Autoilijoiden etujärjestö

8 kommenttia

Löytyisikö Suomesta autoilevan kansanosan asiaa ajava järjestö. Siis sellainen joka koittaisi vaikuttaa ihan oikeasti. Autoliittoon pikaisesti netti-tutustuttuani jäi kuva että pyrkivät lähinnä myymään jäsenilleen karttoja.



Alkaa olemaan mittari täynnä autoilijoiden kyykyttämistä. Helsingissä kadut (paitsi joukkoliikennekadut) ovat olleet kumpareikkoja ja kadunvarsi parkkipaikat on lumikasoina ja jääröykkiöinä.



Työmatkalaisisten jonoille näytetään punaisia valoja ja risteäville teille, joita kukaan ei ole tulossa, näytetään vihreää. Tilanne on nopeasti huonontunut 2009 kesästä tähän suuntaan. Ilmeisesti nyt koitetaan alustaa ruuhkamaksu-asiaa ruuhkia kehittämällä? Niin tai näin, mun mittari alkaa olla täysi.



Niin, löytyisikö jotakin järjestöä, jonka agenda olisi tyyliä "autoilijoiden verot kohtuullistettava" ja joka uskaltaa sanoa, että "yksityisautoilija pitää Suomea pystyssä" "...ja maksaa bussimatkustajien matkat" ja että "jos syyllistäminen ei lopu ja verot alene, niin siitä seuraa toimenpiteitä" tai edes vähän sinnepäin. Ja että "tiet kuntoon ja vähän äkkiä, aikaa kaksi kuukautta". Ne on kuitenkin 90% yksityisautoilijoiden rahoja, mitä tuolla budjeteissa pyöritellään. Ugh!



Jos joku asialle omistautunut laittaa tällaisen etujärjestön pystyyn, niin lupaan ostaa laatikollisen niitä jäsenhintaisia karttoja. Oma aika ei riitä paljoa tämän enempään, vaikka haluja olisikin.



  
  • Olen itsekin pitkään kaivannut jotain tahoa, joka oikeasti pystyisi tai haluaisi vaikuttaa liikenteen toimivuuteen ja tiestön kuntoon tai autoilusta perittävien verojen kohdistamista oikeaan osoitteeseen. Aikoinaan minua käskettiin äänestämään sitä puoluetta minkä asiat on lähinnä sydäntä, sanoin, jos olisi liikennepuolue, niin voisin äänestää. Nykyisin ei ole mitään puoluetta joka ajaa liikenteen asioita, yksi ainoa liikenneministeri tuskin voi paljon vaikuttaa asioihin.

      
  • 1990 perustettua Suomen Harrasteajoneuvoliittoa (SHAL) ollaan herättämässä uudelleen henkiin autoharrastajien etujärjestöksi. www.shal.fi



    Keskusteluja on käyty tiiviisti ainakin tuolla:



    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=182651

      
  • Olen samaa mieltä herra 69:n kanssa. Autoliitolta ei juuri ole kuulunut kannaottoja. Jäsenkeruu tuntuu olevan pääasia. Lisäksi voidaan kysyä, voiko autokaupan edustajat ja autojen käyttäjät olla samassa liitossa, kun tulee eteen asioita, jossa edut ovat vastakkaisia.

    Suomi on ajautunut kummajaiseksi autoverojensa kanssa ja usein jo sortuu omaan näppäryyteensä. Tämä nähtiin mm. käytettyjen tuontiautojen verotuksen kanssa. Autovero-osuudesta ei olisi saanut lakien ja asetusten puolesta periä arvonlisäveroa, mutta virkamies vain itsensä kanssa kahdestaan päätti niin. Laittomuus oli pitkään tiedossa( ainakin jo 2003) mutta kukaan ei halunnut tehdä mitään. Kun Autoliittoon kuului autokauppiaat, niin sekään ei halunnut sanoa mitään. Veropäätöksiä on korjattu ja nollatyöhön on tuhlattu kymmeniä miestyövuosia. Rahaa on palutettu. Ilman suomalaista autoveroa ei näitäkään talkoita olisi syntynyt. Samasta syystä Suomessa on tolkuton määrä erilaisia veroluokkia ja autojen luokituksia. Koko touhun ympärillä on valtava byrokratia joka ei rajoitu vain virkakoneistoon vaan teettää pirusti työtä myös yksityisellä puolella. Autoverot eivät ole mitään kasvotonta pörssirahaa, vaan meidän jokaisen käyttövaroista pois. Ne kiertyvät suoraan talouselämämme kustannusrakenteisiin ja huonontavat kilpailukykyämme. Valtio kerää rahat ja käyttää ne enimmäkseen ihan muualle, kuin tienpitoon. Kunnat silti kustantavat suuren osan tienpidosta kuntalaisilta kerätyillä veroilla. ALV ja polttoainevero yhdessä pitää riittää meillä, niin se riittää muuallakin. :frowning:

      
  • Ainakin puolet suomalaisista autoilee ja veronmaksajista vielä suurempi osa. Jos autoveroja vähennettäisiin niin keneltä otettaisiin lisää? Tai jos ei keneltäkään niin miksi juuri autoveroa pitäisi alentaa? Nykytilanne on kieltämättä epäsuotuisa köyhälle autoilijalle, mutta ilmaista lystiä siitä tuskin tulee vaikka veropäätökset olisivat mitkä. Vielä epäsuotuisempia vaihtoehtoja on olemassa vaikka veropottia pienennettäisiinkin.

      
  • Jotenkin tuntuu, että valtion kassa on pohjaton kaivo. Tuossa edellä veropotin tasapainottamisesta olikin pohdintaa.

    Itse ihmettelen, mistä vaikkapa Ruotsi repii rahat, siellähän on vielä sosiaalisempi yhteiskunta kuin Suomessa. Autoveroa ei ole. Tanskassa autovero taitaa olla vielä Suomeakin kovempi, mutta maa onkin pieni ilman mitään merkittäviä luonnonvaroja, tuulivoimaa lukuunottamatta.

    Sehän tästä nyt vielä puuttuu, että laitetaan ruuhkamaksut etelä-Suomeen. Nettotulo saattaisi jäädä melko vaatimattomaksi ellei keräystekniikan hankkimista maksatettaisi autoilijoilla. Isossa maailmassa missä tiemaksuja kerätään, on yleensä jokin vaihtoehtoinen väylä jossa maksulta välttyy.

    Seuraavaksi ruuhkamaksut tulisi Tampereelle, Turkuun, Lahteen jne. ja lopulta jonnekin takahikiälle.

    Minusta jos ruuhkaa oikeasti halutaan vähentää, pitäisi rajoittaa autolla ajoa keskustaan ja tarjota kunnollinen vaihtoehtoinen tapa mennä sinne. Monissa suurkaupungeissa autossa pitää olla useampi henkilö kuin kuski, jotta kaupungin keskustaan saa ajaa. Toinen tehokas konsti on ajaa turhat, kaupungin kannalta, työpaikat kaupungista pois, Kehä III ulkopuolelle.

      
  • Joku asioista paremmin perilläoleva voisi kertoa miten Ruotsi onnistui luopumaan autoverosta valtiontalouden romahtamatta?

      
  • vemssi:

    Joku asioista paremmin perilläoleva voisi kertoa miten Ruotsi onnistui luopumaan autoverosta valtiontalouden romahtamatta?




    En ole varsinaisesti perillä asiasta, mutta Ruotsin alv on 2% kovempi kuin meillä. Eli kaikki maksavat siitä että autoja voi ostaa halvemmalla.



    Toisaalta Volvo on ruotsalaisia työllistävä firma, ja se on ostetuin automerkki siellä ja sillä on jopa 3 mallia top5:ssä.



    "Normalskattesatsen för moms är 25 procent. För vissa särskilt angivna varor och tjänster är skattesatsen 12 eller 6 procent"

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit