Sähköautotesti vai ”testi”

13 kommenttia

Miksi Kia oli 64 kWH akulla ? Tai päinvastoin miksei Hyundai Konasta otettu 64 kWh versiota testiin, olisi hyvin mahtunut hinnan puolesta. Nyt testi pahasti epätasapainossa akkukapasiteetin ja hintojen suhteen.

Testin suurin paino toimintamatkalla joten akkukapasiteetti sanelee testin arvosanan.

  
  • muokattu 19.08.2020 16:10

    Onko lehdelle tapahtunut virhe pienten sähköautojen vakuutuskustannuksissa?
    Lehden ilmoittamat vakuutusmaksut, täysillä bonuksilla, eivät näyttäisi pitävän paikkaansa.

      
  • muokattu 20.08.2020 07:11

    Miksi keskituloinen tuhlaisi noin valtavan suuren summan pelkkään pikkuautoon? Tuollaisella katiskalla ei kukaan viitsi ajella työ- ja markettireissuja kummempia rupeamia, oli voimanlähteenä sitten sähkö- tai polttomoottori.

      
  • @Lukija98351 kirjoitti:
    Miksi Kia oli 64 kWH akulla ? Tai päinvastoin miksei Hyundai Konasta otettu 64 kWh versiota testiin, olisi hyvin mahtunut hinnan puolesta. Nyt testi pahasti epätasapainossa akkukapasiteetin ja hintojen suhteen.

    Testin suurin paino toimintamatkalla joten akkukapasiteetti sanelee testin arvosanan.

    Vastaus kysymykseesi löytyy jutun toisesta kappaleesta.

    "Vertailussamme ne ovat kuitenkin erikokoisilla akuilla (39 ja 64 kWh). Näin voimme perehtyä molempiin ratkaisuihin."

    Tämähän on järkevää niin saa kokemusta molemmista vaihtoehdoista. Mitä järkeä olisi testata samaa tekniikkaa kahteen kertaan.

      
  • muokattu 20.08.2020 16:19

    @M880 kirjoitti:

    @Lukija98351 kirjoitti:
    Miksi Kia oli 64 kWH akulla ? Tai päinvastoin miksei Hyundai Konasta otettu 64 kWh versiota testiin, olisi hyvin mahtunut hinnan puolesta. Nyt testi pahasti epätasapainossa akkukapasiteetin ja hintojen suhteen.

    Testin suurin paino toimintamatkalla joten akkukapasiteetti sanelee testin arvosanan.

    Vastaus kysymykseesi löytyy jutun toisesta kappaleesta.

    "Vertailussamme ne ovat kuitenkin erikokoisilla akuilla (39 ja 64 kWh). Näin voimme perehtyä molempiin ratkaisuihin."

    Tämähän on järkevää niin saa kokemusta molemmista vaihtoehdoista. Mitä järkeä olisi testata samaa tekniikkaa kahteen kertaan.

    Niin, paitsi että nyt Kia pääsee mainostamaan tuotettaan testivoittajana, kun taas Hyundai saa osakseen mielikuvan olla koko joukon jumbo, ja huono auto.

    Eihän muissakaan saman vertailuryhmän tuotteissa ole aiemmin tarkoituksella otettu mukaan täysin eritehoisia versioita vaan aina on pyritty tasa-arvoiseen kohteluun. "Sporttiautovertailussa otimme tällä kerralla mukaan C63:n sijasta C200:n taistelemaan RS4:ää ja M3:n uusinta versiota vastaan".

    Toimitus mainitsi Konan yhteenvedossa, että sitä oltaisiin taisteltu kärkikahinoissa, jos akku vain olisi ollut isompi. No nyt ei ollut.
    Olen samaa mieltä Peterstarin kanssa siitä, että n. 40 keur sijoittaisin kyllä ihan jonnekin muualle kuin näihin ylikalliisiin pikkuautoihin.

      
  • @Lukija37470 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Lukija98351 kirjoitti:
    Miksi Kia oli 64 kWH akulla ? Tai päinvastoin miksei Hyundai Konasta otettu 64 kWh versiota testiin, olisi hyvin mahtunut hinnan puolesta. Nyt testi pahasti epätasapainossa akkukapasiteetin ja hintojen suhteen.

    Testin suurin paino toimintamatkalla joten akkukapasiteetti sanelee testin arvosanan.

    Vastaus kysymykseesi löytyy jutun toisesta kappaleesta.

    "Vertailussamme ne ovat kuitenkin erikokoisilla akuilla (39 ja 64 kWh). Näin voimme perehtyä molempiin ratkaisuihin."

    Tämähän on järkevää niin saa kokemusta molemmista vaihtoehdoista. Mitä järkeä olisi testata samaa tekniikkaa kahteen kertaan.

    Niin, paitsi että nyt Kia pääsee mainostamaan tuotettaan testivoittajana, kun taas Hyundai saa osakseen mielikuvan olla koko joukon jumbo, ja huono auto.

    Eihän muissakaan saman vertailuryhmän tuotteissa ole aiemmin tarkoituksella otettu mukaan täysin eritehoisia versioita vaan aina on pyritty tasa-arvoiseen kohteluun. "Sporttiautovertailussa otimme tällä kerralla mukaan C63:n sijasta C200:n taistelemaan RS4:ää ja M3:n uusinta versiota vastaan".

    Toimitus mainitsi Konan yhteenvedossa, että sitä oltaisiin taisteltu kärkikahinoissa, jos akku vain olisi ollut isompi. No nyt ei ollut.
    Olen samaa mieltä Peterstarin kanssa siitä, että n. 40 keur sijoittaisin kyllä ihan jonnekin muualle kuin näihin ylikalliisiin pikkuautoihin.

    Eli jos lukee jutun niin saa tietää että autot ovat käytännössä samanlaisia ja saman tehtaan tuotteita, eri akkuvaihtoehdot on valittu tietoisesti juuri siksi että voidaan vertailla kyseisiä akkuja, ja senkin että Hyundai olisi ollut kärkikastissa isommalla akkuversiolla. Tässähän ei nyt ole oikein mitään ongelmaa, paitsi tietysti jos ei lue juttua.

    Esimerkkisi ei minusta ole kovin relevantti, Hyundai-Kialta oli mukana kaksi vaihtoehtoa, eikä niin että yhtä valmistajaa sorsitaan muiden eduksi. Enemmänkin kyse on siitä että luksusmaasturivertailussa olisi GLE:n ja X5:n seurana Q7 ja Cayenne (tai Touareg) eri voimalinjoilla.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @Lukija37470 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Lukija98351 kirjoitti:
    Miksi Kia oli 64 kWH akulla ? Tai päinvastoin miksei Hyundai Konasta otettu 64 kWh versiota testiin, olisi hyvin mahtunut hinnan puolesta. Nyt testi pahasti epätasapainossa akkukapasiteetin ja hintojen suhteen.

    Testin suurin paino toimintamatkalla joten akkukapasiteetti sanelee testin arvosanan.

    Vastaus kysymykseesi löytyy jutun toisesta kappaleesta.

    "Vertailussamme ne ovat kuitenkin erikokoisilla akuilla (39 ja 64 kWh). Näin voimme perehtyä molempiin ratkaisuihin."

    Tämähän on järkevää niin saa kokemusta molemmista vaihtoehdoista. Mitä järkeä olisi testata samaa tekniikkaa kahteen kertaan.

    Niin, paitsi että nyt Kia pääsee mainostamaan tuotettaan testivoittajana, kun taas Hyundai saa osakseen mielikuvan olla koko joukon jumbo, ja huono auto.

    Eihän muissakaan saman vertailuryhmän tuotteissa ole aiemmin tarkoituksella otettu mukaan täysin eritehoisia versioita vaan aina on pyritty tasa-arvoiseen kohteluun. "Sporttiautovertailussa otimme tällä kerralla mukaan C63:n sijasta C200:n taistelemaan RS4:ää ja M3:n uusinta versiota vastaan".

    Toimitus mainitsi Konan yhteenvedossa, että sitä oltaisiin taisteltu kärkikahinoissa, jos akku vain olisi ollut isompi. No nyt ei ollut.
    Olen samaa mieltä Peterstarin kanssa siitä, että n. 40 keur sijoittaisin kyllä ihan jonnekin muualle kuin näihin ylikalliisiin pikkuautoihin.

    Eli jos lukee jutun niin saa tietää että autot ovat käytännössä samanlaisia ja saman tehtaan tuotteita, eri akkuvaihtoehdot on valittu tietoisesti juuri siksi että voidaan vertailla kyseisiä akkuja, ja senkin että Hyundai olisi ollut kärkikastissa isommalla akkuversiolla. Tässähän ei nyt ole oikein mitään ongelmaa, paitsi tietysti jos ei lue juttua.

    Esimerkkisi ei minusta ole kovin relevantti, Hyundai-Kialta oli mukana kaksi vaihtoehtoa, eikä niin että yhtä valmistajaa sorsitaan muiden eduksi. Enemmänkin kyse on siitä että luksusmaasturivertailussa olisi GLE:n ja X5:n seurana Q7 ja Cayenne (tai Touareg) eri voimalinjoilla.

    Esimerkissäsi taas olisi epäreilusti kaksi eri voimalinjaa. Jos sama konserni on tuo pointti, niin paras esimerkki olisi varmaankin sellainen, jossa vertailtaisiin vaikkapa Skoda Octavia TDI RS:ää muihin sporttifarkkuihin, mutta yhtenä kilpailijana olisi mukana Golf Variant 1,6 D.

    Sitä paitsi Kia on konstruktiona huomattavan iäkäs Konaan verrattuna, eivätkä ne ole autoina mitenkään samanlaisia.
    Mielestäni olisi ollut reilua ottaa kummastakin sama voimayksikkö mukaan, ja järjestää tulevaisuudessa toinen vertailu toisilla voimayksiköillä. Eihän voi olla niin, että tämä on jotenkin ainutlaatuinen vertailu, jonka tyylistä ei voi toistaa? Onhan vuosikymmeniä jo vertailtu saman korityypin omaavia autoja eri moottorikoko yhdistävänä tekijänä.

      
  • Ymmärrän toki pointtisi. Oletan että sinä katsot asiaa sijoitusten perusteella, minä lukijalle tuotetun informaatioarvon pohjalta. Molemmille on argumenttinsa.

      2
  • @M880 kirjoitti:
    Ymmärrän toki pointtisi. Oletan että sinä katsot asiaa sijoitusten perusteella, minä lukijalle tuotetun informaatioarvon pohjalta. Molemmille on argumenttinsa.

    Sijoitukset vaikuttavat mainonnan kautta kuluttajakäyttäytymiseen. Harvoilla on todennäköisesti kiinnostusta lukea testiä ajan kanssa, kuten meillä asiasta kiinnostuneilla on.
    Informaatioarvo olisi huomattavasti suurempi, mikäli verrokkeina olisivat olleet saman konsernin identtiset tuotteet, kuten esim. Arona / T-Cross (tai tässä tapauksessa hypoteettisesti Kona / Stonic).

      
  • @Peterstar kirjoitti:
    Miksi keskituloinen tuhlaisi noin valtavan suuren summan pelkkään pikkuautoon? Tuollaisella katiskalla ei kukaan viitsi ajella työ- ja markettireissuja kummempia rupeamia, oli voimanlähteenä sitten sähkö- tai polttomoottori.

    Onko Niro mielestäsi pikkuauto, jolla ei kukaan viitsi ajella yhtään pidempää siivua? Kyseessä on kuitenkin esimerkiksi erittäin suositun Toyota C-HR:n, A3 Sportbackin, tai Bemarin X2:n kokoinen auto. Ja noita nyt näkee jatkuvasti tuolla maanteillä, joten eiköhän niilläkin reissua heitetä.

      
  • @Lukija20151 kirjoitti:
    Onko lehdelle tapahtunut virhe pienten sähköautojen vakuutuskustannuksissa?
    Lehden ilmoittamat vakuutusmaksut, täysillä bonuksilla, eivät näyttäisi pitävän paikkaansa.

    Juu, tästä on jo ollut keskustelua eri nettifoorumeilla. Ilmeisesti hinnat on ilmoitettu kolmen vuoden ajalta ja jopa silloinkin kovasti yläkanttiin siihen nähden, mitä eri henkilöt pitkin Suomea ovat raportoineet.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Peterstar kirjoitti:
    Miksi keskituloinen tuhlaisi noin valtavan suuren summan pelkkään pikkuautoon? Tuollaisella katiskalla ei kukaan viitsi ajella työ- ja markettireissuja kummempia rupeamia, oli voimanlähteenä sitten sähkö- tai polttomoottori.

    Onko Niro mielestäsi pikkuauto, jolla ei kukaan viitsi ajella yhtään pidempää siivua? Kyseessä on kuitenkin esimerkiksi erittäin suositun Toyota C-HR:n, A3 Sportbackin, tai Bemarin X2:n kokoinen auto. Ja noita nyt näkee jatkuvasti tuolla maanteillä, joten eiköhän niilläkin reissua heitetä.

    Kia Niro ei ollut mukana vertailussa.

      
  • @Peterstar kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Peterstar kirjoitti:
    Miksi keskituloinen tuhlaisi noin valtavan suuren summan pelkkään pikkuautoon? Tuollaisella katiskalla ei kukaan viitsi ajella työ- ja markettireissuja kummempia rupeamia, oli voimanlähteenä sitten sähkö- tai polttomoottori.

    Onko Niro mielestäsi pikkuauto, jolla ei kukaan viitsi ajella yhtään pidempää siivua? Kyseessä on kuitenkin esimerkiksi erittäin suositun Toyota C-HR:n, A3 Sportbackin, tai Bemarin X2:n kokoinen auto. Ja noita nyt näkee jatkuvasti tuolla maanteillä, joten eiköhän niilläkin reissua heitetä.

    Kia Niro ei ollut mukana vertailussa.

    Näin siinä käy, kun kommentoi lukematta juttua. Noh, joka tapauksessa vaikkapa tuon Konan kokoisia ja selvästi pienempiäkin autoja pörrää tuolla maan/moottoriteillä ihan jatkuvasti.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Peterstar kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Peterstar kirjoitti:
    Miksi keskituloinen tuhlaisi noin valtavan suuren summan pelkkään pikkuautoon? Tuollaisella katiskalla ei kukaan viitsi ajella työ- ja markettireissuja kummempia rupeamia, oli voimanlähteenä sitten sähkö- tai polttomoottori.

    Onko Niro mielestäsi pikkuauto, jolla ei kukaan viitsi ajella yhtään pidempää siivua? Kyseessä on kuitenkin esimerkiksi erittäin suositun Toyota C-HR:n, A3 Sportbackin, tai Bemarin X2:n kokoinen auto. Ja noita nyt näkee jatkuvasti tuolla maanteillä, joten eiköhän niilläkin reissua heitetä.

    Kia Niro ei ollut mukana vertailussa.

    Näin siinä käy, kun kommentoi lukematta juttua. Noh, joka tapauksessa vaikkapa tuon Konan kokoisia ja selvästi pienempiäkin autoja pörrää tuolla maan/moottoriteillä ihan jatkuvasti.

    Juu niin pörrää, mutta ne maksavat polttomoottorikäyttöisinä n. 15000-20000 euroa vähemmän, joten ne ovat selkeästi alemman keskiluokan autoja silloin, vaatimustaso on luokkaa ruispalat ja idols-finaali. Vaihtoehtoina tuon hintaisille (polttomoottori-) autoille on pääsääntöisesti käytetyt autot.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit