Moi!
Hankin kortin yli nelikymppisenä ja vielä on kakkosvaihekin ajamatta, eikä ole tullut harjoiteltua tarpeeksi, kun ei ole sitä autoa. Nyt pitäisi saada kesäksi auto, joka kestäisi hieman "kaltoin kohtelua" tekniikan hajoamatta ja maksaisi mielellään korkeintaan jotain tonnin. Olisiko vinkkejä? En tiedä autoista paljon mitään. En viitsisi harjoitella kalliimmalla.. Jos löytyisi joku, josta saisi vielä takaisin rahaa vuoden päästä kun myy/vaihtaa.
Aikomus olisi oppia kunnolla kytkimen käyttö vaihtaminen eli ihan perusjuttuja (esim. vapaalla ajaminen). Osaan siis ajaa, mutta teknisesti vielä aika huonosti. Liikenteen tarkkailu ei ole ongelma, vaan juuri auton käsittely. Olen päättänyt, että minusta tulee hyvä kuski ja meinaan harjoitella paljon. En viitsisi turhan hyvää autoa rasittaa/pilata tällä harjoittelulla vaan ostaa sen vasta sitten kun voin taata sille hellän käsittelyn.
Pidän keskikokoisista autoista, en välitä mistään pikkukirpuista (inhosin esim. aygoa koeajossa). Tarvitsen myös haastetta parkkeeraukseen, sillä se sujui jo autokoulussa ihan ok.
Kiitos etukäteen avusta noviisille.
Joku esim. Ford Focus tai Mondeo olisi ehkä tarpeeksi isoja ja halpoja.Kiinnitä huomiota myös turvallisuuteesi,ei ole pitkää iloa ajotaidosta jos vahingon sattuessa loukkaannut pahasti??
Fordit täyttää em. kriteerit vähintääkin tyydyttävästi ja niiden ajo-ominaisuuksia on kaikissa testeissä kehuttu.
Onhan niitä muitakin mutta en uskalla suositella.
Mihin sillä vapaalla meinaat ajaa??
Opettele hätäjarrutusta aina kun tilaisuus tarjoutuu.
Lykkyä
Viiden myydyimmän listalta jos valitsee, tuskin pahasti pieleen menee. Makuasiat ratkaisee loput. Corolla on varmasti hyvä valinta, jos muuten miellyttää.
Tonnilla tosin et huoletonta ja kestävää autoa saa mistään. Budjetti pitää kertoa vähintään viidellä, mielummin kymmenellä. Ja jos ei autoista mitään tiedä, sitä suuremmalla syyllä pitää välttää niitä tonnin pommeja. Pikkuautot ovat halvempia kuin vastaavan ikäiset (ja varmaan myös kuntoiset) isot autot, joten katse siis siihen suuntaan. Corollan kokoisella ajaa ihan kivuttomasti Suomen päästä päähän, joten sen puolesta ei isompaa edes tarvitse.
Erityisen positiivista on se, että tunnustaa itselleen tarvitsevansa ajoharjoitusta. Asenteesta voisi ottaa mallia useimmat ns. kokeneetkin kuljettajat. Mutta tuskin se auto ihan käsiin harjoittelussasi hajoaa, joten sen puolesta ihan hyvin voi ottaa heti vähän paremman. Ei se halpa auto kestä rasitusta yhtään hyvää paremmin, päinvastoin. Ja kalliiksi sekin tulee, jos vähän väliä meinaa autoa vaihtaa. Vanhasta ei kuitenkaan saa oikein mitään vaihdossa.
Perusmalli ja mallisarjan loppupäästä. Perusmallilla on todennäköisesti ajettu rauhallisesti ja sitä on huollettu asiallisesti. Mitä "makeampi" auto sitä luultavammin sillä on myös ajettu "makeasti". Mallin viimeisinä valmistusvuosina lastentaudit on jo ehditty korjata, ja varustelua yleensä parannetaan mallin kiinnostavuuden säilyttämiseksi uudempia kilpailijoita ja seuraavaa mallia vastaan.
Muuten kannattaa tutkia luotettavuustilastoja: Toyota ja Mazda tulevat ensimmäisinä mieleen. Mazdassa on tosin ollut ajoittain ruosteongelmia. Etenkin Toyotojen hinnat tuppaavat olemaan kalliimpia kuin muiden vastaavan kokoisten autojen. Muutaman vuoden ajanjaksolla pienempi korjaustarve kirii hintaeroa kiinni, eikä tarvitse odottaa autoaan korjaamolta niin usein.
Lopuksi: koska absoluutista totuutta ei ole, unohda koko juttu ja osta sellainen auto joka tuntuu sinusta hyvälle. Ei ole yksi tai kuusi kertaa, kun autossa ei ole ollut mitään muuta vikaa kuin se, että se "näyttää ladalta", on "karsean värinen", jne. Ei muuten koske vain naisia, vaan ihan yhtä lailla miehet karahtavat mielikuviin. He vain pukevat mutu-perustelunsa teknisten sanakäänteiden savuverhoon
Herbert:
Tonnilla tosin et huoletonta ja kestävää autoa saa mistään. Budjetti pitää kertoa vähintään viidellä, mielummin kymmenellä. Ja jos ei autoista mitään tiedä, sitä suuremmalla syyllä pitää välttää niitä tonnin pommeja.
Väärin! tuttavapiirissä useita kokemuksia kakkosautoiksi ostetuista tonnin autoista, esimerkkinä vaikka tuttavan 90- luvun alun civic, joka on ollut vuoden käytössä ja ainoastaan ilmansuodattimen vaihdolla pärjätty öljynvaihtojen lisäksi.
Ei se halpa auto kestä rasitusta yhtään hyvää paremmin, päinvastoin. Ja kalliiksi sekin tulee, jos vähän väliä meinaa autoa vaihtaa. Vanhasta ei kuitenkaan saa oikein mitään vaihdossa.
Taas väärin. jos ostaa nyt vaikka 1000-3000 euron auton niin aika lailla saman hinnan siitä vielä vuoden päästäkin saa. Eihän vanhan arvo enää samalla tavalla laske kuin uuden/uudehkon.
kronos: "Väärin! tuttavapiirissä useita kokemuksia kakkosautoiksi ostetuista tonnin autoista, esimerkkinä vaikka tuttavan 90- luvun alun civic, joka on ollut vuoden käytössä ja ainoastaan ilmansuodattimen vaihdolla pärjätty öljynvaihtojen lisäksi."
No kai niitä sellaisiakin sitten on, jotka kulkevat vuoden ilman korjauksia. Meneekö vielä toisenkin? Aika omituista se on, jos keskimääräisessä romutusiässä oleva auto on huoleton. Turhaan kai valitetaan Suomen autokannan korkeasta keski-iästä.
Autoja tuntemattomalle en kuitenkaan sellaista suosittelisi. Ja sehän selviää vain ajamalla, mikä kestää ja mikä ei, mutta kun ollaan tienposkessa tai korjaamolla hakemassa osia, on myöhäistä todeta, että tämä yksilö nyt ei sitten ollutkaan sellainen, joka kestää.
"Taas väärin. jos ostaa nyt vaikka 1000-3000 euron auton niin aika lailla saman hinnan siitä vielä vuoden päästäkin saa. Eihän vanhan arvo enää samalla tavalla laske kuin uuden/uudehkon."
Tottahan uuden ja kalliimman auton hinta euroissa laskettuna nopeammin putoaa kuin vanhan. Mutta harva kai tonnin auton tilalle ostaa uutta tonnin autoa. Ja silloin mitä useammin autoa vaihtaa, sitä enemmän rahaa palaa. Ainakin yleensä. Tosin jos ns. automiehiltä kysytään, silloin tehdään sellaisia kauppoja jossa melkein tienataan myymällä vanha kovaan hintaan ja ostamalla tilalle toinen halvalla.
Ei sitä ekaksi autoksi kannatta joo yli tonnin autoa ostaa jos on vielä epävarma kyvyistään, sillä kolhuja aina tulee kaikille jotka vasta ovat saaneet kortin. Kyllä ne tonnin autotkin sen pari vuotta kestävät pelkällä öljynvaihdolla ja bensan lisäämisellä. Ja vaikka vanhaan autoon tulisi vikaakin, niin harvemmin se montaa satasta maksaa korjata, joten se ei silti tunnu missään, verrattuna siihen 5 tonnin autoon joka voi olla ihan samankaltaisessa kunnossa tekniikaltaan.
Itse suosittelisin jotain corolla, sunny, civic osastolta.. yleisesti ottaen vanhat japanilaiset on luotettavampia.
Itse kiertäisin vanhat ranskalaiset autot (peugeot, renault), italialaiset (alfa, fiat), ford (escortit ainakin) ja seatit ihan vain kokemuksien perusteella