-03 Blackbird ja 14500km. Turboa tossa kyselin, mutta se hinta.....
Mites tollases on muuten tehoa vakiona? Millaiset huiput ja kiihtyyvdet? Ja mitäs siihen maksaa turbo?
Ei taida kuulua tälle palstalle, mutta vakiona kampiakselilta 152hv, mittarin mukaan 299km/h, kiihtyvyys arvoa en tiedä (arvio n.3.5s 0-100). Turbon hinta 4900 euroa asennettuna + katsastuskulut.
Millaiset tehot turbon jälkeen suunnilleen voisi tulla?
Turbo tehoissa ei ole mitään muuta rajoitetta kuin moottorin mekaninen kestävyys. Formula1:ssä otettiin 80-luvulla hetkellisesti 1.5 litraisista 1500hv.
Ruotsissa kaverit penkittää parhaillaan 600hv Hayabusaa.
Niistä omista pyöristä:
Honda FT500 -84 45000km, Honda ST1100 Pan European -91 105000km, Suzuki V-Strom 650 -04 18000km.
[alarjak muokkasi tätä viestiä 17.03.2005 klo 23:49]
Turbo-Hayabusissa taitaakin olla aikamoisia eroja netissä on juuri kaikenlaisia turbobusia. Olen huomannut että turboissa on eroa, esimerkiksi Audin 1,8-litraiset turbokoneet (uudet ja vanhat): 150hv, 163, 180hv. No tuossa ei vielä ollut suurta vaihtelua. Kun joku kertoo että "laittaa" turbon niin kysyn seuraavaksi kuinka paljon tehoja tulee lisää. Kun on aina niin suuria heittoja.
Tehoa tulee turboissa rajattomasti vain ahtopainetta nostamalla, keskivertomoottorin sisuskalut tulee morjestamaan yleensä noin 2 barin ahtopaineella. Mikäli pystyttäisiin teoriassa rakentamaan mekaanisesti hajoamaton moottori, ei ole mitään tehokattoa.
Turboissa tehon nousu perustuu moottorin "kuutiotilavuuden" hetkittäiseen nostoon ahtamalla moottoriin enemmän ilman ja polttoaineen seosta mitä vapaasti hengittävä moottori pystyy imemään. Moottorin tuottama voima, suomeksi vääntömomentti on aina suoraan verrannollinen kuutiotilavuuteen, ja sitä ei millään poppakonsteilla pystytä muuttamaan. Vääntömomentti on aina vakio noin 100Nm/1000cm3. Tästä johtuen esimerkiksi Formula1 nykyään kiertää noin 19000rpm koska tehoa ei voi nostaa muuten kuin lisäämällä moottorin kierroksia. Aina kun lisätään yläkierros vääntöä, menetetään alakierros vääntöä (lue:voimaa)
Tästä johtuen supertehokkaat moottoripyörät, esim 600cm3 ratapyörät ovat erittäin heikkoja alakierrosteholtaan, mutta saavuttavat silti yli 250km/h huippunopeuksia.
[alarjak muokkasi tätä viestiä 18.03.2005 klo 19:58]
Tästä johtuen supertehokkaat moottoripyörät, esim 600cm3 ratapyörät ovat erittäin heikkoja alakierrosteholtaan, mutta saavuttavat silti yli 250km/h huippunopeuksia.
125 ratapyörät kulkevat myös aika kovaa noin 230km/h nopeuksia!
Kyllä mutta ovat 2-tahtisia mikä vastaa noin 250-300cm3 nelitahtista. Lisäksi ilmanvastus on huomattavasti pienempi kuin 600cm3 supersport luokan pyörillä. Tällä selittyy kova huippunopeus.
BMW R1200GS. Siinä on voimaa aivan tarpeeksi, niin paljon ettei enemmästä väliä. Se kulkee ihan tarpeettoman kovaakin. Viisisatainen olisi ollut ihan riittävän suuri moottoriltaan mutta kun ne ovat fyysisesti hieman liian pieniä raskaaseen reissuajoon kaksipäällä. Hyvää kevättä kaikille, älkää innostuko liikaa.
Niinpä niin. Hän on Trumpa vm-59. Kolmas omistaja ja ajoa tulee maltillisesti. Muuten olenkohan väärässä paikassa, vai saako näihin kemuihin VMPK :n jäsen osallistua. eipä silti on katselussa myös tavanomainen ajokki, kunhan sattuisi kohdalle.
-04 Blade ja 12.000 km. Kyllä lähtee!
Honda CBR 600 -94 puna/lila ja mittarissa 35000 km. Vaihdettu -->
Suzuki GSX-R 1000 vm.2002, sini/valkea, 27 tkm.
KTM 250 EXC 2500km kyllä se sutii ja keulii
Suitza Bandit 1200 S -04 ajettu 12750km. On muuten kiva peli.
"81 Tunturi Puch, ei keuli eikä sudi. Alla nokian nastat. Ykkösvaihde ei pysy päällä ja kakkosella hyytyy mäkeen kun mäkeen.
Honda VFR Vtec Abs -03 ensimmäinen omistamani johon toistaiseksi olen ollut erittäin tyytyväinen!
Kawasaki KLX300R vuosimalli 2003 Ja on ollut hyvä
Suzuki sv650s, 03 ja 8000km on vasta tullut ajeltua.
perjantaina olisi toki tarkoitus lähteä messuille, jospa sieltä jotakin uutta katsastaisi.
-03 Blackbird ja 14500km. Turboa tossa kyselin, mutta se hinta.....
FZS 1000 -03, 20tkm, hopea (ja nopea )
Mites tollases on muuten tehoa vakiona? Millaiset huiput ja kiihtyyvdet? Ja mitäs siihen maksaa turbo?
Suzuki GSX-R 1000 -02, sinivalkea, 27tkm.
Ei taida kuulua tälle palstalle, mutta vakiona kampiakselilta 152hv, mittarin mukaan 299km/h, kiihtyvyys arvoa en tiedä (arvio n.3.5s 0-100). Turbon hinta 4900 euroa asennettuna + katsastuskulut.
Millaiset tehot turbon jälkeen suunnilleen voisi tulla?
250hv takapyörältä, kun vakiona takapyöräteho 135hv. http://www.viaber.com
-04 CBF600S, ostin heinäkuun lopussa, joten kilsoja tuli vaan 2500...
250hv takapyörältä, kun vakiona takapyöräteho 135hv. http://www.viaber.com
, ihan "sopivasti" olisi tehoja Turbolla.
Turbo tehoissa ei ole mitään muuta rajoitetta kuin moottorin mekaninen kestävyys. Formula1:ssä otettiin 80-luvulla hetkellisesti 1.5 litraisista 1500hv.
Ruotsissa kaverit penkittää parhaillaan 600hv Hayabusaa.
Niistä omista pyöristä:
Honda FT500 -84 45000km, Honda ST1100 Pan European -91 105000km, Suzuki V-Strom 650 -04 18000km.
Turbo-Hayabusissa taitaakin olla aikamoisia eroja netissä on juuri kaikenlaisia turbobusia. Olen huomannut että turboissa on eroa, esimerkiksi Audin 1,8-litraiset turbokoneet (uudet ja vanhat): 150hv, 163, 180hv. No tuossa ei vielä ollut suurta vaihtelua.
Kun joku kertoo että "laittaa" turbon niin kysyn seuraavaksi kuinka paljon tehoja tulee lisää. Kun on aina niin suuria heittoja.
Tehoa tulee turboissa rajattomasti vain ahtopainetta nostamalla, keskivertomoottorin sisuskalut tulee morjestamaan yleensä noin 2 barin ahtopaineella. Mikäli pystyttäisiin teoriassa rakentamaan mekaanisesti hajoamaton moottori, ei ole mitään tehokattoa.
Turboissa tehon nousu perustuu moottorin "kuutiotilavuuden" hetkittäiseen nostoon ahtamalla moottoriin enemmän ilman ja polttoaineen seosta mitä vapaasti hengittävä moottori pystyy imemään.
Moottorin tuottama voima, suomeksi vääntömomentti on aina suoraan verrannollinen kuutiotilavuuteen, ja sitä ei millään poppakonsteilla pystytä muuttamaan. Vääntömomentti on aina vakio noin 100Nm/1000cm3. Tästä johtuen esimerkiksi Formula1 nykyään kiertää noin 19000rpm koska tehoa ei voi nostaa muuten kuin lisäämällä moottorin kierroksia. Aina kun lisätään yläkierros vääntöä, menetetään alakierros vääntöä (lue:voimaa)
Tästä johtuen supertehokkaat moottoripyörät, esim 600cm3 ratapyörät ovat erittäin heikkoja alakierrosteholtaan, mutta saavuttavat silti yli 250km/h huippunopeuksia.
Terve itseltä löytyy pyörä nickin mukaan,eli 03 vm.
Kiwa pyörä omassa luokasaan,piru kun tulee kirjoitus virheitä
kun ottaa tarpeeksi
125 ratapyörät kulkevat myös aika kovaa noin 230km/h nopeuksia!
Kyllä mutta ovat 2-tahtisia mikä vastaa noin 250-300cm3 nelitahtista. Lisäksi ilmanvastus on huomattavasti pienempi kuin 600cm3 supersport luokan pyörillä. Tällä selittyy kova huippunopeus.
BMW R1200GS. Siinä on voimaa aivan tarpeeksi, niin paljon ettei enemmästä väliä. Se kulkee ihan tarpeettoman kovaakin. Viisisatainen olisi ollut ihan riittävän suuri moottoriltaan mutta kun ne ovat fyysisesti hieman liian pieniä raskaaseen reissuajoon kaksipäällä. Hyvää kevättä kaikille, älkää innostuko liikaa.
Honda Monkey, n. 6000km, 1997, musta.
Toinen kaksipyöräiseni on joku silmittömän kallis 21-vaihteinen sporttimaasto-Crescent.
Otin muuten pyörän eilen liikenteeseen...
748 -00, on kaunis ja notkea...
Niinpä niin. Hän on Trumpa vm-59. Kolmas omistaja ja ajoa tulee maltillisesti. Muuten olenkohan väärässä paikassa, vai saako näihin kemuihin VMPK :n jäsen osallistua. eipä silti on katselussa myös tavanomainen ajokki, kunhan sattuisi kohdalle.