Mercury Perämoottori 1964-1987

15 kommenttia

Hei! Taannoin aloitin keskustelun Archimedes 20s perämoottorista,
keskustelun kulussa tuli tämä mercuryn perämoottori puheeksi aloitin nyt uuden keskustelun aivan mercurya varten. Eli tämä vanha
keskustelu:
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=1193

siinä viimeksi kirjoitettu nimimerkki SixPack kertoo, että 1964 vuosimallin 9.8hv moottori oli valkoinen ja mustat raidat, mutta eikös se ollut 1963 ja vanhemmat niin ainakin oldmerc sivuilla olis niin, että
1964 olis ollut ensmmäiset mustat perämoottorittosin voi olla, että
Amerikassa ehkä ja täällä oli vielä vanhat mallit käytössä?
Haluaisin mielenkiinnolla tietää enenmän mercuryn koneista.
Aikoinaanhan puhuttiin eri väriradoista oliko niillä mikä merkitys ja minkä värejä löytyi? entäs se vesi jäähdytysja olvatko koneet jo 1964 vuonna ns.sokattomia yms.
ps. löytisikö kellään vanhaa 7,5-15hv Mercurya :smile:

  
  • Vastauksia voi löytyä aika läheltä, nimittäin TM:n arkistosta. Nopea vilkaisu kertoi, että lehti on 60-70 luvuilla esitellyt ja vertaillut perämoottoreita huomattavasti nykyistä aktiivisemmin.

    Muistaakseni jossain vanhassa lehdessä on vertailu, johon osallistui 6 hv mercury. Tuo oli valkoinen (vm 63?). Tarkistetaan ja palataan asiaan. Sinänsä vanhojen moottorien kanssa pelaaminen on ihan hauskaa, eikä tilaa tarvita niin paljon kuten autojen kanssa. Mutta äläpäs tule samoille apajille, minullekin kelpaisi vanhempi 7.5 tai ehkä 6 hv Mercury.

      
  • Hei!
    Muistatko mitä merkitystä oli näillä ns.Erivärisillä raidoilla, kun puhuttiin punaraitasista,siniraitasista ja hoperaitasista ja taisi olla muitakin värejä siis koneet olivat muuten mustia, näitä oli ainakin 20hv ja pienenmissä.

    Taitaa nämä vanhat jenkki perämoottorit olla helpompia korjata, kun japski koneet ainakin osien saatavuudelta olin katsovina, että ainakin 1964 Merckuun saisi vielä vesipumppuja, joku tässä kehu, että noihin Johnsoniin ja Evinrudeen saisi osia vielä paremmin, kun niitä olisi aikoinaan tehty enenmän. itse olen vähän haeskellut noita 10heppasia, mutta tuntuu, että niitä ei ole aikoinaan edes ostettu paljoakaan verrattuna 20hv koneeseen niitä on tarjolla!

      
  • Väreistä en tiedä, mutta ainakin -64 tekniikan maailmassa oli vertailu, jossa oli merc 39 (4hv) kone. Se oli musta. Toisessa yhteydessä mainitiinkin, että vm 64 meruryt ovat muuttuneet mustiksi entisen valkoisen sijaan.

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 11:14 Venenokia kirjoitti
    Hei!
    Muistatko mitä merkitystä oli näillä ns.Erivärisillä raidoilla, kun puhuttiin punaraitasista,siniraitasista ja hoperaitasista ja taisi olla muitakin värejä siis koneet olivat muuten mustia, näitä oli ainakin 20hv ja pienenmissä.

    Taitaa nämä vanhat jenkki perämoottorit olla helpompia korjata, kun japski koneet ainakin osien saatavuudelta olin katsovina, että ainakin 1964 Merckuun saisi vielä vesipumppuja, joku tässä kehu, että noihin Johnsoniin ja Evinrudeen saisi osia vielä paremmin, kun niitä olisi aikoinaan tehty enenmän. itse olen vähän haeskellut noita 10heppasia, mutta tuntuu, että niitä ei ole aikoinaan edes ostettu paljoakaan verrattuna 20hv koneeseen niitä on tarjolla!

    Tosiaan, isälläni oli tuolloin -50 luvun lopusta lähtien vain Mercury perämoottoreita. Yksi valkoinen mustin raidoin 50 hv ja vm. -58? Sitten meillä oli pienempi 9,8 valkoinen ja kaksi mustaa raitaa, olisiko sitten ollut vm. -62? Muistelin ilmeisesti väärin v-mallin edellisessä keskustelussa. -66 meille tuli musta -20 hv siniraidoin, joskus myöhemmin muuttuivat punaraitaisiksi. Koskaan en ole nähnyt avattuna, Mercureissa ei ollut mitään vikaa. Liitteä suurtehotulppa oli Mercuryn patentoima? koska muilla merkeillä sitä ei näkynyt. Litteille tulpille annettiin elinikäinen takuu jos oikein muistan. Huomaat, että tässä olen hieman muistinvarassa, joten saatan olla jonkun asian suhteen väärässäkin. Isäni innostui hankkimaan jo v. -69 veneen jossa 2x Mercruiser V8:t. Suomessa näistä ei ollut tietoakaan niihin aikoihin vielä.
    Itselläni on nykyään lakattu mäntyinen puufiskari 2-syl Wickström putputin jolla rauhassa saa relata puksuttaessa siellä täällä ja käydä välillä fisulla.

      
  • Mites tuon koneen raitojen värin kanssa sitten on?

    http://www.blocket.se/view/4323396.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

      
  • Tämä ei taida olla enään ns.raitakone!?

    Mutta minkähän vuosimallin kone tämä on ns.punaraita
    1. www.smalloutboards.com/ m7570.htm.

    Ja mikäs tämä ns. siniraita on vuosimalliltaan?
    2. www.smalloutboards.com/ m7578x.htm.


      
  • Mercuryn perämoottori 70-Luvulla
    olivatko 70-luvun mercuryt punaraitaisia?. Ongelmaksi on tullut monessa mercuryn koneessa, että kuka tietäisi tarkan tekovuoden
    mistä yleensä saa selville?

      
  • http://www.marinshopen.se/ / Modelguide

    Tuolta löytyy useimmat sarjanumeron perusteella

      
  • "itselläni on nykyään lakattu mäntyinen puufiskari 2-syl Wickström putputin jolla rauhassa saa relata puksuttaessa siellä täällä ja käydä välillä fisulla".

    Son sitte komee näky ku lakattu, mäntypuinen vene nokka kohisten liukuu aavalla eteenpäin. Hitaasti takovan Wickströmin papatuksessa on sitä samaa korvia hivelevää rauhaa ku könninkellos: "kone käy, marka joutu, satama saapuu".

    Molin hevoosenpään kokoonen kloppi ku naapurin nikkari värkkäs iittelleen puisen moottoriveneen. Oli Himangalta verentuoma ja intomielinen kalamies. Syksyllä alootti rungon teon, kevättalvella oli kansi ja kajuutta valmiina ja kolmi pyttynen vihreä wickströmi odotti pakoilleen laittoa. Keväällä jäiden sulaessa pois, vene oli valmiina köli punaiseksi maalattuna ja laidat sekä ohjaamo puulle lakattuna. Vei kotiseutunsa rantaan, kas kalamies ku ikänsä oli.

    Wickströmin maamoottorissa on kampiakselin molemmin puolin valtavat siima- ja vauhtipyörät. Vauhtipyörässä on vipu ja kannessa puolipuristin. Konetta käynnistettäessä puolipuristin on avattuna ja vivusta veivataan myllyä käyntiin.Vaasan satamassa eräs äijä oli veivannu Wickströmin maamoottoria käyntiin, samassa kun oli päästänyt puolipuristin vivun kiinni, kone oli paukauttanu niin voimakkaasti että oli hypännyt jalustapukkien päältä pois. Äijä oli ottanu jalat alleen kun kone oli vauhrilla tullu kohren. Kuulemma oli metka näky ku ukko juoksee erellä ja mylly tuloo perässä pitkin satamalaituria. Äijä oli hypänny lopulta mereen ku tie oli loppunut ja kone tuli tietysti perässä. Onneksi ei ollut päälle käyvää mallia.

      
  • Terve Taas! Hommasin tuollaisen ruskearaitaisen mercuryn 9,8hp
    vuosimalliltaan 1980-85. Tuota kaasun kanssa mietityttää!
    kun vaihde on vapaalla niin kaasukahvasta ei voi vääntää kaasua, mutta kun vaihteen laittaa päälle eteen tai taakse niin silloin pystyy vääntää kaasua onko tämä normaalia :open_mouth: ?

      
  • Katso www.vator.fi lienee edelleen Mercuryn maahantuoja. Ongi sieltä sähköpostiosoitteen ja kysy sieltä. Ei tarvitse ainakaan jossitella.

      
  • Meillä on vintillä yksi 60-luvun alun 6 h Mercury, ja yksi 9,8 h 80-luvun alun Mercury. Sitten taitaa vielä olla yksi 7,5 h, ehkä 1977 tms. vuosimallia toisella vintillä. Kaikki ovat jääneet vinttikamaksi, kun niihin on tullut jotain vikaa, joten eivät tietääkseni toimi, mutta jos joku on kiinnostunut niistä niiden ulkokuorten tai varaosien osalta..., saavat nimittäin kohta tavalla tai toisella kyytiä:)

      
  • Hei Monika, vieläkö sinulla on nämä vintille jääneet moottorit? missäpäin suomea?
    t. kiinnostunut, pikkupete@kolumbus.fi

      
  • Hei,
    kyllä varmuudella löytyy ainakin ne kaksi, ja se kolmaskin pitäisi löytyä, tosin toiselta vintiltä. Moottorit ovat Turun saaristossa, Houtskarissa.
    t. Monika

      
  • Hei
    Itse asun järvenpäässä, joten matkaa on. Minulla ei ole sinun yhteystietoja, laitatko sähköpostia ,tekstiviestin tai soita, niin katsotaan onnistuuko kaupanteko. pikkupete@kolumbus.fi puh.0505744261.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit