Television kuvasuhdeautomatiikka

3 kommenttia

Meidän JVC-laajakuvatelevisiosamme kuvasuhdeautomatiikka toimii analogisten lähetysten mustien palkkien perusteella (periaatteessa) hyvin. Auto-asennossa televisio osaa vaihtaa 16:9 ja 4:3 tilojen välillä. Se vaan ärsyttää että 4:3-tilassa televisio vaihtaa reunoilta venytettyyn (panoramic) muotoon, siis automatiikasta huolimatta pitää kuitenkin käsin säätää normaali (regular) tila.

Minulla on luulo että useimmat televisiot joissa tämä automatiika toimii, tekevät samoin. Kuinka teillä?

Digiboxia meillä ei vielä ole. Etukäteen on arveluttanut kuinka kuvasuhdeautomatiikka sen kanssa toimii. Digiboxihan lähettää wss?-signaalin, jonka perusteella televisio vaihtaa kuvasuhdetta. Missä tilassa näkyvät tavalliset 4:3 -lähetykset, oikeassa 4:3 -tilassa, vaiko reunoilta venytetyssä?

Joissakin analogisissa lähetyksissä, ainakin nelosella 16:9 -lähetyksissä kuitenkin kanavalogo ja osa teksteistä on ositain mustien palkkien päällä, joloin ei automatiikka tietenkään toimi ja käsin säätäen jää tekstin alarivi näkemättä. Miksi nelonen tekee näin, tekstiä ei tarvitsisi paljoa siirtää kun se näkyisi kokonaan? No, onhan sen kuvan paikan siirtomahdollisuus televisiossa, mutta se vatii taas oman säätönsä.

  
  • Lainaus:
    08.01.2006 klo 11:30 Rape kirjoitti
    Joissakin analogisissa lähetyksissä, ainakin nelosella 16:9 -lähetyksissä kuitenkin kanavalogo ja osa teksteistä on ositain mustien palkkien päällä, joloin ei automatiikka tietenkään toimi ja käsin säätäen jää tekstin alarivi näkemättä. Miksi nelonen tekee näin, tekstiä ei tarvitsisi paljoa siirtää kun se näkyisi kokonaan? No, onhan sen kuvan paikan siirtomahdollisuus televisiossa, mutta se vatii taas oman säätönsä.


    Mulla on sonyn 32" kuvaputkitöllö ja juuri tuon tekstityksen takia automatiikka on poissa käytössä. Eli tunnistus toimii muuten hienosti, mutta kuvaa pitää siirtää ylöspäin joka kerta, kun vaihtaa kanavaa. Digiboxia mulla ei ole, mutta mulla on sellainen käsitys, että digiboksin pitäisi osata siirtää teksti oikeaan paikkaan. (Siis kuva ja tekstitys tulee erikseen ja boksi laittaa tekstin oikealle paikalleen tv asetusten mukaan)

      
  • Lainaus:
    08.01.2006 klo 16:24 jjvi kirjoitti
    Digiboxia mulla ei ole, mutta mulla on sellainen käsitys, että digiboksin pitäisi osata siirtää teksti oikeaan paikkaan. (Siis kuva ja tekstitys tulee erikseen ja boksi laittaa tekstin oikealle paikalleen tv asetusten mukaan)


    Tekstin paikka riippuu siitä, käytetäänkö aitoa kuvasta irrallaan olevaa DVBT-tekstitystä (kuten YLE) vaiko ns. kuvaan poltettua tekstitystä (kuten MTV3 ja Nelonen). Jälkimmäisessä tapauksessa ei tekstityksen paikkaa voi tietenkään siirtää, koska se on osa kuvaa.

    Jos boksissa valitaan TV:n kuvasuhteeksi 16:9, lähettää se TV:lle tiedon siitä, onko lähetys laajakuva- vaiko "normaali"-formaatissa. Laajakuvaformaatissa kuva näytetään koko ruudun kokoisena eli l aajakuvalähetys näkyy oikein. Normaaliformaatti taas näkyy sen kokoisena kuin TV:ssä itsessään on asetettu.

    Jos taas boksissa valitaan kuvasuhteeksi 4:3, voi lisäksi valita laajakuvalähetyksiin liittyen joko "kirjeluukun" (mustat palkit ylös ja alas) tai "keskiosan" (kuva täyskorkuinen mutta sivut leikkautuvat pois). Normaalisuhteiset lähetykset näkyvät luonnollisesti oikein koko ruudun kokoisina.

    Niin takaperoista kuin se onkin, olen itse todennut vanhan 4:3-telkkarin ja "kirjeluukku"-asetuksen toimivan miellyttävimmin. Kuvasta ei koskaan jää mitään pois ja sen mittasuhteet ovat aina oikein. Ylä- ja alareunojen mustiin palkkeihinkin on jo tottunut. Ennen kaikkea 4:3-kuva näkyy vääristymättä.

      
  • Mulla on Philipsin 28" laajakuva putkitöllö ja Medionin 2-virittiminen tallentava boxi. Kuvasuhde vaihtuu automaattisesti 4:3 ja laajakuvan välillä ohjelman mukaan. 4:3 näkyy vääristymättömänä, jolloin reunoilla on mustat pystypalkit. Telkkarin kaukosäätimesä voi tietysti kikkailla superwide ym. asentojen kanssa ja täyttää koko kuvaruutu 4:3 kuvallakin. Itse en viitsi, vaan katson kaikki oikeissa mittasuhteissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit