Onko tietoa käytetäänkö WLTP mittauksessa vaihteenvaihdon rajana jotain tiettyä maksi mikierroslukua? Pikaisella haulla löysin maininnan, että dieselille 4000 rpm ja bensalle 5500 rpm, mutta epäselväksi jäi, mitä noilla lukemilla tarkoitettiin ja ovatko lukemat mallikohtaisia.
Kysyn tätä siksikin, kun ihmettelin Kia Ceedin 1.0 litraisen bensakoneen 100 hv:n ja 120 hv:n varianttien eroja. Molemmissa kun on täysin sama vääntö kierrosalueella 1500-4000 ja tehoero tulee esille vasta kierrosalueella 4000-6000. Käytännössä molemmat tuottavat tehoa 98 hv @ 4000 rpm. Tästä eteenpäin 100 heppaisen vääntökäyrä hyytyy käytännössä täysin ja 6000:een kierrokseen mennessä teho nousee vain 2 hv, kun tehokkaammassa mallissa teho nousee vielä 22 hv. Ihan järkeenkäypää toimintaa (kun moottorien ero on vain lastutuksessa), mutta miten ihmeessä molemmilla malleilla on esitteen mukaan täysin samat WLTP kulutus/päästölukemat?
Ei WLTP mittaa ajamista täydellä teholla mikä dieselillä olisi se 4000 rpm. Varsinkin vanhempi NEDC oli hyvin, hyvin pienellä tehon käytöllä, ja sykleissä on sama ajonopeus esimerkiksi Micralla ja Ferrarilla.
Tämä on toki tiedossa, että ns normaaliajoa yritetään simuloida. Mutta käytetäänkö moottoritiesimulaation kiihdytysvaiheessa (rampilta kiihdytys) noita edellämainittuja korkempia kierroksia ja onko vaihtopisteille siis määritelty vakio- tai mallikohtainen rpm?
tuolta VDAn sivuilta löytyy hyvinkin tarkasti WLTP mittauksesta (jos ei vielä ollut tuttu paikka):
https://www.vda.de/en/topics/environment-and-climate/exhaust-emissions/wltp-worldwide-harmonized-light-vehicles-test-procedure.html
Kiitokset! Tuoltahan se heti löytyi. Maksimiteho testin aikana on 47 kW eli 64 hv. Aiemmin mainitussa Kia Ceedin tapauksessa 64 hv saavutetaan jo 2600 rpm tuntumassa. Eipä ole siis ihme, että molemmilla varianteilla on samat päästölukemat.