Minulla on unelma

6 kommenttia
muokattu 13.08.2024 10:03

Unelmoin, ettei tarvitsisi ajaa teillä uria väistellen,
vaan ajoväylät olisivat mukavasti ajettavia, tasaisia.
Unelmoin, ettei pitäisi sateella väistellä teiden vesiuria,
vaan voisi ajaa sateellakin turvallisesti.
Unelmoin, ettei olisi teiden päällystetöitä menoa jarruttamassa,
vaan tietyöt olisivat vain teiden parannustöitä.
Unelmoin, ettei valtion rahaa kuluisi ajourien korjaamiseen,
vaan rahoja riittäisi teiden parantamiseen.
Unelmoin, että kaikki luopuisivat nastarenkaista,
ja ajaisivat rauhallisemmin erityisesti nollakeleillä.
Voisikohan unelmani joskus toteutua?

  1
  • Kellosi edistää. Syksyllä kuuluu avautua ensin sumuvaloista ja vasta sen jälkeen alkaa nastarengasvalitus.

    Kieltäkää joko nastarenkaat tai ainakin suolaus tai mieluummin molemmat, niin samalla loppuu pohjavesien myrkyttäminen kemikaaleilla.

    --740 GLE

      
  • Nastattomat tai nastalliset talvirenkaat on ajankohtainen aihe ympäri vuoden. Kun käy autokaupoilla tulee aina tarkistaa missä kunnossa ostettavan auton talvirenkaat on (talvella kannattaa tarkistaa kesärenkaiden kunto), ja jos ne ovat hyväkuntoiset ja uudehkot, niin vielä se että ovatko ne tarkoitettu pohjoismaisiin olosuhteisiin, vaiko lauhempiin keskieurooppalaisiin olosuhteisiin.

    Esimerkiksi Ruotsissa voi valita Nokianin valikoimasta joko Hakkapelitta 5:t jotka ovat "oikeat kitkarenkaat", ja sitten on "talvirenkaat" Snowproof jotka eivät ole jäällä parhaimmillaan.
    https://www.nokiantyres.se/dack/personbilar/dubbfria-dack/

    Itse en keksi syytä käyttää nastoja (vapaaehtoinen kielto), mutta ymmärrän että maaseudun mutkateillä voi ajoittain olla liukasta. Toisaalta siellä missä nastojen hyödyt ovat selkeät, niin niiden haitatkin ovat vähäisemmät.

      
  • @Lukija48689 kirjoitti:
    Kellosi edistää. Syksyllä kuuluu avautua ensin sumuvaloista ja vasta sen jälkeen alkaa nastarengasvalitus.

    --740 GLE

    Tänään oli paikoin tiheä sumu, paikoin aivan kirkasta. Osa oli niin valistuneita, että latooivat takasumuvalon, mutta muuten se ei ajotapaan vaikuttanutkaan. 120 heikossa näkyvyydessä on ihan ok, kun takana palaa kirkas punainen valo.

      1
  • Saksassa jotkut ajaa 200 km/h vaikkei sumussa näy kunnolla edes oman auton nokkapeltiä.

      
  • Saksan ihannoiduista moottoriteistä voikin ottaa siis tuolta osin oppia.

      
  • muokattu 14.08.2024 20:47

    Ei se unelma voi olla.
    Itse ajoin 80-luvun puolella ossien puolella (DDR) ja ne olivat osin samoja Hitin aikaisia betonilaatoja :-)
    Kovasti niitä korjattiin aikanaan.
    Hyvinhän tuo kaiketi onnistu kun nykyään saa päästellä minkä pelistä lähtee.
    Ruuhkat ei poistuneet kuitenkaan.

    Ajattelutapa kysymys ?

    En usko että sopii tähän maahan vielä sellaisenaan ..tosin ajat muutuu.
    Suurin osa ajasta on kuitenkin jäätä ja pakkasta tässä maassa.
    Routa.
    Nastarenkaat melkein pakollisia ainakin jossainpäin tätä maata.

    Ja se ajokulttuuri.. mitä enemmän kuristat (nopeusrajoitukset) siis se valtiovalta, sen enemmän se houkuttaa sitä kiertämään.
    Hyvin kansainvälinen ilmiö.

    Muna vai kana ensin ?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit