Onko kokemuksia Thulen vetokoukkuun asennettavista polkupyöräpidikkeistä
(tai muista vastaavista kunnollisista ja laillisista)?
Pääasiassa olisi tarkoitus kuljettaa yhtä tai kahta fillaria kerrallaan.
Katselin Thulen kuvastosta, että tuollainen Thule Ride On malli olisi
tarkoitukseen sopiva... mutta niitä kokemuksia kaipaillaan...
Kattoteline on poissuljettu vaihtoehto.
Ostin ihan "no name" koukkuun kiinnitettävän ja vääntövarrella kiristettävän (asennus kestää 5 sek.) kahden pyörän telineen, 25 euroa. Aivan erinomainen laite, kuljetan usein kahta pyörää 80 km matkan ilman murheita. Kahta kuljetettaessa kannattaa laittaa jotain pyörän runkojen väliin, ettei kolhi vastakkain. Toki muista kiinnittää pyörät hyvin liinalla ja eikun 100 km/h mittariin ja menoksi.
Nimenomaan oli tarkoitus etsiä jotain järkeviä vaihtoehtoja tuollaisille virityksille. Kokemuksia tuollaisesta halpishäkkyrästä on kyllä...
Muutama numero sitten oli TM:ssa ilmoitus olikohan saksalainen perään kiinnitettävä teline, kuin veneen uimataso jossa kaikki valot ja pistoke. Jollain tapaa tämä värkki koukkuun kiinni ja menoksi. Hinta taisi olla 380 alkaen. Onko se varmpempi tai turvallisempi kuin "halpisvärkki", siihen en ota kantaa.
Toinen vaihtoehto on sitten peräkärry, siihen saa muutakin matkaan.
Mulla on ollut tämän kesän käytössä Thule Ride-On teline ja kokemukset ovat hyviä.
Kahden pyörän teline maksoi Hessumobiilissa(pääkaupunkiseutu)n.115 + rekisterikilpi päälle.
Kolmen pyörän mallikin on saatavilla.
Sillä rahalla saa monta saksimallin telinettä, mutta tämä on ainakin katulaillinen (valot+kilpi näkyy) ja kaikenlaisten fillareiden kiinnitys onnistuu kätevästi kolmella (per fillari) mukana seuraavalla remmillä eikä pyörät kolhiudu toisiinsa tai telineeseen eikä auton kolhiintumistakaan tarvitse pelätä (ohjaustanko pysyy suorassa).
Telineen voi myös kallistaa kun se kiinni koukussa, joten farkun tavaratilaan pääsee käsiksi.
Eipä näitä ole yhtään kesän aikana näkynyt, taitaa hinta pelottaa sen verran, tosin tämä on ensimmäinen valoilla+kilvellä varustettu malli jonka hinta on jotenkin järjellinen.
Sen verran vielä, että ostaessasi telineen saat kasan ruuveja, muttereita,putkia,prikkoja jne. joten kasaamiseen kannattaa varata vähän aikaa.
Kasaamisen vaikeusaste on jossain Ikean lipaston ja kaasugrillin välissä.
Kahden pyörän teline maksoi Hessumobiilissa(pääkaupunkiseutu)n.115? + rekisterikilpi päälle.
Joo... Turusta tuollaisen saa 125 eurolla. Ei ole paha hinta kätevyyteen ja turvallisuuteen nähden.
Mitenkäs tukevuus? En päässyt ihan selville kiinnityssysteemistä noiden Thulen kuvastojen perusteella...
Mistä sait pauke79 kuvan että pyörätelineeni olisi "viritys" se on kaupasta ostettu, laillinen (lue tyyppihyväksytty kahden pyörän kuormalle, mutta siinä ei lue Thule tai Bosal tms.) ja toimii kuin junan vessa.
Jos haluat maksaa 115 tai enemmän be my guest, mutta jos haluat hyvän toimivan vehkeen, niin voin jopa antaa sulle sen valmistajan nimen.
Pyörä oli telineessä ja pakoputki teki reiän renkaaseen. Näin kävi tutulleni.
Tästä:
"Kahta kuljetettaessa kannattaa laittaa jotain pyörän runkojen väliin, ettei kolhi vastakkain."
Voit toki kertoa valmistajan nimen, mistä niitä saa ym... mutta kokemusten perusteella haluan sellaisen telineen, johon pyörä(t) kiinnitetään renkaistaan alustaan ja rungostaan keskipalkkiin tms. Ns. riippu-mallit ovat mielestäni virityksinä. Koskee myös Thulen hang-on mallia.
Ostin sitten tuon Thulen RideOn-telineen. Tukeva ja jämäkkä tuntuu olevan ensimmäisten ajokokemusten perusteella. Pyörän saa nopeasti ja tukevasti kiinni ilman kikkailuja ja hammastenkiristelyä, eikä runkokaan kolhiinnu mihinkään. Kokoaminenkin onnistui alle tunnissa (tosin piti katsoa ohjeita... ).
Meillä on ollut kaksi kesää käytössä tuo Thulen HangOn -malli.
Erittäin tukeva ja lukollinen kiinnitys vetokoukkuun ja telineessä on kolmelle pyörälle kiinnityslenkit.
Hankalinta tuossa oli juuri tuo ripustus ylös ja valo/rekisterikilven sitominen fillareiden perään.
Pyörät tulevat yläosastaan tukevasti kiinni, mutta tottakai alaosastaan osuvat toisiinsa, jos ei laita muuta kiinnitystä itse.
Hintaa oli noin 40.
Suosittelen jos haluaa varman ja pitävän perustelineen vetokoukkuun, eikä kuljettele pyöriä usein.
Meillä pyörät kulkevat mukana useammin kesäaikaan ja harkitsimme jo tuon RideOn tai EuroClassicin hankkimista, juuri tuon helppon ja nopean lastaamisen takia. Ja valokilpikin on jo heti valmiina.
Mutta auto vaihtui kattokiskolliseen farkkuun ja ensi kesänä hankinnassa on luultavasti Thulen FreeRaid tai ProRaid.
Suomessa muuten virkavaltaa ei tunnu juurikaan kiinnostavan nuo valottomat "markettelineet", mitä suurin osa on. Monesti takavalot ovat jossain parin fillarin takana, kilvistä puhumattakaan.
Mitenkä tilanne on, jos joku ajaa perään ja sanoo, ettei nähnyt takavaloja?
Huomasimme olevamme harvinaisuuksia, kun oman telineemme perässä oli tuo valopaneeli ja lisäkilpi. Ainoastaan ulkolaiset autoilijat tuntuivat olevan tunnollisia tuossa asiassa, mikä johtunee siitä, että muualla euroopassa asiaa valvotaan ja siihen puututaan herkemmin(?)
Thulea siis suosittelen ja oikeastaan muista ei olekkaan tietoa/kokemuksia.
Hintaa on jo tuolla HangOn perustelineellä yli tuplatenkin noihin halpistelineisiin, mutta kyllä kiinnitys ja tukevuuskin vetokoukkussa on sitten aivan toista luokkaa.
Pari-kolme lisäkymppiä liikaa voi tuhlata paljon turhempaankin valittaessa perustelinettä.
http://www.thule.com/frames.asp?id=31550
Focuksen käyttötestissä on kyva Ylläkseltä(?), jossa auton katolla on kolme pyörää. Yksi niistä on keula taaksepäin. Ennenkin olen nähnyt TM:ssä vastaavia kuvia.
Tiedän, että kolme pyörää rinnakkain on ahdas paketti henkilöauton katolla, kun ohjaustangot osuu viereisiin pyöriin. Mutta onkohan telineet suunniteltu toimimaan väärin päin asennettaviksi? Toivottavasti kyse ei ole siitä, että telineissä on pyörän kiinnitysjutut ja lukot vain yhdellä puolella ja siten joku asentaa toisen puolen telineet väärin, jotta vipstaakit olisi auton kyljen puolella. Ainakin Thulessa saa telineen kätisyyden vaihdettua suht helposti, jolloin kaikki kolme telinettä voi sen puolesta asentaa oikein päin. Jos pyörät ei mahdu, ohjaustangon voi kääntää 90 astetta kahta ruuvia löysäämällä.
Luin aikanaan, että vain harvat pyörätelineet selviytyivät ADAC:in jarrutustestistä (vai oliko se jopa törmäystesti?). Kun testistä puhtain paperein selvinneen telinemallin olen itselleni valinnut, kynnys mahdollisesti vesittää tuotekehityksen saavutukset asentamalla teline väärin päin on minulla aika korkea ja siksi myös noihin tulee kiinnitettyä helposti huomiota.
Vanha avaus, mutta tuosta Thulen RideOn mallista ja saman valmistajan kattotelineestä on muutaman vuoden verran kokemusta. Toisessa autossa käytetään Thulen kattotelinettä, johon pyörät kiinnitetään etuakselistaan. Itse teline kiinnittyy farmariauton kattokaiteisiin kätevästi.
Kattoteline toimii keveille maantiepyörille hyvin, etenkin jos on QR haarukka. Irtorengas vie sitten tilaa tavaratilasta, koska hiilarivannetta ja mahdollista jarrulevyä ei kestä kolhia eikä rasittaa suurella painolla. Painavampien maastopyörien nostaminen etenkin korkean auton katolle on hankalaa, joten maasturit saattavat kulkea kätevämmin vetokuulatelineessä?
Thulen RideOn toimii ihan kaikilla pyörillä mitä on tähän mennessä käsiin osunut, läskäristä maantiepyörään. Pyörät tulevat telineeseen kiinni tukevasti ja koska pyörä kantaa painonsa renkaillaan, myös hiilarirunkoisen uskaltaa nostaa kyytiin, toisin kuin noihin halpishimmeleihin, jotka roikottavat pyöriä rungosta. Kiinnitys varmistaa myös auton säilymisen ehjänä kun pyörät eivät mahdu heilumaan kyydissä. Maantiepyörän kippuratangolla ja kavennetulla maasturin tangolla sedanin takaluukku aukeaa pyörät kyydissäkin, mutta farkun takaoven avaamiseksi tarvittava kippi on myös mukana ja toimii niin tukevasti, että telineen voi kipata auton lastauksen edestä pois myös pyörät kyydissä.
Telineen takavalot kytketään auton vetokoukun pistorasiaan, joten toimivat kuten pitääkin ja rekisteritunnus on pikakiinnityksellä kiinni telineessä, joten samaa telinettä eri autojen kanssa käytettäessä on kilven vaihto nopea temppu ilman työkaluja.
Meidän perheen pyörät ja autot ovat aivan liian siistejä pyörää rungosta roikottavalle halpistelineelle eikä takavalojen näkyvyys läskärin renkaiden takaa varsinaisesti parane, joten tämä vaihtoehto jää minun puolestani muiden riesaksi.
Tuollainen teline, jossa on takavalopaneeli ja paikka rekisterikilvelle (kilpi kiinnitettynä myös) on paras ratkaisu. Ihmeellistä puolestaan on se, että Suomessa vielä hyväksytään niiden halpistelineiden käyttö, jossa telineeseen kiinnitetyt pyörät peittävät rekisterikilven. Mahdollisessa onnettumuustilanteessa, jos tällaisen auton kuljettaja pakenee autollaan paikalta rekisteritunnus on keino tavoittaa syyllinen.
Rekisterin ja takavalojen peittäminen on kiellettyä, mutta kuten monen muunkin asian kohdalla, kiinnijäämisriski on aika pieni. Vrt. ylinopeus ja kuinka monta kilometriä joka päivä itse ajat ylinopeutta ilman sakkoja. Saattaa olla, että pyörätelineissä poliisillakin puuttumiskynnys on aika korkea.
Kattotelineellä on omat hyvät puolensa, minkä takia sellaisiin olen päätynyt. Siten ei mielestäni voi sanoa yhdenlaisen telineen olevan paras ratkaisu.
Jos kuljetat pyörää kattotelineellä se on sinun valintasi kun kerran pidät sitä hyvänä. Ei siinä mitään.
Itse liputan Thule Ride-On telinettä. Mitä tulee ajonopeuksiin, niin pyrin ajamaan nopeusrajoitusten mukaan. Tosin, niin ajaen varsinkin kehä 3:lla on pikemminkin tientukkona muille. Valitettavasti tänä aikana poliisia ei kiinnosta muu kuin ylinopeuksien kyttääminen. Resurssipula, valitettavasti.
Minua harmittaa noissa halpistelineissä vielä enemmän se, että ne peittävät takavalot. Kunnollisia pyöriä niissä ei yleensä näe, koska hiilaripyörää ei raski kuljettaa metallitangoissa rungosta roikottaen. Yksi mummopyörä ei paljon näkyvyyttä estä, mutta lasten läskäreitä näkee joskus kuskattavan näillä naistenpyörän kuljetustelineillä.* Silloin on vilkuista ja jarruvaloista jo kohtuuttoman suuri osuus peitettynä.
Mielenkiintoista on myös viranomaisen nihkeä suhtautuminen rekisterikilven näkymiseen, kun lain mukaisesta toiminnasta joutuu maksamaan sakkoa ja laittomuuden päästessä halvemmalla. Ja nyt tarkoitan kolmannesta rekisterikilvestä lupahakemuksen muodossa perittävää ylimääräistä preemiota. Kyse ei ole isosta asiasta, mutta jos tarkoitus olisi rohkaista oikeaa toimintaa, siitä ei ehkä kannattaisi periä lisämaksua normaalin kilven lisäksi. Tulee mieleen, että seuraavaa rekisteritunnusta pyörätelineeseen hankittaessa auton oma tunnus saattaa vain "kadota", koska kadonneen tilalle saa uuden halvemmalla kuin pyörätelinettä varten yhden lisää.