Olisi mahdollisuus saada uusi työsuhdeauto ensi vuoden alussa.
Itselle tärkeat ominaisuudet ovat maavara, neliveto, automaatti. Kooltaan menen nyt astetta pienempää ja olenkin pähkäillyt muutaman vaihtoehdon välillä.
Mikähän näistä kannattaisi hommata: bmw x1, jaguar e-pace, lexus nx, audi q3 tai joku muu?
Taustaa sen verran, että nyt on ollut rav 5 vuotta ja se on toiminut moitteetta. Siitä syystä tuo lexus on listalla. Koeajettuani bmw x1, se oli melko äänekäs ja hallintanappulat tosi sekavat. Aikaisemmin volkkareista ja audeista huonoja kokemuksia. Mutta meinasin antaa sille uuden mahdollisuuden, vaikka q3 on aika ruma:) Tuon e-pacen kävin katsomassa ennakkoesittelyssä ja siitä jäi ihan posiitivinen olo.
Jaguar olisi se "erilainen valinta"! Noista antamistasi vaihtoehdoista se taitaa olla sisätiloiltaan pienin ja massaltaan painavin.
Lexus pomppaa hinnaltaan eri lukemiin joten siinä hintaluokassa on tiloiltaan isompiakin verrokkeja tarjolla.
Onneksi päätös on yksin sinun(ja työnantajan).
Skoda Kodiaq on kaikki testit voittanut myös "premiumeja" vastaan, ikävää jos Kodiaq on liian iso auto.
PS.
Minusta Rav4 ei ole mitenkään erityisen iso auto.
Skoda Karoq on ehkä parempi vaihtoehto jos haluaa ulkomitoiltaam pienempää SUV:ia kuin Rav4. Karoqin pituus on ainostaan 4,38 m.
Naisväeltä sain kaksi ohjetta, kun kysyin heidän mielipidettä. Osta valkoinen ja älä osta skodaa. Kysyin, että miksi ei skodaa? Heistä skoda on jotenkin nolo merkki. Ei auttanut kertomukseni testimenestyksistä yhtään asiaa.
Sanoivat, että funtsaa faija vähän. Kumpi kuulustaa paremmalta, että faija hakee meidät harkoista skodalla vai Jaguarilla?
Tästähän tässä auton ostamisessa on paljolti kysymys, mielikuvista.
Näin se on, niin surullista kuin onkin. Ihmiset ovat tässä suhteessa valtaosin pässejä. Itse olen ajellut viime aikoina suht tuoreilla Opel Insignialla ja BMW 525:lla hyviä autoja molemmat. En tuntenut oloani sen kummemmaksi BMW:n jousilla kuin Opelinkaan, matkat sujuivat mukavasti ja jämäkästi molemmilla. Mutta minä olenkin tässä suhteessa epänormaali.
Onkohan tuo Audi Q3 jo pikkasen vanhentunut koska Seat Ateca 190 hp päihitti sen Autozeitungin testissä. Atecan halpuutta Audiin nähden ja sisätiloja kehuttiin. Yllättävän hyvin kiihtyi tämä Ateca DSG-vaihteistolla, nollasta sataan kesti vain 6,7 sekuntia. Uusi Audi Q3 tosin on tulossa ensi vuonna.
Seatissa vielä kai on jonkinsortin "halpismerkin" leima.
http://www.autozeitung.de/audi-q3-seat-ateca-test-191522.html
Porsche Macanin!
Juninho
En tuntenut oloani sen kummemmaksi BMW:n jousilla kuin Opelinkaan, matkat sujuivat mukavasti ja jämäkästi molemmilla. Mutta minä olenkin tässä suhteessa epänormaali.
Tosissaan, tämän ei pitäisi olla mahdollista kun tätäkin palstaa on seurannut! Etuveto vs takaveto, premium vs tavis ym.
Kiihkoton eikä suinkaan epänormaalin autoilijan kommentti. Arvostan!
Jokeri:"Etuveto vs takaveto, premium vs tavis ym.
Kiihkoton eikä suinkaan epänormaalin autoilijan kommentti. Arvostan!"
Jos tarvitset tukea omien valintojesi normaaliudelle, seison mielelläni kiihkoilevan epänormaalin autoilijan mannekiinina.
Meillä ei tosiaan ole normaalien autoilijoiden tavoin tarvetta elvistellä naapureille uusilla autoilla. Koska käytännöllisyys, taloudellisuus ja perheelle sopivat tilat riittävät valintakriteeriksi, on perheen autojen keski-ikä noin 19 vuotta. Siksi ei ole ajamiseenkaan opeteltu alan uusimpia temppuja, joten liukkaaseen mutkaan tulee himmattua.
En edes halua normaaliksi, jos normaalius edellyttää omiin varoihin nähden kalliin ja perheelle epämukavan matalan modernin auton hankintaa ja vaarallisen tuntuisiin paikkoihin vetoa päälle vakauden varmistamiseksi.
740GLE
Jos tarvitset tukea omien valintojesi normaaliudelle, seison mielelläni kiihkoilevan epänormaalin autoilijan mannekiinina.
En ole tietääkseni nyt tekemässä mitään valintoja saatikka hakemassa niille tukea täältä tai mistään muualta?
Meillä ei tosiaan ole normaalien autoilijoiden tavoin tarvetta elvistellä naapureille uusilla autoilla.
Ei meilläpäin tuota pidetä normaalin autoilijan toimintana. En ainakaan minä pidä.
En edes halua normaaliksi, jos normaalius edellyttää omiin varoihin nähden kalliin ja perheelle epämukavan matalan modernin auton hankintaa ja vaarallisen tuntuisiin paikkoihin vetoa päälle vakauden varmistamiseksi.
Nyt normaaliuden mittari karkaa mun näkökulmasta jo aika kauas. En tiedä onko kenties Janne30 pyrkimässä tähän?
740GLE:n kannanotoista kuitenkin kuulastaa kateus naapurin uutta autoa kohtaan.
Jospa se naapuri onkin ostanut uutena ostetun autonsa käteisellä, kun tykkää uudesta viimeisimmästä tekniikasta yleensäkin, myös kodin elektroniikka.
Quu:
"740GLE:n kannanotoista kuitenkin kuulastaa kateus naapurin uutta autoa kohtaan."
Uskaltasin väittää, että tuossa olet kyllä totaalisen metsässä.
740GLE: Meillä ei tosiaan ole normaalien autoilijoiden tavoin tarvetta elvistellä naapureille uusilla autoilla.
740GLE: En edes halua normaaliksi, jos normaalius edellyttää omiin varoihin nähden kalliin......
Ehkä diagnoosini on väärä, mutta samansuuntaista tekstiä tulee usein selityksenä vanhoilla kotteroilla ajoon
Quu:
Taisi 740GLE unohtaa vain kehoituksen sarkasmitutkan pattereiden tarkastuksesta juttunsa alkuun.
Quu:
"...vanhoilla kotteroilla ajoon..."
Äläs nyt. Muistelisin, että 740GLE:n autot ovat kysyttyjä jahka 740GLE:n aika on niistä jättänyt ja en epäile tuota yhtään.
Joillain on halu luoda mielikuvituksessaan jokin ikävä asia ja sen jälkeen sijoittaa tämä piirre johonkin toiseen ihmiseen. Psykologin kanssa olisi kiinnostava keskustella siitä, mistä tässä on kyse. Niin usein ilmiöön törmään.
Aloittajan ajatuksia en tiedä, joten heitän ns. järkevänä vaihtoehtona VW Golfin Alltrack-version. Etenemiskyky lienee samaa suuruusluokkaa kuin alussa esitetyillä vaihtoehdoilla, mutta sisätilat, etenkin tavaroiden osalta ylivoimaiset. Auton korotus on auton alla, ei kuskin lippisen yläpuolella eli periaatteessa ajettavuutta ja taloudellisuutta heikentävästä tekijästä on hyödynnetty 100% toisin kuin koriltaan korkeissa katumaastureissa.
Jos Golf on imagoltaan liian tylsä, vastaava Seatin malli voisi olla pykälää hyväksyttävämpi. Konsernin dsg on kyllä tuote, johon pitää suhtautua varovaisuudella. Mutta ehkä 3 vuoden välein vaihdettavana työsuhdeautona sitä voisi ajatella. Jos tavaratilan suhteen ei ole niin väliä, olisiko Kia Niro kiinnostava vaihtoehto? Bemaria ja Lexusta ajattelevalle varmaan imagopuolelta tulee keskusteltavaa naisväen lisäksi itsensäkin kanssa, mutta se keskustelu kannattaa käydä rehellisesti.
Anteeksi, Jokeri. Vedin tarpeettoman kovaa vastapalloon, koska tämä kalikka kalahti täällä - KLOPS!!! :
"Tosissaan, tämän ei pitäisi olla mahdollista kun tätäkin palstaa on seurannut! Etuveto vs takaveto, premium vs tavis ym."
Näissä kahdessä usein toistuvassa väittelyssä (etuveto - takaveto, premium - tavis) koen toisinaan joutuvani Herbertin mainitseman muun kirjoittajan omien arvojen ja mieltymysten projisoinnin kohteeksi. Aiemmasta yliherkistymisestä johtuen olkiukkodetektorini triggasi, vaikket sanojasi minulle kohdistanutkaan.
Mutta huomaathan, että asiassa on kaksi puolta: Halvan Mersu Avantgarden isotähtistä säleikköä (muovitähti, buahahahaa!) kiillottavan "premiumkuski elviksen" katteeton ylpeys on se ilmeinen, jota ymmärsin sinun kritisoivan. Näen asian samoin.
Näköjään harhaan osuneessa vastauksessani ärsyynnyin saman mielikuvan toisesta puolesta muiden kuvitellessa minun kuvittelevan seitsemättä vuottaan menevän Mersuni näyttävyydestä enempää kuin sitä onkaan. Pidin loukkauksena epäilystä, että minua pidettäisiin niin pimeänä, että kuvittelisin Avensiksen hinnalla käytettynä ostamaani Mersuun liittyvän mitään prestiisiä, vaikka et sitä sanonutkaan.
Anteeksi kärkevä vastaus. Olen aiemmin itsekin perännyt samaa, että verrataan tekniikoita, ja annetaan jokaisen valita itselleen sopiva. Mielipiteemme voimme valita, mutta meitä ympäröivät faktat ovat yhteisiä.
Quu: "740GLE:n kannanotoista kuitenkin kuulastaa kateus naapurin uutta autoa kohtaan."
Arvomme ovat erilaisia, joten en jaksa kiihottua sinua kiinnostavista leluista. Kolmen vuoden kuluttua vaihtokuntoisen auton arvostuksestani kertoo se, että tavallisesti ostan kolmen vuoden auton kolmella tonnilla.
Mutta jos naapuriin ilmaantuu etuvetoisen liisari Audin tai Skodan sijasta vaikkapa kuvankaunis BMW 635i, klassinen Ur-Quattro ja puoli tusinaa Bosch big Knickiä nokalla tai avo Felicia 1950-luvulta, silloin olen varmasti vonkaamassa koeajolle mukaan!
(ja nyt Derrick googlettaa, että mikä ihmeen härveli tuo saksan ja englannin sekainen termi on, mutta juuri tuolla nimellä se oman aikansa kisavalo tunnetaan. Hae vaikka Michele Moutonin Audin kuva, niin näet, mistä "Big Knick" nimi tulee)
Joku elvistelee sillä mitä on ostanut, mutta telaketjuteknokraatti ylpeilee itse tekemällään. En ole täysentisöintien tasoinen tekijä, joten tyydyn ylpeilemään 740 GLE:llä, jonka yli 30-vuotisen huoltohistorian merkinnöistä suurin osa on omia nimikirjaimiani.
Quu: "samansuuntaista tekstiä tulee usein selityksenä
vanhoilla kotteroilla ajoon"
Olen huomannut saman. Moni osaa kertoa auton huonoksi sijoitukseksi, mutta paljon harvemmat osaavat kertoa kuinka suuren tuoton ovat saaneet autosta säästämälleen rahalle. Saattaa olla, että tätä argumenttia käytetään myös selittelynä valinnoille, jotka eivät olleetkaan kovin realistisia?
Omasta mielestäni ajan vaatimattomalla autolla, mutta en silti yllytyksestä huolimatta avaa salkkuja, vaikka tiedänkin prosentin osien tarkkuudella kuinka paljon ostamatta jättämäni Mersun ja Volvon puolikkaat ovat vuosien kuluessa todellisuudessa tuottaneet.
Sokea-Reetta näkee pelottavan hyvin pääni sisään. Kiitos tuesta.
Janne30:"Itselle tärkeat ominaisuudet ovat maavara, neliveto, automaatti. "
Volvo XC40?
Jos perustelusi nelivedon hankintaan on vetovoima, silloin lyön ajamattakin vetoa Volvon nelivedon puolesta vertailussa RAV4:n. Perustelunani se, että nykyiset Haldex versiot toimivat kaasua painaessa oikeasti varsin hyvin.
Automaatin kanssa ei ole odotettavissa mitään DSG oireita, vaan miellyttävästi toimiva (joskaan ei taloudellisin mahdollinen) mehulinkoautomaatti.
Janne30:
Range Rover Evoque, Alfa Romeo Stelvio?
Ei mitään hajua noiden autojen mistään ominaisuuksista, saati koosta Rav4 nähden. Todennäköisesti puhuttelevat Jaguarin tavoin mainitsemaasi naisväkeä, jos sille pitää jokin arvo antaa.
740 GLE
Anteeksi, Jokeri. Vedin tarpeettoman kovaa vastapalloon, koska tämä kalikka kalahti täällä – KLOPS!!! :
Hyväksytty. Ihmettelinkin että sohaisuni muka olisi kolahtanut noin kovaa.
Vuoden viimeisessä TM:ssä, joka ilmestyy 28.12 onkin luokkaa isommat SUV:t vertailussa.
Mukana mm. Jaguar F-Pace ja Alfa Romeo Stelvio.