Uusien autojen ergonomia

3 kommenttia

Ennen pidettiin selkeyttä tavoiteltavana autojen ohjaamoissa. Jokin BMW:n äärisimppeli mittaristo oli parasta mitä rahalla saa ja Saabin hud ja pimeämoodi jalostivat sitä vielä pidemmälle. Nyt uusiin autoihin tulee kaikkiin valtava viihdekeskus, jossa on tietoa tiedon vieressä ja taulu täynnä (mittaus)arvoja, joita kuljettaja voi ihmetellä ajaessaan. Onko ihminen muuttunut täysin vai miksi tuollaisia ulkonäöltäänkin sekasotkuohjaamoja julkaistaan? Mersun EQS taitaa olla pisimmälle viety kummallisuus https://tekniikanmaailma.fi/toimintamatka-kasvaa-ja-varustelu-paranee-mutta-mercedes-benz-eqsn-hinnat-sailyvat-ennallaan/.

  
  • muokattu 17.04.2024 11:01

    Oman autoni keskinäytön hienoin ominaisuus on, että sen saa (keskikonsolin pylpyrästä) pilkko-pimeäksi. Sen jälkeen se herää vain hetkittäin, jos sillä on jotain tarpeellista näytettävää. On siinä tietysti hienoa sekin, että sitä käytetään käsi kyynärnojalla koskematta näyttöön.

      1
  • Niinpä. Itse ajelen pienellä punaisella ranskalaisella (Citroën e-C4). Tässä on toimintoja palautettu hipelöintipinnasta takaisin omiin nappuluihinsa. Mikä on ollut todella hyvä asia. Auton saa pimeäksikin, HUDissa on epämiellyttävä piirre, se "pumppaa" kirkautta aina sen mukaan ajanko katuvalon alta vai olenko niiden puolivälissä. Ei kauhean häiritsevää, mutta eikä näissä voisi laittaa hieman lisää kodia, joka asettaa vaikka parin sekunnin viipeen, ja jos vielä senkin jälkeen kirkkaus on kasvanut, nostetaan näytön kirkkautta.

      
  • Kyllähän AR Lisätty todellisuus HUDissa on ihan ehdoton apu ja toimii silmälaseillakin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit