Kuka tietää juurisyyn puristuspaineiden katoamiseen?

5 kommenttia

Tapsan miltei museoautoikäinen Renault menetti KAIKKI puristuspaineet. Moottorilla on ajettu n. 250 tkm. Eräänä päivänä 300km yhtenäisen maantieajon päätteeksi auto jäi tunniksi seisomaan kovaan pakkaseen, eikä enää suostunut lähtemään käyntiin. Mitään häkellyttävää ei tapahtunut moottoria sammutettaessa eikä uudelleen startatessa ollut muuta outoa, kuin se että kone pyöri "sukkana" - normaalia nopempi pyöritys ja kuin olisi sytytystulpat irti.

Auton bensamoottori on siis 2,2 litrainen neloskone, jossa 8 imuventtiiliä ja 4 pakoventtiiliä (Renault Safrane B543 eli J7T760). Moottorin jakohihna on täysin ehjä ja ajoitusmerkkien mukaan jako on kohdallaan.

Vaikka sylintereihin kaataa moottoriöljyä yhtään ei nouse puristuspainemittarin neula. Nokka-akseli on näkyvissä ja ainakin keinuvivut näyttävät liikkuvan normaalisti, kun konetta pyörittää.

Tapsalla on kaksi veikkausta:
1. Kaikki venttiilit liimautuneet kiinni
2. Kansi on koko matkaltaan halki

Onko sinulla tietoa tai kokemusta siitä kuinka syy puristuspaineiden puuttumiseen selvitetään kantta avaamatta?

Kun avaan kannen kerron, jos syy selviää.....sitä ennen voit kertoa osaamisesi.

  
  • Syötä paineilmaa sylinteriin ja seuraa mitä kautta vuoto tapahtuu. Oma veikkaukseni on se, että vuoto tapahtuu venttiilien kautta - syystä tai toisesta. En oikein jaksa uskoa, että kansi voisi olla niin pahasti halki, etteivät paineet nousisi ollenkaan.

      
  • Kuulostaa tarrabensan oireelta. Imuventtiilien varret liimautuneet ohjaimiin ja venttiilit jääneet auki. Oire ilmeni usein lyhyen eli tunnin seisokin jälkeen, yön yli seissyt lähti usein käyntiin normaalisti.
    1990-luvun alkuvuosina oli melko yleistä, itse avasin vuoden 2000 tienoilla kahden oman erimerkkisten autojeni moottorit (muista syistä) ja imuventtiilit piti naputella vasaralla irti. Molemmilla oli ajettu lähes pelkästään mainitulla litkulla, koska asema oli lähellä.

      
  • Ei paljon todista, että keinut keikkuu. Sylinterien tiiviys tulee venttiilien sulkeutumisesta. Siihen tuo mainittu tarrabensa on myrkkyä. Pystytkö kurkkimaan venttilien varsien liikkeitä tai mittaamaan välyksiä ? Toinen vuotopaikka on männän renkaissa mutta siellä tarvitaan muita lääkkeitä..

      
  • Onko Tapio jo avannut moottorin?

      
  • Varmaan pitäisi ottaa kansi irti jonakin iltana.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit