Mutu koeajot

4 kommenttia

Varsinkin youtubessa on paljon suomalaisia autojen koeajajia. Näin saanevat ajella ajojaan firmojen piikkiin ja brändit saavat näkyvyyttä. No eipä siinä mitään pahaa.

Tuntuu kumminkin että jotkut ovat ottaneet sanansäilän käyttöön kuin olisivat ammatti koeajajia. Joku haluaa jatkuvasti käydä lapissa kovalla pakkasella tai joka viikonloppu mökillä lumisella kapealla metsätiellä. Useimmat eivät käytä näin autojaan.

Joku matkailee vain huvikseen julkaisten pikku koeajot kerran viikossa.
Esitän että mutu koeajajat jättävät laajemmat arviot niille joilla on faktat mitattu ja punnittu ja joilla on kokemusperäistä tietoa vuosien -jopa kymmenien ajalta.
Mutu testaajista joku voisi ottaa luupin alle esim. autojen sisävalot. Onko helppoa vai pimeässä arvailua oikeasta napista.

Lisäksi voisi tutkia miten aurinkolipat toimivat ja peittävät auringon. Onko peruutuskamerassa pesuri tai linssi piilossa kuralta.
Tunkeeko melu liikaa autoon. Melunvaimennusta voi tutkia myös silmin. Ei vain korvin.
Tunkeeko kura kynnyksille.
Sotkeeko pyyhkimien kuravesi sivulasit.
Kartta suomen valtuutetuista huoltopisteistä. Perushuoltojen hinnat.
Lopettakaa ns kynsitestit ja hymähtelyt autojen ämpärimuovista jne. Minulla on kyllä kokemusta kovamuovin ja ns hifistely muovin kestävyydestä ja puhtaanapidon helppoudesta.
Ja nollasta sataan... kauhua!

  1
  • muokattu 05.04.2024 14:20

    No nuo sometestaajat, vai mitä termiä heistä nyt käyttäisi, sentään tekevät koeajoja! Tällä palstalla autoista ollaan tietävinään, kirjoittavinaan ja arvioivinaan niitä ilman, että monikaan niitä on edes livenä nähnyt, saati potkinut renkaita tai ollut kuskin paikalla, eikä kyydissäkään.

    Eikä siinä vielä kaikki! Täällä tiedetään jopa omistajien luonteenlaaduista ja mielentilasta kaikki, vaikka kukaan ei ole toisiaan tavannut. Jopa merkkikohtaisesti.

    Kumpaan retukivinen sitten luottaa paremmin, se lienee makuasia.

      2
  • Totta! Pääosin luotan itseeni, mutta luen kyllä ammattimiesten havainnoista. Niitä voin sitte itse arvioida.
    Mutta kyllä ne kynsimistestit ja ovien äänitestit ja potkuvetokoukut/takaluukut ja kaikenlaiset piippaimet on hömppää. Pikkuasioita on liuta korjattavaksi kuten alussa mainitsin. Eikö ne kiinnosta?
    Pahimpia mokia ovat autojen öljykylpyiset jakohihnat (pösöt ja fordit ym). Kalliita mokia. Nuo autot kiertää murheinamme pitkälle 2030 luvulle. Aina uusi omistaja maksaa korjaukset. Tahtoo olla pari vuotta takuut!

      
  • @retukivinen kirjoitti:
    Totta! Pääosin luotan itseeni, mutta luen kyllä ammattimiesten havainnoista. Niitä voin sitte itse arvioida.
    Mutta kyllä ne kynsimistestit ja ovien äänitestit ja potkuvetokoukut/takaluukut ja kaikenlaiset piippaimet on hömppää. Pikkuasioita on liuta korjattavaksi kuten alussa mainitsin. Eikö ne kiinnosta?
    Pahimpia mokia ovat autojen öljykylpyiset jakohihnat (pösöt ja fordit ym). Kalliita mokia. Nuo autot kiertää murheinamme pitkälle 2030 luvulle. Aina uusi omistaja maksaa korjaukset. Tahtoo olla pari vuotta takuut!

    Kynsimistestejä? Testaako joku autojen maalipintojen naarmuuntumista?

      
  • Ei. Kuuntelee kynsimisäänestä onko ovi muovia (hehheh) tai miellyttävämpää (heikompaa) ainetta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit