Toyota menetti asemansa luotettavimpana automerkkinä arvostetun Consumer Reportsin rankkauksessa. Ykköseksi nousi Mazda. Mazda oli kakkosena viime vuoden listalla.
TEKSTI
Tuulilasin toimitus
KUVAT
Mazda
Julkaistu: 20.11.2020
Consumer Reports perustaa arvionsa yli 300 000 autoilijan kokemuksiin ja raportteihin autojensa vioista. Pisteytys on sitä parempi, mitä vähemmän vikoja autoissa on todettu kuluneen vuoden aikana.
Kolmanneksi listauksessa tuli Toyotan luksusbrändi Lexus, kaksi viimeistä olivat Tesla ja Lincoln.
”Luotettavuuden suhteen on aina tehtävä kompromisseja, tehdäkö jännittävä ja mielenkiintoinen vai luotettava auto. Mazda on onnistunut yhdistämään nämä asiat hienosti”, sanoo Consumer Reportsin autotestauksen johtaja Jake Fisher.
Mazdan pisteitä nostaa se, ettei se ole investoinut valtavasti moderneihin tietoviihdejärjestelmiin, joissa ilmenee usein paljon vikoja. Mazdan monissa uusissa autoissa ei edes ole kosketusnäyttöjä.
Teknologian ja elektroniikan lisäksi paljon valituksia ja virheraportteja on tullut voimansiirrosta.
Tässä Consumer Reportsin pisteytys:
Mazda (83)
Toyota (74)
Lexus (71)
Buick (70)
Honda (63)
Hyundai (62)
Ram (58)
Subaru (57)
Porsche (55)
Dodge (54)
Infiniti (54)
BMW (52)
Nissan (51)
Audi (46)
Kia (45)
GMC (43)
Chevrolet (42)
Volvo (41)
Jeep (41)
Mercedes-Benz (40)
Cadillac (38)
Ford (38)
Mini (37)
Volkswagen (36)
Tesla (29)
Lincoln (8)
10 luotettavinta automallia:
Toyota Prius
Lexus NX
Buick Encore
Lexus GX
Honda HR-V
Toyota Prius Prime
Hyundai Kona
Audi A5
Audi A4
Mazda CX-5
10 vähiten luotettavaa automallia:
Chevrolet Silverado/GMC Sierra 1500
Subaru Ascent
Volkswagen Atlas
Jeep Compass
Volvo XC90
Chevrolet Colorado/GMC Canyon
Tesla Model S
Jeep Wrangler
Ford EcoSport
Volvo XC60
"Mazdan monissa uusissa autoissa ei edes ole kosketusnäyttöjä."
Mazdalla kai on semmoinen ohjauspyörylä kuin BMW:ssä millä hallitaan toimintoja.
Uutisointiin autojen "luotettavuudesta" joutuu aina suhtautumaan hiukan varauksella - ainakin olisi hyvä nähdä, mitä alkuperäisessä tutkimuksessa on tutkittu. Moni tutkimus mittaakin oikeasti luotettavuutta pitkän ajan kuluessa mutta joissain taas mitataan esim. onko autonostaja ollut kuinka tyytyväinen vähän aikaa sitten ostettuun autoonsa. Näissä jälkimmäisissä arvosanaa saattaa laskea esim. se, jos käyttäjä ei ole osannut käyttää auton jotain ominaisuutta. Ja nämäkin tutkimukset saatetaan uutisoida luotettavuustutkimuksena.
On Mazdassa näyttö jota voi kosketellahii. Tosin taitaa vakiona olla että kosketusnäyttö toimii vaan parkissa. Mutta ei sitä tule hiplattua kun konsolissa on huippuhyvä ohjain jolla hoitaa kaiken helposti. Eikä mitään näppäinhaitaria kojetaulussa tarvita. Kaikki toiminnot opii käyttämään käsikopelolta hetkessä. Vähän samannäkönen Bimmerissä juu. Mutta varmasti toimii. Bmw,n systeemistä ei kokemusta mutta jotkut sitä moittii