Autojen maavara

3 kommenttia

Kuinka autojen valmistajat määrittelevät autojen maavaran? Se on mielestäni erilainen kuormatulle tai tyhjälle autolle.

  
  • @aju1946 kirjoitti:
    Kuinka autojen valmistajat määrittelevät autojen maavaran? Se on mielestäni erilainen kuormatulle tai tyhjälle autolle.

    Eiköhän valmistajat mieti, että minkälaisella tiestöllä/maastossa kullakin automallilla tullaan ajamaan ja laita sen verran maavaraa ettei pohjakosketuksia tule liiemmälti. Ei kai se määrittely ole sen kummempaa.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @aju1946 kirjoitti:
    Kuinka autojen valmistajat määrittelevät autojen maavaran? Se on mielestäni erilainen kuormatulle tai tyhjälle autolle.

    Eiköhän valmistajat mieti, että minkälaisella tiestöllä/maastossa kullakin automallilla tullaan ajamaan ja laita sen verran maavaraa ettei pohjakosketuksia tule liiemmälti. Ei kai se määrittely ole sen kummempaa.

    Vai tarkoittaako aloittaja mittaustapaa? Eikö se mitata samoin eväin kuin omapainokin? Eli laskennallinen kuskin paino ja polttoainetta vähäinen määrä tankissa.

      
  • muokattu 29.10.2024 15:52

    @aju1946 kirjoitti:
    Kuinka autojen valmistajat määrittelevät autojen maavaran? Se on mielestäni erilainen kuormatulle tai tyhjälle autolle.

    Ajoneuvon maavara mitataan alustan matalimmasta kohdasta maan pintaan. Maavaran pitää myös olla niin suuri, että jousituksen pohjatessa yksikään auton osa ei osu maahan. Henkilöautolle sallittu suurin maavaran muutos on 51mm ja maastoautossa 77mm (tarkoittanee madallus sarjojen laskua, ei jouston iskunpituutta). Minimi ajoneuvon maavara suomessa on 80mm kuormaamattomana.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit