Vääntäkää nyt joku fiksumpi rautalangasta. Kun TM testasi kitkarenkaita 2019 ja sai selväksi voittajaksi Continental VikingContact 7:n niin samassa testissä Nokian R3 jäi selvästi pisteissä. Vuotta myöhemmin aiemmasta kahden tähden kitkarenkaasta (Nokian R3) kuoriutuikin kitkarenkaiden testivoittaja ja kärjen sijoitukset vaihtaa selvästi paikkaa? Onko ko. renkaassa tapahtunut jotain muutosta vuodessa? Testien olosuhteet voivat toki muuttua vuodesta toiseen, mutta eiköhän ne kuitenkin mittaa ihan oikeita asioita joka vuosi...
Kiitos valaisusta!...
Ei kannata kovin tarkkaan lukea vertailuja, joissa vertaillaan jotain muuta kuin kaupan hyllyiltä löytyviä tuotteita. Renkaat ovat ilman tuota testirengaskuviotakin ominaisuuksiltaan epämääräinen tuote. Vaihtelua löytyy kyllä jo ihan prosessinkin puolesta ja kun valmistajille tarjotaan tilaisuus optimoida renkaat vertailuun, niin hassuja asioita tapahtuu.
Juurikin näin, toisaalta voisi kuvitella että parin vuoden takainen negatiivinen mediahuomio noista Nokian testirenkaiden virittämisistä olisi tehnyt valmistajat varovaisimmiksi. Ihmettelen vaan että miksi tätä ei selitetä vertailussa, kun "samat" renkaat pärjää yllättäen selvästi erilailla vuotta myöhemmin. Nokian Hakkapeliitta R3:n pisteet nousi 7.5:sta (2019 ) 8.3:een (2020). Hoblaa! Ei siinä mitään jos oikeasti ovat ko. kumit kehittyneet jotenkin, mutta...
Niiden testivoittojen mainosarvo on niin suuri, että kannattaa ilman muuta ottaa riski, koska kiinni jäämisen riski on olematon. Nokian Renkaat teki tuota ainakin 15 vuoden ajan ennen kärähtämistään ja jäi kiinni vain kerran tarkastusmittauksissa, eikä TM silloinkaan käräyttänyt kusettajaa. Homma tuli julkiseksi aivan muuta kautta. Järjestelmällinen testimanipulaatio paljastui, käytäntöjä ei muutettu ja testivoittoja tulee edelleen. Sylettävää toimintaa. Se on sitä ”oikeaa tietoa” malliin TM.
Älkää nyt innostuko liikaa...voi tulla kielto kommentteihin "väärän totuuden " kanssa...lol