Autojen ilmoittama vs todellinen päästö

5 kommenttia

Nyt, kun verot pohjautuu valmistajan ilmoittamaan päästölukemaan, niin härskeimmät valmistajat voittaa! On useita valmistajia, jotka ilmoittavat EU-kulutuksen todellisuutta selkeästi alhaisemmaksi janäin myös CO2-päästö on todellisuutta pienempi (vrt. TM testit)!

Miten(kuka valmistajien ilmoittamia CO2-päästöjä valvotaan?

  
  • Milloinkahan nämä paukapäät oppii, ettei valmistaja ilmoita mitään verotukseen liittyvää kulutusta...

      
  • Niin kait ne mittailee jossain lahjomattomassa labrassa näitä kulutuksia mutta mitä niillä on tekemistä käytännön kanssa....Tulkoon joku esim. BMW 530iA:n omistaja vuoden bensakuittien kanssa ja jos valmistajan lupaama 7,5 litran keskikulutus on toteutunut kautta alittunut, niin kyllä muutamat kaljat tarjotaan heti!

      
  • Koma:

    Niin kait ne mittailee jossain lahjomattomassa labrassa näitä kulutuksia mutta mitä niillä on tekemistä käytännön kanssa....




    Mikä on käytännön kulutus? Käytännön kulutuslukemia on aivan yhtä monta mitä auton käyttäjiäkin. EU-kulutuksen mittaajat todennäköisesti tälläkin hetkellä kehittelevät uusia konsteja mittausten luotettavuuden parantamiseksi.



    Nykyisellä kulkineella olen 10tkm pituisilla mittausjaksoilla päässyt (-)0.4dl - (+)0.7dl/100km, verrattuna ko. ajoneuvon yhdistettyyn kulutukseen. Eli kaipa tuo nykyinenkin EU-kulutuksen mittaus johonkin perustuu. Auto ei ole BMW.



    Noilla Bemarien morkkaajilla ei todennäköisesti ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta ko. merkin uusista malleista, marinaa on on silti pidettävä.



    Ja oli auto sitten 530i tai Yaris, molemmilla varmasti pääsee yli, sekä ali ilmoitetun kulutuksen ajotavasta riippuen.

      
  • Vaikea varmaan määritellä 'normaaliajo-olosuhteita' sekä 'normaaliajotapaa'...



    Itse mielelläni ajan melko taloudellisesti, ja pyrin käyttämään taloudellisesn ajon oppeja.



    Edellisen autoni varmistajan ilmoittama yhdistelmäkulutus oli 6,3 litraa.

    Ihmettelin sitä, koska ennakoin että kulutuksen pitäisi olla tuolla n. viisi litraa.

    Ja 60 000 kilometrin aikana tankkauksista laskettu keskikulutus SISÄLTÄEN MITTARIVIRHEEN oli hyvin tarkasti tuo viisi litraa sadalle kilometrille, eli 1,3 litraa vähemmän kuin valmistajan ilmoitus.



    Vaihdoin sittenmmin autoa, ja nykyisessä valmistajan ilmoittama keskikulutus on 5,4 l/100km.

    Olen nyt ajanut sillä 15 000 kilometriä ja toteutunut keskikulutus on 5,4 litraa.

    Se onkin aika lailla realistinen kulutus, tämä uusi auto kun on omapainoltaan 400 kiloa raskaampi ja 30 kW tehokkaampi.



    Eli lienee valmistajien ilmoituksetkin muuttuneet ajan myötä todellisemmiksi.

    Mutta sellaisnen kuva on jäänyt, että nykyisten kulutusten alittamiseksi täytyy taloudelliseen ajoon todella paneutua, eikä juuri taajamissa saa kilometrejä kertyä...

      
  • Kulutusmittaukset tehdään annettujen normien mukaan testipenkissä ja jokainen autonvalmistaja mittaa kuten pystyy (=parhaaksi näkee). Ei ole mitään "eu-mittauspistettä" vaan jokainen valmistaja hoitaa homman itse ja mittaukseen käytetään EU-normitettuja kuormituksia.

    Tottahan jo autolehtien mittauksista ja omista kokemuksista voi päätellä etteivät kaikki valmistajat ole yhtä tunnollisia asian hoitamisessa. Suomen viranomaiset valitsivat EU-normin koska se on ainoa yleinen ja yhtenäinen mittaustapa EU:n alueella.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit