Nettikaupankäynti

4 kommenttia

Miten luotettavaa on käydä kauppaa netin välityksellä. Aiemmin olen käynyt nettikauppaa ainoastaan suomalaisten yritysten kanssa ja silloin on vaivattomasti avautunut yhteys maksaa netillä.



Minulla on Fujitsu-Siemens merkkinen tietokone, jossa ostettaessa oli valmiiksi asennettu Norman virustorjuntaohjelma 3 vuoden lisenssillä. Kun määräaika on loppumassa, on minulle tullut tarjouksia, joissa on luvattu alennusta kun tilaan nyt. Verkkokaupan palvelun tuottaja on Digital River International Sarl, 9b Boulevard du Prince Henri, L-1724 Luxembourg. Valitsin tuotteen ostoskoriin ja maksutavaksi tilisiirron kun kuvittelin sen olevan luotettavampaa kuin antaa luottokortin numerotietoja. Kun tein tilauksen,tuli online palvelussa kehotus maksaa ja maksuohjeet.



Maksuohjeessa kehotetaan pankille antamaan seuraavat tilisiirtotiedot:

Määrä euroina, viitenumero, yritys Global Collect BV ( ei siis sama kuin laskussa myyjä Digital River International Sarl ), Pankki Nordea Bank, sijainti Helsinki, tilin haltija, tilinumero, Swift koodi ja IBAN- koodi.



Maksuohjeessa sanotaan "Varmista että käytät viitenumeroasi maksutapahtuman viitteenä, kun siirrät elektronisesti rahaa maksua varten. Ellet käytä tätä viitenumeroa, emme voi käsitellä maksuasi. Kun olemme saaneet vahvistuksen, että pankkimme on vastaanottanut maksusi, lähetämme sinulle ilmoituksen sähköpostitse. Jos maksua ei saada 20 arkipäivän kuluessa, tilauksesi peruutetaan. Tulosta tämä sivu ja säilytä tuloste, sillä kaikkia pankkitietoja tarvitaan maksamista varten. Voit käyttää tätä tietoa suorittaaksesi maksun edellä mainitulle pankkitilille. Tilauksia ei voida mahdollisesti käsitellä ilman kaikkia yllä olevia tietoja."



Tunnollisena maksajana menin online-tilausohjelman vielä aukiollessa maksamaan nettiyhteydelläni, koska tilausohjeissakin oli, että suorita maksu nyt päättääksesi tilauksesi. Maksamisestani huolimatta ohjelma ilmoitti, että tilaus on suoritettu, maksua odotetaan.



Poistuttuani tilausohjelmasta huomasin yllätyksekseni, että sillä aikaa oli annettu antamani sähköpostiosoitteen kautta maksuohjeita. Minulle ilmoitettiin, että tilauksesi on käsitelty ja odottaa maksua. "Tilauksesi ei ole saatavilla tai sitä ei lähetetä ennen kuin olemme vastaanottaneet maksusuorituksesi". Sähköpostitse annetuissa uusissa maksuohjeissa sanotaan, että maksu suoritetaan ilman viitenumeroa, mutta referenssinumero joka on juuri sama kuin viitenumero pitääkin ilmoittaa kohdassa viesti vastaanottajalle. Edelleenkin piti maksusuoritukseen ilmoittaa vähintään samat tiedot jotka oli annettu tilausohjeessa paitsi Swift-koodi ja IBAN koodi, jotka ovat välttämättömiä vain maksettaessa ulkomaiselta pankkitililtä.



Nyt tilausta ja maksamistani seuraavana päivänä tilausohjelma odottaa edelleen maksusuoritustani. Sähköpostiviesti ilmoitti, että ellei maksu ole saapunut 4. toukokuuta 2009 mennessä, tilaus peruutetaan.



En ymmärrä edelleenkään, miksi kotimaiselta pankkitililtä kotimaiselle pankkitilille tehtyä maksua ei voida tunnistaa viitenumeron perusteella ja miksi viitenumero on muutettu sähköpostiohjeissa referenssinumeroksi, jota ei jostain syystä saa ilmoittaa viitenumerokohdassa.



Onko maailmanlaajuiseti tunnetun ja sinänsä ilmeisen hyviä tuotteita myyvän yhtiön globaali jälleenmyyjä epärehellinen. Menetänkö maksamani 20,47 € ja siirryn suosiolla kotimaisen F-Securen asiakkaaksi ja maksan vähän enemmän palvelusta, joka ei ole yhtä henkilöitymätöntä ja osoitteetonta.



Toivoisin, että Tekniikan Maailma tekisi vertailun eri tietoturvapalveluista ja niiden nettikaupan toimivuudesta.

  
  • Olen tilannut neljään otteeseen elektroniikkaa Saksasta n. 5 vuoden kuluessa.



    Lähtökohtaisesti syynä on ollut Suomea selkeästi edullisempi hintataso juuri noiden tuotteiden osalta, tarpeen ollessa akuutti siis. Toki Suomessakin hintataso on pudonnut ja joidenkin tuoteryhmien osalta hankinnat sieltä eivät tällä hetkellä olisi edes järkeviä.



    Kolme ensimmäistä ostosta menivät kivuttomasti: nettikauppaan tekemään tilaus ja maksu sisään, ekalla kerralla Visalle, toisella EU-alueiden pankkisiirrolla, samoin kolmannella. Sähköpostit ilmoittivat, että tilaulset saatu. Sitten päivän parin päästä toinen, että kama lähtenyt ja rahtifirman numerolla xxxx voi seurata saapumista. Alle viikossa perillä ja kotiovella!



    Viimeisimmän kanssa tuli vähän tökkimistä sitten. Alku meni samalla tavalla: tilaus nettilomakkeella sisään ja maksu pankkisiirrolla. Viikkoon ei tullut tilausvahvistusta kummempaa tietoa...



    Tarkistin sähköpostilla, onko rahoja näkynyt (joita kuulemma odottivat): "ei vielä, mutta ilmoitellaan". Vajaa viikko meni ja otin taas yhteyttä, nyt soittamalla palvelunumeroon! "Valitettavasti emme ole saaneet maksuasi". Mitä ihmettä!?!?



    Kotimaan pankki vahvisti, että maksu on lähtenyt ja perille saapumiseen olisi pitänyt mennä max. 3 pv. Pienen selvittelyn jälkeen sain selville myyjän saksalaisen pankin konttorin puhelinnumeron. Soitin ja kerroin tilanteen, faksasin sitten vielä dokumentit mukaan. Pankin virkailija lupasi selvittää.



    No sitten ei mennyt kuin tunti, niin pankista soitettiin ja kerrottiin, että rahat ovat tulleet ja toinen tunti siihen kun myyjä ilmoitti sähköpostitse "tavara lähtenyt ja rahtinumerolla xxxx voi seurata saapumista". Olivat siis makuuttaneet rahojani tilillään jostakin syystä!?!?



    Tarkkana kannattaa siis olla, mutta sanoisin että pääsääntöisesti tilaukset toimivat varmaankin sujuvasti! Auttava saksankielentaito on hyvä, sillä sivut ovat siellä usein vain saksaksi. Yhdellä toimittajista oli kuitenkin jopa suomenkielinen palvelupuhelinnumerokin!



    Pientä seikkailun makua hommassa on ollut aina ja onneksi ei ole tarvinnut takuuasioihinkaan kajota, ovat siis olleet toimiviakin (kopkop) :smile:

      
  • Nyt jo viides päivä menossa Normanin tilauksesta. Osoitteesta www.globalcollect.com olen pystynyt tarkistamaan, että maksu on mennyt globalcollet international päyment services yhtiölle 23.3.2009, mutta on " in process". Rahaliikennettä välittävä yhtiö makuuttaa rahoja itsellään. Googlesta luin, että jonkun virusturvan toimitus oli kestänyt 2 päivää vaille 3 viikkoa ketjussa Osuuspankki-Globalcollect-Symantec. Googlesta tapauksia löytyy pilvin pimein vaikka hakusanalla Global Collect.



    Palaan asiaan kun virustorjunnan jatkolisenssin toimitus on tapahtunut tai ellei toimitusta kuulu. Lisenssini on voimassa tämän maaliskuun 30. päivään.



    Tämäkin tulee vielä harkittavaksi www.kuluttajavirasto.fi/ecc

      
  • Otin eilen yhteyttä sähköpostitse ao. yhtiöön ja kerroin että olen maksanut pankkisiirrolla ja että maksuni näkyy globalcollectilla. En tiedä oliko asiaan vaikutusta, mutta tänään oli ohjelma latausta varten valmiina. Se kävi todella kätevästi, sillä Norman päivitti aiemman Norman Controllerin Norman Suiteksi puolestani. Latausohjelman olin kyllä hakenut koneelleni ja otin siitä kopion jos se olisi myöhemmin esim. levyrikon vuoksi tarpeen. Nyt olen tyytyväinen enkä toiste kiirehdi liian hätäisesti maksamaan pankkisiirrolla tai sitten maksan luottokortilla.

      
  • Tilasin pari vko sitten Verkkokauppa.comista huippuedullisen autonavigaattorin 45 e. Toimitus Ahvenanmaalta ihan ok. mailiini tuli väliaikatietojakin laitteen pakkaamisesta...

    Siinä säästi vielä alv:nkin,

    kun Ahvenanmaa ei kuulu johki Eu-juttuun.

    Ja rahtivapaastikin postitse tuli paketti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit