Mielenkiintoista, että Vetten testikulutus oli 0,4 litraa pienempi kuin WLTP kulutus. Noin ei luulisi käyvän, varsinkaan kun samassa testissä olleen Porschen testilutus oli 1,0 litraa suurempi kuin WLTP kulutus. Ilmeisesti Vetten sylinterien lepuutu…
NHB, mainitsemasi asiat kuullostavat järkeenkäyviltä. Tuo moottoritienopeuksien rikastus asia kyllä vielä mietityttää. Eikös nämä pikkuturbot kuitenkin edelleen vie ainakin suhteellisesti enemmän polttoainetta moottoritienopeuksissa kuin hieman isom…
Tuossa aiemmin tarkoitin tiestysti Kia Ceed SW mallia (farmaria). Mittasin tilavuuden tosiaan verhon alle, jolloin perustilan korkeus oli 43 cm. Ikkunalinjaan (seinämien yläpäähän) on noin 45 cm, joten edellämainitut tulokset kasvavat n. 15 litralla…
Kuten tuossa joku jo aiemmin mainitsi, niin Mercedes on myös kehitellyt Solid State akkua ja sellainen optio näyttää jo löytyvän bussimallistosta:
https://insideevs.com/news/444449/mercedes-benz-ecitaro-g-solid-state-battery/
Kyseisen jutun mu…
@[ZeiMZei] kirjoitti:
tuolta VDAn sivuilta löytyy hyvinkin tarkasti WLTP mittauksesta (jos ei vielä ollut tuttu paikka):
https://www.vda.de/en/topics/environment-and-climate/exhaust-emissions/wltp-worldwide-harmonized-light-vehicles-test-proce…
@Karrette kirjoitti:
Ei WLTP mittaa ajamista täydellä teholla mikä dieselillä olisi se 4000 rpm. Varsinkin vanhempi NEDC oli hyvin, hyvin pienellä tehon käytöllä, ja sykleissä on sama ajonopeus esimerkiksi Micralla ja Ferrarilla.
Tämä on …
Kysyn tätä siksikin, kun ihmettelin Kia Ceedin 1.0 litraisen bensakoneen 100 hv:n ja 120 hv:n varianttien eroja. Molemmissa kun on täysin sama vääntö kierrosalueella 1500-4000 ja tehoero tulee esille vasta kierrosalueella 4000-6000. Käytännössä mole…
Tässä vielä yksityiskohtaisempaa analyysiä. Uusi Toyota Verso on siis 7 cm Corolla Versoa pidempi. Tästä kuitenkin puolet, eli 3.5 cm on mennyt etuylitykseen. Matkustamon tiloihin etuylityksestä ei liene juuri hyötyä, mutta arvatenkin jalankulkijoid…