VDA mittausstandardia olisi varmaan syytä päivittää. En tiedä mitä 4-sivuisessa speksissä tarkalleen ottaen oikein lukee, mutta selvää on, että autonvalmistajat tulkitsevat sitä eri tavoin.
ISO 3832:
https://www.iso.org/standard/32995.html
Standardia pitäisi mielestäni muuttaa niin, että olisi selvät mittausarvot seuraaville:
1) Yhtenäinen tila perusmuodossaan
2) Yhtenäinen tila tavaratilan pohjalevy laskettuna/poistettuna
3) Tavaratilan kokonaistilavuus lokerikot mukaanlukien
Yksi hyvä esimerkki sangen optimistisesta VDA lukemasta on nykyinen Kia Ceed, jonka tavaratilan kooksi ilmoitetaan 625 litraa. Mittailin tavaratilaa perusmuodossaan ja sain tulokseksi n. 460 litraa. Jos tavaratilan pohjalla olevan lokerikon kannen poistaa ja ottaa huomioon myös muut kannelliset lokerikot, niin tilavuus nousee n. 560 litraan.
Jostain pitäisi vielä kaivaa ne puutuvat 65 litraa. Se onnistuu vain poistamalla varapyörän tilalla olevan styrox-laatikon. Kysymys kuitenkin kuuluu: Voiko standardi nykyisellään hyväksyä tällaisen vippaskonstin? Sehän merkitsee että tavarat pitäisi pakata paljaalle metallipinnalle ja altistaa näin ollen naarmuille ja ruostumiselle.
4) kuinka leveä x korkea laatikko mahtuu farkun takaluukusta sisään.
Farkussa kannattaa ottaa huomioon myös mittaustapa ikkunoiden tasolle. Konstailematon VW Passat suorine ikkunalinjoineen näyttää numeroissa kokoistaan pienemmältä muodikkaasti taaksepäin nousevan ikkunalinjan ja pienten takasivuikkunoiden farkkuun verrattuna. Kun väliverho heitetään pois ja aletaan pakkaaminen tosimielellä, kanttilaatikon sisään mahtuukin todellisuudessa paljon enemmän kuin pikkuikkunafarkkuun, jonka tila on jo perusmuodossaan mitattu lähempää kattoa. Ei kenenkään vika, mutta vaikuttaa tavaratilan käytettävyyteen.
Tuossa aiemmin tarkoitin tiestysti Kia Ceed SW mallia (farmaria). Mittasin tilavuuden tosiaan verhon alle, jolloin perustilan korkeus oli 43 cm. Ikkunalinjaan (seinämien yläpäähän) on noin 45 cm, joten edellämainitut tulokset kasvavat n. 15 litralla. Se näissä mittauksissa tietysti on, että ilman kunnon VDA-mittauspalikoita ei ole helppo saada tarkkoja tuloksia. Pienin litran VDA palikkahan on 5 x 10 x 20 cm. Ei varmaankaan ole sattumaa että Ceedissäkin tavaratilan korkeus on mitoitettu palikan mukaisiin tasaviisisentteihin. Välipohjan alla on sama homma, kun sieltä löytyy lisäsyvyyttä 10 cm.