Onko kenellään tietoa mistä löytyisi ledpolttimot auton sisävaloihin? Ja toimivatko ne vähemmällä virralla kuin tavalliset saman ”valovoiman” hehkulankapolttimet?
Ei tarkkaa tietoa, mutta kertaluokkia. LEDin tehonkulutus on sinänsä monta kertaluokkaa alhaisempi kuin saman valovirran antavan hehkulankapolttimon, mutta LEDin jännitteensäätöelektroniikka ottaa valolähteen ulkopuolista tehoa, jota hehkulampussa ei käytännössä tapahdu.
Uteliaisuuttani kaivoin sen verran takakontin verhoiluja auki, että sain pihtimittarin 2 x 25 LED matriisilla toteutettujen takavalojen tehosyötön ympärille ja mittarin mukaan suurten ja kirkkaiden LED takavalojen ottama teho oli selvästi alle hehkulankapolttimon. Tämän vahvistaa myös havainto niiden lumettumisesta talvikelissä kun valaisimen teho ei riitä pitämään takavalon lasia sulana. Mutta tässä tapauksessa on kyse LEDeille suunnitellusta valaisimesta, jota ei tarvitse huijata mukamas kuluttamaan hehkulankapolttimon tehoa.
CAN-väyläohjatussa järjestelmässä on usein vikavalvonta, jonka perusteella kyseisiä valoja ohjaava kontrolleri katkaisee virrat vialliseksi tulkitsemaltaan polttimolta, eli saatat tarvita CAN-version niistä LED valoista että saat heihin valoa ollenkaan. Nyt ei siis puhuta mistään valovahdista, joka hälyttää kuljettajan vaan valoja ohjaavan kontrollerin vikadiagnostiikasta joka katkaisee vaurioituneeksi tulkitusta piiristä virrat pois. Sen CAN polttimoversion toteutus taas saattaa yksinkertaisimmillaan sisältää ohitusvastuksen, jolla kulutetaan sen verran tehoa, että auto tietää langan päässä olevan ehjän polttimon ja tässä tapauksessa tehonsäästö saattaa jäädä merkityksettömäksi. Tästä syystä olen jonkin aikaa debugannut täysin ehjää autoa, joka ei suostunut antamaan parkkivalokantaan sähköä ilman polttimoa. Pitikin mennä mittaamaan eikä vaan tökkäistä uutta polttimoa epäilyttävän näköisen tilalle ja katsoa toimiiko
Pussihousumobilisti kysyy tässä vaiheessa, että onko kyseinen polttimo suuritöisen purkutyön takana vaihdettavaksi, vai miksi ihmeessä "original is beautiful" ei pädekään tässä?
Ja vielä yksi juttu: se CAN-versio LED polttimosta tuottaa lämpönsä ihan eri paikkaan kuin hehkulankapolttimo. Lampun kanta voi olla ahtaassa tuulettamattomassa paikassa melkoisen lämmin. Tarkista tämä asennuksen jälkeen, ettei tarvi seuraavaksi uusia sulanutta polttimon kantaa.
Viela 1 pikkujuttu. Hehkulamppu ei koskaan rikkoudu oikosulkuun, halpa LED voi sen tehda. Se voi taas rikkoa lampun virtaa kontrolloivan piirin. Tutkin aikoinaan Hondan (CRV 2010) valojen vaihtamista LEDeihin ja satuin lukemaan palstalta jenkeista kokemuksia. Suositus oli etta ei kannata ostaa halpoja LED-lamppuja. Kontrollerin korjaus maksaa paljon enemman.
Olettaisin merkkilamppujen toimivan fiksusti vikatilanteessa.
OK täyttyy miettiä. Olisin vaihtanut vain sisävalaisimiin ja ovien aukiollessa niissä sijaitsevien ja valaisevien huomiovalaisimien polttimet kuluttamasta turhaa virtaa. Autossani on se huono puoli että kun ohittelen sitä esim lunta bluukatasseni se haistaa avaimeni joka on taskussani ja sytyttää sisävalot. Kovalla pakkasella tuntuu huonolta että tuossa tilanteessa kuluttaa energiaa akusta. Tietysti sama ongelma myös parkissa ollessa kun moottori on sammutettuna jos ja kun sisävalot on päällä.
Taidan kysyä onko auton merkkiliikkeellä tähän ledejä tai mahdollista muuttaa ohjelmoimalla valojen syttymistä kun avain tulee lähelle.
Jos ongelma on (valaistulla?) kotipihalla, onko saattovalojen poistaminen käytöstä täysin mahdoton ajatus? Sillä saa ainakin joissain autoissa vähennetyksi auton intoa valaista koko ympäristönsä keskuslukitusta avattaessa.
Itse tulee käytetyksi tätä niin, että kotona on ylimääräiset valot aina pois päältä, mutta vaihdan ne talviaikaan mökkeillessäni päälle, että ulkona pimeässä auto valaisee pihan jo keskuslukon avautuessa etänä.
Merkinanto- ja sisävalot!
https://www.philips.fi/c-m-au/auton-valot/suuntavalot-ja-sisaevalaistus/led-sisavalot
Kiitos Philipsin osoitteesta.
Onko jollain muulla tietoa tuosta virran kulutuksesta.
Ei tarkkaa tietoa, mutta kertaluokkia. LEDin tehonkulutus on sinänsä monta kertaluokkaa alhaisempi kuin saman valovirran antavan hehkulankapolttimon, mutta LEDin jännitteensäätöelektroniikka ottaa valolähteen ulkopuolista tehoa, jota hehkulampussa ei käytännössä tapahdu.
Uteliaisuuttani kaivoin sen verran takakontin verhoiluja auki, että sain pihtimittarin 2 x 25 LED matriisilla toteutettujen takavalojen tehosyötön ympärille ja mittarin mukaan suurten ja kirkkaiden LED takavalojen ottama teho oli selvästi alle hehkulankapolttimon. Tämän vahvistaa myös havainto niiden lumettumisesta talvikelissä kun valaisimen teho ei riitä pitämään takavalon lasia sulana. Mutta tässä tapauksessa on kyse LEDeille suunnitellusta valaisimesta, jota ei tarvitse huijata mukamas kuluttamaan hehkulankapolttimon tehoa.
CAN-väyläohjatussa järjestelmässä on usein vikavalvonta, jonka perusteella kyseisiä valoja ohjaava kontrolleri katkaisee virrat vialliseksi tulkitsemaltaan polttimolta, eli saatat tarvita CAN-version niistä LED valoista että saat heihin valoa ollenkaan. Nyt ei siis puhuta mistään valovahdista, joka hälyttää kuljettajan vaan valoja ohjaavan kontrollerin vikadiagnostiikasta joka katkaisee vaurioituneeksi tulkitusta piiristä virrat pois. Sen CAN polttimoversion toteutus taas saattaa yksinkertaisimmillaan sisältää ohitusvastuksen, jolla kulutetaan sen verran tehoa, että auto tietää langan päässä olevan ehjän polttimon ja tässä tapauksessa tehonsäästö saattaa jäädä merkityksettömäksi. Tästä syystä olen jonkin aikaa debugannut täysin ehjää autoa, joka ei suostunut antamaan parkkivalokantaan sähköä ilman polttimoa. Pitikin mennä mittaamaan eikä vaan tökkäistä uutta polttimoa epäilyttävän näköisen tilalle ja katsoa toimiiko
Pussihousumobilisti kysyy tässä vaiheessa, että onko kyseinen polttimo suuritöisen purkutyön takana vaihdettavaksi, vai miksi ihmeessä "original is beautiful" ei pädekään tässä?
Ja vielä yksi juttu: se CAN-versio LED polttimosta tuottaa lämpönsä ihan eri paikkaan kuin hehkulankapolttimo. Lampun kanta voi olla ahtaassa tuulettamattomassa paikassa melkoisen lämmin. Tarkista tämä asennuksen jälkeen, ettei tarvi seuraavaksi uusia sulanutta polttimon kantaa.
Kiitos 740 GLE
Viela 1 pikkujuttu. Hehkulamppu ei koskaan rikkoudu oikosulkuun, halpa LED voi sen tehda. Se voi taas rikkoa lampun virtaa kontrolloivan piirin. Tutkin aikoinaan Hondan (CRV 2010) valojen vaihtamista LEDeihin ja satuin lukemaan palstalta jenkeista kokemuksia. Suositus oli etta ei kannata ostaa halpoja LED-lamppuja. Kontrollerin korjaus maksaa paljon enemman.
Olettaisin merkkilamppujen toimivan fiksusti vikatilanteessa.
Kiitos!
OK täyttyy miettiä. Olisin vaihtanut vain sisävalaisimiin ja ovien aukiollessa niissä sijaitsevien ja valaisevien huomiovalaisimien polttimet kuluttamasta turhaa virtaa. Autossani on se huono puoli että kun ohittelen sitä esim lunta bluukatasseni se haistaa avaimeni joka on taskussani ja sytyttää sisävalot. Kovalla pakkasella tuntuu huonolta että tuossa tilanteessa kuluttaa energiaa akusta. Tietysti sama ongelma myös parkissa ollessa kun moottori on sammutettuna jos ja kun sisävalot on päällä.
Taidan kysyä onko auton merkkiliikkeellä tähän ledejä tai mahdollista muuttaa ohjelmoimalla valojen syttymistä kun avain tulee lähelle.
Jos ongelma on (valaistulla?) kotipihalla, onko saattovalojen poistaminen käytöstä täysin mahdoton ajatus? Sillä saa ainakin joissain autoissa vähennetyksi auton intoa valaista koko ympäristönsä keskuslukitusta avattaessa.
Itse tulee käytetyksi tätä niin, että kotona on ylimääräiset valot aina pois päältä, mutta vaihdan ne talviaikaan mökkeillessäni päälle, että ulkona pimeässä auto valaisee pihan jo keskuslukon avautuessa etänä.