Mutka-ajon oppimiset tarve

7 kommenttia

Minulla on ollut nyt pari vuotta 1000FZS ja olen nauttinut kaksipyöraisesta täysin siemauksin näin "vanhana aloittelijana".

Yksi juttu kaivelee: En uskalla vetää tarpeeksi mutkissa. En osaa luottaa renkaan pitoon, eli en uskalla kallistaa niin kuin "isot pojat" lehdissä yms. Paljonko sitä oikein uskaltaa kallistaa !?

Miten oppisin reippaan kanttailun ? Onko kellään hyviä vinkkejä ?

  
  • Itse olen ajellut 19 kesää moottoripyörillä, ja mielestäni paras keino oppia ajamaan moottoripyörällä, on pitää rengaslinja aina keskellä kaistaa. Kuulostaa helpolta mutta harvat näyttävät osaavan. Jos rengas on riittävän lämmin ja tiellä ei ole hiekkaa tai jäätä, et pysty kaatamaan pyörääsi. Nykypäivänä renkaiden pito on uskomaton. Rajat löytyvät siinä vaiheessa, kun jalkatapit ottavat maahan, renkaiden pito ei lopu vielä tässäkään vaiheessa.


    Esimerkiksi 80 nopeusalueella ei käytännössä Suomesta löydy montaa mutkaa, joissa tarvitsee jarruun koskea. Mutkat voit ajaa tasakaasulla ja vastaohjaamalla. Vasta kun jalkatappi osuu maahan täytyy ajolinjaa muuttaa, tämä on helppoa jos pitää rengaslinjan keskellä kaistaa. Pyörästäsi eivät ominaisuudet lopu, täytyy vain luottaa kalustoonsa.

    [alarjak muokkasi tätä viestiä 13.03.2005 klo 13:46]
      

  • Miten oppisin reippaan kanttailun ? Onko kellään hyviä vinkkejä ?



    Reippaampaa kanttailua kannattaa aina harjoitella suljetulla radalla! Kesäisin on lähes jokaisella moottoriradalla "Ajopäiviä", jolloin kuka tahansa pääsee "tykittämään" eli opettelemaan ajokkinsa ominaisuuksia ja hallintaa. Hintaa ajopäivälle ei juuri paria kymppiä enempää kerry, joten rohkeasti mukaan. Lisäksi paikalla on aina joka tason kuskeja, kysellä kannattaa, tyhmä on se, joka ei kysy, koska silloin on tyhmä lopun ikäänsä.

    [koomikko muokkasi tätä viestiä 13.03.2005 klo 20:25]
      
  • Kunnon kanttailua ei käsittääkseni opi jos ei vastaohjauksen hallinta ole vaistonvaraista, kun sen oppii niin uskaltaa luottaa että käänsädettä voi kiristää tarpeen vaatiessa helposti ja nopeasti. Tärkeä on myös mistä kohdasta mutkan aloittaa eli vasemmalle oikeasta reunasta ja oikealle keskiviivan tuntumasta, muuten voi toisinaan tulla ahdasta, myös katseen pitäminen siellä mihin haluaa kaartosäteen loppuvan helpottaa ja aikaansaa juohevat ajolinjat. Upeaa tässä harrastuksessa on ettei koskaan ole täysoppinut ja jatkuvasti oppii uutta!

      
  • "Miten oppisin reippaan kanttailun ? Onko kellään hyviä vinkkejä ?"

    Jurvassa Botniaringin moottoriradalla on ollut kesäisin melkein joka viikonloppu Buell Koskenkorvan järjestämiä "kilvanajoja". Jokainen on päässyt radalle tosissaankin koittamaan. Tiedotan aikanaan lisää kun kesä lähestyy...

    Omat kokemukseni on parinkymmenen vuoden takaa Kemoralta kun aikanaan virittelin Nortoniani. Pyörä kyllä kulki mutta pää antoi iän myötä periksi. :sunglasses:

      
  • Rata-ajo harjoittelussa kyllä oppii ajamaan, mutta radalla käytetään koko ajolinjan leveys hyödyksi, mitä en voi suositella katuliikenteeseen. Mitä enemmän pyrkii oikomaan, sitä pienemmät ovat G-voimat, ja niistä ainakin henkilökohtaisesti nautin moottoripyöräilyssä. Kun nykyään lähes joka paikassa on 80 rajoitukset, ajamalla keskellä kaistaa kaikissa tilanteissa, pyörä kallistuu eniten, suuremmat G-voimat, suurin ajonautinto.

    [alarjak muokkasi tätä viestiä 14.03.2005 klo 21:14]
      
  • Radalle vaan harjoittelemaan. Siellä pystyy kokeilemaan pyörän (ja kuskin) rajoja turvallisesti. Kun opettelee käsittelemään pyörää kovemmissa nopeuksissa kuin mihin maanteillä (laillisesti) pystyy niin silloin on paremmat valmiudet selviytyä liikenteen seassa yllättävistä tilanteista.

    Sitä paitsi radalla ajaminen on uskomattoman hauskaa!!! (toki maanteilläkin on hienoa ajella)

    Toki hidasajoa ja pujotteluakin kannattaa harjoitella.

      
  • Kiitos asiallisista vastauksista !

    Ostin jopa yhden lehden - super bike - jossa oli 34 sivun liite asiasta.

    Asia on juuri niin, että pyöräni kyvyt ovat parjonparemmat kuin kuskin kantti. Mutta. kunhan nuo tiet tuosta sulaa, niin jo vain meikä poika lähtee harjoittelemaan !

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit