Katettu vai naku

1 kommentti

Hankin juuri ensimmäisen katteella varustetun moottoripyöräni (puolikatettu matkapyörä). Aikaisemmilla pyörilläni ajamieni kymmenien tuhansien kilometrien aikana en ollut mitään katteita tai pleksejä kaivannut, mutta aika paljon katetun version valintaan vaikuttivat erilaiset lehtikirjoitukset yms, joissa nakupyörien matka-ajo ja moottoritie -ominaisuuksia moititaan. Valitsin pyörän, jonka katetta oli koeajoissa kehuttu "hyvin suojaava kate", hyvä tuulisuoja", "kate ohjaa virtaukset tehokkaasti kuskin yli ja ohi" jne.

Nyt sitten ihmettelen uusia matka-ajo-ominaisuuksia:
- rajusti lisääntynyt kypärämelu (aikaisemmin vain ihmettelin puheita korvatulppien käytöstä, mutta nyt on pakko käyttää)
- ajoasu lepattaa, ennen en moista ollut huomannut
- kate ohjaa hyönteiset suoraan visiiriin
- sadepisaroita tulee visiiriin, mutta ilmavirta ei vien niitä pois yhtä hyvin kun nakupyörällä ajaessa
- kyytiläisen kommentti "hirveä ravistus, pää meinaa irrota moottoritiellä" (100 km/h)
- kypärän ilmanvaihto ei taida enää toimia niin kuin se on suunniteltu
- ainoa toistaiseksi havaitsemani myönteinen seikka on se, että moottoritienopeudessa ei niska väsy ihan niin helposti

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Jos nyt en kumminkaan rupea heti uutta pyörää pois vaihtamaan, niin mitä kannattaisi kokeilla:
- pienempi pleksi
- suurempi pleksi
- spoileripleksi
- pleksi pois kokonaan
- ....

  
  • Kaverini isä kertoi että hänen fj1200:n kate alkaa "toimimaan" vasta sadassa kuudessakympissä. :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit