Tulipa käytettyä valtuutetulla merkkikorjaamolla 160 tkm välihuollossa kohta 6 vuotias V70.
KUSTANNUKSET
Castrol 5W-30 Öljyä 5,8l = 88,20
Öljynsuodatin= 11,40
Suodattimen tiiviste =1,57
Bensasuodin= 42,15
Öljynvaihtotyö=28,88
Bensasuodin vaihtotyö= 34,80
Vaihteensiirtäjän vaijerien voitelutyö=17,40
=================================
Yhteensä 224,40, josta työt siis 81,08
Aikaa asentajalta meni alle 30 min.
Kun tekee jakolaskun 224,40/20'000 km saa 1,1122 cent/km
Tuntuuko kallillta huoltokulut? Mitä maksoit itse viimeksi?
Merkkihuolto veloittaa n. 400 määräaikaishuollosta, jolloin tuohon n. 175 lisähintaan tarkistetaan ajovalojen suuntaus, rengaspaineet, akkuneste ja täytetään pissapoika ja rasvataan saranat. Nämä tein jo itse aiemmin- siinä meni melkein 15 min.
Oli keulalla mikä merkki tahansa, merkkikorjaamolla on kallista..
Elämä on..
Oma oli just 30tkm huollossa, hinta jakautui näin:
-Öljy: castrol 0w-40 22,20e
-Suodatin 8,20e
-Raitisilma suodatin 10e
-Ilmastoinnin huolto(tarkistus, täyttö, desinfionti)0e (Ostin auton 2kk sitten ja oli kaupanehtona tämä)
-Moottoritilan pesu 8e
-Jarrunesteen vaihto 7,40e
-Jätemaksu 5,40e
-Kaiken maailman rasvailuja ja tarkistuksia varmaan 20kpl
-Työnosuus 38,60e
Yhteensä 99,80e
Tekee siis 15tkm/99,80e=0,665c/km vanhassa rahassa 3,96penniä/km. Tämä siis merkkihuollossa, ei siis minun mielestä kovin kallista.
HYVÄ RYNE !
Asiallisen kohtuullisia veloituksia.
Muistaakseni ajat japanliaisella, mutta kuinka se öljyn hinta oli noin halpa? Montako litraa liruteltiin?
Valota nyt edes läänitasolla missä päin Suomea tehdään vielä järkevin kustannuksin auton huoltoa.
Minä käytin PK-seudun merkkihuollossa.
onko tämä ihan oikea merkkihuolto eikä joku "valtuutettu" teboilin tms. huoltoasema. Tuohan on oikeastaan ilmainen
5.05e/l(4lmeni), niin no onhan tuokin 30mk/l vanhaa rahaa.(Ennen mobilin pytty Prismassa maksoi max.100mk)
Keski-Suomesta ollaan ja ihan oikeasti on paikallinen Toyota liike eikä mikään Tebari. Tuo ilmastoinnin huoltohan oli sitten vaan kaupanpäällinen ei siis kuulunut hintaan, muistaakseni 90e jos joutuu maksamaan. Toki auton huoltoväli on 15tkm eikä "kehittynyt" 20tkm mutta silti suhtkoht edullinen.
Mutta toisin ajateltuna tavallaan kallis. Kuvitelkaa jos markka aikaan ilmanpaineiden,lukkojenrasvaus ja öljynvaihto ym. pikkutarkistukset olisi ollut n.600mk, kuka olisi maksanut moista. No euroaikaan tottuneena tuo kuitenkin tuntuu halvalta, enkä juurikaan ole seuraillut mitä muilla merkeillä huoltaminen maksaa. Eli pääasiahan on että itsestä tuo alle 100e tuntuu halvalta, saahan siihen samalla täydellisen huoltokirjan jolla ainakin täällä päin suomea on painoarvoa autoa vaihtaessa.
Tuossa kylällä yhdessä huoltopaikassa veloitus 39/h.
On todellinen merkkihuolto koska huoltaa kaikkia merkkejä?
itä-suomessa on tällähetkellä tuntivelotus vain 69 egee aimakin opel liikkeessä..
RYNE!
Ihanko vakavissasi esität, että Toyotan 30000km:n huollon työt saisi hintaan 38,60?
Luettelemasi työt (öljyn ja suodattimen vaihto, raitisilmasuodattimen vaihto, jarrunesteen vaihto, moottoritilan pesu, tarkistuksia ja rasvauksia) vievät hätäiseltäkin asentajalta 1-1,5h. Merkkihuoltojen tuntiveloitukset tietäen töistä pitäisi kertyä 65-100. Oletkohan saanut jotakin lahjaksi?
Kerroit autoosi laitetun Castrolin 0W-40 öljyä. Halvinta sellaista löysin Motonetistä hintaan 48,50/4l!
Sisäilmasuodattimen kirjoitit maksaneen 10. TM 9/2004 kertoo Corollan sisäilmasuodattimen hinnaksi 40 ja TM 17/2004 Avensiksen 40,40. Kovinpa ovat halventuneet reilussa kahdessa vuodessa kun Motonetissäkin pyytävät niistä 14,90-22,90 mallista riippuen.
Edellä mainittu TM 9/2004 kertoo vertailussaan Corollan huoltojen maksavan 2v/60000km 675,59 ja 3/60000km 715,59. Huoltojen hinnaksi tulee keskimäärin 168.
No samaisessa lehdessä on toyota aina yksi kallein huoltokuluiltaan, mikä taas ei omien kokemuksieni mukaan pidä paikkaansa. Jopa volkkari saadaan monesti halvemmaksi, johon lisätään jo tuolla matkalla 100eurolla öljyä ja seuraavassa huollossa tulee väh.500e remmin vaihto.
Ihan sama mulle vaikka menee asentajalta 5tuntia, sattuu toyotissa olemaan kiinteähintaiset huollot. Yhteenkään corollaan ym. mitä noita nyt on ollut, ei tuo raitisilma suodatin ole maksanut tuota kymppiä enempää(5xon vaihdettu). Tosin tuo kymppi on laskettu erotuksesta siihen huoltoon jossa sitä ei vaihdeta. Toisekseen minkä takia joku ostasi sen suodattimen erikseen jostain hyllystä kun ei maksa tuon enempää huollon yhteydessä. Voisiko tuo maksaa sitten erikseen sen 40e, en tiedä kun ei ole tullut ostettua enkä siinä mitään järkeä edes näe.
Olen kyllä kuullut myös hirveän hintaisesta corollan 60tkm huollosta. Siinä vaihdetaan noitten lisäksi tulpat ja jarruille tehdään vähän laajempi puhdistelu ja herkistely työ. Se 60000km huolto maksoi jo sitten yli 230e.
Sitä paitsi tuo nuo lehdethän laskee nuo huoltokulut näköjään päin #&%£$!*.
Matkalla tulee neljä huoltokertaa jotka maksaa yhtä paljon 2vuoden aikana kuin 3vuoden aikanakin. Mistäköhän nuo erot on saatu?
Esimerkki 1. auto on ostettu 1.1.2004. (hinnat vain esim.)
1.huolto 15tkm 1.7.2004 100e
2.huolto 30tkm 1.1.2005 120e
3.huolto 45tkm 1.7.2005 100e
4huolto 60tkm 1.1 2006 250e
Yhteensä siis 2vuotta/60tkm=570e
Esimerkki 2. myös tämä auto on ostettu 1.1.2004
1.huolto 15tkm 1.10.2004 100e
2.huolto 30tkm 1.7.2005 120e
3.huolto 45tkm 1.4.2006 100e
4.huolto 60tkm 1.1 2007 250e
Yhteensä siis 3vuotta/60tkm=570e
Ihmettelen vaan!!!!!!!