TM:n numerosss 14/2018 jutussa ”Matkailijan parhaat sovellukset” mainitaan mm, että mobiililaitteiden navigointisovellusten avulla ”Tarjolla on siten aina tuoreimmat karttatiedot.”
Niin varmaan, tai sitten ei. Latasin juuri äsken (26.7.2018) tuon jutussa mukana olleen HERE WeGo -sovelluksen lataustoiminnolla uusimman tarjolla olleen kartta-aineiston (koko Eurooppa). Heti pisti silmään, että ainakin omalla asuinalueellani käytössä on vähintään yli vuoden ikäinen aineisto (voi olla vanhempikin), teitä puuttuu ja katkaistu tie olisi muka käytössä. Google Mapsissa samat kohdat näkyvät oikein, joten yleisestä kartta-aineiston puutteesta ei ole kyse.
Ei nyt ole varmaan maailman vakavin asia, mutta esim. noiden virheiden takia navigointi ohjaa täysin väärille reiteille. Ja nyt, kun käyttäjät elävät siinä illuusiossa, että nimenomaan mobiilaitteiden kartat olisivat hyvinkin ajan tasalla, on harhautumisen riski entistäkin suurempi. Mistä nyt voin tietää, kuinka tuoretta aineisto oikein on, varsinkin jos olen jossain ulkomailla tai muuten vieraassa paikassa, jolloin en paikallistuntemuksen perusteella voi tietää, että väärin mennään?
Ilmeisesti TM:n jutun tekijä ei karttojen ajantasaisuutta tullut tarkistaneeksi, miksiköhän? Tätä etua jutussa kuitenkin mainostetaan. Jutussa mainittu kolmas sovellus Waze näyttää kartat myös oikein, mutta miten tähän ylipäätään voi luottaa, jos jostakin löytyy kuitenkin heti virheitä? Missä muualla niitä virheitä on? Ja vanhoja aineistoja?
Minun mielestäni TM artikkeli ylisti kännykkänavigaattoreita vähän turhankin innokkaasti. Molemmissa, sekä kännykkänavigaattoreissa, että erillisissä autonavigaattoreissa, on molemmissa hyvät ja huonot puolensa.
Kännykkänavigaattoreissa on hyvää se, että ne ovat aina mukana ja käyttövalmiina. Huonoja puolia on hutera kiinnitys autoon ja kännykän kuumeneminen. Pidemmillä matkoilla pitää kännykkä olla latauksessa ja tietysti näyttö päällä. Kännykkä (tai tabletti) kuumiaa melkoisesti.
Itse käytänkin kännykkänavigaattoria vain lähialueiden suunnistuksessa, hiemankin pidemmille matkoille otan erillisen navigaattorin käyttöön. Molemmissa on karttavirheitä! Puhumattakaan tiekohtaisista nopeusrajoitustiedoista, ylinopeusvaroituksia ei kannata pitää päällä.
Here on muuten minun suosikkini kännykkänavigaattoreissa. Yhtenä vahvana etuna on siitä löytyvät kameratolppavaroitukset. Niihin on muuten tosi hyvä mobiilisovellus TomTomilla, jota voi käyttää, ellei tarvitse karttaopastusta, vain tolppavaroitukset.
Käytettävyys ongelma?
Mahtoivatko kännykkäsovelluksia ylistäessään toimittajat miettiä, mitä käytännössä tarkoittaa, jos kännykkää käytetään samanaikaisesti autoillessa moniin eri toimintoihin? Erillinen navigaattori suorittaa vain yhtä toimintoa, kun taas kännykkää yleisesti käytetään ajaessa tietysti paitsi puheluihin, musiikin ja podcastien kuunteluun ja valitettavasti somettamiseen. Oman kokemukseni mukaan erilliset tuulilasiin kiinnitettävät TomTom ja Garmin navigaattorit ovat olleet käytettävyydeltään huomattavasti parempia kuin ominaisuuksiltaan monipuolisemmat kännykkä applikaatiot: HERE WeGo ja Google Maps.
Google maps ja Waze ovat parasta mitä tarjolla on. Näitä kun käyttää Android auton kautta, niin samalla pyörivät nettiradiot, podcastit, usoratoistopalvelut ja pikaviestisovellukset sulassa sovussa.