Kokemuksia Corolla Versosta?

14 kommenttia

Tervehdys!

Olen auton hankinnassa päätymässä Corolla Versoon vuosimalli väliltä 2002-2004. Tahtoisin kuulla muiden kokemuksia ko. automallista, onko ilmaantunut tarvetta isommille huolloille?, oletko ollut tyytyväinen?, huoltovälit? yms...

Toivelistalla olisi Sol-varustelu ilmastoinnilla (miel. automaatti-ilm), ja ehkä 1.8 vetää tuon kokoluokan autoa hieman paremmin...

Yleisesti ottaen keskustelupalstoja ja testejä seuraamalla on voinut todeta että Versoa arvostetaan. Onko kenelläkään negatiivista sanottavaa? Itse arvostan autossa ennen kaikkea luotettavuutta ja pitkänä ihmisenä kuskin jalkatiloja sekä tietty riittäviä tavaratiloja, siksi olen päätymässä juuri kyseiseen merkkiin ja malliin. Vuosimallin 2002 koeajo oli miellyttävä kokemus...

  
  • Lainaus:
    11.01.2006 klo 12:37 PP77 kirjoitti
    Onko kenelläkään negatiivista sanottavaa?

    On. Auton sisämelu on ruokottaman kova. Käy koeajamassa vaikkapa Renault Scenic tai Peugeot 307 SW niin huomaat kuinka äänekäs Toyota on.

    Melusaasteen määrä sisätiloissa ole ole vain Verson ongelma, vaan koskettaa koko Toyotan mallistoa.

      
  • Kun kerran varta vasten negatiivista sanottavaa kysyit, niin heitänpä moitteeni minäkin. Edellisen kerran auton vaihtoa suunnitellessani harkitsin myös Corolla Versoa, juurikin tuota 2002-2004 mallia. Koeajopäivälle sattui voimakas puuskittainen tuuli, joka yhdistettynä uraiseen moottoritiehen riitti karsimaan Verson pois finaalista. Tuuliherkkyys sinänsä ei ole muita tila-autoja kummempi, mutta ohjauksen palaute jää vajaaksi ja korjausliikkeet siten sekä myöhäisiksi että turhan laajoiksi. Samaten ohjaus yllätti rampilta moottoritielle liittyessä, kun auton suunta muuttui hiukan peiliin vilkaisun aikana ilman että käsissä tuntui mitään. Minulle ainakin valkeni tuolla koeajolla, mitä autotoimittajat tarkoittavat Toyotan ohjaustuntoa moittiessaan.

    Pienemmän moitteen ansaitsee tavaratilan suojapeite, joka on melkoinen viritelmä. Muuten auto vaikutti varsin asialliselta.

      
  • aiemmilla vastaajilla ei tainnut olla oikeaa käyttökokemusta vaan mutu tuntua. Olen omistanut kyseisen auton sol varusteilla 1.8 koneella ja integroiduilla lastenistuimilla käyttö-aika 3 vuotta ja 60 tkm. Käyttökokemukset olivat sen verran myonteiset että vaihdoimme uuteen 05 1.8 koneelliseen solliin. Kulutus autossa matka-ajossa 6.5 l/100km kaupunki ajo 8.2l. käyttökulut 680 e sisältäen kaikki huollot. ei seisontapäiviä tai takuuseen korjattavia vikoja. katsastukseen ajoin ilman huoltoa ja ei moitittavaa. Matka-ajossa mukava ja tilat riittivät paremmin kuin zafirassa johtuen penkkien muunneltavuudella. Autossa huonot ensiasennusrenkaat jotka olivat kylläkin äänekkäämmät kuin nokia talvikumit. hyvitys hinta autosta oli todella hyvä riippuen mihin autoon olisin vaihtanut (21.000 e).
    Jos löydät niin syuosittelen niitä integroituja lastenistuimia, ovat todella näppärät pienille ihmisille, ei tarvitse olla jalat suorana.

      
  • Lainaus:
    12.01.2006 klo 13:29 30tkm kirjoitti
    aiemmilla vastaajilla ei tainnut olla oikeaa käyttökokemusta vaan mutu tuntua.


    Vartin koeajo riitti minulle todisteeksi äänekkyydestä.

      
  • Kopioin osan omasta arviostani Versosta tuolta toisaalta:
    Kyseisessä koko/hintaluokassa valitsisin ehdottomasti Toyota Corolla Verson. Käytin edellistä Versoa ilman mitään korjauksia erittäin raskaassa ammattiajossa 90 tkm. Väitän sen vastaavan vähintään 250-300 tkm:n normaalia ajoa. Jälleenmyyntiarvo lienee luokkansa paras. Moottorikokona sopiva on 1,8 litrainen bensa.

    Mielestäni kyseinen auto ei ole ollenkaan niin äänekäs kuin Luu5:nen väittää. Pidä rengaskoko vakiona, niin kyseinen auto on hieman meluisa ainoastaan 120 km/h kesärajoituksilla. Autoon sopisi loistavasti kuudes vaihde. Nyt välitykset ovat tiheät ja auto kiihtyy 0-100 km/h niin rajusti, että monet kanssa-autoilijat ovat olleet ihmeissään.

    Mielestäni Verson ajo-ominaisuudet ovat paremmat kuin Corollan 2001- muissa malleissa. Suosittelen kyseistä autoa lämpimästi.

      
  • Minä en myöskään vahvista Versoa meluisaksi - päinvastoin ainakin tuntuu hiljaisemmalta kuin Focus C-max tai Touran. Ranskalainen kärry voi olla hilajaisempi mutta tuskin niissä mitään muuta parempaa onkaan...

      
  • Luu5: Mitkä ovat omat todelliset kokemuksesi Toyota 2001- vastaan muut saman kokoluokan autot? Olen ajanut kyseisisiä malleja työssäni seuraavasti: Corolla 1,6i sedan x2 yht. noin 100 tkm ja Verso 1,8i 90 tkm. Lisäksi olen koeajanut corolla farmarin 1,6 koneella ja sedanin 1,4 litran moottorilla. Ps. en ole todellakaan Toyota fani, mutta työkäytössä ne ovat huolettomia harmaavarpusia.

    Mielestäni Corolloiden 2001- melutaso on luokkansa keskitasoa. Olen ajanut ainakin seuraavia malleja työni takia yleensä vähintään useita päiviä Audi A3 (vanha ja uusi korimalli), Citroen C4 (positiivinen yllätys), Ford Focus (1,4-2,0), Honda Civic 1,6 ja Type-R, MB A, Mitsubishi Carisma, Opel Astra (melkein kaikki moottori- ja korimallit uusi- ja vanhamalli), Peugeot 307 farmari, Renault Megane Break 1,6, Uusi Renault Megane farmari 1,6 sekä uusi ja vanha Scenic 1.6-2,0, Seat Leon 1,8 T ja Toledo 1,9 tdi 66 kW, VW Golf (IV ja V) jne.

    Jos jostakin haluaa kritisoida 2001- Toyota Corollaa, niin puuttuva 6. vaihde tai liian tiheät välitykset. Muissakin saman kokoluokan autoissa on pääsääntöisesti ylitiheät välitykset, jotta 1,6 litraiselle autolle saadaan riitävä suorityskyky normaaleissa käyttöolosuhteissa.

    Ryhmässä meluisia ovat ainakin Audi A3(uusi, ainakin hinta huomioiden), Focus (jossain määrin myös uusi malli), Honda (alustan suunnittelu kehnohko), MB (ajokoira, ylimatala rengastus, uusi korimalli selvästi parempi), Opel Astra, Seat 1,8 T ja Golf V.

    Ranskalaiset autot pärjäävät pääosin aika hyvin melumittauksissa, mutta jälleenmyyntiarvo/luotettavuus pudottaa ne hankintalistalta. (VRT. esim. C3, Xantia, ekamalli C5, Renault Megane 1997- jne.). Ystäväni on ollut Vehon asentajana noin viisi vuotta ja MB ja Citroen tarjoavat jännittäviä elämyksiä ihmiselämään. Honda on edelleen "tylsän" luotettava.

      
  • Lainaus:
    13.01.2006 klo 20:27 D-Power kirjoitti
    Luu5: Mitkä ovat omat todelliset kokemuksesi Toyota 2001- vastaan muut saman kokoluokan autot?

    Corolla Verso (vartin koeajo), Corolla, Avensis ja RAV4 ovat tulleet tutuiksi. Kritisoin koko joukkoa kiusallisen kovasta rengasmelusta. Kaikki edellä mainitut autot on koeajettu ensiasennusrenkailla. Luulisi japanialaisenkin ymmärtävän, ettei äänekäs ensiasennusrengas ainakaan myyntiä edistä, jos Toyotasta muun merkkiselläkään renkaalla hiljaista saa.

    Ranskalaiset ovat yleensä olleet luokkansa hiljaisimpia autoja. Auton vaihtoa puuhatessa koeajettua tuli Renault Megane (hiljaisin), Peugeot 307SW (hyvä kakkonen), tasaisena massana seurasivat VW Golf, Skoda Octavia I ja Nissan Primera. Selkeästi äänekkäämpi oli Opel Astra (etenkin moottoritiellä), mutta silti vielä selkeällä erolla taakse jäivät Corolla Verso ja Corolla.

      
  • Kiitos hyvistä kommenteista, jotka vahvistavat muilta keskustelupalstoilta yms. saamaani käsitystä ko. automallin hyvistä ja huonoista puolista.

    Vielä kiinnostaisi huoltovälit ja -hinnat? Onko kenelläkään faktaa määräaikaishuolloista?

      
  • Viimeinen määräaikaishuolto (45 tkm) kustansi Auto-Jalosella 150 eur. Muita huoltoja/korjauksia ei ole ollut, puhjennutta rengasta ja tuulilasinpyyhkimiä lukuun ottamatta. Auto on siis Corolla Verso 1,6 Sol, manuaali.

    Olemme olleet autoon todella tyytyväisiä. Perheseen kuuluu vanhempien lisäksi yksi vauva. Sivutuuliherkkyys on totta, muttei ole kuitenkaan pahemmin haittanut. Samoin tavaratilan peitteen toteutusta voisi kehitellä. Matkustamon tilat ja avaruus ovat todella mielyttävä asia. Samoin useat pienet lokerot, joiden ansiosta tavarat pysyvät järjestyksessä ja auto siistinä. Melu ei vaivaa kuin moottoritienopeuksissa (110 km/h ->). Etumatkustajan turvatyyny olisi kiva saada kytkettyä esim avaimella pois, mutta hyvin on selvitty näinkin. Liikuteltava takapenkki on todella näppärä. "Normaaliin" henkilöautoon verrattuna on mukava istua hieman korkeammalla. Kaikenkaikkiaan loistava perheauto. itse olemme miettineet, että tämä auto taitaa vaihtua tulevaisuudessa uudempaan Versoon.

    Lisäys:
    Unohdin mainita, että huoltoväli on 15 tkm.
    Kommenttina kETULLE, että karting-autollako olisi sitten mukavampi kuljettaa perhettä tavaroineen? Surkuhupaista omaan napaan tuijottamista. :cry:

    [LVV muokkasi tätä viestiä 20.01.2006 klo 22:54]
      
  • [quote title="19.01.2006 klo 16:24 LVV kirjoitti"]
    Viimeinen määräaikaishuolto (45 tkm) kustansi Auto-Jalosella 150 eur. Muita huoltoja/korjauksia ei ole ollut, puhjennutta rengasta ja tuulilasinpyyhkimiä lukuun ottamatta. Auto on siis Corolla Verso 1,6 Sol, manuaali.

    Olemme olleet autoon todella tyytyväisiä. Perheseen kuuluu vanhempien lisäksi yksi vauva. Sivutuuliherkkyys on totta, muttei ole kuitenkaan pahemmin haittanut. Samoin tavaratilan peitteen toteutusta voisi kehitellä. Matkustamon tilat ja avaruus ovat todella mielyttävä asia. Samoin useat pienet lokerot, joiden ansiosta tavarat pysyvät järjestyksessä ja auto siistinä. Melu ei vaivaa kuin moottoritienopeuksissa (110 km/h ->). Etumatkustajan turvatyyny olisi kiva saada kytkettyä esim avaimella pois, mutta hyvin on selvitty näinkin. Liikuteltava takapenkki on todella näppärä. "Normaaliin" henkilöautoon verrattuna on mukava istua hieman korkeammalla. Kaikenkaikkiaan loistava perheauto. itse olemme miettineet, että tämä auto taitaa vaihtua tulevaisuudessa uudempaan Versoon.


    Joopa joo... Eli tuolla autolla on aika tuskaa ajaa normaaleilla matkanopeuksilla, eli 100-140 km/h (todellinen).
    Korkeammalla istuminen ns. "tila-autossa" tai "maasturissa" on sitten juuri se asia, joka tekee siitä "säälittävän", koska ajaminen ei tunnu miltään, ajamisen nautinto häviää totaalisesti!! (vrt. pakettiauto/linja-auto). Mitä matalampi auto, sitä enemmän ajamisesta pääsee nauttimaan pienilläkin nopeuksilla.

    Viimeisin kokemukseni oli Mersun uusi maasturi: mainio peli huonossa maastossa, mutta ajonautinto hyvällä tiellä korkealla istumisesta johtuen pyöreä nolla! Esim. tuo maasturi on lisäksi hiljainen ja ohjauskin on ihan kohtuullinen, mutta
    tunti sen ratissa sai minut vakuuttumaan, että oikeat autot ovat paljon paljon matalampia! :wink:

      
  • Toinen tykkää äitistä ja toinen tyttärestä. Itse en ainakaan enää suostu palaamaan vapaaehtoisesti autoon, jossa istutaan p.erse maata hipoen lepolossimaisessa makuuasennossa.

    [jjvi muokkasi tätä viestiä 21.01.2006 klo 11:43]
      
  • Olen kohta ajellut kolme vuotta kyseisellä autolla. Kokonaisuutena olen ollut sen verran tyytyväinen, että olen näillä hetkillä vaihtamassa uuteen samanlaiseen. Syynä on se, että tapanani on ollut vaihtaa autoa kolmen vuoden välein, jolloin väliraha pysyy kohtuullisena.

    Rengasmeluun voi vaikuttaa sopivalla rengasvalinnalla. Suuremmissa nopeuksissa renkaat vaikuttavat hieman myös tuuliherkkyyteen, joskaan eivät mitenkään järisyttävästi. Auto on herkähkö sivutuulelle lähinnä suurissa nopeuksissa, eli Suomessa käytännössä moottoriteillä.

    Tavaratilan hattuhyllystä olen samaa mieltä aikaisemman kirjoittajan kanssa, meillä hattuhylly on ollut varastossa käytännössä koko ajan.

    Jos auto kiinnostaa, voin myydä sen pois tai sitten se menee vaihdossa. Autoliikkeet ovat olleet merkistä riippumatta halukkaita ottamaan sen vaihdossa, koska heidän mukaansa se menee kaupaksi helposti.

    Autosta on ilmoitus nettiautossa (rek.no. RAY-435).

      
  • Kiitos kaikille hyvistä kommenteista. Eilen tuli ostettua -03 automaatti Verso, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit