta VW:n päästöskandaali ei olekaan oikein koskaan kiinnostanut, paitsi muutamia kertoja selittelymielessä. Et muuten kommentoinut sitäkään, että Audilla on ongelmia jo bensamallienkin kanssa ja siksi tuotanto on ilmeisesti hetkeksi pysäytetty.
NHB ei näe mitään ongelmaa missään, mutta tällainen pikkulehti kuin Bloomberg kirjoittaa näin.
“The allegations are quite detailed, so it’s unlikely there’s this much smoke without fire,” said Christian Ludwig, an analyst at Bankhaus Lampe in Germany, who estimates any fines could run into the billions. “In the current environment, that’s a another hit.”
Kuten sanoin, mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää, kunhan tätä saksalaisten tunkiota pengotaan vähän syvemmältä.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-07-21/audi-joins-daimler-in-diesel-recall-as-emissions-scrutiny-grows
Kuten kirjoitinkin, en ihan muostanut mistä huijauksesta tuolloin oli kyse. Menevät nämä saksalaisten huijaukset hieman sekaisin. Eihän tuo siis ollutkaan luotettavuustilasto, vaan tyytyväisyystilasto, joka toki jollain tasolla saattaa korreloida myös luotettavuuden kanssa.
Ei tuo ole edes tyytyväisyystilasto, vaan "vuoden auto" -tyyppinen suosikin äänestys. Kirjoitit, että tuossa olisi paranneltu saksalaismerkkien sijoituksia. Millä tavalla tuo tehtiin? Linkkisi takaa löytyvässä Handelsblatin jutussa mainittiin, että Mersu olisi joskus nostettu Audin ohi ykköseksi.
Sinä se NHB olet oikeana ympäristöaktivistina autojen päästöistä vouhottanut vuosikausia, mutta VW:n päästöskandaali ei olekaan oikein koskaan kiinnostanut, paitsi muutamia kertoja selittelymielessä. Et muuten kommentoinut sitäkään, että Audilla on ongelmia jo bensamallienkin kanssa ja siksi tuotanto on ilmeisesti hetkeksi pysäytetty.
Dieseleiden päästöt ovat iso ongelma ja se on minulla tässä se tärkein asia. Skandaalin ehdoton etu on se, että alan yleiset käytännöt hyödyntää normin huonoutta joutuvat erityistarkkailuun. Mielestäni tämän kohun vaikutukset ovat ainoastaan positiivisia.
Mielestäni on epä-älyllistä osoittaa sormella vain yhtä merkkiä tilanteessa, jossa ihan jokainen merkki syyllistyy samaan. Samoin saksalaisten osoitteleminen tilanteessa, jossa ainoastaan saksalaiset rakentavat normin mukaisia päästöjä tiellä päästeleviä dieseleitä, on turhaa. En myöskään pysty sulkemaan silmiäni ja jankuttamaan sitä, kuinka jotain merkkiä ei ole tuomittu ja sakotettu, kun kaikki tavat kiertaa normin ajatus ovat mielestäni yhtä tuomittavia. Fiat 500X esimerkiksi sammuttaa päästöjen puhdistuksen heti kun testisyklin verran aikaa on kulunut. Ainakaan Italian viranomaisten mielestä tämä ei ole edes laitonta.
Audilla on ilmeisesti moottoripäivitys ja kevythybriditekniikka odottamassa hyväksyntää. Tuotantoa ei ole pysäytetty ja tämä koskee vain paria A4:n ja A5:n moottoria Euroopan sisäisesti. Mikä tässä on se ongelma, jota pitäisi kommentoida?
Kartelli, siis myös teknisin menetelmin toteutettu kartelli on vilpillistä kaupallinen kilpailun rajoittamista osallistujien keskinäisen sopimuksen nojalla. Siksi sopimus valmistaa vaikkapa huonolaatuisia autoja, joiden AdBlue tankki tyhjenee nooeasti ei sellaisenaan täytä kartellin tunnusmerkistöä.
Jos sen sijaan löytyy näyttöä alihankkijoiden ja hintojen ohjailusta kilpailua rajoittavalla tavalla, silloin pitääkin kartellipykälät punnita oikeudessa hyvin tarkasti.
Melko laaja tuo ADAC:in huijaus oli koska saksalaismerkit joutuivat palauttamaan 40 kpl väärin perustein saamaansa Gelber Engel-palkintoa.
"Saksan ADAC-autojärjestön huijausskandaali ulottuu aina vain kauemmas. Tilintarkastusyhtiö Deloitten tänään julkistaman raportin mukaan ADAC on sekä suurennellut Gelber Engel -suosikkiautoäänestyksensä äänimääriä että vääristellyt äänestyksen tuloksia, saksalaisviestimet kertovat.
Deloitten mukaan näin on tehty ainakin vuosina 2009–2013, mutta alustavien selvitysten mukaan myös jo 2005–2008.
Kaikkien tarkastelemiemme vuosien osalta voimme yksiselitteisesti todeta, että Gelber Engel -suosikkiautoäänestyksessä sekä äänimääriä että äänestysten tulosta on laajalti manipuloitu, Handelsblattin lainaaman Deloitten raportti kertoo.
Raportin mukaan tavoitteena on ollut saada äänestyksen kärkiviisikkoon useampia eri automerkkejä.
ADAC:n toiminnanjohtajan Karl Obermairin mukaan ”yksittäiset henkilöt” olisivat vuosien ajan systemaattisesti huijanneet autonvalmistajia ja julkisuutta. ADAC aikoo sen vuoksi tarkastaa kaikki Gelber Engel -äänestykset vuodesta 2005 eteenpäin.
Huijaus tuli julki tammikuun puolivälissä, kun Süddeutsche Zeitung kirjoitti asiasta. Muutama päivä sen jälkeen äänestyksestä vastannut ADAC:n viestintäjohtaja Michael Ramstetter sai potkut. Kolme viikkoa myöhemmin myös järjestön puheenjohtaja Peter Meyer jätti paikkansa.
Volkswagenin, Daimlerin ja BMW:n on puolestaan tällä viikolla määrä palauttaa kaikkiaan 40 viime vuosina saamaansa Gelber Engel -palkintoa."
BMW:n mielestä AdBlue tankin koosta ei ole tarpeen väitellä kilpailijoiden kanssa, kun asentaa omiin autoihin sopivan kokoisen:
http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/bmw-kiistaa-saksalaisten-autofirmojen-dieselkartellin/765984/
Derrick: "suosikkiautoäänestyksessä sekä äänimääriä että äänestysten tulosta on laajalti manipuloitu"
Aika typerä veto ADACilla asiaan vaikuttaneiden kannalta. Jos ottaa lahjuksia, pitää saada loppuiäksi taloudellisen riippumattomuuden tarjoava potti. Rohkenen epäillä, että työpaikkansa menettäneet myivät maineensa säälittävän halvalla?
En siis ymmärrä tutkimuksen tekijän motiivia tällaiseen vedätykseen?
Mutta ajattele positiivisesti, onneksi kukaan autoista oikeasti ymmärtävä ei tee valintojaan itseään huonommin informoitujen huutoäänestyksen pohjalta. Ja toisaalta, ellei mitään ymmärrä, on yksi lysti millä ajaa. Siksi äänestystulos voi olla nyt, menneisyydessä tai tulevaisuudessa ihan mitä tahansa ilman vaikutusta reaalimaalimaan.
Suddeutsche Zeitungille pisteet tutkivasta journalismista!
Oheisen artikkelin mukaan BMW:llä on tarve ainoastaan EUR 5 -autojen takaisinkutsuun.
""With uncertainty clouding the German auto industry, BMW said it has gone farther than competitors to ensure its diesel cars meet regulatory guidelines while still performing well on the road. The company says it combines AdBlue fluid to neutralize pollutants as well as a system that stores nitrogen-oxide emissions, adding it sees no reason to recall or upgrade its latest diesel vehicles. The company is offering a voluntary upgrade on older Euro 5 models.
“We compete to provide the best exhaust treatment systems,” the Munich-based automaker said in statement Sunday afternoon. “Unlike other manufacturers, BMW Group diesel vehicles employ a combination of various components to treat exhaust emissions” and thereby “fulfill all legal emissions requirements and also achieve a very good real-life emissions performance.”"
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-07-24/bmw-denies-diesel-cheating-as-regulators-probe-broader-cartel
Mitä näihin varsinaisiin kartelliepäilyihin tulee, niin on muistettava se että ainakin VW on toiminut "ilmiantajana", mikä viittaa siihen että varsinaista kiellettyä yhteistyötä on varmaankin tapahtunut. Miksi siis ilmoittaa kartellista, jos kyseessä olisi epäselvä ja tulkinnanvarainen tapaus, jonka voisi oikeudessa voittaa ?
http://www.talouselama.fi/uutiset/massiivinen-kartelliepaily-uhkaa-saksan-autojatteja-panoksena-koko-saksan-autoalan-uskottavuus-6664537
Saksan talousministeri:
"Panoksena ei ole vähempää kuin koko Saksan autoalan uskottavuus. Luottamusta ei voida palauttaa ilman kattavaa selvitystä", ministeri Zypries arvioi tilannetta FT:lle.
Daimlerin, BMW:n ja Volkkarin osakkeet mukavassa pulkkamäessä. Jo ennestään "halpojen" osakkeiden kurssit luisuvat entisestään. Luottamus näihin yrityksiin alkaa olla vähissä.
Derrick: "Miksi siis ilmoittaa kartellista, jos kyseessä olisi epäselvä ja tulkinnanvarainen tapaus, jonka voisi oikeudessa voittaa ?"
Kaksi syytä tulee mieleen ihan heti:
jos on yhtää epäilystä, että jotain moitittavaa on saattanut tapahtua, monien maiden lainsäädäntö tuntee kartellin paljastajan immuniteetin tai ainakin alennetun tuomion.
vaikka mitään ei olisi tapahtunut, VAG:lla on motiivi saada oma tilanteensa näyttämään alan normaalilta käytännöltä.
Siksi ilmianto epäilyksestä on eri asia kuin tuomio. Kivien heittely on lasitalossa asuvalle huono idea, mutta VAG:n lasit särkyivät jo, joten se on juuri nyt vapaa heittämään niin monta kiveä kuin suinkin löytää.
Auto-m: "Daimlerin, BMW:n ja Volkkarin osakkeet mukavassa pulkkamäessä. Jo ennestään ”halpojen” osakkeiden kurssit luisuvat entisestään. Luottamus näihin yrityksiin alkaa olla vähissä."
Kuulisin mielelläni perustelusi lainausmerkeille "halpojen" ympärillä? Kympin tai alle P/E kasvavia tuottoja näyttäneille yrityksille on nykypäivän indekseillä minusta halpaa ilman lainausmerkkejä, joten kuulisin mielelläni miksi pidät niitä kalliina, vai mitä tarkoitit lainausmerkeilläsi?
Viime kesän pohjat referenssinä seuraan tilannetta:
BMW on vielä 15% yli noin vuosi sitten bongaamieni pohjien, joihin en päässyt silloin käsiksi saksalaisen osinkoverotuksen korjaamisoperaatiota lomalla opiskellessani. Saksalaiset nimittäin huijaavat siinäkin perimällä kansainvälisten verosopimusten ylittävää osinkoveroa, josta tosin 15% ylittävän osuuden voi periä takaisin veron Suomeen kuuluvan osan maksettuaan max. 4 vuoden ajalta.
DAI on jo lähellä viime kesän pohjia, mutta ei minulle yhtä kiinnostava yhtiönä, vaikka lyhyen periodin tuoton tunnusluvut lähellä Bemua ja Toyotaa ovatkin.
Samalla periodilla muuten TM on aika tasan vuodentakaisissa lukemissa, koska se on tullut käytännössä koko kuluvan vuoden pulkkamäkeä. Tästä en osaa huolestua, koska tuotteet ovat kunnossa ja näyttävät viehättävän vakioasiakkaita, jotka vuodesta toiseen tuovat omat, firman ja lainatut rahat tutulle tiskille, mistä nöyrin kiitoksemme.
Samalla vuoden periodilla VOW on tuottanut kohtuullisen hyvin. Yli 5% nousu + osingot. VOW ei kiinnosta, koska en osaa arvioida mitä luurankoja perhedynastian kaapeista vielä löytyy. P/E on Toyotan tasoa, joten mahdollisten tulevien korvausvaatimusten on syytä olla jo hinnassa, tai huonosti käy nyt ostavalle.
Vanhan TV-sarjan "Me Hirviöt" roolihahmo Hymie avasi ulos lähtiessään kaulassaan törröttävän pultin vaihtaakseen tilaisuuteen sopivan vaihtopään. Minun auton ostoni eroaa autoyrityksen ostosta suunnilleen samalla tavoin. Kokonaan eri pää ja eri motiivit.
Nyt on vähän epäselvää se että kuka on ollut ilmiantajana, Volkswagen vai Mercedes tai kumpikin yhdessä.
Esimerkiksi Iltalehti kirjoittaa että se olisikin ollut Mercedes joka teki ilmiannon välttyäkseen jättisakoilta. (Sakko kai voi olla maksimissaan 10 prosenttia liikevaihdosta.)
"Tieto Daimlerin mahdollisesta vapautumisesta sakoista nosti yhtiön osakekurssia hieman tiistaina, kun taas Volkswagenin ja BMW:n osakekurssit jatkoivat maanantaista laskuaan."
http://www.iltalehti.fi/talous/201707252200285112_ta.shtml
Lukitsen vastausvaihtoehdon 1 (syytesuoja).
Iltalehdelle tiedoksi, että BMW nousi tiistaina hieman enemmän kuin DAI.
Auto-m:n kommenttia "halpuudesta" odotellaan yhä?
740, unohda lainausmerkit. Nimenomaan tarkoitin juuri sitä, että nuo yhtiöt olivat jo valmiiksi halpoja P/E:n puolesta ja halpenivat siis edelleen. Lainausmerkit siksi, että yrityksen halpuus on aina määrittelykysymys.
Nyt sitten Porschen dieselit myyntikieltoon ainakin toistaiseksi. Audi käyttää samoja moottoreita, eli miten mahtaa olla Audin laita?
https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/porsche-cayenne-diesel-and-macan-s-sales-banned-germany-due-suspect-emissions
Asia selvä ja ostoksen halpuus (tai sitten ei) selviää vasta myöhemmin.
Possujen banni on mielenkiintoinen, koska kyse ei ainakaan linkittämäsi uutisen uutisen mukaan näytä olevan NOx, vaan epärehellisesti kaunistellut normikulutuslukemat. Viranomaisella lienee jotain näyttöäkin, kun ovat asettaneet myyntikiellon.
Normi 6.6, Spritmonitorin pohjat 8.8 kuulostaa tosiaan yllättävän isolta erolta normin ja reaalimaailman välillä? Aika monia autoja edes joku ajaa normilukemilla tai jopa alle. Toisaalta nelivetoisilla näyttää olevan vaikeuksia saavuttaa normiaan reaalimaailmassa, jossa kylmäkäynnistys ei merkitsekään käyntilämpöistä voimansiirtoa. Ja kuinkahan moni ostaa Possun ajaakseen normilukemilla?