Paisarin korkin kireys

9 kommenttia

Kuinka kireälle auton paisuntasäiliön korkki pitäisi kiristää? Jos korkin haluaa saada "suoraan", eli teksti katsojaan päin ja korkissa oleva ura hahloon, jää se niin löysälle, että sen saa kahdella sormella auki. Jos taas kiristää käsikireälle (eli ettei mene enempää tai ettei mene enempää ilman "hampaiden kiristystä"), jää korkki "väärään asentoon", eli tekstit vinossa ihmiseen päin sekä ura ei ole hahlossa.

Olen kysynyt useilla eri alustoilla ja foorumeilla, ja useimmin en saa vastausta, jos saan niin saan vain näsäviisasteluja, trolleja tai trolliksi haukkumista vastaukseksi. Kenelläkään ei kuitenkaan näytä olevan tietoa tai vastausta.

Kumpi näistä on oikein, miten korkki pitää kiristää?

  
  • Eikös tuo Kauppalehdessä selvinnyt?

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Eikös tuo Kauppalehdessä selvinnyt?

    Tuskin selvisi. Siellä tuli kahta päinvastaista vastausta. Oletin toisen olevan todellinen vastaus, koska kuulosti järkevältä ja oli jotenkin perusteltu. Se on kuitenkin ristiriidassa englanninkielisistä lähteistä lukemieni sekä eräältä tiepalvelulta saamani vastauksen mukaan. Toivon vastausta, joka on todenmukainen ja yksiselitteinen. Tällä hetkellä olen kiristänyt korkin sormikireydelle siten, että se jää vinoon ja hahlo ja ura eivät kohtaa. Joissain englanninkielisissä lähteissä sanotaan, että mikäli korkki jää liian löysälle, se voi mm. kerätä ilmaa sisäänsä jne.

    Olisiko sinulla todellista tietoa asiaan? :)

      
  • Kuten neuvottiin, korkki on kaksiosainen. Alempi korkki sulkee paisuntasäiliön ja paineistaa sen. Kun paine nousee liikaa, korkki avautuu päästäen kaasun painetta ja nestettä ulos. Joskus paisuntasäiliöstä johtaa letku siitä korkin sivusta alas ja sinne korkin pitäisi ohjata neste. Korkin päällä on kansi, joka suojaa korkkia ja pitää korkin paikallaan. Kannen pitää mennä kierteelle ja suoraan ja se kiristetään hyvään sormikireyteen. Ei kuulu vääntää naama irvessä, mutta ei saa pyörähtää aukikaan tuosta noin. Korkinkin pitää tietysti olla paikallaan, että voi toimia oikein.

    Nyt käytössä olevassa autossani kannessa ja säiliössä on jonkinlainen "ura-hahlo" eli lukitus kohtaamispinnassa. Korkki kiertyy kevyesti ja napsahtaa kivasti, kun korkki on pohjassa ja lukituksen osat kohtaavat. Kaikissa autoissani en muista mitään lukitusta olleen. Tarra on melko vahvasti väärään suuntaan.

    Vanhemmissa autoissa on käytössä paisuntasäiliöissäkin peltisiä jäähdyttimenkorkkeja. Voisikohan sitä kutsua puolen kierroksen bajonettikiinnitykseksi ja menee paikalleen tai ei pysy kyydissä.

      
  • muokattu 11.04.2024 10:11

    @Late1969 kirjoitti:
    Kuten neuvottiin, korkki on kaksiosainen. Alempi korkki sulkee paisuntasäiliön ja paineistaa sen. Kun paine nousee liikaa, korkki avautuu päästäen kaasun painetta ja nestettä ulos. Joskus paisuntasäiliöstä johtaa letku siitä korkin sivusta alas ja sinne korkin pitäisi ohjata neste. Korkin päällä on kansi, joka suojaa korkkia ja pitää korkin paikallaan. Kannen pitää mennä kierteelle ja suoraan ja se kiristetään hyvään sormikireyteen. Ei kuulu vääntää naama irvessä, mutta ei saa pyörähtää aukikaan tuosta noin. Korkinkin pitää tietysti olla paikallaan, että voi toimia oikein.

    Nyt käytössä olevassa autossani kannessa ja säiliössä on jonkinlainen "ura-hahlo" eli lukitus kohtaamispinnassa. Korkki kiertyy kevyesti ja napsahtaa kivasti, kun korkki on pohjassa ja lukituksen osat kohtaavat. Kaikissa autoissani en muista mitään lukitusta olleen. Tarra on melko vahvasti väärään suuntaan.

    Vanhemmissa autoissa on käytössä paisuntasäiliöissäkin peltisiä jäähdyttimenkorkkeja. Voisikohan sitä kutsua puolen kierroksen bajonettikiinnitykseksi ja menee paikalleen tai ei pysy kyydissä.

    Kiitos vastauksesta. Edelleen; Korkkini JOKO menee siten, että ura-hahlo kohtaavat ja teksti/tarra on oikeana suuntaan JOLLOIN se on hyvin löysällä, eli saan kahdella sormella auki.

    TOINEN VAIHTOEHTO on se, että kiristän niin kireälle kuin menee, jää n. 90° eli 1/4 kierroksen seuraavasta täydestä kierroksesta, eli teksti/tarra jää väärinpäin.

    Vastauksesi - kuten kauppalehdessäkin saamani vastaukset - ovat jotain tältä väliltä; teksti suorassa, ura-hahlo kohdallaan MUTTA SORMIKIREYDESSÄ. Tämä ei ole vaihtoehto, sillä se ei autossani, sen säiliössä sekä korkissani onnistu.

    Ymmärrätkö nyt, mitä tarkoitan yksiselitteisellä ja totuudenmukaisella vastauksella? En jotenkin jaksa uskoa, että molemmat olisivat oikein, ei ole väliä miten laittaa. Jos näin on, kukaan ei sitä ainakaan ole vielä vastannut.

      
  • @Bästekki kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Kuten neuvottiin, korkki on kaksiosainen. Alempi korkki sulkee paisuntasäiliön ja paineistaa sen. Kun paine nousee liikaa, korkki avautuu päästäen kaasun painetta ja nestettä ulos. Joskus paisuntasäiliöstä johtaa letku siitä korkin sivusta alas ja sinne korkin pitäisi ohjata neste. Korkin päällä on kansi, joka suojaa korkkia ja pitää korkin paikallaan. Kannen pitää mennä kierteelle ja suoraan ja se kiristetään hyvään sormikireyteen. Ei kuulu vääntää naama irvessä, mutta ei saa pyörähtää aukikaan tuosta noin. Korkinkin pitää tietysti olla paikallaan, että voi toimia oikein.

    Nyt käytössä olevassa autossani kannessa ja säiliössä on jonkinlainen "ura-hahlo" eli lukitus kohtaamispinnassa. Korkki kiertyy kevyesti ja napsahtaa kivasti, kun korkki on pohjassa ja lukituksen osat kohtaavat. Kaikissa autoissani en muista mitään lukitusta olleen. Tarra on melko vahvasti väärään suuntaan.

    Vanhemmissa autoissa on käytössä paisuntasäiliöissäkin peltisiä jäähdyttimenkorkkeja. Voisikohan sitä kutsua puolen kierroksen bajonettikiinnitykseksi ja menee paikalleen tai ei pysy kyydissä.

    Kiitos vastauksesta. Edelleen; Korkkini JOKO menee siten, että ura-hahlo kohtaavat ja teksti/tarra on oikeana suuntaan JOLLOIN se on hyvin löysällä, eli saan kahdella sormella auki.

    TOINEN VAIHTOEHTO on se, että kiristän niin kireälle kuin menee, jää n. 90° eli 1/4 kierroksen seuraavasta täydestä kierroksesta, eli teksti/tarra jää väärinpäin.

    Vastauksesi - kuten kauppalehdessäkin saamani vastaukset - ovat jotain tältä väliltä; teksti suorassa, ura-hahlo kohdallaan MUTTA SORMIKIREYDESSÄ. Tämä ei ole vaihtoehto, sillä se ei autossani, sen säiliössä sekä korkissani onnistu.

    Ymmärrätkö nyt, mitä tarkoitan yksiselitteisellä ja totuudenmukaisella vastauksella? En jotenkin jaksa uskoa, että molemmat olisivat oikein, ei ole väliä miten laittaa. Jos näin on, kukaan ei sitä ainakaan ole vielä vastannut.

    Tekstistä ei varmaan kannata välittää. Mutta korkki on siis kaksiosainen ja alempi korkki voinee mennä eri asentoihin kanteen. Olisiko mahdollista, että on kokoamisvirhe ja korkki pitäisi napsauttaa irti kannesta ja kääntää oikeaan asentoon?

      
  • muokattu 11.04.2024 13:54

    @Late1969 kirjoitti:

    @Bästekki kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Kuten neuvottiin, korkki on kaksiosainen. Alempi korkki sulkee paisuntasäiliön ja paineistaa sen. Kun paine nousee liikaa, korkki avautuu päästäen kaasun painetta ja nestettä ulos. Joskus paisuntasäiliöstä johtaa letku siitä korkin sivusta alas ja sinne korkin pitäisi ohjata neste. Korkin päällä on kansi, joka suojaa korkkia ja pitää korkin paikallaan. Kannen pitää mennä kierteelle ja suoraan ja se kiristetään hyvään sormikireyteen. Ei kuulu vääntää naama irvessä, mutta ei saa pyörähtää aukikaan tuosta noin. Korkinkin pitää tietysti olla paikallaan, että voi toimia oikein.

    Nyt käytössä olevassa autossani kannessa ja säiliössä on jonkinlainen "ura-hahlo" eli lukitus kohtaamispinnassa. Korkki kiertyy kevyesti ja napsahtaa kivasti, kun korkki on pohjassa ja lukituksen osat kohtaavat. Kaikissa autoissani en muista mitään lukitusta olleen. Tarra on melko vahvasti väärään suuntaan.

    Vanhemmissa autoissa on käytössä paisuntasäiliöissäkin peltisiä jäähdyttimenkorkkeja. Voisikohan sitä kutsua puolen kierroksen bajonettikiinnitykseksi ja menee paikalleen tai ei pysy kyydissä.

    Kiitos vastauksesta. Edelleen; Korkkini JOKO menee siten, että ura-hahlo kohtaavat ja teksti/tarra on oikeana suuntaan JOLLOIN se on hyvin löysällä, eli saan kahdella sormella auki.

    TOINEN VAIHTOEHTO on se, että kiristän niin kireälle kuin menee, jää n. 90° eli 1/4 kierroksen seuraavasta täydestä kierroksesta, eli teksti/tarra jää väärinpäin.

    Vastauksesi - kuten kauppalehdessäkin saamani vastaukset - ovat jotain tältä väliltä; teksti suorassa, ura-hahlo kohdallaan MUTTA SORMIKIREYDESSÄ. Tämä ei ole vaihtoehto, sillä se ei autossani, sen säiliössä sekä korkissani onnistu.

    Ymmärrätkö nyt, mitä tarkoitan yksiselitteisellä ja totuudenmukaisella vastauksella? En jotenkin jaksa uskoa, että molemmat olisivat oikein, ei ole väliä miten laittaa. Jos näin on, kukaan ei sitä ainakaan ole vielä vastannut.

    Tekstistä ei varmaan kannata välittää. Mutta korkki on siis kaksiosainen ja alempi korkki voinee mennä eri asentoihin kanteen. Olisiko mahdollista, että on kokoamisvirhe ja korkki pitäisi napsauttaa irti kannesta ja kääntää oikeaan asentoon?

    No tuo on hyvä veikkaus, voi olla mahdollista. En tiedä miten herkästi onnistuu, voishan tuota kokeilla. Niin, mikäli tekstistä ei välitä, ei välitä myöskään kannessa olevasta urasta, jonka lienee tarkoitus mennä säiliön hahloon. Siksi sillä "oikealla asennolla" luultavasti on merkitystä.

      
  • muokattu 16.04.2024 02:00

    Mukavaa nähdä, että muitakin kiinnostaa tällainen neppailu 👍

    Onhan myös vanteiden napakapselit tai pölykapselit kohdistettu valmistajan mainoskuvien tapaan? Siis vaikkapa Volvon 5-puolaisen vanteen kapseli oikein päin kun venttiili on kello viidessä ja Mersussa tähti ja tekstit oikein venttiili kello kuudessa.

    Jos autosi paisuntasäiliön korkki on suunniteltu olemaan oikeassa asennossa oikealle kireydelle kiristettynä, yli tuon oikean asennon kiristyvän korkin tiiviste taitaa olla kuoleutunut? Uusi korkki tai ainakin tiiviste voisi ehkä auttaa? Siihen saakka vetäisin korkin oikeaan kireyteen sen asennosta piittaamatta (vaikka häiritseehän se tietenkin kun tietää sen olevan väärässä asennossa).

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Mukavaa nähdä, että muitakin kiinnostaa tällainen neppailu 👍

    Onhan myös vanteiden napakapselit tai pölykapselit kohdistettu valmistajan mainoskuvien tapaan? Siis vaikkapa Volvon 5-puolaisen vanteen kapseli oikein päin kun venttiili on kello viidessä ja Mersussa tähti ja tekstit oikein venttiili kello kuudessa.

    Jos autosi paisuntasäiliön korkki on suunniteltu olemaan oikeassa asennossa oikealle kireydelle kiristettynä, yli tuon oikean asennon kiristyvän korkin tiiviste taitaa olla kuoleutunut? Uusi korkki tai ainakin tiiviste voisi ehkä auttaa? Siihen saakka vetäisin korkin oikeaan kireyteen sen asennosta piittaamatta (vaikka häiritseehän se tietenkin kun tietää sen olevan väärässä asennossa).

    Ei tuo ihan neppailu taida olla. Jos korkkia ei saa kiinni oikeassa asennossa, jäähdytysneste tulee pihalle. Haittaa ajoa jopa enemmän kuin kapselin asento. Korkin kiristäminen väkisin hajottaa korkin ja/tai säiliön eikä neste siltikään pysy kyydissä.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Ei tuo ihan neppailu taida olla.

    Hyvä täsmennys, ei toki oikean kiristyksen suhteen olekaan.

    Tarkoitin neppailulla sisäistä tarvetta pyöritellä tekstit ja logot oikein päin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit