E-Mersun ruostekorjaukset

44 kommenttia
«1

Onko teistä jollakin kokemusta 90-luvun lopun E-Mersujen ruostevaurioiden korjauskulusysteemistä Vehon kanssa?

Meillä on vuoden 98 lopussa rekisteröity E240, jonka ostimme käytettyä vuonna 2003 ja kilometrejä oli vain 52 000 - siis Suomi-auto ja ostimme suoraan yhdeltä tutulta apteekkarilta. Teetimme heti samana syksynä ruosteenestokäsittelyn. Mutta varsin pian ruostevauriot alkoivat näkymään pyöräkoteloissa ja sitten sattumalta kuulimme yhdeltä sukulaisen sukulaiselta, että näistä ruostevaurioista on Veho ottanut niskoilleen korjauskuluja ja marssimme tänä syksynä Veholle Suutarilaan.
Hassuinta on se,että automme on käynyt kaikissa huolloissa Vehossa ja tyypit eivät ole kurahtaneetkaan siitä, että tällaista servistä sieltä saisi.
No, nyt Veho on luikerrellut asian kannsa liki puoli vuotta, vaikka kyllä korjaamolla Suutarilassa myönsivät, että kyseessä on valmistusvika. Tällä hetkellä kilometrejä on vasta 152 000, joten mistään normaalista kulumasta ei ole kyse. Meillä on lämmin autotalli ja päivät auto on yrityksen autotallissa joten mistään huonosta kohtelusta ei ole kyse.

Nyt Veho lopulta ehdotti, että ottaisivat noin puolet korjauskuluista omille niskoilleen, mutta haluaisivat meiltä 800 eur maksua siitä "normaalista kulumasta". Kun mieheni ehdotti, että no tehdään nyt ne "takuuluonteiset korjaukset"pelkstään emmekä maksa mitään, johon taas Veho luikerteli, että eihän niitä voi erottaa - hah hah vaikka toisaalta puhuvat "normaalista kulumasta" ja piilevästä valmistusviasta.

Millaisiai kokemuksia teillä on ? Me asumme pääkaupunkiseudulla ja voi olla että täällä niuhotetaan periaatteessa. Mielestäni lähtökohtaisesti emme ole itse aiheuttaneet mitään noista ruostevioista vaan kyse on alunperin tehtaan pintakäsittelyn viallisesta työsuorituksesta.

Mitä voitte kertoa asian tiimoilta ? Minusta Vehon palvelu on sikamaisen huonoa ja täydellistä asiakkaan aliarvointia.

  
  • Ensimmäinen vinkkini on, että hankkiudut siitä väyrysen rakkineesta mahdollisimman pikaisesti eroon korjautettuasi KAIKKI viat/ruosteet Veholla. Itse sain Vehoon vipinää, kun uhkasin Vehoa silloisen työppaikkani jokaikisellä lakimiehellä. Kysymykseen ei tuollaisessa tilanteessa todellakaan tule mikään "asiakas maksaa osan"-hölynpöly!

      
  • Tämä saattaa olla pientä saivartelua mutta eikö juuri lämpöisessä autotallissa pito ruostuta autoa eniten :smile: mutta asiaan.. Veho pystyy tekemään asiasta hankalan jos haluaa mutta en tiedä kannattaisiko ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen? Itse kyllä sotisin ja vaatisin asian hoidettavan takuun piikkiin koska muutenhan tuolla mersun takuulla voi pyyhkiä hanuria.. Itsellä ei kokemusta tuosta mutta olen minäkin kuullut että vastaavissa tilanteissa vehon maahantuoja olisi ottanut täyden vastuun eikä kuluttajalle olisi jäänyt mitään maksettavaa! Tuntuu vain että vaikka ne veholla itsekin tietäisivät tuon, voivat vain kokeille "kepillä jäätä" ja yrittää saada asiakasta itseään maksamaan.. Pysy tiukkana!

      
  • Kannattaa varmistaa että onko ruostekäsittely tehty Vehon hyväksymillä menetelmillä. Ovat vaan melko niuhoja sen suhteen, väärä menetelmä voi olla ratkaiseva korvauksen saamiseksi.

      
  • Tässä yksi linkki:

    http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=2501

    Lisää tietoa sivuilta saat myös haku toiminnon avulla.

      
  • Autoliikkeissä myydään ihan oikeastikin laadukkaita autoja jotka ei ruostu :wink:

    Kaikki takuuehdot löytyy sieltä takuu kirjasesta, lukekaapa sieltä. Todennäköistä on että jos riitelemään rupeaa niin häviää. Sen verran paljon porsaanreikiä niissä kori, maali ja läpiruostumattomuustakuissa on.

    Liikenteessä näkyy paljon noita korjattuja mesejä joissa takuu on korvannut esim. ovien korjauksen ja maalauksen. Sitten pihi (lue tyhmä) omistaja ei ole raaskinut maksaa muutamaa sataa lokasuojien maalaamisesta samalla ja auto erottuu sitten aivan erisävyisten ovien osalta. Ilmeisesti maahantuoja tarkoittaa tolla omavastuulla juuri sitä että he korjaavat vauriot mutta omistaja maksaa vähän itse jotta saadaan esim. ne lokasuojatkin maalattua samalla. Takuuseen ei tarvitse koko autoa maalata jos vika on ovessa tai lokarissa.

    Suosittelen kuitenkin sitä merkin vaihtoa... jos ruostetta on näkyvissä sitä yleensä on monin kerroin enemmän näkymättömissä. Mutta mersuhan saa myydä vaikka paskaa ja se on silti mersu...

      
  • jos suojaukset on tehty tuon takuun edellyttämillä menetelmillä/hyväksytyillä pajoilla, ja kaikki sen puolesta ok, niin eikös silloin voisi vaatia että korjaukset tehdään kokonaan takuun piikkiin?

    [petos muokkasi tätä viestiä 18.02.2007 klo 11:35]
      
  • Pitää muistaa että näitä MB:n korjauksia ei tehdä Vehon piikkiin vaan kyseessähän on tehdastakuu ja maksajana on valmistaja. Käsittämättömän paljon on ollut eri tulkintoja riippuen paikkakunnasta vaikka jokainen tapaus käsittääkseni tarvitsee vahvistuksen Saksasta. Jossain korvaavat kokonaan, toisinaan puolet; osa vaatii aukottoman merkkiliikkeen huoltokirjan, toiset ei; ikärajakin vaihtelee kait 6-8-10 vuotta ja jotkut liikkeet antavat jopa sijaisauton veloituksetta.

    Kun kyseessä on selkeä valmistusvika (minkä myöntää tehdas ja maahantuoja) pitäisi mielestäni kaikki ko. viat laittaa kuntoon 100% korvauksella. Tietenkin kun maalauttaa lopun auton samassa yhteydessä, niin se menee omasta pussista.

    Tuolta voi myös lukea aiheesta lisää: www.mersuforum.net

    -Mika-




    [Mika V muokkasi tätä viestiä 18.02.2007 klo 12:02]
      
  • Lainaus:
    17.02.2007 klo 20:01 Simppa- kirjoitti
    Ensimmäinen vinkkini on, että hankkiudut siitä väyrysen rakkineesta mahdollisimman pikaisesti eroon korjautettuasi KAIKKI viat/ruosteet Veholla. Itse sain Vehoon vipinää, kun uhkasin Vehoa silloisen työppaikkani jokaikisellä lakimiehellä. Kysymykseen ei tuollaisessa tilanteessa todellakaan tule mikään "asiakas maksaa osan"-hölynpöly!

    Kiitos palautteestasi - asioitko täällä pääkaupunkiseudulla Vehon kanssa vaiko "muualla" Suomessa ?
    Tuntuu siltä,että täälllä Hesan seudulla ollaan vielä paskantärkeitä näissä Veho-puodeissa ja ilmeisesti pitäisi jo ovelta vilautella setelipinoja, niin että varmasti huomaava kyseessä olevan todellisen asiakkaan.
    Hitonmoista ja typeräää touhua !

      
  • Lainaus:
    18.02.2007 klo 19:19 tinkijä kirjoitti
    Kiitos palautteestasi - asioitko täällä pääkaupunkiseudulla Vehon kanssa vaiko "muualla" Suomessa ?
    Tuntuu siltä,että täälllä Hesan seudulla ollaan vielä paskantärkeitä näissä Veho-puodeissa ja ilmeisesti pitäisi jo ovelta vilautella setelipinoja, niin että varmasti huomaava kyseessä olevan todellisen asiakkaan.
    Hitonmoista ja typeräää touhua !


    Helsingissä asioin. Minulla on ihan samanlaisia havaintoja Vehon palvelusta kuin sinulla. Tuli turhankin tutuksi tuo koko pulju omistaessani vielä uutena ostetun väyrysen.

      
  • Heh, vai Vehon myyjät Hesassa "paskantärkeitä", taitaa olla kuvitelmaa. Itse kun menin Vehoon ostamaan meseä, niin päällä oli risa farkkupuku ja parta ajamatta. Myyjä tuli kohteliaasti esittelemään autoja, kehoitti istumaan sisään ja esitteli kaikki "namiskukkelit" kabiinissa. Ei ollut mitään tärkeilyyn tai alikanttaamiseen viittaavaa. Ostin kärryn siltä istumalta, edes koeajamatta. Auto piti tietenkin rekisteröidä ja laittaa haluamani varusteet, mutta ei sekään vienyt kuin pari viikkoa.

      
  • Nämä Mersun ruosteet alkavat saamaan legendaarisia piirteitä. Legendaa sikäli, että lähes 10 vuotta vanha auto ei ole enää uusi. Ruostesuojaus yli 5 vuotta vanhaan on kyseenalainen, jos sitä ei ole kertaakaan aikaisemmin tehty. Kyse on silloin lähinnä ruosteiden suojauksesta.

    Kun naapurin Volvo ruostui pohjasta puhki 8 vuoden iässä, vuosi kalliin suojauksen jälkeen, niin omistaja hitsautti sen kaikessa hiljaisuudessa ettei Volvon maine mene :no_mouth: Sellainen on hyvä asiakas.

    Ymmärrän hyvin Vehon ajatukset. Ovet korjataan takuuseen, mutta lokasuojien kaaria ja konepeltiä ei, koska ne ovat sorateillä ajettaessa jatkuvassa hiekkapuhalluksessa.

    Itselläni on ollut 14 autoa 30 vuoden aikana, erimerkkisiä ja samanmerkkisiä. Vahvin ruostetta vastaan on ollut kokonaan galvanoitu iso Rellu, jonka maalipintaan tuli ensimmäiset kukkaset 8 vuoden iässä. Auto kesti kuitenkin hyvin vielä vuosia maalipinnan puolesta. Heikoin oli 80-luvun alun Saab, joka oli ylimaalauskunnossa 4 vuoden käytön jälkeen. Ensimmäiset kukkaset ovat tulleet kaikki merkit huomioiden keskimäärin 3-4 vuoden iässä. Silloin on kyseessä esimerkiksi kiveniskemästä maalipinnan alle ryömimään lähtenyt korroosio, josta menee vielä pari-kolme vuotta vakavampaan vaurioon.

    Mersun puhkiruostumistakuu on ollut virhe, koska mikään auto ei kestä 30 vuotta ruostumatta. Siitä on tullut kilpailijoille lyömäase, vaikka niiden takuu olisi paljon huonompi.


    [jiipee11 muokkasi tätä viestiä 18.02.2007 klo 23:45]
      
  • Lainaus:
    18.02.2007 klo 20:23 MMS kirjoitti
    Heh, vai Vehon myyjät Hesassa "paskantärkeitä", taitaa olla kuvitelmaa. Itse kun menin Vehoon ostamaan meseä, niin päällä oli risa farkkupuku ja parta ajamatta. Myyjä tuli kohteliaasti esittelemään autoja, kehoitti istumaan sisään ja esitteli kaikki "namiskukkelit" kabiinissa. Ei ollut mitään tärkeilyyn tai alikanttaamiseen viittaavaa. Ostin kärryn siltä istumalta, edes koeajamatta. Auto piti tietenkin rekisteröidä ja laittaa haluamani varusteet, mutta ei sekään vienyt kuin pari viikkoa.


    Paskantärkeitä mahtuu aina joukkoon. Sama asu oli minullakin ja jouduin vaihtamaan myyjää, koska ei antanut kärryä koeajoon. V...ti, koskaoli soittanut etukäteen ja varannut koeajon. Kayseli nenänvartta pitkin ja välillä mittaili seiniä. Totesin ettei tästä tule sinun kanssa mitään ja kävelin isoimmasta luukusta sisään :smile:

    [jiipee11 muokkasi tätä viestiä 18.02.2007 klo 23:32]
      
  • Vielä siitä 30v puhkiruostumattomuus takuusta. Näin sen mainoksen ensimmäisen kerran joskus v 2004-5. Oletan sen tulleen kuviohin vasta viime vuosina?. Se kyllä edellyttää huoltosopimusta Vehon kanssa, eli tarkastavat??? auton aina huoltojen yhteydessä. Se tarkoittaa nimenomaan sisältäpäin alkavaa ruostumista, ei siis kiveniskuja tai naarmuja. Siis omistajan täytyy huolehtia maalipinnan eheydestä ja jos aihetta on niin korjauttaa vauriot. Itsellä nyt parivuotias auto, ja en ole löytänyt vielä ongelmia kiveniskuista, tai muistakaan vaurioista. Yllättävän kova tämä uudenlainen maalipinta näyttää olevan.

      
  • No saahan auton kuin auton ruostumaan kun "muhituttaa" sitä suolaisena lämpöisessä tallissa. Ikävää silti jos on noin paskamainen huolto/myyjä organisaatio takana.

      
  • Lainaus:
    19.02.2007 klo 00:05 MMS kirjoitti
    Vielä siitä 30v puhkiruostumattomuus takuusta. Näin sen mainoksen ensimmäisen kerran joskus v 2004-5. Oletan sen tulleen kuviohin vasta viime vuosina?. Se kyllä edellyttää huoltosopimusta Vehon kanssa, eli tarkastavat??? auton aina huoltojen yhteydessä. Se tarkoittaa nimenomaan sisältäpäin alkavaa ruostumista, ei siis kiveniskuja tai naarmuja. Siis omistajan täytyy huolehtia maalipinnan eheydestä ja jos aihetta on niin korjauttaa vauriot. Itsellä nyt parivuotias auto, ja en ole löytänyt vielä ongelmia kiveniskuista, tai muistakaan vaurioista. Yllättävän kova tämä uudenlainen maalipinta näyttää olevan.


    Tuossa "sisältäpäin ruostumisessa" ei oikein ole järkeä. Auton peltihän on molemmin puolin maalattu ja aina se vika tulee ensin galvanointi/maalipintaan. Ymmärrän, että tuolla tarkoitetaan ruostumista ilman ulkoista vauriota, esimerkiksi saumoista tai pellin reunoista kiveniskuilta suojaisassa paikassa. Auto ei saa myöskään olla kolarikorjattu muualla kuin Veholla.

    [jiipee11 muokkasi tätä viestiä 19.02.2007 klo 00:30]
      
  • Lainaus:
    19.02.2007 klo 00:05 MMS kirjoitti
    Vielä siitä 30v puhkiruostumattomuus takuusta. Näin sen mainoksen ensimmäisen kerran joskus v 2004-5. Oletan sen tulleen kuviohin vasta viime vuosina?. Se kyllä edellyttää huoltosopimusta Vehon kanssa, eli tarkastavat??? auton aina huoltojen yhteydessä. Se tarkoittaa nimenomaan sisältäpäin alkavaa ruostumista, ei siis kiveniskuja tai naarmuja. Siis omistajan täytyy huolehtia maalipinnan eheydestä ja jos aihetta on niin korjauttaa vauriot. Itsellä nyt parivuotias auto, ja en ole löytänyt vielä ongelmia kiveniskuista, tai muistakaan vaurioista. Yllättävän kova tämä uudenlainen maalipinta näyttää olevan.


    Tämä puhkiruostumattomuustakuu on 24 lokakuuta 24 1998 alkaen annettu kaikille Mersuille ja tämän takuun voimassaolo on 30 vuotta.
    Puhkiruostumattomuustakuu on määritelty "sisäpuolelta ulkopuolelle".
    Olisi hauska tietää kuinka moni tästä aiheesta todellal asioinut kuluttaja-asiamiehen kanssa. Heh - meillä on edelleen käytössä vuoden 1989 Volvo 240, jossa on kilometrejä liki 400 000 ja ensimmäiset ruostemerkit ilmaantuivat vasta noin 10 vuoden perästä.

    Mitä tulee suolan aiheuttamiin ruostumisvaurioihin, niin tämä meidän mersumme oli ensimmäiset 5 vuotta käytössä muualla kuin pääkaupunkiseudulla ja suolan käyttö maaseudulla on huomattavan paljon vähäisempää. Auto oli tuolloin todella vähäisessää ajossa - josta 52 000 km 5:n vuoden aikana hyvin kertoo - ja omistajalla oli käytössä 2 muuta autoa ja autoa huollettiin viimeisen päälle, koska omistaja oli nk peukalo keskellä kämmentä-tyyppiä ja rahasta ei ollut todellakaan pulaa.

    Pääkaupunkiseudun huonot merkkihuoltopalvelut ovat seurausta suuresta määrästä yritysautoja, joiden kohdalla huoltopalvelut voidaan tehdä tyyliin "laskuta mitä tahansa" ja vaihda kaikki osat uusiin jo ennenkuin edes olisi tarve. Kun yksityinen autonomistaja vie autonsa huoltoon, niin pääsääntöisesti auto siellä rikotaan huollon yhteydessä eikä ainakaan tehdä mitään ylimääräisiä "hyviä huomioita".
    Me esim omasta mersustamme ja sen automaattivaihteistosta valitimme syksyllä määräaikaishuollon yhteydessä, että vaihteisto käyttäytyy nykivästi ja pienillä kierroksilla on vaikutelma, että vaihde ei kytkeydy kunnolla - mitä ei aikaisemmin ollut koskaan ollut. Tämän kerroimme ja Olarin Veho totesi huollon jälkeen että ei siinä vaihteistossa mitään vikaa ole. Kaksi viikkoa tämän jälkeen ajoimme Hämeenlinnan motaria kotiin ja autopa ei meinannut kulkea lainkaan ja meinasimme jäädä tielle jalkoihin - vaihteisto ei vaihtanut kierroksista huolimatta. Jotenkin pääsimme matelemaan kotiin ja jätimme Vehon pihaan jo sunnuntai-iltana.
    Diagnoosi - polttoainejärjestelmän ilmamäärän anturi irtisanoutumassa - eli järjestelmä ei pystynyt kunnolla polttamaan bensaa. No tämän antidiagnostiikan olisi voinut tehdä jo kaksi viikkoa aikaisemmin huoltomääräykseen kirjatun vaihteistoa koskevan huomautuksemme perusteella. Perushuoltokin maksoi 2800 eur. Nyt sitten anturin vaihto maksoi enää 800 eur... mahtoiko joku nyt hokata mokansa ...?

    Kuluttajana ja asiakkaana tämä Vehon venkoilu tuntuu kyllä varsin typerältä auton käyttäjänä, jonka hinta uutena on 65 000 eur. Ennen vanhaan oli mersun mainos "Johtotähti kaikilla teillä". Minusta tähti on kyllä todella sammunut ja tähtien sijasta voisi laatuluokituksen yhteyteen laittaa rivin pukinsorkkia.

    Suomi on ylipäätään muuttunut maaksi, jossa yleisönpalvelutilanteissa on likimain pakko jatkuvasti pyytää paikalle "johtaja". Ellei asioissa kovistele päällikkötasoa, niin suoritusporras tarjoaa nollapalvelua ja yrittää luistaavain tilanteesta olankohtautuksilla. Tällainen tarpeeton isottelu nk tavallisten asioiden hoitamiseksi vain ottaa päähän - tulee mieleen nk venäläistyylinen systeemi, jossa pitää maksaa "lisää" että saa sen mitä tilaa. Ilmeisesti tämä venäläistyylinen lahjonta alkaa meilläkin jo yleistyä ja entistä useammin joutuu karjumaan johtajan avuksi.

      
  • Tuosta "sisäpuolelta ulkopuoelle" ruostumisesta velä, koska Tinkijäkään ei anna siihen lisävalaistusta. Autot ruostuvat pahiten peltisaumoista jalistojen reunoista. Molemmissa tapauksissa sisäpuoli on erittäin vaikea ymmärtää. Veho on käsittääkseni määritellyt asian käytännössä siten, että takuu korvaa, jos maalipinta ei ole ulkoisesti vaurioitunut. Näin asia ei ole lokasuojan reunoissa kiveniskemistä johtuen ja niitä ei korvata.

    Autoissa on vuosimallikohtasia ja jopa yksilökohtaisia eroja jo tehtaalta tullessa. Naapurissa on vm 1989 240-volvo, joka on oikein hyväkuntoinen, mutta mistaja onkin tarkin tuntemani auton omistaja. Korjaa kiveniskemät 24 tunnin sisällä niiden syntymästä. Toisella naapurlla oli tämä kertomani tapaus, Volvo 240 vm 1984, joka ruostui pohjasta aivan paskaksi 7 vuodessa. Itselläni oli vm 1996 440, jonka konepelti ruostui aivan arpiseksi Helsingissä ajosta 3 vuodessa normaalilla konepesu ja vahaus-hoidolla.

    [jiipee11 muokkasi tätä viestiä 19.02.2007 klo 10:26]
      
  • Lainaus:
    19.02.2007 klo 10:24 jiipee11 kirjoitti
    Tuosta "sisäpuolelta ulkopuoelle" ruostumisesta velä, koska Tinkijäkään ei anna siihen lisävalaistusta. Autot ruostuvat pahiten peltisaumoista jalistojen reunoista. Molemmissa tapauksissa sisäpuoli on erittäin vaikea ymmärtää. Veho on käsittääkseni määritellyt asian käytännössä siten, että takuu korvaa, jos maalipinta ei ole ulkoisesti vaurioitunut. Näin asia ei ole lokasuojan reunoissa kiveniskemistä johtuen ja niitä ei korvata.

    Autoissa on vuosimallikohtasia ja jopa yksilökohtaisia eroja jo tehtaalta tullessa. Naapurissa on vm 1989 240-volvo, joka on oikein hyväkuntoinen, mutta mistaja onkin tarkin tuntemani auton omistaja. Korjaa kiveniskemät 24 tunnin sisällä niiden syntymästä. Toisella naapurlla oli tämä kertomani tapaus, Volvo 240 vm 1984, joka ruostui pohjasta aivan paskaksi 7 vuodessa. Itselläni oli vm 1996 440, jonka konepelti ruostui aivan arpiseksi Helsingissä ajosta 3 vuodessa normaalilla konepesu ja vahaus-hoidolla.


    Vehon diagnossi tässä asiassa oli, että ruostuminen on kaikissa karmeissa sekä kaikissa lokasuojan kaarissa. Nyt "ehdottavat" vaihtavansa vasemman etulokasuojan ja korjaavansa paikallisesti oikean etulokasuojan ja vaihtavat ovien karmit.

      
  • Voit viedä auton kolarikorjauksen jälkeen auton tarkastaneelle vahinkotarkastajalle, joka tarkastaa korjauksen. Kannata sopia vahinkotarkastajan kanssa toimenpiteestä ennen korjausta.

      
  • Lainaus:
    19.02.2007 klo 10:30 tinkijä kirjoitti


    Vehon diagnossi tässä asiassa oli, että ruostuminen on kaikissa karmeissa sekä kaikissa lokasuojan kaarissa. Nyt "ehdottavat" vaihtavansa vasemman etulokasuojan ja korjaavansa paikallisesti oikean etulokasuojan ja vaihtavat ovien karmit.



    Eikös nuo oven raamit tule takuuseen?

    Ihan mielenkiinnon vuoksi kävin joskus läpi Nettiauton myynnissä olevia määriä merkeittäin ja osin malleittainkin. Totesin, että esimerkiksi Toyota Corollien määrä laskee puoleen vuosimallissa 1997 ja neljäsosaan noin mallissa 1994. Corolla on hyvä esimerkki, koska yleensä eurooppalaisten autojen heikkoa laatua purnattaessa kuulee lentävän lauseen "voih, olisinpa ostanut Corollan" :smile: . Tuo "puoliintumisaika" on aika tyypillinen monelle merkille. Sinun Mersustasikin on näin laskettuna melkein puolet kulunut pois.

    Toisena esimerkkinä Renault Lagunan "puoliintumisaika" on vuosimallissa 1995 ja Volvojen 1993-1994. Mersuilla 1995 eli sama kuin Renaulta Lagunalla.



    [jiipee11 muokkasi tätä viestiä 19.02.2007 klo 16:40]
      
  • Työkaverini E-Mersuun (taitaa olla vm-9:sunglasses: vaihdettiin ovet Vehon laskuun ruostumisen takia. Näitä ovien vaihtoja on ilmeisesti tehty lukuisia, vaikkei niistä ole paljoa elämää pidetty.
    Parkkipaikalla katselin samaa autoa, lokasuojienkin reunoissa näkyy ruostetta. Tarkemmin en asiaa ole syynäillyt.

      
  • Nettiautot ym. eivät ole oikeita mittareita auton käyttöiän mittaamiseen vaan pikemminkin liikenteestä poistoikä ja ajetut kilometrit. Esim. vuonna 1994 myytiin Corolloita huomattavasti vähemmän kuin vaikka vuonna 1997. Samoin myös vanhemmat autot vaihtavat omistajaa useammin kuin uudehkot ilman myynti-ilmoituksia yksittäisten asiakkaiden välillä. Corollat ovat käytössä muistaakseni lähes 20v ja vain muutamat muut mallit, kuten esim. Mersut viihtyvät pitempään liikenteessä. Nämä pitkään käytössä olevat mallit myös pitävät arvonsa erinomaisesti, mikä selittää esim. sitä miksi vuoden 94 Corolla tai Mersulla on vielä rahallista arvoa, kun vastaava Italiaano jää usein myymättä ellei ilmasiksi anneta. (ps. Suomessa rekisteröidyistä Corolloista vm.67 asti puolet on yhä liikenteessä - onko kaikista Relluista? - siinäpä saavutusta ja tavoitetta muille malleille :wink:)

    Mersulle sattui tuon Väyrysen kanssa selvä lapsus ruostesuojauksen osalta. Koska kyse on kuitenkin kalliimmanluokan autosta pitkällä koritakuulla niin neuvoisin olemaan tiukkana ja vaatimaan takuukorjausta. Ainakin ovien tiivisteiden alta, takaluukun lukonympäriltä tapahtuva ruostuminen johtuu puhtaasti huonosta suojauksesta yhdessä kosteuden kera.

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 19.02.2007 klo 17:12]
      
  • Lainaus:
    19.02.2007 klo 17:08 A Tapiola kirjoitti





    [jiipee11 muokkasi tätä viestiä 19.02.2007 klo 17:45]
      
  • Lainaus:
    19.02.2007 klo 17:08 A Tapiola kirjoitti
    Nettiautot ym. eivät ole oikeita mittareita auton käyttöiän mittaamiseen vaan pikemminkin liikenteestä poistoikä ja ajetut kilometrit. Esim. vuonna 1994 myytiin Corolloita huomattavasti vähemmän kuin vaikka vuonna 1997. Samoin myös vanhemmat autot vaihtavat omistajaa useammin kuin uudehkot ilman myynti-ilmoituksia yksittäisten asiakkaiden välillä. Corollat ovat käytössä muistaakseni lähes 20v ja vain muutamat muut mallit, kuten esim. Mersut viihtyvät pitempään liikenteessä. Nämä pitkään käytössä olevat mallit myös pitävät arvonsa erinomaisesti, mikä selittää esim. sitä miksi vuoden 94 Corolla tai Mersulla on vielä rahallista arvoa, kun vastaava Italiaano jää usein myymättä ellei ilmasiksi anneta. (ps. Suomessa rekisteröidyistä Corolloista vm.67 asti puolet on yhä liikenteessä - onko kaikista Relluista? - siinäpä saavutusta ja tavoitetta muille malleille :wink:)



    Tuon vähentäisi Corollan käyttöikää, koska mallin osalta ei tarvinnut mennä 1994-malliin asti lukumäärä puolittamiseksi. Minusta tämä Nettiautolaskenta on muistikuvaa parempi :smile: .

    Yli 8-vuotiaitten autojen osalta kauppa käydään pääasiassa yksityisten ja jobbarien toimesta, jotka ilmoittavat pääasiassa Nettiautossa, joten Nettiautossa on kattava kuva asiasta ja kuvaamaasi virhettä ei tuon ikäisien osalta synny. Sensijaan virallisessa ikätilastossa on harha, koska rekisteristä poisto tapahtuu aina myöhässä. Todellinen käyttöikä on pari vuotta rekisteristä poistumisikää pienempi. Ethän aja etkä myy Nettiautossa katsastamatonta romua, joka edelleen kummittelee viranomaisten tilastoissa..

    [jiipee11 muokkasi tätä viestiä 19.02.2007 klo 19:36]
      
  • Voihan se olla, että vanhemmat Mersut ja Toyotat eivät kauaa myynnissä ole ja itseasissa näin se onkin. Hyvät autot pysyvät liikenteessä vanhanakin ja arvo säilyy kilometreistä huolimatta... Sen sijaan vuoden 95 Lagunan hankkiminen ei liene vaikea tehtävä - myynnissä tuskin on enää ehjiä pelejä. Tosin eihän ne maksakaan enää kun tonnin tai kaksi korkeintaan, joten mitä voi odottakkaan. Itseasissa kuka ihmeessä ostaa noita vanhoja ranskiksia, kun Hesburgerissakin ne ovat nahistuneet jo 30 minuutissa :sunglasses:

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 19.02.2007 klo 20:01]
      
  • terve. e-mersu ei enää laadullisesti ole sitä mitä johtotähti oli vielä 123:n ja 124: aikaan. valitettavaa sinänsä..
    en maalaile mörköjä seinälle mutta tuo ei ole ainoa e-n ongelma jota on itselle tullut vastaan.
    -ohjaustehostimen ongelmat (ei palauta)
    -sähkövaivat (johtosarjat+ liittimet+ suojaus osin surkeita)
    nooh, muillakin euroopanmerkeillä on myös omat vaivansa.

      
  • MUN MIELESTÄNI EI VIELÄ RUOSTUMATTOMIA AUTOJA OO KEKSITTYKÄÄN JOS NE JONKIN SORTIN METALLISTA ON VÄÄNNETTY KAIKKI NE TUNTUU LAHOAVAN KÄSIIN NYKYÄÄN JO MELKO NUORINA ..

      
  • Lainaus:
    19.02.2007 klo 20:36 manninen2000 kirjoitti
    terve. e-mersu ei enää laadullisesti ole sitä mitä johtotähti oli vielä 123:n ja 124: aikaan. valitettavaa sinänsä..
    en maalaile mörköjä seinälle mutta tuo ei ole ainoa e-n ongelma jota on itselle tullut vastaan.
    -ohjaustehostimen ongelmat (ei palauta)
    -sähkövaivat (johtosarjat+ liittimet+ suojaus osin surkeita)
    nooh, muillakin euroopanmerkeillä on myös omat vaivansa.



    C-mallinkin ohjauksen keskitystä haukutaan, mutta minusta se toimii oikein hyvin. Olen omistanut ainakin 15 ei autoa, samoja merkkejä ja eri merkkejä, kaikki eurooppalaisia. Työpaikan Toyotilla ajoin keikkaa 70-80-luvuilla, enkä pitänyt. Suuntavakavuus heikko, sai koko ajan kääntää, joka kävi työstä, ilmanvaihto riittämätön (huurreongelma) ja pakujen liikkeellelähtökyky talvikelillä aivan onneton. Viimeinen ongelma oli varsin ikävä, vaikka siviilissä olin ajanut pelkästään takavetoisia. Niinpä olen "tyytynyt" näihin eurooppamerkkeihin. :smile:

    [jiipee11 muokkasi tätä viestiä 19.02.2007 klo 21:43]
      
  • Lainaus:
    19.02.2007 klo 19:58 A Tapio kirjoitti
    Sen sijaan vuoden 95 Lagunan hankkiminen ei liene vaikea tehtävä - myynnissä tuskin on enää ehjiä pelejä. Tosin eihän ne maksakaan enää kun tonnin tai kaksi korkeintaan, joten mitä voi odottakkaan. Itseasissa kuka ihmeessä ostaa noita vanhoja ranskiksia, kun Hesburgerissakin ne ovat nahistuneet jo 30 minuutissa :sunglasses:



    Minulla on myös ranskalaisista (siis autoista) vankka kokemus, olen nimittäin ajanut niillä noin 500 tkm. Niiden sähköissä on toivomisen varaa, mutta perustekniikka kestää helposti 10x maapallon ympäri ja ruostekestävyyden osalta ovat markkinoiden parhaimpia. Ranskalaiset Hesburgerissa ovat lasten ruokaa, nahistuivatpa tai eivät. Miehet tarvitsevat kuitenkin miesten eväät ja myös lelut :sunglasses: .

    [jiipee11 muokkasi tätä viestiä 19.02.2007 klo 23:00]
      
  • Lainaus:
    18.02.2007 klo 23:22 jiipee11 kirjoitti

    Itselläni on ollut 14 autoa 30 vuoden aikana, erimerkkisiä ja samanmerkkisiä. Vahvin ruostetta vastaan on ollut kokonaan galvanoitu iso Rellu, jonka maalipintaan tuli ensimmäiset kukkaset 8 vuoden iässä. Auto kesti kuitenkin hyvin vielä vuosia maalipinnan puolesta. Heikoin oli 80-luvun alun Saab, joka oli ylimaalauskunnossa 4 vuoden käytön jälkeen. Ensimmäiset kukkaset ovat tulleet kaikki merkit huomioiden keskimäärin 3-4 vuoden iässä. Silloin on kyseessä esimerkiksi kiveniskemästä maalipinnan alle ryömimään lähtenyt korroosio, josta menee vielä pari-kolme vuotta vakavampaan vaurioon.


    Mulla on Renault 5 vm. 1990, nyt alkaa näkymään ruostekukkasia vas. etulokasuojassa. Ajettu kesät talvet, mittarissa 237tkm. Ranskalaisten ruostejutut voidaan siis jo kenties unohtaa? :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit