Hybridin jarrut

15 kommenttia

Mulle tuli ongelma kun käytin viimeksi (merkkiä mainitsemasta) seittämän vuotta vanhan koslan huollossa.
Koska kyseessä on hybridi,
takapalat ja kiekot umpiruosteessa.
Vaihtoon meni.
Etu ja takajarrujen suhde lienee se 70 eteen 30 taakse ?
Johtuen juuri tosta hybrid takanakin on levyt ..
En ole asiantuntija mutta näin mulle on ainkin kerrottu:
Hybrid vaatii levyt joka nurkaan. Energian talteenotto ?
Sivistäköön joku viisaampi.
Kun niille takalevyille ei ole käyttöä varsinkaan nurkka-ajossa niin
näinkin saattaa käydä.
Rummut on vanhaa tekniikkaa mutta lienee ainakin jossain käytöstä
riippuen toimivampi (takajarrut) tässä maassa.

Sama ilmeisesti tapahtuu käsijarrulle jos et sitä käytä ..
Sitten on vielä ilmasto-olosuhteet (enimmäkeen kosteaa ja vielä kylmääkin).

  
  • Turhia levytakajarruja voi yrittää pitää kunnossa peruuttamalla vähän reilummin ja hyppäämällä jarrulle. Saattaa taakse mennä enemmän painetta.

    Polttikseni otin pienemmällä moottorilla, kun siihen tuli takarummut. Toimii vuodesta toiseen ja pysähtyy minkä tarvitsee. Ei se muutenkaan ratarassi ole eli ei tarvitse loistavia takajarruja.

      
  • Minun hybridillä on helppo käyttää takajarruja - ei kun vaan kaasupoljinta vähän syvemmälle talvisin, niin luistonesto ja ajovakauden hallinta pitävät huolen takajarrujen liikuttelusta.

      3
  • Takajarrujen ruostuminen pilalle on enemmän kuljettajan kuin auton ominaisuus, vaikka etuvetoinen pilaakin takajarrunsa herkemmin.

    Takavetoisessa jarrut on helppo pitää elossa ilman ABSin puuttumiskynnyksen ylittäviä jarrutuksiakin.

    Pysäköintijarrun käyttämättömyys on huolimattomien kuljettajien ärsyttävä tapa. Noiden toheloiden jäljiltä joutuu käytetyn ostaja aina aloittamaan jarrurempalla. Helpointa huoltoa olisi polkaista tai nykäistä jarru päälle ennen autosta poistumistaan. Tuon kun tekee joka kerta, on käsijarrun ensimmäinen huoltotoimenpide vuosikymmenen päässä tarvittava jarrukenkien vaihto jarruhihnojen ruostuttua irti kengistä.

    -- 740 GLE

      
  • @Lukija48689 kirjoitti:
    Takajarrujen ruostuminen pilalle on enemmän kuljettajan kuin auton ominaisuus, vaikka etuvetoinen pilaakin takajarrunsa herkemmin.

    Takavetoisessa jarrut on helppo pitää elossa ilman ABSin puuttumiskynnyksen ylittäviä jarrutuksiakin.

    Pysäköintijarrun käyttämättömyys on huolimattomien kuljettajien ärsyttävä tapa. Noiden toheloiden jäljiltä joutuu käytetyn ostaja aina aloittamaan jarrurempalla. Helpointa huoltoa olisi polkaista tai nykäistä jarru päälle ennen autosta poistumistaan. Tuon kun tekee joka kerta, on käsijarrun ensimmäinen huoltotoimenpide vuosikymmenen päässä tarvittava jarrukenkien vaihto jarruhihnojen ruostuttua irti kengistä.

    -- 740 GLE

    Tietyillä talvikeleillä jätän tasamaalla Volvon käkkärin vetämättä. Tuppaa jäätymään sen verran tiukkaan, että pinnat voi irrota ennenaikaisesti.

      
  • @Lukija48689 kirjoitti:
    Takajarrujen ruostuminen pilalle on enemmän kuljettajan kuin auton ominaisuus, vaikka etuvetoinen pilaakin takajarrunsa herkemmin.

    Takavetoisessa jarrut on helppo pitää elossa ilman ABSin puuttumiskynnyksen ylittäviä jarrutuksiakin.

    Pysäköintijarrun käyttämättömyys on huolimattomien kuljettajien ärsyttävä tapa. Noiden toheloiden jäljiltä joutuu käytetyn ostaja aina aloittamaan jarrurempalla. Helpointa huoltoa olisi polkaista tai nykäistä jarru päälle ennen autosta poistumistaan. Tuon kun tekee joka kerta, on käsijarrun ensimmäinen huoltotoimenpide vuosikymmenen päässä tarvittava jarrukenkien vaihto jarruhihnojen ruostuttua irti kengistä.

    -- 740 GLE

    Kuinka?

      
  • muokattu 19.07.2024 13:43

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:
    Takajarrujen ruostuminen pilalle on enemmän kuljettajan kuin auton ominaisuus, vaikka etuvetoinen pilaakin takajarrunsa herkemmin.

    Takavetoisessa jarrut on helppo pitää elossa ilman ABSin puuttumiskynnyksen ylittäviä jarrutuksiakin.

    Pysäköintijarrun käyttämättömyys on huolimattomien kuljettajien ärsyttävä tapa. Noiden toheloiden jäljiltä joutuu käytetyn ostaja aina aloittamaan jarrurempalla. Helpointa huoltoa olisi polkaista tai nykäistä jarru päälle ennen autosta poistumistaan. Tuon kun tekee joka kerta, on käsijarrun ensimmäinen huoltotoimenpide vuosikymmenen päässä tarvittava jarrukenkien vaihto jarruhihnojen ruostuttua irti kengistä.

    -- 740 GLE

    Tietyillä talvikeleillä jätän tasamaalla Volvon käkkärin vetämättä. Tuppaa jäätymään sen verran tiukkaan, että pinnat voi irrota ennenaikaisesti.

    Onko se jumittuva käsijarru jatkuvassa käytössä aina pysäköitäessä ja ovatko vaijerien kuoret ehjät? En nimittäin ole havainnut tätä ongelmaa Amazonissa, 240, 740 enkä 940 malleissa. En tosin myöskään S80:ssa, mutta se nyt ei paljon merkitse, koska auto lähti meiltä seuraavalle omistajalle jo 18-vuotiaana. Vaikka käsijarrun osat ovat vaihtuneet jo moneen kertaan, oma kokemus on ollut että homma pelaa virheittä kelillä kuin kelillä niin kauan kunnes vaijerin kuori murenee päästäen suolaveden kuoren sisälle tai jarruhihnat ruostuvat irti kengistä.

    Sama havainto "liike on lääke" vain korostuu jalalla poljettavassa Mersun pysäköintijarrussa, jonka pitkä ja mutkalle kiertyvä vaijeri sekä poljinasetelma jumittuu käytön puutteessa. Edellisen parivuotiaana 70.000 km ajettuna ostamani auton jarru lähti toimimaan pelkällä ahkeralla käytöllä, mutta nykyiseen 11-vuotiaaseen jouduin tekemään jo koeajolla budjetoidun jarrurempan taakse. Kun levyt olivat lopussa, oli sama vaihtaa koko hela hoito kerralla ja saavuttaa siten immuniteetti käsijarruremontteihin 10 vuodeksi. Eli levyt, palat, käsijarrukengät ja levittimet uusiksi. Oli mennä myös poljin uusiksi, koska jumitti edelleen, mutta se lähti vielä voitelulla ja ahkeralla käytöllä toimimaan. Mersukuskin tuntee siitä, että hän polkaisee jalkaa auton pysäytettyään ja raapii kojetaulun alta käynnistäessään. Refleksin sisäistettyään sitä ei saa enää pois päältä ajoittain sähköjarrullisella autolla ajaessaankaan :smiley:

    Jatkuvalla käytölläkään ei voi silti estää sitä lopulta iskevää jarruremppaa, joka aiheutuu rautaisten jarrukenkien ruostumisen ehdittyä jarruhihnan kitkamateriaalin alle irrottamaan se liimauksistaan (niitä ei nykyään enää niitata).

    --740 GLE

      
  • muokattu 19.07.2024 13:55

    Meillä ainakin (nykyisin jo vanhan) Golfin käsijarrun käytön on saanut lopettaa joka vuosi talven tullessa - se nimittäin jäätyy jumiin aina pakkasella käytettäessä. Muissa sitä on voinut käyttää vuodenajasta riippumatta. Elikkä ainakin yksi Golffi Suomessa on joka talvi pysäköity vaihteen varaan.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Meillä ainakin (nykyisin jo vanhan) Golfin käsijarrun käytön on saanut lopettaa joka vuosi talven tullessa - se nimittäin jäätyy jumiin aina pakkasella käytettäessä. Muissa sitä on voinut käyttää vuodenajasta riippumatta. Elikkä ainakin yksi Golffi Suomessa on joka talvi pysäköity vaihteen varaan.

    Ehkä se kannattaisi huoltaa tai korjata? Vai oliko se samanlainen jo tehtaalta tullessaan eikä sille voi mitään? Vaijereita voi voidella tai vaihtaa, ne kait useimmiten jumittavat veden jäätyessä. Mitä jos joku kiskaisee jarrun päälle vanhasta muistista ja auto on jumissa jossain sivummalla?

      
  • Minulla myös nykyisin hybridi, eikä ole ongelmia ollut takajarrujen jumittumisen kanssa. Käytän samaa konstia jo yli 40v takaa: moottoritieltä ramppiin ajossa kunnon tukeva jarrutus silloin, kun ei takana ole ketään. Jos ei motaria, niin peruutus jossakin tyhjällä parkkiksella ja jarrut pohjaan niin takajarrut alkaa elämään nekin.

    Sähköisen käsijarrun saa nykyään tietyissä automalleissa menemään automaattisesti päälle, kun auto sammutetaan. Eipä jumitu sekään.

      1
  • muokattu 22.07.2024 15:14

    @Lukija48689 kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:
    Takajarrujen ruostuminen pilalle on enemmän kuljettajan kuin auton ominaisuus, vaikka etuvetoinen pilaakin takajarrunsa herkemmin.

    Takavetoisessa jarrut on helppo pitää elossa ilman ABSin puuttumiskynnyksen ylittäviä jarrutuksiakin.

    Pysäköintijarrun käyttämättömyys on huolimattomien kuljettajien ärsyttävä tapa. Noiden toheloiden jäljiltä joutuu käytetyn ostaja aina aloittamaan jarrurempalla. Helpointa huoltoa olisi polkaista tai nykäistä jarru päälle ennen autosta poistumistaan. Tuon kun tekee joka kerta, on käsijarrun ensimmäinen huoltotoimenpide vuosikymmenen päässä tarvittava jarrukenkien vaihto jarruhihnojen ruostuttua irti kengistä.

    -- 740 GLE

    Tietyillä talvikeleillä jätän tasamaalla Volvon käkkärin vetämättä. Tuppaa jäätymään sen verran tiukkaan, että pinnat voi irrota ennenaikaisesti.

    Onko se jumittuva käsijarru jatkuvassa käytössä aina pysäköitäessä ja ovatko vaijerien kuoret ehjät? En nimittäin ole havainnut tätä ongelmaa Amazonissa, 240, 740 enkä 940 malleissa. En tosin myöskään S80:ssa, mutta se nyt ei paljon merkitse, koska auto lähti meiltä seuraavalle omistajalle jo 18-vuotiaana. Vaikka käsijarrun osat ovat vaihtuneet jo moneen kertaan, oma kokemus on ollut että homma pelaa virheittä kelillä kuin kelillä niin kauan kunnes vaijerin kuori murenee päästäen suolaveden kuoren sisälle tai jarruhihnat ruostuvat irti kengistä.

    Sama havainto "liike on lääke" vain korostuu jalalla poljettavassa Mersun pysäköintijarrussa, jonka pitkä ja mutkalle kiertyvä vaijeri sekä poljinasetelma jumittuu käytön puutteessa. Edellisen parivuotiaana 70.000 km ajettuna ostamani auton jarru lähti toimimaan pelkällä ahkeralla käytöllä, mutta nykyiseen 11-vuotiaaseen jouduin tekemään jo koeajolla budjetoidun jarrurempan taakse. Kun levyt olivat lopussa, oli sama vaihtaa koko hela hoito kerralla ja saavuttaa siten immuniteetti käsijarruremontteihin 10 vuodeksi. Eli levyt, palat, käsijarrukengät ja levittimet uusiksi. Oli mennä myös poljin uusiksi, koska jumitti edelleen, mutta se lähti vielä voitelulla ja ahkeralla käytöllä toimimaan. Mersukuskin tuntee siitä, että hän polkaisee jalkaa auton pysäytettyään ja raapii kojetaulun alta käynnistäessään. Refleksin sisäistettyään sitä ei saa enää pois päältä ajoittain sähköjarrullisella autolla ajaessaankaan :smiley:

    Jatkuvalla käytölläkään ei voi silti estää sitä lopulta iskevää jarruremppaa, joka aiheutuu rautaisten jarrukenkien ruostumisen ehdittyä jarruhihnan kitkamateriaalin alle irrottamaan se liimauksistaan (niitä ei nykyään enää niitata).

    --740 GLE

    Minusta rummussa on kosteutta joka jäätyy. Käsijarrun vaijerit ja takajarrulevyt (takapuolella käsijarrun rumpu) on uusittu. Kun lähden peruuttamaan katoksesta jos käsijarru oli kytkettynä vaikeassa lämpötilassa, auto ei heti liiku vaan kerään vähän energiaa ja lähtee sitten paukahtaen.

    Terv.
    Jorma

      
  • @Lukija159246 kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:
    Takajarrujen ruostuminen pilalle on enemmän kuljettajan kuin auton ominaisuus, vaikka etuvetoinen pilaakin takajarrunsa herkemmin.

    Takavetoisessa jarrut on helppo pitää elossa ilman ABSin puuttumiskynnyksen ylittäviä jarrutuksiakin.

    Pysäköintijarrun käyttämättömyys on huolimattomien kuljettajien ärsyttävä tapa. Noiden toheloiden jäljiltä joutuu käytetyn ostaja aina aloittamaan jarrurempalla. Helpointa huoltoa olisi polkaista tai nykäistä jarru päälle ennen autosta poistumistaan. Tuon kun tekee joka kerta, on käsijarrun ensimmäinen huoltotoimenpide vuosikymmenen päässä tarvittava jarrukenkien vaihto jarruhihnojen ruostuttua irti kengistä.

    -- 740 GLE

    Tietyillä talvikeleillä jätän tasamaalla Volvon käkkärin vetämättä. Tuppaa jäätymään sen verran tiukkaan, että pinnat voi irrota ennenaikaisesti.

    Onko se jumittuva käsijarru jatkuvassa käytössä aina pysäköitäessä ja ovatko vaijerien kuoret ehjät? En nimittäin ole havainnut tätä ongelmaa Amazonissa, 240, 740 enkä 940 malleissa. En tosin myöskään S80:ssa, mutta se nyt ei paljon merkitse, koska auto lähti meiltä seuraavalle omistajalle jo 18-vuotiaana. Vaikka käsijarrun osat ovat vaihtuneet jo moneen kertaan, oma kokemus on ollut että homma pelaa virheittä kelillä kuin kelillä niin kauan kunnes vaijerin kuori murenee päästäen suolaveden kuoren sisälle tai jarruhihnat ruostuvat irti kengistä.

    Sama havainto "liike on lääke" vain korostuu jalalla poljettavassa Mersun pysäköintijarrussa, jonka pitkä ja mutkalle kiertyvä vaijeri sekä poljinasetelma jumittuu käytön puutteessa. Edellisen parivuotiaana 70.000 km ajettuna ostamani auton jarru lähti toimimaan pelkällä ahkeralla käytöllä, mutta nykyiseen 11-vuotiaaseen jouduin tekemään jo koeajolla budjetoidun jarrurempan taakse. Kun levyt olivat lopussa, oli sama vaihtaa koko hela hoito kerralla ja saavuttaa siten immuniteetti käsijarruremontteihin 10 vuodeksi. Eli levyt, palat, käsijarrukengät ja levittimet uusiksi. Oli mennä myös poljin uusiksi, koska jumitti edelleen, mutta se lähti vielä voitelulla ja ahkeralla käytöllä toimimaan. Mersukuskin tuntee siitä, että hän polkaisee jalkaa auton pysäytettyään ja raapii kojetaulun alta käynnistäessään. Refleksin sisäistettyään sitä ei saa enää pois päältä ajoittain sähköjarrullisella autolla ajaessaankaan :smiley:

    Jatkuvalla käytölläkään ei voi silti estää sitä lopulta iskevää jarruremppaa, joka aiheutuu rautaisten jarrukenkien ruostumisen ehdittyä jarruhihnan kitkamateriaalin alle irrottamaan se liimauksistaan (niitä ei nykyään enää niitata).

    --740 GLE

    Minusta rummussa on kosteutta joka jäätyy. Käsijarrun vaijerit ja takajarrulevyt (takapuolella käsijarrun rumpu) on uusittu. Kun lähden peruuttamaan katoksesta jos käsijarru oli kytkettynä vaikeassa lämpötilassa, auto ei heti liiku vaan kerään vähän energiaa ja lähtee sitten paukahtaen.

    Terv.
    Jorma

    Kyllä tuollaista paukahtamista kuuluu ihan lämpimässä tallissa tai kesälläkin. Jopa ilman käsijarrua jarrupalat tykkäävät välillä kovasti levyistä.

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:
    Takajarrujen ruostuminen pilalle on enemmän kuljettajan kuin auton ominaisuus, vaikka etuvetoinen pilaakin takajarrunsa herkemmin.

    Takavetoisessa jarrut on helppo pitää elossa ilman ABSin puuttumiskynnyksen ylittäviä jarrutuksiakin.

    Pysäköintijarrun käyttämättömyys on huolimattomien kuljettajien ärsyttävä tapa. Noiden toheloiden jäljiltä joutuu käytetyn ostaja aina aloittamaan jarrurempalla. Helpointa huoltoa olisi polkaista tai nykäistä jarru päälle ennen autosta poistumistaan. Tuon kun tekee joka kerta, on käsijarrun ensimmäinen huoltotoimenpide vuosikymmenen päässä tarvittava jarrukenkien vaihto jarruhihnojen ruostuttua irti kengistä.

    -- 740 GLE

    Tietyillä talvikeleillä jätän tasamaalla Volvon käkkärin vetämättä. Tuppaa jäätymään sen verran tiukkaan, että pinnat voi irrota ennenaikaisesti.

    Onko se jumittuva käsijarru jatkuvassa käytössä aina pysäköitäessä ja ovatko vaijerien kuoret ehjät? En nimittäin ole havainnut tätä ongelmaa Amazonissa, 240, 740 enkä 940 malleissa. En tosin myöskään S80:ssa, mutta se nyt ei paljon merkitse, koska auto lähti meiltä seuraavalle omistajalle jo 18-vuotiaana. Vaikka käsijarrun osat ovat vaihtuneet jo moneen kertaan, oma kokemus on ollut että homma pelaa virheittä kelillä kuin kelillä niin kauan kunnes vaijerin kuori murenee päästäen suolaveden kuoren sisälle tai jarruhihnat ruostuvat irti kengistä.

    Sama havainto "liike on lääke" vain korostuu jalalla poljettavassa Mersun pysäköintijarrussa, jonka pitkä ja mutkalle kiertyvä vaijeri sekä poljinasetelma jumittuu käytön puutteessa. Edellisen parivuotiaana 70.000 km ajettuna ostamani auton jarru lähti toimimaan pelkällä ahkeralla käytöllä, mutta nykyiseen 11-vuotiaaseen jouduin tekemään jo koeajolla budjetoidun jarrurempan taakse. Kun levyt olivat lopussa, oli sama vaihtaa koko hela hoito kerralla ja saavuttaa siten immuniteetti käsijarruremontteihin 10 vuodeksi. Eli levyt, palat, käsijarrukengät ja levittimet uusiksi. Oli mennä myös poljin uusiksi, koska jumitti edelleen, mutta se lähti vielä voitelulla ja ahkeralla käytöllä toimimaan. Mersukuskin tuntee siitä, että hän polkaisee jalkaa auton pysäytettyään ja raapii kojetaulun alta käynnistäessään. Refleksin sisäistettyään sitä ei saa enää pois päältä ajoittain sähköjarrullisella autolla ajaessaankaan :smiley:

    Jatkuvalla käytölläkään ei voi silti estää sitä lopulta iskevää jarruremppaa, joka aiheutuu rautaisten jarrukenkien ruostumisen ehdittyä jarruhihnan kitkamateriaalin alle irrottamaan se liimauksistaan (niitä ei nykyään enää niitata).

    --740 GLE

    Minusta rummussa on kosteutta joka jäätyy. Käsijarrun vaijerit ja takajarrulevyt (takapuolella käsijarrun rumpu) on uusittu. Kun lähden peruuttamaan katoksesta jos käsijarru oli kytkettynä vaikeassa lämpötilassa, auto ei heti liiku vaan kerään vähän energiaa ja lähtee sitten paukahtaen.

    Terv.
    Jorma

    Kyllä tuollaista paukahtamista kuuluu ihan lämpimässä tallissa tai kesälläkin. Jopa ilman käsijarrua jarrupalat tykkäävät välillä kovasti levyistä.

    Tämä kyllä liittyy käsijarruun ja ainakin volvoissa lähtivät pinnat irti, kiilautuivat ajonnaikana rummun väliin ja systeemin heikoin osa petti eli käsijarrun toppari navassa.

      
  • muokattu 25.07.2024 18:33

    Jarrut tosiaan jumiutuu oli tekniikka mikä hyvänsä jos niitä ei käytä.
    Suorastaan kitkapinnat alkavat tykäämään toisistaan erottamattomasti ..
    Mullakin kävi toi paukahtaminen takajarruista silloin jo arvasin että herkistely
    on enää ensiapua.
    Ajomatkat lyhyitä ja pitkään saattaa olla käyttämättä koko kotteroa.
    Jarrut on kriittinen osa: siis tarkkana.
    Kiitos neuvoista silti !
    Kässäriä on käyttänyt aina. (onneks ei ole vielä ainkaan jäätynyt tms.)

    Nykytekniikka ei ihan kaikkeen pysty vieläkään.
    Itsekin pitää jotain huomioda.

      
  • @Lukija72611 kirjoitti:

    Mulle tuli ongelma kun käytin viimeksi (merkkiä mainitsemasta) seittämän vuotta vanhan koslan >huollossa.
    Koska kyseessä on hybridi,
    takapalat ja kiekot umpiruosteessa
    Vaihtoon meni.

    Onhan se kilometreistäkin kiinni, yleensä käsijarru on automaattinen ja sähköinen, riippuu toki
    siitä 'autoksi kutsutusta'... ;)

    Hybrid vaatii levyt joka nurkaan. Energian talteenotto ?
    Sivistäköön joku viisaampi.

    ei kukaan pakota, liekö konsernipäätös suurempi kuin laskennallinen riittävä teho?

    Rummut on vanhaa tekniikkaa mutta lienee ainakin jossain käytöstä
    riippuen toimivampi (takajarrut) tässä maassa.

    enpä usko moista, säästösyistä tehdään molempia malleja aina vain halvemmalla, itsellä
    8 vuotta vanha auto ja joka kulma vielä kuin uusia (levyt).

    Sama ilmeisesti tapahtuu käsijarrulle jos et sitä käytä ..
    Sitten on vielä ilmasto-olosuhteet (enimmäkeen kosteaa ja vielä kylmääkin).

    kokeile esim. audia, ei tarvi miettiä enää moisia.

      
  • muokattu 02.08.2024 21:58

    Hyvää viikonloppua.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit