Hei! Kaikki tämä halvemman verotuksen takia!
Kyselisin niiltä jolla olisi edes vähän tietoa tälläisestä asiasta
Eli normaali diesel henkilöautosta rakennettaisiin pakettiauto(1+1)
jolloin saataisiin halpa käyttöauto.
Onko kokemuksia esim.Skoda Felicia 1.9D eli mitä täytynee
muuttaa, että saa katsastettua pakettiautoksi millaisia rahallisiin
kustannuksiin joutuu uhrautumaan...
Mahtaakohan Feliciassa riittää tavaratilan kuutiot penkkien poistamisen jälkeen. Mutuna heitän, että ei riitä. Juuri kuutioiden tähden takavuosina esim. Citroën BX-pakuihin jouduttiin lisäämään korotus kattoon.
Helpommalla ja mahdollisesti myös halvemmalla pääsee, kun katsot valmiin pikkupakun. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa VW Caddy. Ei ole mikään maailman kaunein auto, mutta pienen kokonaispainon, ja sitä kautta pienen diesel-veron, halpa ylläpitää. Koneeksi riittää hyvin SDI. Tarjolla on myös TDI versio, joka takaa jo varsin riittävät voimavarat kyseisen kulkineen kyyditsemiseen.
Ainoa negatiivinen puoli on Caddyn saatavuus Suomesta. Saksassa tarjontaa riittää, mutta haluatko ruveta auton tuontiin?
Helpommalla ja mahdollisesti myös halvemmalla pääsee, kun katsot valmiin pikkupakun. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa VW Caddy. Ei ole mikään maailman kaunein auto, mutta pienen kokonaispainon, ja sitä kautta pienen diesel-veron, halpa ylläpitää. Koneeksi riittää hyvin SDI. Tarjolla on myös TDI versio, joka takaa jo varsin riittävät voimavarat kyseisen kulkineen kyyditsemiseen.
Ainoa negatiivinen puoli on Caddyn saatavuus Suomesta. Saksassa tarjontaa riittää, mutta haluatko ruveta auton tuontiin?
Eikös se Felicia ole aika yleinen mistä tehdää pakettiautoja (1+1)?
ja eihän esim 106 peugeottiin mitään erikoisia perätiloja saa
Feliciaan verrattuna ja eikös niistäkin tehdä pakuja?
Tosin en ole itse kaikista tietoinen ja näistäkin asioista voisin ottaa
tietoa.
Helpointa olisi, että laki sallisi muutoskatsastuksen 1+1 pakettiautoksi, yksinkertaisesti oli se farkku tai henkilöauto, poistamalla takapenkit pysyvästi, vyöt ja kiinnikkeet myös kokonaan. Unohdetaan kuutiot mitä sen ja sen on täytettävä, se on vain viranomaisilta tahallaan v**tuilupykälä. Takapenkitön auto on sitä "rangaistusta" aivan tarpeeksi. Ei tästä villitystä tule, kun penkkiä ei kertakaikkiaan ole.
Toinen ehkä järkevämpi tie, sekä bensa- että dieselit Saksan mallin verolle, jossa maksavat veroja yhtä paljon vuodessa n. 150-300/v. Polttoaineet maksavat lähes saman, jolloin kaikenlaisia kikkailuja, piilofarmareita 2 tai 3 henkilön pakettiautoja ei olisi, erikoisajoneuvot, kaksikäyttöajoneuvot, erikoisajoneuvot ym. ym. pelkästään syystä, että valtio on huolissaan polttoaineen verotuksesta, ei mistään muusta. Tätä on mietitty kohta 50 vuotta valtion toimesta miten estää autoilijat liikkumaan tietyin edellytyksin.
Suomessa vallitsee -60 luvun alulla tullut verotusmalli edelleen dieselkäyttöajoneuvojen suhteen.
Takapenkit pitää poistaa ja kiinnikkeet rikkoa niin että takapenkkejä ei saa helposti takaisin,ja sitten leimalle.Unohda kuutiot, ne ovat taas eri asia.Skoda Felisia on tietääkseni tyyppihyväksytty pakettiautoksi joten ongelmia ei ole.
Kuutioita aletaan laskemaan vasta jos auton tuokin vaikka saksasta ja yrittää rekisteröidä suoraan pakettiautoksi.Mutta kun rekisteröi henkilöautoksi ja maksaa asianmukaiset verot voi sen jälkeen muutoskatsastaa pakettiautoksi jos huvittaa ilman veroseuraamuksia.
Minkähän hintanen tuollainen muutoskatsastus olisi?
Ja pitääkö auton peräosan lattia levyttää?
Onko kellään tiedossa nettisivua vastaavista projekteista.
Tossa katselin ja laskeskelin, että tuolla pakettiauto versiolla
on halvemmat liikenne vakuutuksetkin kuin normaali henkilöauto versiossa. Tosin Tapiolan vakuutus laskuri antaa vaihtoehtona pick up
version jos laittaa skoda pakettiauto.
Ei tuo tarvi mitään muuta kuin penkki pois ja katsastuskonttorille. Takapenkki pitää modifioida siten, ettei se ole helposti muutettavissa takaisin istuttavaksi, mutta olen kuullut, että joku on saanut 1+1 paikkaiseksi pelkästään taittamalla penkin ja sitomalla metallisilla nippusiteillä siten, että se ei ole enää nostettavissa ylös. Hintaa katsastukselle tulee muutama kymppi. Näin se dieselvero pienenee... Ainakin joskus noissa oli sitten vielä olla semmoinen kuvio, että takaisin henkilöautoksi rekisteröiminen ei onnistukaan, eli kannattaa miettiä kannattaako.
Tuo kuutioiden laskeminen on täysin eri juttu, eli jos auto halutaan rekisteröidä pienemmällä autoverolla, täytyy sen olla ihan oikea pakettiauto. Esimerkiksi suzuki carry tulee suomeen henkilöauton verolla, vaikka kellään ei liene epäselvää, etteikö se paremmin sopisi pakettiautoksi. Samaten joidenkin pick-uppien lavaa joudutaan jatkamaan. Ihmeellistä on suomalainen veropolitiikka.
Kiitoksia jo saaduista tiedoista ja löysinpä itsekkin AKE:n sivuilta
tietoa eli suora kopio tässä.
Ajoneuvon muuttaminen ilman takaistuimia varustetuksi pakettiautoksi
Henkilöautoista pakettiautoiksi muutettavaksi soveltuvat yleensä vain farmari- tai monikäyttöautot, näitä vastaavat tila- tai maastohenkilöautot (ei kuitenkaan sedan, viistoperä, coupe tai avoauto). Käytännössä tällaisesta autosta pitää poistaa pysyvästi takaistuimet selkänojineen ja näiden kiinnitykseen tarkoitetut kiinnityspisteet. Erityistä suojaseinää pakettiauton ohjaamo-osaa vasten ei määräyksissä edellytetä. Sen asentaminen on kuitenkin suositeltavaa, koska se estää onnettomuustilanteissa tavaroiden liukumisen ohjaamoon.
Tuli tuossa mieleen, että pystyykö/voiko esim. Skoda felician ns. ei farmarimallin katsastamaan pakettiautoksi?? en ole nähnyt sen
mallisia autoja jotka ovat pakuja. Niin kuin muissakin automalleissa kuten Peugeot 206 3ov on katsastettu pakettiautoiksi, mutta voiko 5ov mallista katsastaa..
Ovien määrä tuskin vaikuttaa, vahva luulo on, että voi katsastaa. Kannattaa kuitenkin tarkistaa konttorilta,
Henkilöautosta pakettiautoksi ei voi muutoskatsastaan kuin farmareita, tila-autoja ja maastureita (tai vastaavia) - ei siis käy esim. hb/sedan, ellei sitä ole jossainpäin Eurooppaa erikseen hyväksytty pakettiautoksi. Pakettiautoksi on hyväksytetty esim. 206 ja Fordilta ainakin uusi Fiesta.
Noilta farmareilta, tila-autoilta ja maastureilta ei vaadita erikseen tuota hyväksyntää.
Tuo kuutioiden laskeminen on täysin eri juttu, eli jos auto halutaan rekisteröidä pienemmällä autoverolla, täytyy sen olla ihan oikea pakettiauto. Esimerkiksi suzuki carry tulee suomeen henkilöauton verolla, vaikka kellään ei liene epäselvää, etteikö se paremmin sopisi pakettiautoksi. Samaten joidenkin pick-uppien lavaa joudutaan jatkamaan. Ihmeellistä on suomalainen veropolitiikka.
Tarkoittaako tämä siis sitä, että esimerkiksi Skodan pick-up mallin saa Suomessa pakettiauton dieselverolle, jos maksaa autoveron henkilöauton mukaan? Tai hiljattain TM:ssä esitellyn pienen Fiatin pick-upin?
Noita Skodan pick-upejahan on ainakin Ruotsissa vaikka kuinka paljon eikä maksa paljon. Tosin dieseleitä hieman vähemmän ja uusimmat mallia 01. Se till exempel bytbil.com. Ei varmaan tarvitsisi tehdä edes mitään muutoksia.
Onkohan muuten markkinoilla nelivetoista avolavaa, jota ei tuoda Suomeen liian pienen lavan takia, mutta josta autoveron maksamalla saisi käyttökelpoisen pakettiauton?
Pieni surffailu tuotti tuloksena tällaisen katiskan:
http://www.lgbil.se/
Valitse vasemmalta Dacia. Ei kai tuo vain ole vanhan Renault R12 pohjalta rakennettu auto? Jotenkin se vain sitä muistuttaa ulkonäöltään. Halpa se ainakin olisi.
Noilta farmareilta, tila-autoilta ja maastureilta ei vaadita erikseen tuota hyväksyntää.
Olen nähnyt muutamia automalleja 3ov joita on suomessa katsastettu
(1+1)pakettiautoksi esim.Peugeot 106,206 näitä mallejahan tehdään
myös 5ov mallisina mikä voisi estää näiden mallien katsastusta pakettiautoksi, jos kaksi ovee on lisätty taakse?
Tuo kuutioiden laskeminen on täysin eri juttu, eli jos auto halutaan rekisteröidä pienemmällä autoverolla, täytyy sen olla ihan oikea pakettiauto. Esimerkiksi suzuki carry tulee suomeen henkilöauton verolla, vaikka kellään ei liene epäselvää, etteikö se paremmin sopisi pakettiautoksi. Samaten joidenkin pick-uppien lavaa joudutaan jatkamaan. Ihmeellistä on suomalainen veropolitiikka.
Tarkoittaako tämä siis sitä, että esimerkiksi Skodan pick-up mallin saa Suomessa pakettiauton dieselverolle, jos maksaa autoveron henkilöauton mukaan? Tai hiljattain TM:ssä esitellyn pienen Fiatin pick-upin?
Noita Skodan pick-upejahan on ainakin Ruotsissa vaikka kuinka paljon eikä maksa paljon. Tosin dieseleitä hieman vähemmän ja uusimmat mallia 01. Se till exempel bytbil.com. Ei varmaan tarvitsisi tehdä edes mitään muutoksia.
Onkohan muuten markkinoilla nelivetoista avolavaa, jota ei tuoda Suomeen liian pienen lavan takia, mutta josta autoveron maksamalla saisi käyttökelpoisen pakettiauton?
Eli edelleen, Käyttövoimavero (eli dieselvero) ja autovero on täysin eri asia. Jos auto täyttää pakettiauton vaatimukset www.ake.fi "Pakettiauto on alennetun autoveron alainen, jos se on yksinomaan tavaran kuljetukseen tarkoitettu, sen kokonaismassan ja omamassan erotus on vähintään 525 kg ja sen tavaratila täyttää säädetyt mittavaatimukset (autoverolaki 23 ja 24 §).
Alennetun autoveron alaisen pakettiauton yhtenäisen tavaratilan vähimmäismitat:
umpinainen tavaratila → tilavuus vähintään 3 m3 ja sisäkorkeus vähintään 1,30 metriä
avolava → pituus vähintään 1,85 metriä
kaksoisohjaamo (ns. doppelmalli) → umpinaisen tavaratilan sisäkorkeus vähintään 1,30 metriä ja sisäpituus vähintään 0,80 metriä sekä avolavan pituus vähintään 1,50 metriä
tavaratila mitataan autoverolain 23 §:n 2 ja 3 momentissa säädetyllä tavalla. ", se selviää 35% autoverolla. Skoda pickup tuskin selviää, jolloin siitä joutuu maksamaan verot henkilöauton mukaan.
Käyttövoimavero eli dieselvero taas menee pakettiauton mukaan jos auton saa rekisteröityä
2paikkaiseksi pakettiautoksi. Ennen siinä oli vaatimuksena, että autosta oli jossain saatavilla "virallinen" pakettiautomalli, mikä johti aika kummallisiin tulkintoihin. Nyttemmin auton saa pakettiautoksi helpommin, mitään virallisia ohjeita en yhtäkkiä löytänyt. Rekistöihän joku henkilöautomallin octavian 2 paikkaiseksi pakettiautoksi. Eli kannattaa selvittää ake:lta tai konttorilta...
On tämä ihana maa tämä Tarjaslovakia...
Hei!
Otin asiakseni ja soitin katsastun konttorille ja kyselin noista (1+1)
pakettiauto rekisteröinnistä, mutta sieltä annettiin toinen numero
Neuvontanumero 0600-1-7050 2,50 /min johon soittelin ja kyselin
tästä muutoskatsastuksesta. No ensimmäisenä hän mainitsi nämä
autot mitkä saa katsastaa ilman mitään erikois lupia eli Farmari,Maastoautot ja Tilaautot, kun kyselin näistä ranskalais virityksistä niin joitain poikkeuksia kuulemma löytyy, että
jos olisi auton paremmat tiedot niin olisin saanut selville,
että saako katsastaa.... eli aina varmaan täytyis soittaa ja varmistaa
jos alkaa muutoskatsastaa
puutunpa nyt asiaan, kun on ollut meillä ajankohtaisena:
nykyinen auto on 3-ovinen 206 ja pakettiauto. olen vaihtamassa uudempaan, ja ake:n mukaan myös uusi (viisiovinen) on mahdollista muutoskatsastaa pakuksi, ja koska paikkoja jää 1+1 tulee käyttövoimaveroetu siinä kylkiäisenä. nykyisessä vero on n. 53e/vuosi, joten halpoja maileja tulee... muutoskatsastus maksaa muutamia kymppejä, olisko jotain 60 euron paikkeilla. minulle annettiin tiedoksi, että penkit pitää poistaa ja rakentaa 'kiinteä este' mikä estää penkkien uudelleenkiinnityksen ( nykyisessä autossa tätä virkaa toimittaa takatilan pohjalevy ).
ainoa miinuspuoli tuon pakun kanssa tuli esiin autoliikkeessä, ottavat vaihdossa vain mikäli takapenkki on tuotaessa kiinni - tosin olisivat luvanneet muutoskatsastaa itse. ei tainnut oikein mennä jakeluun, että auton varmaan saisi pakunakin kaupaksi, mutta koska vaihtotarjous muutenkin oli niin 'huima' päätin myydä itse ja hakea uuden pösön rahan kanssa... luulisi pikkupakun tekevän kauppansa näinä aikoina, kun polttoaine maksaa maltaita...
Aivan varmasti kelpaisi monille. Varsinkin sellaiset, jotka joutuvat kuljettamaan työmatkoilla tavaraa mukanansa kuten monet ennakkoverokirjamiehet. Nyt he ajavat Hiacella kuten Martti Merilinna pääkirjoituksessa äskettäin totesi. Ei ole takapenkkiä Hiacessakaan. Ongelmana autoliikkeiden kohdalla taitaa olla se, ettei ne uskalla myydä mitään itse tehtyjä virityksiä.
Itsekin tarvitsisin edullista työautoa. Joku 15 vuotta sitten markkinoilla ollut avolava-Subarun kaltainen laite olisi sopiva, jos sellaisen saisi nyt uutena ja diesel-moottorilla ilman hitsaamalla jatkettua lavaa.
En tiedä minkä takia tätä autoa ei tuoda suomeen, mutta mobile.de:stä löysin suzuki samurain lavamallin, ja vielä turbodieselinä. Kiinnostaisi tuleeko siihen millaiset verot Suomeen tuotaessa ja millaista dieselveroa pitää maksaa. Lavan koko on pieni, korkeintaan yhtä pitkä kuin leveä ja ohjaamoon ei juuri kahden henkilön lisäksi mitään mahdu.