Autoilun kustannukset ilman viherpiiperöitä.

4 kommenttia
muokattu 05.07.2024 16:32

Jo vuosia sitten ajelimme Saksassa moottoriteillä ja jokaisella kerralla yksi ilmiö tuli esiin:
Polttoaineenkulutus oli aina pienempi, kuin Suomessa, miksi?
Ei tarvinnut jarruttaa ja kiihdyttää jatkuvasti, kun voi ajaa tasakaasulla nopeutta jota itse halusi.
Ajoin sitten asuntoautolla tai henkilöautolla, niin kulutus pieneni n. 1 litralla / 100km.
Tämän yhteiskunnallinen vaikutus on liikennesuoritteella kertoen miljoonia litroja polttoainetta / vuorokausi, ja silloisia markkojakin, niin vähenivät ilmansaasteetkin.
Meidän Suomen poliitikkojen tavoite tuntuu olevan ajonopeuksien pienentäminen ei siis tileliikenteen joustavuuden parantaminen, vertaa "älyttömät" LIIKENNEVALOT joiden ansiosta liikenteen nopeus kaupungeissa hidastuu, ja se maksaa yhteiskunnalle miljoonia hidastuneina kuljetussuorituksina. Kouvolan seutu on oikein malliesimerkki takapajulan toiminnasta.
Nostettakoon 80km/h ^ 90km/h ja 100km/h ^110km/h ja 120km/h ^ 130km/h. SUUNNITELLAAN tiet suuremmille nopeuksille.
Hidastamalla liikkumista käy kuin Kouvolan kaupungille, keskustan liike-elämä KUOLEE.
Terveisin MURRE

  
  • muokattu 05.07.2024 17:05

    Luin artikkelin tarkkaan. On totta että liikenevaloilla (ja usein turhille, tuntuu ainakin sille) ohjataan ihmisiä kevyen liikenteen käyttäjiksi. Nämä lienee poliittisia valintoja. Liikkuminen, tavaroiden ja ihmisten kuljettaminen paikasta on kuitenkin välttämättömyys.
    Kuinka nopeasti se tehdään ja kuinka hankala sitä on sovittaa ympäristönsuojeluun onkin jo ihan toinen asia.
    Nopeusrajoitukset otettin käyttöön Suomessa joskus 70-luvun alussa. Ns. kattonopeus.
    Samoin oli kaikialla muullakin energiakriisin pakottamana.
    Tai kai siinä oli rumat liikennekuolema tilastotkin mukana ?
    Sekin on totta mitä nopeammin ajat sitä nopeammin kulutus nousee ..
    Kumpi sitten lienee parempi valinta on erittäin hyvä kysymys !
    Ehdottoman hyvä puheen aihe !

      
  • Loma-ajelu ja arkiajelu ovat erilaisia. Samoin ajo ulkomailla ja kotona. Ajotavan muuttamisella tuo litra säästyisi Suomessakin ilman uusia teitä ja järjestelyjä.

    Vuosia sitten olivat muuten polttoaineet erilaisia Suomessa ja Saksassa. Energiasisältö oli suurempi Saksassa ja sitä kautta kulutus Oktaaneissakin oli eroja. Joku voisi muistaa mitä eroa oli tai voi se netistäkin löytyä. Nykyään Suomessa kesälaatujen energiamäärä on suurempi kuin talvilaatujen, kun talvella tarvitaan enemmän kevyempiä jakeita.

    Mutta fysiikan lait pitävät yhä paikkansa. Matkailuautossa kulutus tippuu kummasti hitaassa ajossa, kun siinä on niin suuri ilmanvastus. Massa ei kuluta niin paljoa, kun osa aikaa menee moottorijarrutuksella.

      
  • @Lukija206968 kirjoitti:
    Jo vuosia sitten ajelimme Saksassa moottoriteillä ja jokaisella kerralla yksi ilmiö tuli esiin:

    Monena vuonna olemme matkanneet Saksan halki Itävaltaan, ja lähes joka kerta raskaan liikenteen siirtyminen ohituskaistalle, jota on todella paljon, on tehokkaasti hidastanut nopeutta.
    Suomessa on vielä suhteellisen vapaata ylläpitää tasaista matkanopeutta moottoritiellä.

      
  • Varmaankin Suomalaisia rekkakuskeja

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit