Monen autotestin yhteydessä miinusta annetaan matalasta takaistuimesta ja siitä johtuvasta huonosta istuma-asennosta. Toki matalasta istuinosasta on se hyöty, että kaadettaessa selkänoja on tavaratilan lattia tasainen ja siten käyttökelpoisempi. Ei kuitenkaan pitäisi olla mitenkään vaikeasti totetettava ratkaisu tehdä istuinosasta korkeussuunnasta etureunasta säädettävä jolloin istuma-asennon ongelma voitaisiin korjata yksinkertaisesti nostamalla etureuna ylempään asentoon, kun takapenkillä on matkustajia.
Miten pelkän etuosan nostaminen parantaisi istuma-asentoa? Siinä tulisi polvet suussa -tunne ja paino menisi entistä pahemmin alaselälle eikä takamuksille.
Meillä oli aikoinaan perheessä ensimmäisen sukupolven Hyundai Tucson. Siinä takaistuin laskeutui ja lukittui asentoonsa selkänojan kippaamisen mukana muodostaen täysin tasaisen alustan. Normaaliasennossa istuimen alla pystyi säilyttämään esim pitkää sateenvarjoa.
Tuo on totta, kun istumasento muistuttaa kyykkypaskalla oloa, eipä tilanne siitä parane, jos etureunaa nostaa. Asento on pitkällä matkalla aikuiselle/pidemmälle kiduttava ja jumittaa lihakset hyväkuntoisellakin. Heikomman lihaskunnon omaava ei pääse takapenkiltä omin avuin ulos 300-400km matkan jälkeen. Selkää saattaa särkeä vielä seuraavinakin päivinä.