Volvon nopeusrajoitusliikennemerkkien väärä näyttö mittaritaulussa.

6 kommenttia

Volvo XC60 2016
Olen huomannut nopeusnäytön mittarissa olevan mitä sattuu varsinkin 80 ja 100 km/h tienopeuksilla.
1. Näyttö vaihtuu yleensä 80 → 100 vaikka nopeus tienvarsiliikennemerkissä näyttää 80. Yleensä nopeusnäyttö muuttuu 100km/h vasta n.100 m liikennemerkin jälkeen.
2. Nopeusnäyttö muuttuu joillain kohtaa tietä 80 → 100 vaikka liikennemerkkiä ei olekaan.
Kohta 1. on selvästi kesänopeuden vaihtuminen talvinopeudeksi. Tämä on erittäin yleistä ajaessani 4-tietä välillä Heinola – Rovaniemi.
Kohta 2 on niitä paikkoja, jossa nopeus on vaihdettu pysyvästi 80.

Näihin kohtiin on ns luonnollinen selitys. Nopeusnäyttö otetaan navigaattorista, se on vahvempi kuin kameran kuvaama merkki. Navigaattorin ohjelmat Volvolle toimittaa Here, joka ei kykene päivittämään nopeuksia (viimeinen päivitys tuli marraskuussa -18, sama vika huhtikuun -18 päivityksessä)

Eli mittarin näyttämä nopeus ei ole edes suuntaa antava, siihen ei voi luottaa.
Volvo ei viitsi panostaa tähän, koska ilmeisesti jo ensivuoden autoissa navigoinnin tuottaa Google ja Here päivitykset loppuvat.

Alla Volvo tuesta saamani vastaus, jonka antoi Simo Toikka Tuotepäällikkö, varaosat ja lisävarusteet

¨Tuo näytön muutos on tosiaan ominaisuus siinä mielessä, että navigaattori käyttää nopeusnäytössä karttapohjaa, eikä kameraa. Ja kun meillä Suomessa on ainoana Euroopassa talvinopeudet, niin valitettavasti kartantekijä ei ole kaikkia nopeusmuuutoksia osannut huomioida. Osa nopeusrajoitusten muutoksista on kartassa, mutta toisilta tieosuuksilta ne puuttuvat.
Samoin on esim. tietöiden kohdalla, kamera saattaa lukea liikennemerkin, mutta karttapohjan data ajaa siitä yli hetken päästä.
Yksi asia mikä kannattaa varmistaa, on että karttapäivitykset ovat ajan tasalla.
Volvolle karttadatan toimittaa HERE, jolle voi raportoida vääristä nopeus, ym. tiedoista heidän nettisivujen kautta.
Liikennemerkki-informaation voi poistaa käytöstä niin haluttaessa.
Liikennemerkkien tunnistustoiminto on osa Driver Support-pakettia, jonka tarkoitus on tukea kuljettajaa, mutta kuljettaja on aina itse vastuussa auton kuljettamisesta.¨

Muissakin automerkeissä on vastaava näyttö, miten toimii ? Onko havaintoja vastaavasta vai onko tämä premium ongelma?

  
  • Täsmälleen samoin toimii Mazda CX-5:n Here-karttoja käyttävän navigaattorin ja liikennemerkkitunnistuksen yhdistelmä. En juuri jaksa kiinnittää huomiota koko liikennemerkkinäyttöön vaikka se HUD:ssa hyvin esillä onkin.

      
  • Opel Astra vm.-16 sama vika. Liikennemerkin tunnistus toimii, mutta talvirajoituksilla aina jossain kohtaa 100 ilmestyy näyttöön.

      
  • Elikkä tämä on sellainen ominaisuus, joka myydään autoa ostettaessa ja sitä 'kehutaan' ja ominaisuus maksaa ostettaessa ja Herekin haluaa jotain päivityksistä. Auton myyjillä/maahantuojilla ei tunnu olevan kiinnostusta asiaan. Täytyy muistaa kysyä asiaa seuraavan kerran kun autoa vaihtamassa.

      
  • Asia korjautuisi kerralla, kun ainoa maa maailmassa lopettaisi kesä/talvinopeus vekslailun - säästyisi nekin verorahat esim. lasten- ja vahustenhoitoon.

      
  • @JPN kirjoitti:
    Asia korjautuisi kerralla, kun ainoa maa maailmassa lopettaisi kesä/talvinopeus vekslailun - säästyisi nekin verorahat esim. lasten- ja vahustenhoitoon.

    Juu nopeusrajoitukset pitäisi ehdottomasti yhdenmukaistaa pohjoismaiden kanssa.

      
  • @jarvisuomi kirjoitti:
    Volvo XC60 2016
    Olen huomannut nopeusnäytön mittarissa olevan mitä sattuu varsinkin 80 ja 100 km/h tienopeuksilla.
    1. Näyttö vaihtuu yleensä 80 → 100 vaikka nopeus tienvarsiliikennemerkissä näyttää 80. Yleensä nopeusnäyttö muuttuu 100km/h vasta n.100 m liikennemerkin jälkeen.
    2. Nopeusnäyttö muuttuu joillain kohtaa tietä 80 → 100 vaikka liikennemerkkiä ei olekaan.
    Kohta 1. on selvästi kesänopeuden vaihtuminen talvinopeudeksi. Tämä on erittäin yleistä ajaessani 4-tietä välillä Heinola – Rovaniemi.
    Kohta 2 on niitä paikkoja, jossa nopeus on vaihdettu pysyvästi 80.

    Näihin kohtiin on ns luonnollinen selitys. Nopeusnäyttö otetaan navigaattorista, se on vahvempi kuin kameran kuvaama merkki. Navigaattorin ohjelmat Volvolle toimittaa Here, joka ei kykene päivittämään nopeuksia (viimeinen päivitys tuli marraskuussa -18, sama vika huhtikuun -18 päivityksessä)

    Eli mittarin näyttämä nopeus ei ole edes suuntaa antava, siihen ei voi luottaa.
    Volvo ei viitsi panostaa tähän, koska ilmeisesti jo ensivuoden autoissa navigoinnin tuottaa Google ja Here päivitykset loppuvat.

    Alla Volvo tuesta saamani vastaus, jonka antoi Simo Toikka Tuotepäällikkö, varaosat ja lisävarusteet

    ¨Tuo näytön muutos on tosiaan ominaisuus siinä mielessä, että navigaattori käyttää nopeusnäytössä karttapohjaa, eikä kameraa. Ja kun meillä Suomessa on ainoana Euroopassa talvinopeudet, niin valitettavasti kartantekijä ei ole kaikkia nopeusmuuutoksia osannut huomioida. Osa nopeusrajoitusten muutoksista on kartassa, mutta toisilta tieosuuksilta ne puuttuvat.
    Samoin on esim. tietöiden kohdalla, kamera saattaa lukea liikennemerkin, mutta karttapohjan data ajaa siitä yli hetken päästä.
    Yksi asia mikä kannattaa varmistaa, on että karttapäivitykset ovat ajan tasalla.
    Volvolle karttadatan toimittaa HERE, jolle voi raportoida vääristä nopeus, ym. tiedoista heidän nettisivujen kautta.
    Liikennemerkki-informaation voi poistaa käytöstä niin haluttaessa.
    Liikennemerkkien tunnistustoiminto on osa Driver Support-pakettia, jonka tarkoitus on tukea kuljettajaa, mutta kuljettaja on aina itse vastuussa auton kuljettamisesta.¨

    Muissakin automerkeissä on vastaava näyttö, miten toimii ? Onko havaintoja vastaavasta vai onko tämä premium ongelma?

    Taloudessamme on kaksi vm. 2014 Volvoa, S80 ja S60. Molemmissa on mittaristoon tuleva nopeusnäyttö ja kumpikin kyllä reagoi ja on aina reagoinut nopeusrajoitusta osoittavaan liikennemerkkiin. Näytöön tulee myös ohituskiellosta ilmoitus. Toiminto on sama sekä kesällä että talvella eli kartoista nuo meidän autot eivät poimi nopeustietojaan. Kartat on päivitetty muutama vuosi sitten.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit