Sähköauto on luonnon suurkuluttaja

9 kommenttia

Minua kyrsii TM:n nykyinen autouusinointi. Lehit on lähes puolillaan sähköautoja ja niiden koeajoja, muttei ei huomioda sitä, kuinka paljon sähköntuotanto aiheuttaa päästöjä. Samoin sähköautojen ja akkujen valmistuksessa ei oteta huomioon niiden valtavaa päästötuotantoa.
Toivoisin TM:n toimituksen kiinnittävän huomiota siihen kuinka paljon päästöjä ko. toiminta aiheuttaa. Lukekaapa seuraava Uusen Suomen blogi:

Sähköautot voivat olla ympäristölle noin tuplasti haitallisempia kuin polttomoottoriautot.
Mahjong
Erkki Martikainen25.11.2019 10:35
päivitetty 25.11.2019 10:44

Kaikki viherpiipertäjät luulevat, ettei sähköautot saastuta, sähköähän saa töpselistä!

  
  • muokattu 06.11.2021 17:10

    @TerhoArmas21 kirjoitti:
    Minua kyrsii TM:n nykyinen autouusinointi. Lehit on lähes puolillaan sähköautoja ja niiden koeajoja, muttei ei huomioda sitä, kuinka paljon sähköntuotanto aiheuttaa päästöjä. Samoin sähköautojen ja akkujen valmistuksessa ei oteta huomioon niiden valtavaa päästötuotantoa.
    Toivoisin TM:n toimituksen kiinnittävän huomiota siihen kuinka paljon päästöjä ko. toiminta aiheuttaa. Lukekaapa seuraava Uusen Suomen blogi:

    Sähköautot voivat olla ympäristölle noin tuplasti haitallisempia kuin polttomoottoriautot.
    Mahjong
    Erkki Martikainen25.11.2019 10:35
    päivitetty 25.11.2019 10:44

    Kaikki viherpiipertäjät luulevat, ettei sähköautot saastuta, sähköähän saa töpselistä!

    Väitteesi on useassa tutkimuksessa osoitettu vääräksi, nimenomaan elinkaaripäästöjen osalta. Tutkimuksissa on päädytty vaihteleviin kilometrimääriin siitä missä vaiheessa sähköauto on polttomoottoriautoa ympäristöystävällisempi, mutta selvä konsensus on että sähköauto kuitenkin on kokonaispäästöiltään pienempi.

    Tämä ympäristöystävällisyys korostuu Suomessa jossa 80% tuotetusta sähköstä on hiiletöntä, ja päästöt ovat tippuneet 10 vuodessa lähes 80%.

    Sähköntuotannon hiilipäästöt jatkavat pienenemistään uusiutuvan tuotannon lisääntyessä.

    Ja tuo "viherpiipertäjät luulevat että sähkö tulee töpselistä" on kyllä todella väsynyttä läppää, eikä niin kuvittele yhtään kukaan. Sitävastoin kaltaisesi öyhöttäjät taitavat luulla bensan tulevan pumpusta. Polttoaineentuotannon päästöistä kun ei oikeasti puhuta juuri mitään, mitä nyt uutisissa silloin kun tapetaan 10000 vesilintua ja tahritaan joku ranta mustalla mönjällä.

    Joten, älä jaksa.

      6
  • muokattu 06.11.2021 18:09

    Onneksi maapallolla on ainakin potentiaalisti olemassa Suomen yli 40keuron autonostajat pelastamassa kaiken luonnon!

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Onneksi maapallolla on ainakin potentiaalisti olemassa Suomen yli 40keuron autonostajat pelastamassa kaiken luonnon!

    Eihän tässä kukaan sellaisesta ole puhunut?

      
  • muokattu 07.11.2021 00:02

    Eikös se hänen toteamuksensa päde täällä siinä missä toisessakin säikeessä:
    "Kaikki jotka ostavat tällä hetkellä yli 40 000 euron autoja on tilaisuus vaikuttaa enemmän tulevaisuuteen kuin koskaan ennen ostamalla sähköauton mikäli nyt auton välttämättä tarvitsee."

      
  • @M880 kirjoitti:

    @TerhoArmas21 kirjoitti:
    Minua kyrsii TM:n nykyinen autouusinointi. Lehit on lähes puolillaan sähköautoja ja niiden koeajoja, muttei ei huomioda sitä, kuinka paljon sähköntuotanto aiheuttaa päästöjä. Samoin sähköautojen ja akkujen valmistuksessa ei oteta huomioon niiden valtavaa päästötuotantoa.
    Toivoisin TM:n toimituksen kiinnittävän huomiota siihen kuinka paljon päästöjä ko. toiminta aiheuttaa. Lukekaapa seuraava Uusen Suomen blogi:

    Sähköautot voivat olla ympäristölle noin tuplasti haitallisempia kuin polttomoottoriautot.
    Mahjong
    Erkki Martikainen25.11.2019 10:35
    päivitetty 25.11.2019 10:44

    Kaikki viherpiipertäjät luulevat, ettei sähköautot saastuta, sähköähän saa töpselistä!

    Väitteesi on useassa tutkimuksessa osoitettu vääräksi, nimenomaan elinkaaripäästöjen osalta. Tutkimuksissa on päädytty vaihteleviin kilometrimääriin siitä missä vaiheessa sähköauto on polttomoottoriautoa ympäristöystävällisempi, mutta selvä konsensus on että sähköauto kuitenkin on kokonaispäästöiltään pienempi.

    Tämä ympäristöystävällisyys korostuu Suomessa jossa 80% tuotetusta sähköstä on hiiletöntä, ja päästöt ovat tippuneet 10 vuodessa lähes 80%.

    Sähköntuotannon hiilipäästöt jatkavat pienenemistään uusiutuvan tuotannon lisääntyessä.

    Ja tuo "viherpiipertäjät luulevat että sähkö tulee töpselistä" on kyllä todella väsynyttä läppää, eikä niin kuvittele yhtään kukaan. Sitävastoin kaltaisesi öyhöttäjät taitavat luulla bensan tulevan pumpusta. Polttoaineentuotannon päästöistä kun ei oikeasti puhuta juuri mitään, mitä nyt uutisissa silloin kun tapetaan 10000 vesilintua ja tahritaan joku ranta mustalla mönjällä.

    Joten, älä jaksa.

      
  • Kevättalven Tekniikan Maailmassa uutisoitiin Volvon ilmoittaneen, että XC40 sähköauto tulee ympäristöystävällisemmäksi n 140000 km ajon jälkeen kuin vastaava bensiiniversio, kun otetaan kaikki sähköauton valmistusvaikutukset huomioon. Oliko uutinen ankka, vai yritetäänkö siitä tehdä se, vaikka vastaavia lukuja on esitetty myös muiden osalta? Mietityttää mikä vaikutus ympäristöön olisi, jos vaihtaisin 3 v vanhan AdBlue dieselin uuteen sähköautoon, jolla sitten tavoittelisin em. kilometreja ja vanha jäisi edelleen rasittamaan ympäristöä, kuten useimmilla sähköautoon siirtyvällä. Helppoa on laskea 1+1, mutta kun tulee lisää panee ajattelemaan.
    Empä ole innostunut hybridistä, kun olisivat käyttämäni auton luokassa urheiluauton moottoreilla varustettuja ja ajelisin mökkimatkat nykyistä isommin kuluttavilla ja saastuttavilla, mutta tätähän valtio veroeduilla tukee. Pitkässä juoksussa sähköauto lienee järkevä, mutta kyllä näitäkin asioita on syytä harkita, eikä vain ohittaa sähköauton halvoilla käyttökustannuksilla.

      
  • @TerhoArmas21 kirjoitti:
    Minua kyrsii TM:n nykyinen autouusinointi. Lehit on lähes puolillaan sähköautoja ja niiden koeajoja, muttei ei huomioda sitä, kuinka paljon sähköntuotanto aiheuttaa päästöjä. Samoin sähköautojen ja akkujen valmistuksessa ei oteta huomioon niiden valtavaa päästötuotantoa.

    Minua kyrsisi, jos tekniikan aikakauslehteä kirjoitettaisiin vain vanhasta tekniikasta, jonka kaikki jo tuntevat ennestään. Sellaisen lehden informaatioarvo olisi olematon

    Kaikki viherpiipertäjät luulevat, ettei sähköautot saastuta, sähköähän saa töpselistä!

    Kaikki viherpiipertähien vastustajat syyllistävät muita sähköntuotannon päästöillä. Lisään tähän vielä puolestasi Afrikan kaivosten lapsityövoiman, jonka unohdit mainita.

    Voisivatko nyt kaikki viherpiipertäjät ja heidän vastustajansa poistua jonnekin muualle väittelemään keskenään ja antaa meidän tekniikasta kiinnostuneiden seurata mitä on tekeillä kun alalla pitkästä aikaa oikeasti tapahtuu jotain merkittävää, kiitos?

      3
  • @Lukija5993 kirjoitti:
    Kevättalven Tekniikan Maailmassa uutisoitiin Volvon ilmoittaneen, että XC40 sähköauto tulee ympäristöystävällisemmäksi n 140000 km ajon jälkeen kuin vastaava bensiiniversio, kun otetaan kaikki sähköauton valmistusvaikutukset huomioon. Oliko uutinen ankka, vai yritetäänkö siitä tehdä se, vaikka vastaavia lukuja on esitetty myös muiden osalta? Mietityttää mikä vaikutus ympäristöön olisi, jos vaihtaisin 3 v vanhan AdBlue dieselin uuteen sähköautoon, jolla sitten tavoittelisin em. kilometreja ja vanha jäisi edelleen rasittamaan ympäristöä, kuten useimmilla sähköautoon siirtyvällä. Helppoa on laskea 1+1, mutta kun tulee lisää panee ajattelemaan.
    Empä ole innostunut hybridistä, kun olisivat käyttämäni auton luokassa urheiluauton moottoreilla varustettuja ja ajelisin mökkimatkat nykyistä isommin kuluttavilla ja saastuttavilla, mutta tätähän valtio veroeduilla tukee. Pitkässä juoksussa sähköauto lienee järkevä, mutta kyllä näitäkin asioita on syytä harkita, eikä vain ohittaa sähköauton halvoilla käyttökustannuksilla.

    En ehkä ihan täysin saanut kiinni ajatuksestasi, mutta vastaavia elinkaaripäästölaskelmia on tehty aika paljon, ja konsensus on että sähköauto päästää elinkaarensa aikana vähemmän.

    Minä näen sen niin, ettei sähkö- tai mitään muutakaan autoja kannata hankkimalla hankkia, vaan samaan tapaan tarpeeseen kuin tähänkin saakka. Vanhat ajetaan niin loppuun kuin tähänkin saakka, mutta uusien autojen hankintojen tulisi kääntyä kohti sähköautoja mahdollisimman pian.

    Kia julkaisee torstaina EV9:n, eli ison sähkökatumaasturin. Saattaa olla minun seuraava autoni.

      1
  • Kaikenlainen kuluttaminen on ympäristölle erittäin haitallista näin niin kuin sivuhuomautuksena.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit