Vierin(tä)vastus

3 kommenttia

Ei kyllä heti uskoisi:Renkaan vierintävastukseen vaikuttaa ennen kaikkea renkaassa käytetty kumiseos. Yllättävää kyllä, talvirenkaissa on yleisesti kesärengasta alhaisempi vierintävastus, mikä johtuu pääasiassa voimakkaasti lamelloidusta eli uritetusta pintakuvioinnista, erilaisesta kumiseoksesta ja runkorakenteesta.25.10.2013

  
  • Välillä tuota on testeissä havaittu ja sen perusteella puhuttu yleisenä totuutena. Testeissä kaikki talvirenkaat eivät kuitenkaan ole kesärenkaita parempia olleet. Keltainen tekstikin on jo itsessään ristiriitainen. Onkohan totta nykyään, kun kesärenkaidenkin kuvio on hyvin avoin?

      
  • @PJH66 kirjoitti:
    Ei kyllä heti uskoisi:Renkaan vierintävastukseen vaikuttaa ennen kaikkea renkaassa käytetty kumiseos. Yllättävää kyllä, talvirenkaissa on yleisesti kesärengasta alhaisempi vierintävastus, mikä johtuu pääasiassa voimakkaasti lamelloidusta eli uritetusta pintakuvioinnista, erilaisesta kumiseoksesta ja runkorakenteesta.25.10.2013

    pitää paikkansa. mutta on kesärenkaissa poikkeuksiakin, esim. michelin energy vs hakka 8, energy vie 2dl vähemmän samassa ajossa ja nopeuden noustessa kulutus energyllä ei nousekaan niin kuten hakalla. conti 6 vs hakka 8 niin nokialainen vie vähemmän, yllättävää että hakka on myös hiljaisenpi kuin kesä conti ja samaa luokkaa tai hieman meluisampi kuin energy. autona a3.

      
  • Onko noissa mittauksissa kerrottu paljonko renkaassa on painetta. Itse pidän renkaissa normaalisti noin 2.5 bar. Jos paine olisikin 2 bar niin kulutus saattaisi olla toinen.
    Huomasin joskus, että loppuajetuilla kitkoilla kulutus oli paljon pienempi kuin kesärenkailla. S60 D5 meni 4mm kitkoilla 5.2 L/100km ja kesärenkailla kulutus nousi taas 5.5 L/100km

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit