Televisio vai monitori ja digiboxi

7 kommenttia

Kun nykyään on pakko valita televisiota ostaessaan anteeni- tai kaapeliversion välillä, niin miksi televisiokauppiaat ja -valmistajat ole vielä heränneet ajatukseen, että miksi helkkarissa sen telkkarin pitää pitää sisällään myös koneiston???

Pelkkä monitori, jonka voi onneksi ostaa PC-kaupasta riittää, kun taloudessa alkaa olla jo sekä kaapeli- että antennitalouteen sopivia digiboxeja. Kaikki monitorimallit eivät tosin sovellu hyvin tähän tarkoitukseen, mutta sopivia mallejakin pitäisi löytyä!

Jos minun nyt pitäisi ostaa kakkostelevisio (vaha pääkone on vielä CRT-malli), niin kumpikaan ei sopisi, sillä kaupungissa minulla on kaapelitalous, enkä edes saisi minkäänlaista signaalia antenniversioon (ikkunat vain eteläkaakkoon Aurinkolahdessa), kun taas maalla ja matkailuvaunussa ei taas ole kaapelia! Eli ostaisin PC-kaupasta sopivan monitorin ja pari halpaa digiboxia, yksi kumpaankin tarkoitukseen!

Olihan jo vuosikymmeniä sitten havaittu, että radiokin voidaan eriyttää vastaanottimeen ja vahvistimeen! Vähän samasta asiasta on mielstäni kysymys. Jos toinen hajoaa, niin ostetaan tilalle vain tarvittava komponentti.

Televisiokauppiaat eivät siis tule näkemään ainakaan minua asiakkaanaan ennen kuin nuo osat on koteloitu eri laatikoihin.

  
  • Eiköhän noita löydy ja mitä sillä on väliä mitä siellä on koneen sisällä! Voit aina käyttää vaikka viittä ulkoista boxia! Tietenkin jos haluaa nähdä asiat oikein yksinkertaisesti, niin olet oikeassa!

      
  • Minusta sillä, mitä siellä sisällä on, on juuri sen verran väliä, että en usko kenenkään laittavan sinne sisälle mitään ilmaiseksi! Aina joudut maksamaan jokaisesta kilkkeestä mitä sinne laitetaan. Silloinhan sillä ei tietysti ole mitään väliä, jos ei tarve tietää mihin rahojansa laittaa, siinä olet oikeassa.

      
  • Milläs meinasit hoitaa äänentoiston ja miten liität monitorin digiboksiin?

      
  • Äänentoiston olen jo aiemmin routannut stereoiden kautta, lisäksi joitakin monitoreja saa äänentoistolla varustettuna.
    Monitoreissa on nykyään DVI-liitäntä liki vakiona. Scartista tulevan signaalin saa muunnettua DVI-liitäntään, monitorin pitää osata käsitellä TVstä tulevaa interleisattua signaalia. Nykyäänhän kaikki signaalit (digiboksi, DVD, VHS), mitä TVsta katsellaan voidaan saada Scartin kautta sisään.
    Olematta mikään asiantuntija tällä alueella, näin olen antanut itseni asian ymmärtää. Kertokaa viisaammat jos olette eri mieltä.

      
  • Lainaus:
    10.11.2007 klo 10:25 ETA50 kirjoitti
    Scartista tulevan signaalin saa muunnettua DVI-liitäntään, monitorin pitää osata käsitellä TVstä tulevaa interleisattua signaalia.


    Scartit ajan kanssa häviää ja korvautuu HDMI:llä, joka on onneksi yhteeensopiva DVI:n kanssa. Lisäksi kannattaa ostaessa ottaa huomioon että DVI litäntä tukee HDCP protokollaa - näin ei aina ole.

    Muuten jää kuva näkymättä uusilla laitteilla...HDMI ja HDCP yhteen soppii..

      
  • Olematta itsekään mikään varsinainen asiantuntija niin tuskin onnistuu scartista tulevan analogisen signaalin muunto dvi-liitännän digitaaliseksi. scartista d-sub muotoon se voisikin onnistua, koska molemmat ovat analogisia. Itse uskon että pääsisit vähemmällä vaivalla ostamalla hdmi-digiboksit ja sellainen piuha missä on toisessa päässä dvi-liitin ja toisessa hdmi. Tälläisellä kaapelilla itsellä menee kuva tietokoneesta telkkariin. Tosin nuo hdmi-digiboksit eivät niitä ihan halvimpia ole.

      
  • Ääni ei taida kulkea DVIn kautta?

    Ainakin itse ostan mieluummin television kuin pelkän monitorin. Toki digiboksi on miltei aina käytössä kuvanlaadun takia (kaapelitalous), mutta AV-vahvari harvemmin televisiokanavia katsoessa.

    Kuitenkin se, että tarvittaessa pärjää yhdellä kaukosäätimellä kolmen sijaan on helppoutta. Etenkin perheen alle kouluikäiselle juniorille.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit