Sähköautojen kulutustesti caravan käytössä

13 kommenttia

TM voisi testata markkinoilla olevien yli 1500kg jarrulliseen vetokykyyn pystyvien sähköautojen todellisen kulutuksen vaunun vetämisessä. Esimerkiksi pienen 1200-1500kg vaunun ja suuremman 1800-2200kg kokonaispainoisten vaunujen kanssa. Olisi mielenkiintoista nähdä, joko alkaa lähestymään akunkestossa raja, jolloin caravaanarikin voisi harkita sähköautoa.

  
  • muokattu 08.07.2024 14:13

    https://moottori.fi/uutinen/matkailuvaunu-sahkoauton-perassa-ei-pitkia-paivamatkoja/

    Ei kai kulutus niin paljoa vetoautosta riipu vaan vedettävästä vaunusta ja sen ilmanvastuksesta. Vaunu pitäisi saada auton taakse suunnilleen samankokoisena ja mahdollisimman lähelle. Muutoin kulutus tuplaantuu kuten jutun Volvossa. Isoakkuisella veturilla pääsee tolpalta tolpalle, eikö se riitä?

    https://knaus-yaseo.com/fi-fi/

      
  • Mikä onkaan mukavampaa, kuin köllötellä vaunussa lataamisen ajan? Tässähän pitää valmistautua ostamaan asuntovaunu yhdessä sähköauton kanssa!

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Mikä onkaan mukavampaa, kuin köllötellä vaunussa lataamisen ajan? Tässähän pitää valmistautua ostamaan asuntovaunu yhdessä sähköauton kanssa!

    Hidaslaturille! Ei ne nykyiset tolpat taida olla parhailla köllöttelypaikoilla, mutta siinäpä kaupallinen idea, latureita rannoille, mäille ja muille parhaille paikoille.

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:
    https://moottori.fi/uutinen/matkailuvaunu-sahkoauton-perassa-ei-pitkia-paivamatkoja/

    Ei kai kulutus niin paljoa vetoautosta riipu vaan vedettävästä vaunusta ja sen ilmanvastuksesta. Vaunu pitäisi saada auton taakse suunnilleen samankokoisena ja mahdollisimman lähelle. Muutoin kulutus tuplaantuu kuten jutun Volvossa. Isoakkuisella veturilla pääsee tolpalta tolpalle, eikö se riitä?

    https://knaus-yaseo.com/fi-fi/

    Tuo kulutuksen "tuplaantuminen" ei ihan taida pitää paikkaansa sillä ilman vaunua autolla ajeltiin sataa ja sataakahtakymppiä mutta vaunun kanssa kahdeksaakymppiä. Voisin arvioida, että kulutus samalla nopeudella on vaunun kanssa ainakin 150 % suurempi - samoin kuin minulla yhden peräkärryn kanssa.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:
    https://moottori.fi/uutinen/matkailuvaunu-sahkoauton-perassa-ei-pitkia-paivamatkoja/

    Ei kai kulutus niin paljoa vetoautosta riipu vaan vedettävästä vaunusta ja sen ilmanvastuksesta. Vaunu pitäisi saada auton taakse suunnilleen samankokoisena ja mahdollisimman lähelle. Muutoin kulutus tuplaantuu kuten jutun Volvossa. Isoakkuisella veturilla pääsee tolpalta tolpalle, eikö se riitä?

    https://knaus-yaseo.com/fi-fi/

    Tuo kulutuksen "tuplaantuminen" ei ihan taida pitää paikkaansa sillä ilman vaunua autolla ajeltiin sataa ja sataakahtakymppiä mutta vaunun kanssa kahdeksaakymppiä. Voisin arvioida, että kulutus samalla nopeudella on vaunun kanssa ainakin 150 % suurempi - samoin kuin minulla yhden peräkärryn kanssa.

    Kerrotusta ilman vaunua kulutuksesta 25 arvasin, että Volvo voisi mennä parillakympillä kahdeksaakymppiä. Ja vaunun kanssa meni siihen verrattuna tuplat.

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:
    https://moottori.fi/uutinen/matkailuvaunu-sahkoauton-perassa-ei-pitkia-paivamatkoja/

    Ei kai kulutus niin paljoa vetoautosta riipu vaan vedettävästä vaunusta ja sen ilmanvastuksesta. Vaunu pitäisi saada auton taakse suunnilleen samankokoisena ja mahdollisimman lähelle. Muutoin kulutus tuplaantuu kuten jutun Volvossa. Isoakkuisella veturilla pääsee tolpalta tolpalle, eikö se riitä?

    https://knaus-yaseo.com/fi-fi/

    Tuo juttu on vuodelta 2021 ja vasta sen jälkeen on täyssähköt alkaneet kehittymään kunnolla ja vaihtoehtoja on tullut markkinoille. Suurimmat akutkin ovat yli 100kwh, joten olisi mielenkiintoista nähdä mihin niistä olisi vaunun vedossa?

      
  • @Lukija33282 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:
    https://moottori.fi/uutinen/matkailuvaunu-sahkoauton-perassa-ei-pitkia-paivamatkoja/

    Ei kai kulutus niin paljoa vetoautosta riipu vaan vedettävästä vaunusta ja sen ilmanvastuksesta. Vaunu pitäisi saada auton taakse suunnilleen samankokoisena ja mahdollisimman lähelle. Muutoin kulutus tuplaantuu kuten jutun Volvossa. Isoakkuisella veturilla pääsee tolpalta tolpalle, eikö se riitä?

    https://knaus-yaseo.com/fi-fi/

    Tuo juttu on vuodelta 2021 ja vasta sen jälkeen on täyssähköt alkaneet kehittymään kunnolla ja vaihtoehtoja on tullut markkinoille. Suurimmat akutkin ovat yli 100kwh, joten olisi mielenkiintoista nähdä mihin niistä olisi vaunun vedossa?

    tuoreessa moottorilehdessä oli perus peräkärrynvetoa skoda enyaqilla.
    kulutuslisä oli 50-75% ja ajomatka 20-80% akkauvarauksen välillä vain 120km(ja 100-20% about 180km) . Ja tämä siis normaali peräkärry kuomun kanssaa ei mikään asuntovaunu

      
  • @Lukija39455 kirjoitti:

    @Lukija33282 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:
    https://moottori.fi/uutinen/matkailuvaunu-sahkoauton-perassa-ei-pitkia-paivamatkoja/

    Ei kai kulutus niin paljoa vetoautosta riipu vaan vedettävästä vaunusta ja sen ilmanvastuksesta. Vaunu pitäisi saada auton taakse suunnilleen samankokoisena ja mahdollisimman lähelle. Muutoin kulutus tuplaantuu kuten jutun Volvossa. Isoakkuisella veturilla pääsee tolpalta tolpalle, eikö se riitä?

    https://knaus-yaseo.com/fi-fi/

    Tuo juttu on vuodelta 2021 ja vasta sen jälkeen on täyssähköt alkaneet kehittymään kunnolla ja vaihtoehtoja on tullut markkinoille. Suurimmat akutkin ovat yli 100kwh, joten olisi mielenkiintoista nähdä mihin niistä olisi vaunun vedossa?

    tuoreessa moottorilehdessä oli perus peräkärrynvetoa skoda enyaqilla.
    kulutuslisä oli 50-75% ja ajomatka 20-80% akkauvarauksen välillä vain 120km(ja 100-20% about 180km) . Ja tämä siis normaali peräkärry kuomun kanssaa ei mikään asuntovaunu

    Minä joskus päädyin ison kuomukärryn kanssa siihen, että 150 hp dieselin kulutus kasvaa 50% ja vielä isomman teli-kantti kertaa kantti kärryn kanssa 150 %. Nyt olen vetänyt tuota samaa kärryä normiajossa isompi kulutuksisella 200 hp dieselillä mutta sen perässä ison kärryn kanssa kuluukin polttoainetta pari litraa vähemmän satasella kuin edellisellä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija39455 kirjoitti:

    @Lukija33282 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:
    https://moottori.fi/uutinen/matkailuvaunu-sahkoauton-perassa-ei-pitkia-paivamatkoja/

    Ei kai kulutus niin paljoa vetoautosta riipu vaan vedettävästä vaunusta ja sen ilmanvastuksesta. Vaunu pitäisi saada auton taakse suunnilleen samankokoisena ja mahdollisimman lähelle. Muutoin kulutus tuplaantuu kuten jutun Volvossa. Isoakkuisella veturilla pääsee tolpalta tolpalle, eikö se riitä?

    https://knaus-yaseo.com/fi-fi/

    Tuo juttu on vuodelta 2021 ja vasta sen jälkeen on täyssähköt alkaneet kehittymään kunnolla ja vaihtoehtoja on tullut markkinoille. Suurimmat akutkin ovat yli 100kwh, joten olisi mielenkiintoista nähdä mihin niistä olisi vaunun vedossa?

    tuoreessa moottorilehdessä oli perus peräkärrynvetoa skoda enyaqilla.
    kulutuslisä oli 50-75% ja ajomatka 20-80% akkauvarauksen välillä vain 120km(ja 100-20% about 180km) . Ja tämä siis normaali peräkärry kuomun kanssaa ei mikään asuntovaunu

    Minä joskus päädyin ison kuomukärryn kanssa siihen, että 150 hp dieselin kulutus kasvaa 50% ja vielä isomman teli-kantti kertaa kantti kärryn kanssa 150 %. Nyt olen vetänyt tuota samaa kärryä normiajossa isompi kulutuksisella 200 hp dieselillä mutta sen perässä ison kärryn kanssa kuluukin polttoainetta pari litraa vähemmän satasella kuin edellisellä.

    Päivän pähkinä. Oliko päätelmän tulos se, että suurempitehoinen moottori on aina taloudellisempi vai jotain muuta?

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija39455 kirjoitti:

    @Lukija33282 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:
    https://moottori.fi/uutinen/matkailuvaunu-sahkoauton-perassa-ei-pitkia-paivamatkoja/

    Ei kai kulutus niin paljoa vetoautosta riipu vaan vedettävästä vaunusta ja sen ilmanvastuksesta. Vaunu pitäisi saada auton taakse suunnilleen samankokoisena ja mahdollisimman lähelle. Muutoin kulutus tuplaantuu kuten jutun Volvossa. Isoakkuisella veturilla pääsee tolpalta tolpalle, eikö se riitä?

    https://knaus-yaseo.com/fi-fi/

    Tuo juttu on vuodelta 2021 ja vasta sen jälkeen on täyssähköt alkaneet kehittymään kunnolla ja vaihtoehtoja on tullut markkinoille. Suurimmat akutkin ovat yli 100kwh, joten olisi mielenkiintoista nähdä mihin niistä olisi vaunun vedossa?

    tuoreessa moottorilehdessä oli perus peräkärrynvetoa skoda enyaqilla.
    kulutuslisä oli 50-75% ja ajomatka 20-80% akkauvarauksen välillä vain 120km(ja 100-20% about 180km) . Ja tämä siis normaali peräkärry kuomun kanssaa ei mikään asuntovaunu

    Minä joskus päädyin ison kuomukärryn kanssa siihen, että 150 hp dieselin kulutus kasvaa 50% ja vielä isomman teli-kantti kertaa kantti kärryn kanssa 150 %. Nyt olen vetänyt tuota samaa kärryä normiajossa isompi kulutuksisella 200 hp dieselillä mutta sen perässä ison kärryn kanssa kuluukin polttoainetta pari litraa vähemmän satasella kuin edellisellä.

    Päivän pähkinä. Oliko päätelmän tulos se, että suurempitehoinen moottori on aina taloudellisempi vai jotain muuta?

    Itsekin olen aina ihmetellyt Lukija31722:n tapaa tuoda autojensa huipputehoja erilaisiin kulutusvertailuihinsa. En näe mikä olisi niiden korrelaatio kussakin käsiteltävässä tilanteessa.

      
  • muokattu 15.07.2024 10:51

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija39455 kirjoitti:

    @Lukija33282 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:
    https://moottori.fi/uutinen/matkailuvaunu-sahkoauton-perassa-ei-pitkia-paivamatkoja/

    Ei kai kulutus niin paljoa vetoautosta riipu vaan vedettävästä vaunusta ja sen ilmanvastuksesta. Vaunu pitäisi saada auton taakse suunnilleen samankokoisena ja mahdollisimman lähelle. Muutoin kulutus tuplaantuu kuten jutun Volvossa. Isoakkuisella veturilla pääsee tolpalta tolpalle, eikö se riitä?

    https://knaus-yaseo.com/fi-fi/

    Tuo juttu on vuodelta 2021 ja vasta sen jälkeen on täyssähköt alkaneet kehittymään kunnolla ja vaihtoehtoja on tullut markkinoille. Suurimmat akutkin ovat yli 100kwh, joten olisi mielenkiintoista nähdä mihin niistä olisi vaunun vedossa?

    tuoreessa moottorilehdessä oli perus peräkärrynvetoa skoda enyaqilla.
    kulutuslisä oli 50-75% ja ajomatka 20-80% akkauvarauksen välillä vain 120km(ja 100-20% about 180km) . Ja tämä siis normaali peräkärry kuomun kanssaa ei mikään asuntovaunu

    Minä joskus päädyin ison kuomukärryn kanssa siihen, että 150 hp dieselin kulutus kasvaa 50% ja vielä isomman teli-kantti kertaa kantti kärryn kanssa 150 %. Nyt olen vetänyt tuota samaa kärryä normiajossa isompi kulutuksisella 200 hp dieselillä mutta sen perässä ison kärryn kanssa kuluukin polttoainetta pari litraa vähemmän satasella kuin edellisellä.

    Päivän pähkinä. Oliko päätelmän tulos se, että suurempitehoinen moottori on aina taloudellisempi vai jotain muuta?

    Päivän pähkinä on se, että jos jollain autolla kulutus lisääntyy kärryn kanssa tietyn maarän, niin sitä ei voi yleistää koskemaan kaikkia autoja. Noissa molemmissa autoissa on vielä kuutiotilaviuudeltaan saman kokoinen dieselmoottori jolloin ei kovin helposti odottaisi että pienempitehoisessa kulutuksen nousu raskaan kärryn kanssa olisi niin paljon suurempaa. Noista siis tuo pienempi, tehottomampi, vanhempi ja etuvetoinen kulkee ilman isoa kärryä vähemmällä kuin tuo uudempi, isompi nelivetoinen. Mutta kärryn kanssa tuo jälkimmäinen onkin taloudellisempi.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija39455 kirjoitti:

    @Lukija33282 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:
    https://moottori.fi/uutinen/matkailuvaunu-sahkoauton-perassa-ei-pitkia-paivamatkoja/

    Ei kai kulutus niin paljoa vetoautosta riipu vaan vedettävästä vaunusta ja sen ilmanvastuksesta. Vaunu pitäisi saada auton taakse suunnilleen samankokoisena ja mahdollisimman lähelle. Muutoin kulutus tuplaantuu kuten jutun Volvossa. Isoakkuisella veturilla pääsee tolpalta tolpalle, eikö se riitä?

    https://knaus-yaseo.com/fi-fi/

    Tuo juttu on vuodelta 2021 ja vasta sen jälkeen on täyssähköt alkaneet kehittymään kunnolla ja vaihtoehtoja on tullut markkinoille. Suurimmat akutkin ovat yli 100kwh, joten olisi mielenkiintoista nähdä mihin niistä olisi vaunun vedossa?

    tuoreessa moottorilehdessä oli perus peräkärrynvetoa skoda enyaqilla.
    kulutuslisä oli 50-75% ja ajomatka 20-80% akkauvarauksen välillä vain 120km(ja 100-20% about 180km) . Ja tämä siis normaali peräkärry kuomun kanssaa ei mikään asuntovaunu

    Minä joskus päädyin ison kuomukärryn kanssa siihen, että 150 hp dieselin kulutus kasvaa 50% ja vielä isomman teli-kantti kertaa kantti kärryn kanssa 150 %. Nyt olen vetänyt tuota samaa kärryä normiajossa isompi kulutuksisella 200 hp dieselillä mutta sen perässä ison kärryn kanssa kuluukin polttoainetta pari litraa vähemmän satasella kuin edellisellä.

    Päivän pähkinä. Oliko päätelmän tulos se, että suurempitehoinen moottori on aina taloudellisempi vai jotain muuta?

    Päivän pähkinä on se, että jos jollain autolla kulutus lisääntyy kärryn kanssa tietyn maarän, niin sitä ei voi yleistää koskemaan kaikkia autoja. Noissa molemmissa autoissa on vielä kuutiotilaviuudeltaan saman kokoinen dieselmoottori jolloin ei kovin helposti odottaisi että pienempitehoisessa kulutuksen nousu raskaan kärryn kanssa olisi niin paljon suurempaa. Noista siis tuo pienempi, tehottomampi, vanhempi ja etuvetoinen kulkee ilman isoa kärryä vähemmällä kuin tuo uudempi, isompi nelivetoinen. Mutta kärryn kanssa tuo jälkimmäinen onkin taloudellisempi.

    Mutta mistä se johtuu? Vai eikö mitään huomaa, toinen vain vie vähemmän kärryn kanssa?

      
  • muokattu 15.07.2024 15:18

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija39455 kirjoitti:

    @Lukija33282 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:
    https://moottori.fi/uutinen/matkailuvaunu-sahkoauton-perassa-ei-pitkia-paivamatkoja/

    Ei kai kulutus niin paljoa vetoautosta riipu vaan vedettävästä vaunusta ja sen ilmanvastuksesta. Vaunu pitäisi saada auton taakse suunnilleen samankokoisena ja mahdollisimman lähelle. Muutoin kulutus tuplaantuu kuten jutun Volvossa. Isoakkuisella veturilla pääsee tolpalta tolpalle, eikö se riitä?

    https://knaus-yaseo.com/fi-fi/

    Tuo juttu on vuodelta 2021 ja vasta sen jälkeen on täyssähköt alkaneet kehittymään kunnolla ja vaihtoehtoja on tullut markkinoille. Suurimmat akutkin ovat yli 100kwh, joten olisi mielenkiintoista nähdä mihin niistä olisi vaunun vedossa?

    tuoreessa moottorilehdessä oli perus peräkärrynvetoa skoda enyaqilla.
    kulutuslisä oli 50-75% ja ajomatka 20-80% akkauvarauksen välillä vain 120km(ja 100-20% about 180km) . Ja tämä siis normaali peräkärry kuomun kanssaa ei mikään asuntovaunu

    Minä joskus päädyin ison kuomukärryn kanssa siihen, että 150 hp dieselin kulutus kasvaa 50% ja vielä isomman teli-kantti kertaa kantti kärryn kanssa 150 %. Nyt olen vetänyt tuota samaa kärryä normiajossa isompi kulutuksisella 200 hp dieselillä mutta sen perässä ison kärryn kanssa kuluukin polttoainetta pari litraa vähemmän satasella kuin edellisellä.

    Päivän pähkinä. Oliko päätelmän tulos se, että suurempitehoinen moottori on aina taloudellisempi vai jotain muuta?

    Päivän pähkinä on se, että jos jollain autolla kulutus lisääntyy kärryn kanssa tietyn maarän, niin sitä ei voi yleistää koskemaan kaikkia autoja. Noissa molemmissa autoissa on vielä kuutiotilaviuudeltaan saman kokoinen dieselmoottori jolloin ei kovin helposti odottaisi että pienempitehoisessa kulutuksen nousu raskaan kärryn kanssa olisi niin paljon suurempaa. Noista siis tuo pienempi, tehottomampi, vanhempi ja etuvetoinen kulkee ilman isoa kärryä vähemmällä kuin tuo uudempi, isompi nelivetoinen. Mutta kärryn kanssa tuo jälkimmäinen onkin taloudellisempi.

    Mutta mistä se johtuu? Vai eikö mitään huomaa, toinen vain vie vähemmän kärryn kanssa?

    En tiedä. Ihmettelin vain, kun aikaisemmalla dieselillä kulutus oli päälle 13 l/100km sadan kympin mittarinopeudessa tasamaalla kärryn kanssa ja uudemmassa vain reilu 11 l/100km, vaikka tuo ensin mainittu on taloudellisempi ilman kärryä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit