Ranskalainen työn laatu

8 kommenttia

Olen alkanut tarkasteleen laitteiden valmistusmaata. Laitteiden jotka omassa kotitaloudessa on rikkoutunut tänä vuonna. ( Liian varhain )

Honda acrekaatti koottu ranskassa ( 5 v ) , alkoi polttaa öljytä ( kokoonpanovirhe ).
Neste aurinkokenno ( Made in France ), lakkasi tuottamasta virtaa ( 7 vuotta ).
Sagem satelliittiviritin ( rikkoutui softapäivityksen yhteydessä, lukiessa satelliitilta ).
Citroen C5, monivikainen, korjattu 10:n kertaa ( 2.5 vuotta )
Punaviinissäkin oli sakaa pullon pohjalla.

Kaikki esimerkkitapaukset ovat sellaisia, joissa olisi vielä vuosia käyttöaikaa jos ne olisi tehty kunnolla ( esim Saksassa )
Laitteissa ei ulkoisia vaurioita tms. , liikarasitus tms.

Äkkiseltään ei tule mieleen yhtään ranskalaista tuotetta joka olisi luotettava tai kuuluisa siitä ( paitsi hajuvedet ja Gognag )

Mitään vastaavaa ongelmamäärää minkään muunmaalaisena ei ole sattunut.
( käytännössä lähes kaikki ranskassa tehdyt kotitalouden laitteet on siis rikkoutuneet. )

Tästälahtien pyrin olemaan ostamatta mitään, mikä on koottu, valmistettu tai muuten ranskalainen, merkstä tai alkuperäistuotenimestä huolimatta ( esim Honda, assembled in France , Toyota Yaris ( ei Verso ) jne. )

[il Diavolo muokkasi tätä viestiä 22.07.2004 klo 12:15]
  
  • Joo, kannattaa välttää tuotteita jotka on tehty, Ranskassa, Italiassa tai Venäjällä.

      
  • Noh Noh, pojat. Ranskalaiset ovat kyllä taitavia ja jopa innovatiivisia monissa asioissa: omat ydinvoimalat, hävittäjät (Mirage), maailman "seitsemäs ihme" Concorde-lentokone, autot (Peugeot, Renault, Citroen). Autoissa ranskalaiset ovat ihan maailman huippua (ajettavuus, mukavuus, ulkonäkö jne.), autourheilussa aina kärjessä tai kärkipäässä.

    Valitettavasti vähän huolimattomia ovat joskus ja se aiheuttaa sitten tätä "maineenmenetystä" ja turhia korjaamokäyntejä jne. :tongue: :tongue:

      
  • Tästä muistuu mieleeni eräs tapaus:

    Asiakaspalvelutehtävissä ollessani huvittavin tapaus oli eräs romaaniperhe, joka tuli ostamaan näppäimistöä, mutta se ei saanut olla kiinassa valmistettu. Noh, kaikkihan ne kiinassa valmistettuja olivat ja kysyin syytä tähän boikottiin.

    No se oli se, että he olivat 5 vuotta sitten ostaneet Phillipsin kuulokkeet ja nyt ne olivat hajonneet. Valmistusmaa oli Kiina, joten perhe päätti yksimielisesti olla ostamasta enää yhtään mitään Kiinassa valmistettua. Kyllä muuten oli naurussa pitelemistä kun kävelivät liikkeestä ulos...

    Mielestäni on turha yleistää. Jos jotain on hajonnut, niin eihän se mielestäni ole niinkään valmistusmaan vaan valmistajan vika...

      
  • Kiinassa tehdään paljon hyviä tuotteita nykypäivänä. Japanissa on tehty jo pari-kolme vuosikymmentä. Jenkeissä tehdään hyvää ja huonoa (riippuu tuotteen hintaluokasta).

    Odottakaas vaan, niin jatkossa tulee hyvää tavaraa myös Koreasta ja Taiwanista sekä moista entisistä itäblokin maasta. Näin se taitaa mennä.

    Siinä Saksa, Suomi ym. L Eu maat ovat vielä purituksessa !!

      
  • :smile: :smile: :smile:

    Minulla ollut kymmnen vuotta ranskalaisia autoja ja ne ovat toimineet yhtä hyvin kuin muutkin eurooppalaiset. Kaksi Peugeottia (405 ja 406) ja nyt Citroen C 5. Monet kansainväliset vertailut kertovat, että ranskalaiset pärjäävät hyvin nykyisten monimutkaisten autojen maailmassa.

    Asiakas on aina oikeassa, sanotaan. Suomen kymmenen eniten myydyn automerkin joukossa on peräti 3 ranskalaista automerkkiä.
    Tämän päivän asiakas haluaa tyyliä, hyvät varusteet, helpot ja kevyet hallintalaitteet. Erityisesti naiset arvostavat näitä ominaisuuksia.
    Naiset, jos ketkään arvostavat tyylikästä ja luotettavaa autoa sekä hyviä huoltopalveluja.

    Kun kuuntelee eri automerkkien nykyisiä ns huoltotarpeita, ovat maahantuojien kutsut tarkistukseen/huoltoon selvästi lisääntyneet.
    Myöskään mikään tarkistus/korjaus ei enää onnistu kotoisin konstein,
    tämän vuoksi viemme helposti automme huoltotietoneen ohjelmoitavaksi. Olemme vaativampia asiakkaita kuin koskaan ennen.

    Harmaapartainen


      
  • Olen ollut työtehtävissäni tekemisissä monenlaisten teknisten enemmän ja vähemmän eri tasoista elektroniikkaa ja mekaniikkaa sisältävien laitteiden parissa, joiden valmistusmaita ovat olleet mm. Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja, Latvia, Saksa, Puola, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Slovenia, Espanja, Turkki, Intia, USA, Kiina, Etelä-Korea, Malesia, Japani, Singapore jne.

    Kokemukseni mukaan valmistusmaalla ei ole käytännön merkitystä, vaan sillä millaisista komponenteista laite kasataan ja millainen on valmistavan tehtaan laadunvalvontaprosessi. Vaikka nykyään laitteet yleensä näyttävät hienoilta ulospäin, kovan (hinta)kilpailun takia ne liian usein kasataan ala-arvoisen laaduttomista = halvoista osista. Tätä huonon laadun tavaraa tunkee globaaleille markkinoille kaikista maailman maista.

    Hyvä esimerkki on uudessa TM:ssa (13/2004) Satunnaisen tarkkailijan kommentti huonolaatuisista kodinkoneista.

      
  • Tätä eri komponenttien laatua olen minäkin miettinyt. Nykyautoissa lienee tuhansia mikropiiriä, siruja, sähkömoottoreita, releitä jne. Kohta ei ole väliä jääkö auto pakkasessa parkkikselle oli se Mersu tai Daewoo. Sikäli ikävä, että suuresta hintaerosta huolimatta, saattaa lähitulevaisuudessa olla pelkästä tuurista kiinni, mikä toimii, mikä ei.
    Siitä taas on turha syyttää autonvalmistajaa, vaikka sen imagossa ja tuotteessa osatoimittajan hyvä tai huono laatu näkyy. Halpismaissa kokoonpanotehtävissä käytetään kouluttamatonta, lukutaidotonta työvoimaa, joskus lapsityövoimaa. Periaatteesta en ostaisi ikinä esim. Korealaista autoa juuri näistä syistä. Fiilis ei olisi hyvä sellaisen ratin takana. Heräsihän Ikean tuotteista suuri kohu lapsityövoiman käytöstä, joten miksei moni automalli mene boikottiin tästä syystä ostajien keskuudessa?

      
  • "Halpismaissa kokoonpanotehtävissä käytetään kouluttamatonta, lukutaidotonta työvoimaa, joskus lapsityövoimaa. Periaatteesta en ostaisi ikinä esim. Korealaista autoa juuri näistä syistä."
    -Onko Etelä-Korea ollut enää vuosikymmeniin varsinaisesti mikään "halpismaa" vrt. Kiina, jossa teollisuus käyttäisi kokoonpano tehtävissä lukutaidotonta porukkaa saati lapsityövoimaa. Epäilen vahvasti.
    Moni eurooppalainen auto tehdään nykyään paljon "kurjemmassa" maassa kuin Etelä-Korea. Näitä eurooppalaisten autovalmistajien tehtaita, joista meillekin tuodaan autoja on esim. Meksikossa, Turkissa, Romaniassa jne.
    Etelä-Korean menestys kansainvälisissä koulutus, terveys,ym. hyvinvointivertailuissa on Suomen tasoa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit